Jag är född i Örgryte men uppvuxen i Kungälv (bor nu i centrala Gbg) och tycker att det är en superstad som jag möjligen återvänder till en dag. Nu är jag partisk men jag tycker inte att det finns någon av de andra kranskommunerna som går upp mot Kungälv.
Några bra saker:
* Mycket tryggt ställe att bo på. Mina föräldrar lämnar ofta dörren olåst när de åker iväg för att uträtta ärenden. Det har ALDRIG hänt något.
* Historian. Kungälv har ju varit såväl norskt som svenskt och åtminstone den ena av våra två fästningar har varit föremål för diverse slag mellan Sverige, Norge och Danmark. Här har kungar levt och dött.
Lite kuriöst kan jag ju också stolt berätta att i Kungälv dokumenterade Lise Meitner och Otto Frisch för första gången i världshistorien hela fissionsprocessen. Alltså en milstolpe inom kärnfysiken. :)
* Otroligt vacker stad. Att vandra på kullerstensgatorna i det gamla Kungälv är helt suveränt.
* Närheten till havet och supersommarorten Marstrand men även till härliga badsjöar.
* Göteborgs Kex med dess bräckbod, billiga kex, mums.
* Ett alldeles nybyggt gymnasium.
* Sveriges golfbanetätaste kommun om man gillar golf. Sedan finns ju alla diverse fritidanläggningar man kan önska sig; relativt nybyggd simhall, utomhussimbad, ishall, skridskobana, träningsställen, med mera.
* Ett bra utbud av mataffärer och andra butiker.
* Massor av olika boendealternativ, fårn supersnygga villor till radhus till små lägenheter.
* Tar 25 minuter med buss till centrala Göteborg, 15-20 minuter med bil.
Några saker om min hemstad, jag är fortfarande Kungälvare i grund och botten. :)
Lycka till med letandet...