• smirris

var ska man bo???

Hej alla Göteborgare! Jag och min man ska till sommaren flytta till göteborgsregionen. Dock är det svårt att hitta bostad...suck...
    Skulle vilja ha tips på trevliga områden i lite olika kommuner som ex Partille, Lerum, Ale, Härryda, Mölndal, Kungsbacka, Kungälv, Alingsås tätort och Bollebygd. Alltid lika svårt när man ska flytta till ett nytt ställe, man har ingen aning om var det är trevligt eller var det är otryggt att bo. Hoppas ni kan hjälpa oss! Tack!

• Svar på tråden var ska man bo???
  • Guldfisken

Jag är född i Örgryte men uppvuxen i Kungälv (bor nu i centrala Gbg) och tycker att det är en superstad som jag möjligen återvänder till en dag. Nu är jag partisk men jag tycker inte att det finns någon av de andra kranskommunerna som går upp mot Kungälv.
    Några bra saker:
    * Mycket tryggt ställe att bo på. Mina föräldrar lämnar ofta dörren olåst när de åker iväg för att uträtta ärenden. Det har ALDRIG hänt något.
    * Historian. Kungälv har ju varit såväl norskt som svenskt och åtminstone den ena av våra två fästningar har varit föremål för diverse slag mellan Sverige, Norge och Danmark. Här har kungar levt och dött.
    Lite kuriöst kan jag ju också stolt berätta att i Kungälv dokumenterade Lise Meitner och Otto Frisch för första gången i världshistorien hela fissionsprocessen. Alltså en milstolpe inom kärnfysiken. :)
    * Otroligt vacker stad. Att vandra på kullerstensgatorna i det gamla Kungälv är helt suveränt.
    * Närheten till havet och supersommarorten Marstrand men även till härliga badsjöar.
    * Göteborgs Kex med dess bräckbod, billiga kex, mums.
    * Ett alldeles nybyggt gymnasium.
    * Sveriges golfbanetätaste kommun om man gillar golf. Sedan finns ju alla diverse fritidanläggningar man kan önska sig; relativt nybyggd simhall, utomhussimbad, ishall, skridskobana, träningsställen, med mera.
    * Ett bra utbud av mataffärer och andra butiker.
    * Massor av olika boendealternativ, fårn supersnygga villor till radhus till små lägenheter.
    * Tar 25 minuter med buss till centrala Göteborg, 15-20 minuter med bil.

Några saker om min hemstad, jag är fortfarande Kungälvare i grund och botten. :)

Lycka till med letandet...

• West

Ställ dig frågan vad du vill ha...

Vill du ha hav eller sjö? Land eller stad? Skog eller vy? Berg eller slätt? Åker eller *hrm...* kom inte på nåt bra där... :D Villa eller lägenhet? Gård eller radhus? Nära eller långt till grannarna? Med andra ord, grunna på vad du vill ha i första hand!

Sedan; fundera på vad du vill lägga ner på det hela. Prismässigt alltså. Det kan vara stora prisskillnader mellan ex hav och skog! Behöver dock inte vara det...

Sen är jag till skillnad från Guldfisken partisk mot (nästan) allt som ligger söder om Göteborg. :D En anledning - mycket hav och kustremsa! :) Sand eller klippor? Bara att välja... ;)

Ja... Det är bara att fundera och fundera lite till! ;)

• Påsken

Hej, ska nu göra lite reklam för Alingsås!!
    Jag kommer därifrån och vet då lite om stället.
    Om du gillar en småstad, så ska du flytta dit! Centrum är mysigt med massa gamla hus, där igenom rinner också Lillån. Det bor nog ca 38000 i kommunen. Finns massa med sjöar... Tar ca 30 minuter med pendeln in till GBG, till Borås åker man med buss, tar la ca 40 minuter... minns ej exakt. Tågförbindelse med Skövde, buss till Trollhättan...

Alingsås är mest känt för Jonas Alströmer (han s om tog in potatisen i SVerige) och för våra 24 caféer. Många nya fina hus byggs, mycket barnvänliga områden...

Tyvärr finns det ej mycket uteliv, på helgkvällarna kan gatorna i centrum gapa tomma, men jag gillar stan ändå. Den är mycket vacker!! Åk dit och kolla!!

Lycka till!

• Gift Anna

Jag passar på att slå ett slag för Johanneberg och Hisingen!

Fördelar med Johanneberg; Gångavstånd till "allt", men ändå lugnt, med grönområden och så.
    Fördelar med Hisingen; Relativt nära till centrum, bra lägenheter med schyssta hyror.

Vill även passa på att rekommendera Stenungsund, en kommun som ligger ett par mil norr om Kungälv.Har själv aldrig bott där, men vet ändå hur det är där.
    Fördelar:
    * Nära till havet
    * Nära till Orust, Tjörnm och dess båt - fiske och salta bad.
    *Nära till Göteborg
    * Bra bostäder
    * Gott om shopping
    * Rimliga hyror
    * Fräscha lägenheter
    Vi är sugna på att skaffa hus där i framtiden, bor nu på Hisingen och bott dessförinnan i Johanneberg samt Orust där vi båda är uppvuxna. :D

• Guldfisken

Jag måste ju också hålla med Gift Anna om att om vi snackar centrala Göteborg är Johanneberg, där vi bor nu, suveränt!

• pigge

Majorna är ju stadsdelen alla vill bo i!

• Guldfisken

pigge: *skratt* Kunde inte låta bli att tänka på min kompis som bor där och jämt beklagar sig över överrepresentationen av folk med palestinasjalar där (hon är väldigt blå :) ). Själv tycker jag att Majorna är en genuin och fin stadsdel även om det ligger lite för ocentralt för min smak.

• West

Gift Anna! - det är inte bara nära till Göteborg i Johanneberg... Det ÄR Göteborg! :D

• West

...vänta litee... jag är trött... inser nu att du pratade om Orust... *asgarv*

Sova var det... :D

• West

...eller neeeej! Stenungsund till och med!! :D

Ursäkta att jag velar runt... :)

Svar på tråden var ska man bo???