• MammatillBellaLee

    Bröllop 2017, vilka mer?

    Nu är det bestämt. Vi ska gifta oss, och idag bokade vi kyrkan. Den 8:e juli 2017 smäller det. Vi är väldigt tidigt ute, men vi ville gärna ha det datumet och en speciell kyrka, så lika bra. Vi skulle gift oss för 1 år sedan, men så fick vi barn och tiden har försvunnit. Och 2016 börjar jag plugga, så då slipper allt komma på en gång =)
    Är det några mer som ska gifta sig år 2017 här?
    Vi har bestämt budget, tema och jag har redan börjat köpa dekorationer, och kolla på klänningar ;)

  • Svar på tråden Bröllop 2017, vilka mer?
  • karamellen

    Hej! Här är det planerat till den 27 maj -17???? tingshuset är bokat o har med börjar kolla dekorationer o tema???? mitt orosmoln är lokal just nu ????

  • Liii

    Bordsplacering... Är det ett måste? Tänkte om det blir helknäppt utan?


    Vi kommer bli mellan 20-30 gäster, alla känner alla redan

  • Liii

    Och det här med vigsel och festprogram ger mig huvudvärk. Hur gör man såna egentligen? Hur vet man vad som ska vara med i dom? Skäms

    Vi har en bröllopsplanerare som gör i princip allt utom trycksaker

  • Arteme89
    Liii skrev 2016-09-26 11:24:00 följande:

    Bordsplacering... Är det ett måste? Tänkte om det blir helknäppt utan?


    Vi kommer bli mellan 20-30 gäster, alla känner alla redan


    Jag tror det beror på lite hur era gäster är. Har man en väldigt social umgängeskrets kan de nog klara av att hitta någon bra plats att sitta ändå men är det kanske inte så att "alla känner alla" kan det ju bli lite klickar i placeringen. Att man bara sitter och pratar med de man redan känner. Vi ska blanda lite men ändå placera gästerna i par om de kommer i par. Så att de sitter antingen bredvid eller mittemot. Sedan blanda paren sinsemellan. Vi har en hel del som aldrig träffats förr så vi vill blanda hejvilt men ändå ge gästerna en viss trygghet.
  • Arteme89
    Liii skrev 2016-09-26 11:27:00 följande:

    Och det här med vigsel och festprogram ger mig huvudvärk. Hur gör man såna egentligen? Hur vet man vad som ska vara med i dom? Skäms

    Vi har en bröllopsplanerare som gör i princip allt utom trycksaker


    www.brollopsguiden.se/festen/innehall-festprogram/38
    Denna sida har flera tips på vad ni kan ha i ert festprogram, allt behöver såklart inte vara med men kan vara bra att slänga en blick dit för att få inspiration.

    www.svenskakyrkan.se/vigselgudstjansten
    Här får du sedan en överblick över hur vigselakten går till. Vissa element, står vid dem, kan man utelämna, vissa har man några olika alternativ att välja mellan och vissa saker är obligatoriska. Sedan kan du utforma själva programmet liknande layouten till ditt festprogram kanske för att få en röd tråd genom hela bröllopet.
  • Liii
    Arteme89 skrev 2016-09-26 12:04:04 följande:
    www.brollopsguiden.se/festen/innehall-festprogram/38
    Denna sida har flera tips på vad ni kan ha i ert festprogram, allt behöver såklart inte vara med men kan vara bra att slänga en blick dit för att få inspiration.

    www.svenskakyrkan.se/vigselgudstjansten
    Här får du sedan en överblick över hur vigselakten går till. Vissa element, står vid dem, kan man utelämna, vissa har man några olika alternativ att välja mellan och vissa saker är obligatoriska. Sedan kan du utforma själva programmet liknande layouten till ditt festprogram kanske för att få en röd tråd genom hela bröllopet.
    Vi gifter oss utomlans så jag har ingen som helt aning om hur den vigselakten ser ut Skäms men tack för länkarna!


  • june2017
    Lööw Fotografi skrev 2016-09-23 14:32:24 följande:
    Hittade en instrumental version på spotify. Jungleland på albumet Tones Now: Hits Vol 7

    Annars kanske ni känner någon som kan köra piano eller elpiano?
    Tackartackar! Den hade jag nog inte hittat själv (A)
    Superbra!
    Det är så kort vigsel så vi struntar i livemusik där och satsar på att ha det vid middagen ist :)

    I övrigt så börjar det närma sig klänningsprovning! Den 15/10 ska jag och mina tärnor prova klänningar, och det ska bli så roligt! Jag har ingen aning om vad jag egentligen vill ha, så det blir spännande.

    I eftermiddag så tänkte jag boka möte med cateringföretaget för att bestämma mer exakt vad de ska göra, och så är gästlistan nu spikad! 84 inbjudna gäster blir det.

    Jag handlar på glas och porslin och sånt lite eftersom, och har skrivit en lång lista på saker att beställa på black friday 25/11, tänkte försöka hitta kap där.

    Saker att fixa nu är fotograf, trubadur och en grillkock. Och skrivaren, så jag kan börja göra provexemplar på inbjudningskorten :)
  • Lööw Fotografi
    june2017 skrev 2016-09-28 08:58:16 följande:
    Tackartackar! Den hade jag nog inte hittat själv (A)
    Superbra!
    Det är så kort vigsel så vi struntar i livemusik där och satsar på att ha det vid middagen ist :)

    I övrigt så börjar det närma sig klänningsprovning! Den 15/10 ska jag och mina tärnor prova klänningar, och det ska bli så roligt! Jag har ingen aning om vad jag egentligen vill ha, så det blir spännande.

    I eftermiddag så tänkte jag boka möte med cateringföretaget för att bestämma mer exakt vad de ska göra, och så är gästlistan nu spikad! 84 inbjudna gäster blir det.

    Jag handlar på glas och porslin och sånt lite eftersom, och har skrivit en lång lista på saker att beställa på black friday 25/11, tänkte försöka hitta kap där.

    Saker att fixa nu är fotograf, trubadur och en grillkock. Och skrivaren, så jag kan börja göra provexemplar på inbjudningskorten :)
    Ett allmänt råd. När dagen väl är kommen. Ha en av dina tärnor eller någon annan vän/syster hos dig när du gör dig i ordning - för att hjälpa dig. Det behövs! Jag brukar ofta ha min fru med mig när jag fotograferar och hon brukar ägna 50% av tiden till att hjälpa mig med fotoutrustningen och 50% av tiden till att hjälpa bruden att komma i ordning (!). De flesta tänker att "äsch, jag behöver väl ingen hjälp att sätta på mig en klänning". Men sen kommer allt annat. Saker som ska bäras och tas med. Något som ska ut till bilen eller någon nyckel som ska levereras till någon. En fläck på skon som måste putsas bort. Ett hårspänne som inte passar och måste bytas i sista minuten. En BH som inte vill sitta bra. osv osv. Av min erfarenhet så blir det av någon konstig anledning mängder med saker som du som brud kommer behöva hjälp med. Då är det bra att ha någon som hjälper till. (Du kanske redan tänkt på det, men de andra här i tråden kanske inte gjort det.)
    www.loowfotografi.se | instagram @loowfotografi | facebook lookfotografi
  • Lööw Fotografi
    Arteme89 skrev 2016-09-26 11:58:18 följande:
    Jag tror det beror på lite hur era gäster är. Har man en väldigt social umgängeskrets kan de nog klara av att hitta någon bra plats att sitta ändå men är det kanske inte så att "alla känner alla" kan det ju bli lite klickar i placeringen. Att man bara sitter och pratar med de man redan känner. Vi ska blanda lite men ändå placera gästerna i par om de kommer i par. Så att de sitter antingen bredvid eller mittemot. Sedan blanda paren sinsemellan. Vi har en hel del som aldrig träffats förr så vi vill blanda hejvilt men ändå ge gästerna en viss trygghet.
    Det där är ju sjukt svårt. För alla varianter kan bli både lyckade och misslyckade. Troligtvis finns inget sätt att få alla gästerna 100% nöjda. Jag har varit på bröllop med helt fri bordsplacering. Den varianten är rätt kass för då hamnade jag bara med min familj. Jag har också varit på bröllop med dålig bordsplacering. Dvs jag blev satt med folk som jag inte klickade med alternativt som jag redan kände men som jag absolut inte tyckte var spännande att sitta med på bröllopet. Jag har också varit på bröllop där jag och min fru splittades helt. Hon fick sitta vid ett annat bord. Misslyckat kan man ju tycka, men jag upplevde bordsplaceringen som väldigt lyckad, inte pga att min fru inte satt med mig men pga väldigt intressanta människor som jag fick sitta med.


    www.loowfotografi.se | instagram @loowfotografi | facebook lookfotografi
  • Liii
    Lööw Fotografi skrev 2016-09-28 14:33:33 följande:
    Det där är ju sjukt svårt. För alla varianter kan bli både lyckade och misslyckade. Troligtvis finns inget sätt att få alla gästerna 100% nöjda. Jag har varit på bröllop med helt fri bordsplacering. Den varianten är rätt kass för då hamnade jag bara med min familj. Jag har också varit på bröllop med dålig bordsplacering. Dvs jag blev satt med folk som jag inte klickade med alternativt som jag redan kände men som jag absolut inte tyckte var spännande att sitta med på bröllopet. Jag har också varit på bröllop där jag och min fru splittades helt. Hon fick sitta vid ett annat bord. Misslyckat kan man ju tycka, men jag upplevde bordsplaceringen som väldigt lyckad, inte pga att min fru inte satt med mig men pga väldigt intressanta människor som jag fick sitta med.
    Ja nog är det så! Det kommer bli tre eller fyra bord med gäster, och dom går fint att dela upp så att två bord blir med släktingar, och två med kompisar, och jag funderar på om det inte kommer bli så, ifall vi gör bordsplacering... Jag vet inte om min farmor tex vill sitta med mina kompisar :) Men samtidigt så vill kanske min storebror hellre sitta med mina kompisar än med tex farmor.. Hmm.... Svårt detta
Svar på tråden Bröllop 2017, vilka mer?