• vickyy
    Äldre 2 Oct 01:38
    5243 visningar
    22 svar
    22
    5243

    Maldiverna?

    Hej!

    Jag och min m2b planerar att vigas här hemma och sen ha ceremoni på en strand i Maldiverna.

    Så skulle så uppskatta om ni vill tipsa o bomba med svar o tips allt ni vet om detta paradis :)

    Är det någon här som haft ceremoni i Maldiverna? (Bröllopsresa/resa?).

    Vilka företag är bra?

    Boka separat flyg, boende och ceremoni eller bröllopspaket? Make up och hår bokas det via "hotellen"?

    Vilket är Maldivernas finaste ställe ni vart på? :)

    Vad kan allt tänkas gå på sådär?

    Tusen frågor!

  • Svar på tråden Maldiverna?
  • Äldre 2 Oct 10:33
    #1

    Jag var på Maldiverna på dyk- och semesterresa med pojkvännen för drygt ett år sedan (därför väljer vi annan plats för bröllopsresan, annars hade det nog varit givet) och jag tänkte bara tipsa om Kuredu Resort. Vi tycke det var riktigt mysigt, man kunde bo avskiljt och romantiskt men samtidigt var det tillräckligt stort för att man skulle kunna strosa runt och upptäcka nya platser även efter några dar. Har ni något som helst intresse för att testa snorkling så är även deras husrev fantastiska med bl.a. 1m stora rockor, och babyhajar såg vi direkt från stranden nästan varje dag (de större kommer inte nära ön ifall ni skulle vara oroliga för det, även om de är helt ofarliga och fantastiska att dyka med :) ). De har även solnedgångsturer med båt där man i princip är garanterad att se hoppande delfiner. Ön ligger ganska långt från Male så man tar ett litet flygplan ut som landar på vattnet, så man får se ögruppen ovanifrån också på vägen.

  • Aniara­4
    Äldre 2 Oct 15:16
    #2

    Jag har också varit på Kuredu och det är jättefint men jag skulle säga att det är ett av de minst lyxiga resorterna i Maldiverna - men allting är relativt, det finns alltså riktigt lyxiga och exklusiva ställen. Kuredu är ganska stort och har 7 olika klasser av rum har jag för mig, allt från enklare bungalows (som fortfarande är som ett schysst hotellrum) till de lyxigaste rummen på pålar i vattnet.

    De flesta resorter ordnar gärna bröllop, sen får man väl ta ställning till hur mycket det är värt att betala deras bröllopsfixare. Vi såg ett bröllop när vi var på Kuredu, eller iaf ett brudpar som var ute och fotograferades på den långa sandtungan mot solnedgången.

    Det man ska tänka på är väl att dessa bröllop inte är juridiskt giltiga vigslar. Maldiverna är ett muslimskt land (resorterna bryter hejvilt mot flera av deras lagar, t.ex. alkoholförbudet) och "västerländska" bröllopsceremonier är bara symboliska. Det kanske ni redan hade koll på, men det kan vara bra att veta att man kanske får riva av en vigsel på Arlanda innan man åker eller så!

  • vickyy
    Äldre 2 Oct 22:38
    #3
    Aniara4 skrev 2015-10-02 15:16:49 följande:

    Jag har också varit på Kuredu och det är jättefint men jag skulle säga att det är ett av de minst lyxiga resorterna i Maldiverna - men allting är relativt, det finns alltså riktigt lyxiga och exklusiva ställen. Kuredu är ganska stort och har 7 olika klasser av rum har jag för mig, allt från enklare bungalows (som fortfarande är som ett schysst hotellrum) till de lyxigaste rummen på pålar i vattnet.

    De flesta resorter ordnar gärna bröllop, sen får man väl ta ställning till hur mycket det är värt att betala deras bröllopsfixare. Vi såg ett bröllop när vi var på Kuredu, eller iaf ett brudpar som var ute och fotograferades på den långa sandtungan mot solnedgången.

    Det man ska tänka på är väl att dessa bröllop inte är juridiskt giltiga vigslar. Maldiverna är ett muslimskt land (resorterna bryter hejvilt mot flera av deras lagar, t.ex. alkoholförbudet) och "västerländska" bröllopsceremonier är bara symboliska. Det kanske ni redan hade koll på, men det kan vara bra att veta att man kanske får riva av en vigsel på Arlanda innan man åker eller så!


    Tack Aniara4 för tipsen! :) Ja det vet vi, så hade tänkt att ha vigsel hemma och sedan ha ceremonin i Maldiverna (eller annan ö t.ex Seychellerna kan man gifta sig med både vigsel o ceremonin, men inte lika lockande att dra dit!) Vi får kika vilket ställe där som verkligen är en dröm att ha ceremonin på och honeymoon med ;) Läst mycket här på forumet om Kuredo o de verka vara så himla fint där..men jaa vi får kika lite mer på "the perfect place".

    Jag vet att indcen och skorpion ska vara bra researrangörer som kan hjälpa till. Men känns som en djungel allt :) vet ocks
    å att t.ex discovery(??) har bröllopspaket med ceremoni, flyg och boende. Men jaa :) får kika runt o höra hur allt går till med Indcen t.ex
  • vickyy
    Äldre 5 Oct 16:07
    #4
    zoet skrev 2015-10-02 10:33:41 följande:

    Jag var på Maldiverna på dyk- och semesterresa med pojkvännen för drygt ett år sedan (därför väljer vi annan plats för bröllopsresan, annars hade det nog varit givet) och jag tänkte bara tipsa om Kuredu Resort. Vi tycke det var riktigt mysigt, man kunde bo avskiljt och romantiskt men samtidigt var det tillräckligt stort för att man skulle kunna strosa runt och upptäcka nya platser även efter några dar. Har ni något som helst intresse för att testa snorkling så är även deras husrev fantastiska med bl.a. 1m stora rockor, och babyhajar såg vi direkt från stranden nästan varje dag (de större kommer inte nära ön ifall ni skulle vara oroliga för det, även om de är helt ofarliga och fantastiska att dyka med :) ). De har även solnedgångsturer med båt där man i princip är garanterad att se hoppande delfiner. Ön ligger ganska långt från Male så man tar ett litet flygplan ut som landar på vattnet, så man får se ögruppen ovanifrån också på vägen.


    Tack zoet :) låter ju helt underbart er resa. Ja kuredu ser så himla fint ut! Men är det den vackraste plasten för ett bröllop och honeymoon? Läst att kuredu har t.ex 2 platser..en som är lite mer avskiljd från aktiviteter, "partylivet", och folket men att de finns en mer avlägsen sida på ön där man mer är ostörd så att säga? :P eller har jag fått för mig detta bara kanske? :) isf så kan man ju välja den platsen eller kika vidare på en annan ö.

    Har du n
    ån koll eller nån annan om dessa ställena? Coco Palm Dhunikolhu, filitheyo, komandoo och vilamendhoo. 
  • Aniara­4
    Äldre 6 Oct 11:52
    #5
    vickyy skrev 2015-10-05 16:07:37 följande:
    Tack zoet :) låter ju helt underbart er resa. Ja kuredu ser så himla fint ut! Men är det den vackraste plasten för ett bröllop och honeymoon? Läst att kuredu har t.ex 2 platser..en som är lite mer avskiljd från aktiviteter, "partylivet", och folket men att de finns en mer avlägsen sida på ön där man mer är ostörd så att säga? :P eller har jag fått för mig detta bara kanske? :) isf så kan man ju välja den platsen eller kika vidare på en annan ö.

    Har du nån koll eller nån annan om dessa ställena? Coco Palm Dhunikolhu, filitheyo, komandoo och vilamendhoo. 
    Kuredu är en ganska stor ö och ja, det finns som en liten "by" i ena änden där det är lite mer avskilt och exklusivt. Vi bodde vid "centrum" och även om det var väldigt fint och mysigt där också var det väl lite mer "charterkänsla", kompisgäng som satt vid poolbaren och drack öl och så (fanns iofs ett brittiskt förmiddagssupargäng på Komandoo också när vi var där Obestämd ) Vi valde beach bungalow (näst billigaste alternativet) och hade tur och fick en som ligger på sträckan utan water villas utanför och med kortaste gångavståndet till restaurangen och "centrum-gatan" (där det finns dykcentrum, souvenirbutik, lyxig liten klädbutik, spa och sjukstuga förutom reception och restauranger).

    Komandoo är en "systerö" till Kuredu, vi lyckades bli uppgraderade dit några nätter sista veckan. Den är MYCKET mindre och mer exklusiv, och det är stillsamt på gränsen till dött, så inget för den som gillar liv och rörelse. Det fanns dock olika båtutflykter varje dag. När vi var där fanns ingen pool, men jag tror de har byggt en nu. De har ett jättefint "house reef" att snorkla vid och titta på fiskar och koraller - det finns på Kuredu också, tror alla öar har det, men det på Komandoo var finare. Lite jobbigt tyckte vi det var med drickskulturen, att man lite förväntades strö dollar omkring sig som den rika lyxturist man antas vara om man har råd att åka dit.
  • Äldre 6 Oct 15:33
    #6

    När var du där, Aniara? Vi blev informerade om att personalen inte fick ta emot dricks när vi anlände till Kuredu 2014. På flygplatsen var det ju däremot "det vanliga" som gällde.

  • Äldre 6 Oct 17:52
    #7
    +1

    Kom hem från kuredu idag och vi va där på smekmånad och tycker det va värt varenda krona.

    Hade en beach bungalow med all inklusiv.

    Allt va så romantiskt.

    Rekommendera starkt.

  • Aniara­4
    Äldre 6 Oct 18:09
    #8
    zoet skrev 2015-10-06 15:33:31 följande:

    När var du där, Aniara? Vi blev informerade om att personalen inte fick ta emot dricks när vi anlände till Kuredu 2014. På flygplatsen var det ju däremot "det vanliga" som gällde.


    Intressant. Vi var där för 4 år sedan. Men det var alltså bara på Komandoo vi upplevde dessa förväntningar. På Kuredu var det nog bara servitören det kändes som att man borde dricksa ordentligt efter 2 veckor!
  • Äldre 7 Oct 07:27
    #9

    Åh, jag hoppar in här också! Vi funderar starkt på att åka till Maldiverna på bröllopsresa och har faktiskt svårt att bestämma oss för när bröllopet ska vara just på grund av det. Vi hade tänkt gifta oss i maj eftersom det är så vackert då, men vi funderar på att flytta det till mars eftersom det verkar vara en bättre tid att åka till Maldiverna på. Svårt val: billigare bröllop i mars (många ger rabatter då) och fulare väder i Sverige, men dyrare och finare på Maldiverna, eller finare och dyrare bröllop i Sverige i maj men billigare och lite sämre väder på Maldiverna....

    Ni som varit på Maldiverna, har ni någon uppfattning om hur vädret är i mitten av maj?

    Jag har också läst många gamla trådar här på BT och fått uppfattningen att Indcen och Scorpion verkar vara bäst att boka med. Någon som rest med dem nyligen? Eller har ni bokat via någon annan som ni kan rekommendera?

  • Aniara­4
    Äldre 7 Oct 08:14
    #10

    Jag skulle nog inte åka till Maldiverna på sommaren när det är såpass dåligt väder, även om det fortfarande är varmt är ju solen en viktig del av upplevelsen i alla fall för mig. Vi var där i november (gifte oss i september men sparade bröllopsresan tills vi behövde den Obestämd) och då är vädret rätt opålitligt eftersom två stora vädersystem möts, tydligen. Jag tror det regnade ungefär 1/3 av dagarna, men oftast inte hela dagen, och det var väl ok om än inte optimalt. Men hade det regnat hela tiden hade det nog känts lite bortkastad.

    Vi bokade resan själva med hjälp av Skyscanner (för att hitta det billigaste flyget) och direkt med hotellet. På så sätt hade vi större frihet när det gällde datum och kunde hitta en billigare resa. Tack vare flygbolagets strul (flighten ändrades och gick plötsligt till Colombo istället, upptäckte det av en slump!) fick vi en extra natt i Malé vilket i själva verket blev jättebra. Det kändes som att vi hade fått se något av det "riktiga" landet också och inte bara en isolerad resort. Jag kan verkligen rekommendera det om man har möjlighet (kan även tipsa om lilla Sala Boutique Hotel om man inte vill bo på ett av de dyra och opersonliga storhotellen).

    Om man besöker Malé (eller åker på någon av utflykterna till "bebodda öar" bör man tänka på att det är ett strikt muslimskt land där bl.a. alkohol är förbjudet, klä sig anständigt (åtminstone täcka axlar och knän) och uppföra sig som folk förstås.

Svar på tråden Maldiverna?