• Pess

    Vem har störst ring? (Carat)

    Hej på er!

    Alla som har surfat runt på både svenska och amerikanska sidor kan ju instämma i att ringtrenderna ser lite olika ut beroende på vilken sida av atlanten man befinner sig på! 

    Det jag undrar är, av alla ringer ni känner till, antingen i verkligheten eller som ägs av någon ni känner till via nätet, eller någon kändis för den delen, vars ägare är svensk (bosatt i Sverige), hur många carat är den största ni vet? Och var bor den personen? Och vad är average där ni bor? (Uppge gärna var ni bor, med)

  • Svar på tråden Vem har störst ring? (Carat)
  • Pess

    Frågar för att jag tycker det är intressant att se ungefär var gränsen för uppseendeväckande-stort går, i Sverige.
    En, i USA, blygsam ring, lär ju anses som vräkig här, typ. :)

  • shopgirl

    man kan inte riktigt bara kolla på storleken.
    klarheten på diamanten (sådant som man inte kan se) är det som verkligen styr priset och åtrån för diamanten och inte storlek på karaten.

  • Pess
    shopgirl skrev 2015-08-26 17:13:07 följande:

    man kan inte riktigt bara kolla på storleken.
    klarheten på diamanten (sådant som man inte kan se) är det som verkligen styr priset och åtrån för diamanten och inte storlek på karaten.


    Men nu frågade jag inte om hur dyra ringarna var, utan hur många carat de är! Jag vet mycket väl att fler faktorer spelar in, jag är i just denna tråd enbart intresserad av storleken, dvs det som tydligast* syns utåt. 

    *Utan närmare inspektion, av ett otränat öga. 
  • Pess

    Haha, men usch vad drygt mitt svar lät när jag läste det, lägg märke till smileyn jag lade till som rubrik, då ser svaret genast mycket trevligare ut! Skrattande

  • Pess

    Haha men åh, nu har typ 100 pers läst tråden, har INGEN ett hum om sådant här? :D

  • Jullis

    Jag bryr mig sällan om vad för ring/ringar andra har på fingret.

    Mina ringar har en tcw på 0.92 och det är nog mer än vad de flesta jag känner har, men i slutändan vet jag inte eftersom jag inte brukar förhöra mig om andras ringar. Ser jag någon med stor solitär (som inte verkar väldigt välbärgad för övrigt) så tänker jag direkt att det är en cz, alltså ingen riktig diamant. .

  • crs

    Jag kan inte uppskatta hur stora stenar andra har. Jag kan inte ens uppskatta storleken på den stora stenen i min egen ring. Det ser ju så olika ut beroende på infattning osv med. Min sten (prinsesslipning) är ca 4.5 mm bred, men med en nedsänkt bezelfattning som inte framhäver stenen. Vilket gör att andra antagligen inte direkt lägger märke till den öht om de inte tittar specifikt på ringen. 

    Jag gillar ringar så jag brukar snegla lite på vad andra har, men det är ju typ omöjligt att uppskatta sånt om man inte kollar ordentligt. Om man dessutom inte vet vad det är för sten så spelar ju storleken ändå ingen roll. Känns ovanligt med stora diamanter, men stora cz händer ju ändå att folk har (i likhet med Jullis antar jag att en stor sten inte är en diamant när jag ser en, om personen inte ser väldigt välbärgad ut). Här omkring, i Linköping, är det nog generellt ovanligt med klofattade stenar. Känns som att det vanligaste är en rad kanalinfattade stenar, eller fadenfattade, och stenar till såna infattningar brukar ju inte vara stora. Total carat i en sån säger ju inget om hur stor sten som anses vräkigt.

    Detta med brasklapp på att jag tills nyligen varit student (och därmed främst umgåtts med studenter som generellt är rätt fattiga och dessutom singlar), inte har alls många gifta eller förlovade vänner, och är enda kvinnan på min arbetsplats. Ser mao inte kvinnors ringar särskilt ofta. 

  • Pess
    Jullis skrev 2015-08-27 00:18:57 följande:

    Jag bryr mig sällan om vad för ring/ringar andra har på fingret.

    Mina ringar har en tcw på 0.92 och det är nog mer än vad de flesta jag känner har, men i slutändan vet jag inte eftersom jag inte brukar förhöra mig om andras ringar. Ser jag någon med stor solitär (som inte verkar väldigt välbärgad för övrigt) så tänker jag direkt att det är en cz, alltså ingen riktig diamant. .


    Nej det är det väl få som gör, men man kan ju ändå ha pratat med väninnor, läst bloggar, tidningar, sett på tv, eller bara fått en någorlunda uppfattning av att se vänners och kollegors ringar, även om man inte synar dem in i minsta detalj. :)

    Jaha, gör du? Haha. Jag skulle nog inte ens komma på tanken att anta det. :P Hur stor ska ringen vara på ett ungefär för att du ska anta att det inte är en äkta diamant?
  • Pess
    crs skrev 2015-08-27 09:13:47 följande:

    Jag kan inte uppskatta hur stora stenar andra har. Jag kan inte ens uppskatta storleken på den stora stenen i min egen ring. Det ser ju så olika ut beroende på infattning osv med. Min sten (prinsesslipning) är ca 4.5 mm bred, men med en nedsänkt bezelfattning som inte framhäver stenen. Vilket gör att andra antagligen inte direkt lägger märke till den öht om de inte tittar specifikt på ringen. 

    Jag gillar ringar så jag brukar snegla lite på vad andra har, men det är ju typ omöjligt att uppskatta sånt om man inte kollar ordentligt. Om man dessutom inte vet vad det är för sten så spelar ju storleken ändå ingen roll. Känns ovanligt med stora diamanter, men stora cz händer ju ändå att folk har (i likhet med Jullis antar jag att en stor sten inte är en diamant när jag ser en, om personen inte ser väldigt välbärgad ut). Här omkring, i Linköping, är det nog generellt ovanligt med klofattade stenar. Känns som att det vanligaste är en rad kanalinfattade stenar, eller fadenfattade, och stenar till såna infattningar brukar ju inte vara stora. Total carat i en sån säger ju inget om hur stor sten som anses vräkigt.

    Detta med brasklapp på att jag tills nyligen varit student (och därmed främst umgåtts med studenter som generellt är rätt fattiga och dessutom singlar), inte har alls många gifta eller förlovade vänner, och är enda kvinnan på min arbetsplats. Ser mao inte kvinnors ringar särskilt ofta. 


    Nej det är ju svårt så klart, men jag tänkte mest om någon kanske hade pratat om liknande med sina väninnor eller kanske läst något på nätet, eller sett på tv. :) Eller bara om någon har ett någorlunda "hum" om ifall folk i regel har avsevärt mycket större eller mindre än en själv, eller jämbördiga. :) 

    Haha, lustigt att ni antar det, båda två. Men ni har ju säkert rätt. Jag är dåligt insatt i hur många som väljer cz/annat istället för diamanter. Då blir ju jämförelsen inte mycket värd. Jag frågar samma sak av dig, hur stor ungefär ska stenen vara för att du ska förutsätta att den inte är en diamant, om den sitter på en vanlig tjej/kvinna? 

    Är du född i Linköping? Jag bor här, är studerande på universitetet, har därmed, precis som du, ingen koll alls på vad för ringar människorna här har, trist nog. Får dra ut på stan och spana! Cool
  • crs
    Pess skrev 2015-08-27 22:55:05 följande:
    Nej det är ju svårt så klart, men jag tänkte mest om någon kanske hade pratat om liknande med sina väninnor eller kanske läst något på nätet, eller sett på tv. :) Eller bara om någon har ett någorlunda "hum" om ifall folk i regel har avsevärt mycket större eller mindre än en själv, eller jämbördiga. :) 

    Haha, lustigt att ni antar det, båda två. Men ni har ju säkert rätt. Jag är dåligt insatt i hur många som väljer cz/annat istället för diamanter. Då blir ju jämförelsen inte mycket värd. Jag frågar samma sak av dig, hur stor ungefär ska stenen vara för att du ska förutsätta att den inte är en diamant, om den sitter på en vanlig tjej/kvinna? 

    Är du född i Linköping? Jag bor här, är studerande på universitetet, har därmed, precis som du, ingen koll alls på vad för ringar människorna här har, trist nog. Får dra ut på stan och spana! Cool
    Nu innan vi gifte oss så var jag med i en stor bröllopsgrupp på facebook. Jag tror att mitt antagande om stor sten = cz kommer därifrån, för det var fan ingen som hade diamanter i någon större storlek. Men många med cz bara för att de gillar bling. Jag skulle nog säga att min gräns för vad jag tar för cz kanske går runt 0,75 - 1 carat, särskilt om den då också är omgiven av mindre stenar så att tct är högre. Lite beroende på stilen på ringen med, lättare att ta en vintagering för äkta än en ny, tror jag, även om storlek på sten är samma. 

    Nä, jag är hitflyttad men har bott här rätt länge, typ 8 år. :) Kom på en bekant som har en diamantring (antar jag, hon har det bra så skulle inte tro att hon har cz), och den skulle jag gissa är max 1 ct (prinsesslipning). Bezelsatt iofs, och jag har inte sett den på nära håll så skulle kunna vara 4 mindre som sitter tillsammans. Men det är nog den största jag lagt märke till och tolkat som diamant här omkring. Men som sagt, jag jobbar bara med män och de som är gifta har alla släta ringar :P 
  • crs

    Och: hennes ring framstår inte alls som vräkig. Kanske dels pga fattningen, och också pga att ringen är lika bred som stenen, så den framhävs liksom inte. Bara glittrar väldigt fint. :) 

  • shopgirl

    på mitt jobb har alla kvinnor som har en diamant på sin ring (tror knappast att det är CZ - visste inte ens att sådant fanns tills jag läste den här tråden) runt ca 0,7-1 carat, men sen kan det ju vara SI1 kvalité det vet man ju inte. Då är den inte värd så mycket heller, kanske bara runt 50 000

  • Jenny C

    Som du själv uppmärksammat så är det inte särkilt vanligt med stor diamanter i Sverige. Av den anledningen så pratar vi inte särkilt mycket om hur många carat en ring är. Men jag (som bor i Gbg) har en halv alliansring (tror jag det heter) som förlovningsring och den har 12st 0,03 stenar totalt 0,36 och min vigselring (som jag får ta på mig om 2 veckor Skrattande ) är en solitär på 0,2. Dock tror jag vi amantörer inte ser hur stora stenarna är. Jag kan inte se hur många carat en sten har och som sagt jag tror vi inte pratar om det i Sverige. 

    En av min vänner har också precis förlovat sig och hon har också flera små stenar i sin ring men vet inte hur mycket då det inte står i ringen och hennes kille inte vet...

    Jenny

  • augusti

    nu innan jag köpte min diamant så spanade jag jätte mkt på andras fingrar. just för att få en uppfattning om hur det ser ut. sedan jämförde jag det jag sett med stenar jag såg i butiker. helt icke empiriskt men det var det bästa jag kunde få till haha

    de flesta stenar på folks händer ( räknade bara solitärer) var runt 0.2-0.5. cz eller inte, i dont know. i varje butik jag kollade frågade jag cad som säljer mest av solitärerna och 0.2-0.3 verkade vanligast.

    stockholmsvimlet syns ibland större stenar men det är sällan. folk verkar cara rätt nöjda under 0.5.

    50000 kr ÄR dyrt. någon som skrev att det inte är dyrt men för en som drar in säg 30000kr brutto vilket känns rätt medellön/medianlön i sthlm iaf( helt icke empiriskt, bara jag som tänker högt nu) så förstår att folk inte köper större stenar än så i allmänhet. för vissa är det nog viktigare med stor och då kanske de lägger ner mer antingen genom att spara eller så har de det bra ställt.

    nu köpte jag diamant seperat och ringen seperat och kommer mkt billigare undan än om jag köpt en färdig ring i butik därför valde jag en 0.6ct, men jag skulle aldrig köpa en ring för 50000kr, det känns som att jag skulle slösa bort pengarna bara, kan inte motivera utgiften. förstår dock om man är redo att göra det. det är ändå en vigselring.

    okej, så nu spårar jag märker jag....hur stor ct var frågan... tror vanligast runt 0.3

    största äkta jag sett var 2.5ct. en besökare från usa på spat där jag jobbade hade den. den var verkligen vacker men för vräkig för min smak, dock passade den henne bra. något stor men det är väl svenska mått mätt?

  • augusti

    btw, de där 0.5 i sthlmsvimlet kan lika gärna vara 0.7... svårt att avgöra! men jag tänker under 1ct iaf

  • AVC

    Jag håller helt med augusti. När jag hade min 0.5 ct märkte jag aldrig någon annan som hade en större och ibland kändes den faktiskt lite stor i vissa sammanhang. Jag bor i en medelstor stad. ;) i somras träffade jag en gammal kompis som nyss gift sig och hon hade en sten som var betydligt större, oklart hur stor, men det var första gången jag sett någon ha en större sten. Och ja, jag brukar kolla in andras ringar och smycken för jag fullkomligt älskar smycken, jag erkänner. ;P Brukar också kommentera om jag ser något extra fint.

    Nu har jag en lite större sten men bär den inte på vänsterhanden så jag tror och hoppas att de flesta tror att det är en cz. Vill ju inte bli påhoppad eller så! Min 0.5 vände jag ibland ner stenen i handen på bussen... Trist men sant.

Svar på tråden Vem har störst ring? (Carat)