Vem har störst ring? (Carat)
nu innan jag köpte min diamant så spanade jag jätte mkt på andras fingrar. just för att få en uppfattning om hur det ser ut. sedan jämförde jag det jag sett med stenar jag såg i butiker. helt icke empiriskt men det var det bästa jag kunde få till haha
de flesta stenar på folks händer ( räknade bara solitärer) var runt 0.2-0.5. cz eller inte, i dont know. i varje butik jag kollade frågade jag cad som säljer mest av solitärerna och 0.2-0.3 verkade vanligast.
stockholmsvimlet syns ibland större stenar men det är sällan. folk verkar cara rätt nöjda under 0.5.
50000 kr ÄR dyrt. någon som skrev att det inte är dyrt men för en som drar in säg 30000kr brutto vilket känns rätt medellön/medianlön i sthlm iaf( helt icke empiriskt, bara jag som tänker högt nu) så förstår att folk inte köper större stenar än så i allmänhet. för vissa är det nog viktigare med stor och då kanske de lägger ner mer antingen genom att spara eller så har de det bra ställt.
nu köpte jag diamant seperat och ringen seperat och kommer mkt billigare undan än om jag köpt en färdig ring i butik därför valde jag en 0.6ct, men jag skulle aldrig köpa en ring för 50000kr, det känns som att jag skulle slösa bort pengarna bara, kan inte motivera utgiften. förstår dock om man är redo att göra det. det är ändå en vigselring.
okej, så nu spårar jag märker jag....hur stor ct var frågan... tror vanligast runt 0.3
största äkta jag sett var 2.5ct. en besökare från usa på spat där jag jobbade hade den. den var verkligen vacker men för vräkig för min smak, dock passade den henne bra. något stor men det är väl svenska mått mätt?