• Äldre 5 Aug 15:48
    8943 visningar
    15 svar
    15
    8943

    Försök hitta barnvakt, men går det inte så ta med barnen ändå?

    Hej allesammans! Glad

    Har en fundering kring det här med barn och bröllopsfest.
    Både jag och min blivande man är väldigt förtjusta i barn (vi har inga egna än) och ser egentligen inget hinder med att barn kommer på bröllopsfesten. Däremot tänker vi att en bröllopsfest trots allt är ganska ''vuxen'' och kanske inte särskilt barnvänlig ju längre timmarna går. Många runtomkring oss har småbarn och det tenderar därför att bli ganska många barn som kommer. Som sagt, inga problem i det stora hela men i botten så är det ju inte ett barnkalas.

    Jag har funderat över om man kanske kan be gästerna att försöka hitta barnvakt, men går det inte så är barnen självklart välkomna ändå.
    Hur hade du reagerat om det stod så i inbjudan? Hade du blivit arg? Tyckt att det var bra? Tråkigt?

    Och hur formulerar man det i inbjudan? Att skriva rakt upp och ner ''Försök hitta barnvakt men går det inte så ta med barnen ändå'' känns inte alls ok för mig.  Kanske något i stil med ''Ibland kan det vara svårt att hitta barnvakt till sina små, dom är såklart välkomna men kom ihåg att det är en bröllopsfest''. Äh, jag vet inte... Man kanske bara ska skippa hela barnvaktsgrejjen och skriva att barn är välkomna?

    För övrigt hade vi tänkt oss en spel, lek & rit hörna för de små som inte orkar sitta still en hel middag. Flört

  • Svar på tråden Försök hitta barnvakt, men går det inte så ta med barnen ändå?
  • Äldre 5 Aug 16:41
    #1

    Kanske slå ihop en populär rad med dina egna ord?

    Barn är en fantastisk gåva men denna dag ser vi helst att de får stanna hemma och sova.

    Dock är det ju ibland svårt att hitta barnvakt till sina små, i så fall är de såklart välkomna ändå.

    Är inte den bästa på att snickra ihop roliga texter, den tål nog att förbättras några gånger om :D chicita?

  • Äldre 5 Aug 19:33
    #2

    den här frågan har varit uppe förut i flera omgångar och det som alltid någonstans kommer upp i diskussionen är ju hurvida gästerna faktiskt SÖKER barnvakt eller helt enkelt struntar i det med tanke på formuleringen i inbjudningskortet. 

    Jag tror ni helt enkelt får fundera på om barn närvarande - ja eller nej.   Och sen sätta nivån på inbjudan utefter det. 

    Antingen är barnen välkomna eller inte.   Ett kanske förvirrar bara gästerna och många kommer kanske inte ens försöka ordna barnvakt.  Och då får ni det barnkalas ni ändå vill undvika. 

    Bättre är i så fall om dom själva får kontakta er och fråga om råd om det verkligen inte går att lösa frågan med barnvakt. 

  • Äldre 5 Aug 22:47
    #3
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2015-08-05 19:33:57 följande:

    den här frågan har varit uppe förut i flera omgångar och det som alltid någonstans kommer upp i diskussionen är ju hurvida gästerna faktiskt SÖKER barnvakt eller helt enkelt struntar i det med tanke på formuleringen i inbjudningskortet. 

    Jag tror ni helt enkelt får fundera på om barn närvarande - ja eller nej.   Och sen sätta nivån på inbjudan utefter det. 

    Antingen är barnen välkomna eller inte.   Ett kanske förvirrar bara gästerna och många kommer kanske inte ens försöka ordna barnvakt.  Och då får ni det barnkalas ni ändå vill undvika. 

    Bättre är i så fall om dom själva får kontakta er och fråga om råd om det verkligen inte går att lösa frågan med barnvakt. 


    Ok, jag har inte lyckats hitta någon diskussion där ljust det ämnet diskuterats mer än att folk velat ha hjälp med hur man formulerar sig vid ett helt barnfritt bröllop. Du kan gärna få länka till en tråd där diskussionen handlar om ''hurvida gästerna faktiskt SÖKER barnvakt eller helt enkelt struntar i det''.

    Min tanke är att om man skriver att barnen är bjudna så lägger inte föräldrarna ner någon energi på att överhuvudtaget försöka hitta en barnvakt, medans föräldrarna kanske iaf försöker hitta barnvakt om det står att det är önskvärt. Vad vet jag? Det här var bara en tanke från min sida och istället för att skriva att barn inte är välkomna och därmed riskera att föräldrarna till barnet inte kan komma alls så ser vi hellre att föräldrarna kommer tillsammans med sitt/sina barn och firar vår dag med oss. 

    Jag förstår att det kanske kan ses lite dubbelt från min sida, men tanken är att föräldrar som inte har möjlighet att hitta barnvakt kan komma ändå och dom som hittar en barnvakt kommer utan barn och får därmed en barnfri kväll från sina egna barn, dvs slipper ta ansvar för andra mer än sig själva.
    Pess skrev 2015-08-05 16:41:52 följande:

    Kanske slå ihop en populär rad med dina egna ord?

    Barn är en fantastisk gåva men denna dag ser vi helst att de får stanna hemma och sova.

    Dock är det ju ibland svårt att hitta barnvakt till sina små, i så fall är de såklart välkomna ändå.

    Är inte den bästa på att snickra ihop roliga texter, den tål nog att förbättras några gånger om :D chicita?


    Tack för inspirationen! Glad

  • Äldre 6 Aug 00:59
    #4

    Man kanske kan, något omformulerat givetvis, nämna att festen kanske inte är lämplig för barn (det borde väl vara underförstått att man då syftar på t ex mycket alkohol eller en direkt farlig miljö, nära vatten utan möjlighet till att ha uppsikt, etc), men att det kan försöka lösas om det tryter, då du ej vill att någon ska utebli enbart pga barnvaktsbrist?

    För att undvika att någon/några inte bemödar sig att ens försöka hitta barnvakt, men man vill ju gärna tro att ens gäster gör sitt bästa för att tillmötesgå önskemålet :)

    Du kan ju även be dem meddela i god tid om barnen kommer med eller ej, för att kunna planera därefter. :) du kommer säkert på något bra att skriva!

  • Äldre 6 Aug 09:37
    #5

    Efter 15 år på den här sajten så ja frågan dyker upp lite nu och då i olika sammanhang. Kontentan är att ni som brudpar måste ha en klar och tydlig bild av hur ert bröllop ska vara och därmed formulera er utefter det.

    Var tydlig med vad ni faktiskt menar. En vänlig vädjan om barnfritt är inget konstigt. Att erbjuda barnen att vara med är inte heller konstigt.

    Jag tror det är bättre att ni tänker över vilka gäster ni bjuder och formulera efter det. Ni känner de bäst.

    Jag är bara ute med en liten varningens finger, har ni tanke på en viss typ av fest men får många barn så behövs kompromisser och risken finns att ni blir besvikna på att inte få den festen ni drömt om.

    Så tänk två varv extra och hitta en tydlig formulering.

  • Äldre 6 Aug 11:00
    #6

    Kan ni inte bara skriva "Får barnen följa med? Försök hitta barnvakt". Det låter som nej, men de som inte hittar någon kommer att ringa och höra om det är ok att ta med.


    En ofriad och oförlovad, men hoppfullt planerande brud. 2016 Here we go!
  • Äldre 6 Aug 20:14
    #7

    Något jag tänker kan vara bra att formulera är att det inte kommer vara en barnanpassad fest. Vad ett bröllop är skiljer sig jättemycket mellan olika kretsar och hos vissa är bröllop=familjehögtid med särskilda barnbord, barnmenyer, lekhörnor osv. Det kan vara bra att på något sätt förmedla att er fest är anpassad för vuxna. Då kanske man kan slippa de som tänker bröllop=barnkalas.

    Har ni få gäster kanske ni kan förklara muntligt hur läget ligger? Annars tror jag ett litet steg ändå kan vara att så tydligt ni kan förmedla vilken typ av fest ni kommer att ha.

  • Äldre 7 Aug 11:32
    #8

    Hej alla!
    Vi har lite samma problem. Vi kommer att skriva att vi vill fira i vuxet sällskap. So far so good. Problemet för oss är att mina bonusbarn kommer att vara där eftersom vi naturligtvis vill att de ska vara med vid vigseln. Vi är oroliga att detta ska sticka i ögonen på de som inte "får" ta med sina egna barn. Någon mer som har samma dilemma?

  • Äldre 7 Aug 12:31
    #9
    Shoedork skrev 2015-08-07 11:32:52 följande:

    Hej alla!
    Vi har lite samma problem. Vi kommer att skriva att vi vill fira i vuxet sällskap. So far so good. Problemet för oss är att mina bonusbarn kommer att vara där eftersom vi naturligtvis vill att de ska vara med vid vigseln. Vi är oroliga att detta ska sticka i ögonen på de som inte "får" ta med sina egna barn. Någon mer som har samma dilemma?


    Hej!

    Ja, ungefär samma problem här. Vi vill helst ha barnfri fest. Men våra gemensamma barn ska vara näbbar på vigseln och alla barnvakter kommer på festen samt att det skulle kännas konstigt att inte låta våra barn vara med. Vet inte alls hur vi ska göra faktiskt, det blir inte jättemånga barn om vi tillåter barn, men det kommer ju ändå påverka festen. Funderar också på hur det ses om våra barn är med, men andra inte är välkomna.
  • Plätti­s
    Äldre 8 Aug 01:36
    #10

    Ni som undrar om det sticker i ögonen om era egna barn är med: knappast. Att ni vill ha era barn med under vigseln och möjligtvis middagen är inte konstigt. Sedan kanske barnen åker iväg med en barnvakt om ni vill fortsätta festen utefter natten.

    TS, fundera på hur många barn det rör sig om. Är det lättast att skicka ut informationen i inbjudan eftersom det rör majoriteten av gästerna, eller är det lättare att prata direkt med de som har barn? Man kan dra gränsen vid hur nära släkt man är också, syskonbarn kan tyckas vara okej medan kusinbarn och vänners barn får stanna hemma.

    Vi hade helt barnfritt på vårt bröllop eftersom lokalen inte lämpade sig för barn. Det hade kanske funkat att ha några av mina kusinbarn med som är över 10, men de hade nog inte tyckt att det varit roligt med alla tal och allt väntande ändå (dessutom skulle det blivit fel att bjuda två syskon men inte det tredje). Våra yngsta gäster var 16 och 17, min lillasyster med pojkvän och min mans lillebror. Det var lagom, och våra syskon ville vi inte välja bort. Pojkvännen hjälpte dessutom till med att ställa i ordning dagen innan och städade dagen efter, så honom blir lillasyster tvungen att behålla för alltid.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • mst.mr­sj82
    Äldre 8 Aug 16:47
    #11

    Sen finns det faktiskt par som har det som mig och sambon. Vi kan ALDRIG fixa barnvakt. Mina föräldrar har brutit med oss för gott, vi har absolut ingen i närheten, hans föräldrar bor för långt bort och sonen är livrädd för både farmor och farfar(dom är inte tillsammans)

  • Anonym (Barnv­akten)
    Äldre 9 Aug 08:42
    #12

    Skickar man ut inbjudan rätt tidigt så har nog de flesta tid på sig att fixa barnvakt, om dom vill. Vi vet inte alls vem som ska vara med barnen på vår bröllopsdag. Vi har gärna med dom i kyrkan men helst inte under middagen eller festen. Vi funderar på att fråga grannarna om dom kan tänka sig att ha barnen sovandes hos dom. Men då får vi förbereda lite och kanske låta barnen sova där någon natt före.

    Många tänker nog inte på att fråga vänner, arbetskollegor, grannar eller någon släkting. Så länge barnen får tid att lära känna barnvakten före så går det nog bra :)

  • Äldre 21 Aug 14:41
    #13
    +1

    Efter mycket om och men har vi lyckats hitta en perfekt lokal där det finns två anslutande extrarum. Ett av rummen kommer att anpassas till barn med diverse spel och lek + att det finns projektor vilket ger möjlighet att koppla in dator och visa film för barnen. Det andra rummet är som en mindre lounge med utgång till altan och gräsmatta. Det känns jättebra och nu behöver jag inte längre ha ont i magen över barnens vara eller icke vara... Skrattande{#emotions_dlg.flower}

    Ps. Vi har aldrig varit emot att ha barn på bröllopet, det har mer handlat om vart man ska ''göra av'' dom eftersom middagen inte är avklarad på en halvtimme och barn sällan har intresse av att sitta still så länge. Nu kan barnen gå ifrån med eller utan förälder utan att det behöver bli en stor grej av det hela.
    Lokalerna vi har kikat på tidigare har inte gett samma möjlighet att gå undan med barnen och sysselsätta dem med något annat, utan då har man kanske fått stå med ett skrikande barn i ett hörn vilket inte är så kul för någon - varken förälder, gäster eller brudpar.

  • Äldre 21 Aug 16:29
    #14

    Vi hade typ samma upplägg som er med separat rum för barnen.
    Vi hyrde också in en barnvakt, (eller tja utbyte av tjänst blev det istället för att betala varandra) som satt i barnrummet hela kvällen och målade och lekte med dom, och när det började bli sent och barnen blev trötta så drog dom fram madrasser och filtar och fick somna till film.

    Barnen fick gå fram och tillbaka som dom ville mellan barnrummet och stora rummet där vi hade middagen. Ingen tyckte att det var något "jobbigt spring" på barnen. Och barnen satt med vid borden när middagen började så dom också fick vara med och känna sig stora och duktiga med middagen...

  • Äldre 21 Sep 13:23
    #15

    Vi kommer att skriva på vår inbjudan; vi älskar barn med denna dag vill vi fira med våra vuxna vänner.
    Vi har själva 2 barn på 4 o 5  år och de kommer att vara med såklart, men annars så blir det barnfritt. Tror det är bäst och roligast för alla, både barn och föräldrar. Föräldrarna kan slappna av o behöver inte tänka på att åka hem när barnen är trötta. Barnen slipper sitta igenom en lång middag :) Jag hade personligen inte blivit sur av en sådan inbjudan, skönt att gå utan barnen och bara vara gäst och inte förälder den dagen/kvällen. Är det ammande barn eller gäster som kommer från andra länder skulle jag gjort undantag.

Svar på tråden Försök hitta barnvakt, men går det inte så ta med barnen ändå?