• Äldre 31 May 06:39
    8914 visningar
    17 svar
    17
    8914

    Hur hantera tiggare utanför kyrkan?

    Hej,

    Vi gifter oss i augusti och jag vet inte hur jag ska hantera de tiggare som sitter utanför kyrkan jämt. Jag vet ju att kyrkor är öppna för alla men samtidigt är jag så pass egoistisk i detta läget att jag vill ha ett tiggeri-fritt bröllop. Hur ska vi agera? Vill inte ha dem där på trappen när vi går ut, fotas etc. Hade aldrig tänkt att detta är ett problem men jag vet inte hur jag ska agera.

  • Svar på tråden Hur hantera tiggare utanför kyrkan?
  • Aniara­4
    Äldre 31 May 10:16
    #1
    +2

    Jag vet inte hur svårt det är att kommunicera med dem, men jag skulle hantera det som med vilken annan person som helst som satt där: Om det sitter nån på kyrktrappen just när brudparet ska komma ut, när man ska fotografera och de hamnar med på bilden osv, så kan man väl be dem gå åt sidan en stund så man kan ta sina bilder? Fast om det kommer ut en massa bröllopsgäster som ställer sig vid ingången och väntar på er är det väl rätt sannolikt att de flyttar sig självmant?

    Vem vet, de kanske rentav är, människor, som kanske precis som andra människor kan bli glada av att se ett lyckligt brudpar och le och vinka till er som förbipasserande gör ibland. Eller vore det också obehagligt?

  • Äldre 31 May 10:47
    #2

    Javisst, de kanske flyttar på sig självmant, det vet jag ju inte. Tänkte mest om någon härinne hade hanterat en sådan situation tidigare och hade några tips. Sen tror jag inte att det är så konstigt egentligen, att inte vilja ha tiggare med sig på den dagen. Jag vet ju att de sitter där, i vägen för folk idag så att det knappt går att gå in, och då har de inte flyttat på sig alls. Jag vill ju kunna hantera situationen vänligt men bestämt.

  • Äldre 31 May 11:10
    #3

    Det är bara köra iväg dem.

    De är ibland inne på uteserveringar mm och det är bara att köra iväg dem om gästerna störs av dem på en tillställning så räknas det som störande/ risk för den allmänna ordningen och kan därför hänvisas därifrån.


    Live free, ride free
  • Äldre 31 May 14:58
    #4

    Vilken jobbig situation. Det är nog vanligt vid många kyrkor. Man kanske kan be någon att i förväg gå dit och försöka be dem flytta på sig, då det kommer vara t ex en privat fotografering precis där? Någon gäst eller om det finns någon vaktmästare tillgänglig t ex? Det är ju inte så roligt att som brudpar behöva ställa sig och försöka kommunicera och mota bort dem, då det ofta inte kan språket, och i vissa fall beter sig väldigt påträngande, tyvärr. Det blir ju obehagligt om de vägrar flytta på sig eller börjar be om pengar av brudparet eller gästerna. Det är ju hemskt tråkigt om man ska behöva vara otrevlig.

    Att bemöta dem är ju öht svårt med tanke på deras situation. Jag tycker fruktansvärt synd om dessa stackars individer som tvingas tigga, och det är hemskt att se dem sitta där utan att direkt kunna göra något åt det. Är ju samtidigt, av självklara skäl, emot organiserat tiggeri, då detta ej gynnar de som faktiskt är utsatta och utnyttjas. Att ge dem pengar främjar ju i princip slaveri och människohandel. Det är ju otroligt svårt att bara gå förbi en människa som står och ber om hjälp, och när de blir väldigt efterhängsna och påträngande, och inte ber utan begär att få pengar, ja då blir det ju direkt olustigt. Inte jätteroligt att få rumänska svordomar muttrade till sig, eller ropade efter sig för den delen, för att man inte vill göra dem en otjänst. Att ge dem mat är inte "nog" alla gånger, och jag kan förstå att de blir frustrerande för en utsatt person att inte få in det som, av bossen, förväntas av den, och jag bara delar med mig av några bullar och bröd ibland. Men ja, ibland blir det direkt jobbigt att hantera.

    All respekt till de stackars människorna, men jag hade helst önskat slippa ta en sådan konfrontation själv på min bröllopsdag.

  • Äldre 31 May 22:12
    #5

    Är det så lukrativt att sitta utanför kyrkorna och tigga? 


    Eller tja kanske i större städer? 
    Har aldrig sett en tiggare vid kyrkorna här.Så jag har aldrig ens tänkt tanken att det kunde vara ett problem.

    Däremot var det lagom kul att behöva hantera ett annat brudpar, fotograf och brudparets gäster på vår bröllopsdag. 
    (sök upp inlägget - respektera övriga brudpar - om ni vill se vad jag menar)

    Men som Aniara4 skriver så kan man ju be dom flytta sig (eller snarare be någon att be dom - typ kyrkvaktmästaren eller någon släkting) 

  • Äldre 1 Jun 09:13
    #6

    Prata med präst eller kyrkvaktmästare.

  • Äldre 1 Jun 11:26
    #7

    Ställ istället frågan

    hur hade du gjort om det var lekande barn framför kyrkan, eller en luffare/ alkis som satt där på en bänk, eller ungdommar som hängde och rökte på.

    Man hade bara kört bort dem utan att fundera på det. Så varför göra det i detta fallet?


    Live free, ride free
  • Äldre 1 Jun 15:45
    #8
    Nightrod skrev 2015-06-01 11:26:04 följande:

    Ställ istället frågan

    hur hade du gjort om det var lekande barn framför kyrkan, eller en luffare/ alkis som satt där på en bänk, eller ungdommar som hängde och rökte på.

    Man hade bara kört bort dem utan att fundera på det. Så varför göra det i detta fallet?


    God poäng, jag skulle iaf be vakmästaren/släkting/best man göra det. Och skulle låta denne gå ut innan alla andra, bara för att slippa att persoen kanske ställer till en scen inför alla och dödar stämningen, det hade jag gjort oavsett vem som satt i vägen, förutom barnen, de hade jag ätit upp.
  • Äldre 1 Jun 15:46
    #9
    Chicita skrev 2015-05-31 22:12:43 följande:

    Är det så lukrativt att sitta utanför kyrkorna och tigga? 


    Eller tja kanske i större städer? 
    Har aldrig sett en tiggare vid kyrkorna här.Så jag har aldrig ens tänkt tanken att det kunde vara ett problem.

    Däremot var det lagom kul att behöva hantera ett annat brudpar, fotograf och brudparets gäster på vår bröllopsdag. 
    (sök upp inlägget - respektera övriga brudpar - om ni vill se vad jag menar)

    Men som Aniara4 skriver så kan man ju be dom flytta sig (eller snarare be någon att be dom - typ kyrkvaktmästaren eller någon släkting) 


    Annat brudpar? Ojdå, har inte läst andra tråden, vad gjorde dem vid kyrkan när vi precis gift er? Deras tid kan väl inte ha varit så tätt inpå? Rynkar på näsan
  • Äldre 1 Jun 15:49
    #10
    Pess skrev 2015-06-01 15:46:53 följande:
    Annat brudpar? Ojdå, har inte läst andra tråden, vad gjorde dem vid kyrkan när vi precis gift er? Deras tid kan väl inte ha varit så tätt inpå? Rynkar på näsan

    Läs tråden istället, det är bättre, det är rätt långt att förklara.Flört


    (det finns en sökruta högt upp, lägg in rubriken till tråden som jag nämnde tidigare så söker den fram den gamla tråden) 

  • Äldre 1 Jun 15:56
    #11
    Pess skrev 2015-06-01 15:45:08 följande:
    God poäng, jag skulle iaf be vakmästaren/släkting/best man göra det. Och skulle låta denne gå ut innan alla andra, bara för att slippa att persoen kanske ställer till en scen inför alla och dödar stämningen, det hade jag gjort oavsett vem som satt i vägen, förutom barnen, de hade jag ätit upp.
    Ja jag hade också sett till att det gjordes i god tid innan gäster anländer eller går ut ur kyrkan.
    Menade mer att man inte skall stirra sig blind på att det just är utländskatiggare, men jag förstår att man blir orolig för att bli kallad rasist och få ett media drev efter sig just av den annledningen.
    Live free, ride free
  • Äldre 1 Jun 21:45
    #12
    +1

    alltså, det är ju människor det handlar om och bara för att de är tiggare betyder det inte att de är helt befriade av hyfs - därmed ingen anledning att schasa undan dem som ohyra. du kan ju gå förbi kyrkan en annan lördag och reka om de sitter där bland bröllopsgäster eller om de flyttat sig bort från kyrktrappan. bortsett chicitas tråd - helt ofattbart - är nog de flesta ganska medvetna om att brudparet vill ha och njuta av sin dag och gör sig ganska mycket besvär för att inte störa.
    men om det verkligen är en oro för dig tror jag det är relativt billigt att köpa sig fri från deras närvaro.

  • Äldre 1 Jun 23:12
    #13

    Jag har kollat litegrann under våren, dock är det inte så många bröllop just i denna kyrkan (en Domkyrka) men snarare större gudstjänster och då sitter det flera stycken där som inte flyttar sig en tum för att folk ska kunna gå in och ut ur kyrkan. Inte ens för handikappade och gamla med rullator... Å andra sidan är en gudstjänst inte detsamma som ett bröllop där man samlas utanför osv. Men jag ska nog göra som ni säger, prata med vaktmästaren, kanske har de ett jättebra sätt, eller bra kontakt med de tiggare som är där (brukar ofta vara samma personer ju) så det kanske löser sig utan att jag behöver agera. Och i värsta fall så får någon be dem flytta sig en stund och så får man se om det funkar. Det värsta som kan hända är ju att man får en tiggare på sina bröllopsfoton och ja... inte alls kul, men det är ju ingen som dör iaf, så det kunde ju vara värre. Jag försöker tänka ur värsta scenario på allt som rör bröllopet, så blir det säkert bra tänker jag.

  • Äldre 2 Jun 08:30
    #14

    Kan inte förstå att ni skulle betala dem för att flytta på sig eller tillåta det och låta dem sitta i vägen och vara ett oönskat inslag på ert bröllop.
    Säger som jag sa förut, hade det vart alkisar eller ungdommar eller gapande lekande barn (ej bjudna) hade ingen tvekat på att sett till att de gav sig iväg
    Live free, ride free
  • Äldre 2 Jun 20:35
    #15
    Nightrod skrev 2015-06-02 08:30:20 följande:

    Kan inte förstå att ni skulle betala dem för att flytta på sig eller tillåta det och låta dem sitta i vägen och vara ett oönskat inslag på ert bröllop.
    Säger som jag sa förut, hade det vart alkisar eller ungdommar eller gapande lekande barn (ej bjudna) hade ingen tvekat på att sett till att de gav sig iväg
    Du kanske inte hade tvekat, men jag hade det. För mig känns det ohyfsat att "köra iväg" eller snäsa av både barn, alkisar och romska tiggare.

    Betalat för att de skulle flytta på sig hade jag inte nog inte gjort i något av fallen.
  • Äldre 2 Jun 21:07
    #16
    +3

    Ingen har rätt att avhysa någon från kyrkan faktiskt. Oavsett om man vill det eller inte. 


    Det är allmän plats (eller tja offentlig plats säger man väl mer nu) och alla har alltså samma rätt att vistas där.

    Så om man inte vill att någon är där så får man nog fråga snällt

  • Aniara­4
    Äldre 3 Jun 01:36
    #17

    Ja precis, oavsett om det var alkisar, barn, personer som tigger, pensionärer eller turister som satt på kyrktrappen just när vi skulle gifta oss så skulle jag (eller någon annan) be dem hövligt att gå åt sidan en stund så att vi kan ta våra bilder.

Svar på tråden Hur hantera tiggare utanför kyrkan?