• Äldre 13 Mar 00:23
    9943 visningar
    23 svar
    23
    9943

    Ca pris på att låta tillverka sin drömring?

    Någon här som har ett hum om vad priserna landar på om man låter designa sin egna ring?

    Jag har inte varit till någon guldsmed för att höra mig för än, då det inte riktigt är aktuellt än på ett tag .... ;) 

    Hur stora är prisskillnaderna om man funderar på en "enkel" platina-skena, med en sten, antingen radiant eller emerald cut, i god kvalitet, framför allt väldigt vit i färgen och vill ju gärna ha så få inneslutningar som möjligt, men beroende på priset kanske man inte kan förvänta sig att kunna köpa en helt "ren". Men ge gärna pris på det också! :)

    Är iaf, i dagsläget, intresserad av en sten i någon av ovanstående modeller i ca 2-3,5 carat. (Har fettisfingar)

    Det brukar ju alltid vara företag som är snabba på att svara på sådana här frågor, de är de varmt välkomna att göra! Och vem som helst annan också självklart! Glad om någon har en aning, även om det självklart är omöjligt att säga då man inte vet alla exakta detaljer, och inte heller vad arbetet kostar, jada jada, förväntar mig inte att få ett exakt svar, men någon spekulation på ett ungefärligt pris kanske :)

    Tänker att det vore kul att överväga att designa själv, för att göra det extra personligt!

  • Svar på tråden Ca pris på att låta tillverka sin drömring?
  • crs
    Äldre 13 Mar 06:59
    #1

    Nu vet jag inte om det är svar på din fråga direkt, men jag kan berätta vad jag betalar för min helt custom made-ring! 

    När jag först hörde av mig till guldsmeden jag valde, så berättade jag lite kort vad jag ville ha, och då också vilken budget vi hade. Sen gjorde hon helt enkelt skisser på ringar som låg inom den ramen. De första skisserna var inte vad jag ville ha, men efter lite bollande och fler designer (jag tror att hon totalt tagit fram 11 designer åt mig) så blev det preciiiiis vad jag ville ha. Från början utgick hon från några av hennes tidigare ringar som jag gillade (jag valde henne för hennes tidigare designer, ville ju ändå ha hennes design, eftersom det är hon som gör den. Valde henne också för att hon är så himla duktig på att arbeta med titan, mycket finare titanringar än jag sett någon annan göra.) och en vintagering som jag blev helt kär i. Slutresultatet är helt klart en variant som både vävt in alla mina önskemål, och hennes stil, och inspirationsringen. Allt inom min budget, och jag kunde inte vara mer nöjd.

    För detta, förarbetet med designerna, och sen själva jobbet hos henne, plus materialet, betalar vi 1100?, för två ringar. Där min klart står för merparten både i arbetskraft och materialkostnad. Sambons ring blir en helt enkelt titanring, medan min också blir en titanring men med detaljer i metallen, och med en större rosa saffir och 5 mindre diamanter. 
    Jag tror inte att priset skiljer mycket alls mot om jag hade valt en av hennes färdiga ringar med motsvarande material och så. Jag har inte alls fått känslan av att hon tar betalt för själva designarbetet, trots att hon gjort det grundligt och väldigt bra. Jag är verkligen stört nöjd (trots att jag inte sett den faktiska ringen än), och väldigt glad att jag inte valde en ring som vem som helst kan köpa att ha på fingret. Det känns superskoj att ha en helt unik ring!

  • Äldre 13 Mar 08:34
    #2

    tror vi kommer få pris i nästa vecka så då lovar jag att visa och berätta


    Live free, ride free
  • Plätti­s
    Äldre 13 Mar 13:11
    #3

    Vi gick till en guldsmed för att göra våra ringar, och det kostar lika mycket att få en alldeles egen som att köpa samma modell färdig. Åtminstone utifrån de ringar vi tänkt köpa. 

    Jag får en halvallians i vitguld med tio st 0.01 ct forestgröna diamanter för 8 500 kr. Min sambos vigselring blir en 6 mm bred, slät vitguldsring för 10-11 000. Men hans kräver väldigt mycket mer guld än vad min gör Det bästa är att vi får proffshjälp för att hitta de ringar vi passar i och som kommer hålla precis hela livet.

    När jag visade ringar jag hade som inspiration för att kolla vad de hade som motsvarade det sa de "det här är en hållbarare design, vad tror du om den?" och så var jag övertygad på tre sekunder. 

    De höll sig precis till den budget vi gav dem, och dessutom fick vi tips på hur vi kunde göra för att komma under den. Vi lämnar in gamla konfirmationssmycken och får sambons ring för bara arbetskostnaden, vilket betyder att den kommer kosta 2 500 kr och vi får många tusenlappar över till annat.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 27 Mar 22:52
    #4

    Diamanter i denna storlek kostar, men om man kan tänka sig ner på färgskalan, samt inte vara allt för kräsen med innesluttningar så kan det nog gå. Man kan ju köpa lösa diamanter från USA för att få mer sten för pengarna. Men det kan också vara svårt att avgöra på bild.

    En så kallad halo modell kan ju ge ett större intryck.

    Finns nog många alternativ, men så har vi ju alla en budget.

    Kanske en kan hitta något på Bukowskis, tradera, kaplans, eller ebay som är färdig.

    Kolla med guldsmed? Vet inte vad jag har för mer råd att ge, bara önska dig lycka till.

    Samt att du får en med den slipning som du önskar.

    Lycka till! :)

  • Äldre 4 Apr 10:51
    #5
    crs skrev 2015-03-13 06:59:00 följande:

    För detta, förarbetet med designerna, och sen själva jobbet hos henne, plus materialet, betalar vi 1100?, för två ringar. Där min klart står för merparten både i arbetskraft och materialkostnad. Sambons ring blir en helt enkelt titanring, medan min också blir en titanring men med detaljer i metallen, och med en större rosa saffir och 5 mindre diamanter. 

    Jag tror inte att priset skiljer mycket alls mot om jag hade valt en av hennes färdiga ringar med motsvarande material och så. Jag har inte alls fått känslan av att hon tar betalt för själva designarbetet, trots att hon gjort det grundligt och väldigt bra. Jag är verkligen stört nöjd (trots att jag inte sett den faktiska ringen än), och väldigt glad att jag inte valde en ring som vem som helst kan köpa att ha på fingret. Det känns superskoj att ha en helt unik ring!


    Glömde du en nolla eller ska det vara 1 100? Oavsett vad låter det som ett bra pris. Vilken stad var det i och vad heter smeden? Jag vill nämligen också ha en egendesignad titanring. .
  • crs
    Äldre 4 Apr 13:29
    #6
    Anniina skrev 2015-04-04 10:51:14 följande:
    Glömde du en nolla eller ska det vara 1 100? Oavsett vad låter det som ett bra pris. Vilken stad var det i och vad heter smeden? Jag vill nämligen också ha en egendesignad titanring. .
    1100 stämde, men mitt eurotecken verkar blivit ett frågetecken. Priset var alltså 1100 euro. Plus att vi lite glömde det här med moms, så totalt betalade vi ca 13.000 sek för ringarna.

    Hon finns i Tammerfors i Finland. Har bara haft mailkontakt med henne, men hon är fantastisk och fick fram precis vad jag ville ha även utan att träffas öga mot öga, och med konversation enbart på engelska. Hon heter Elina Huttunen, företaget heter Korus Design. De är två som arbetar där, men all kontakt jag haft med den är via henne. Jag hittade henne på etsy, och allt har sköts därigenom, men de har även en hemsida och en facebooksida. Dessa är dock på finska, så jag fattar inte ett ord. Här är deras shop: www.etsy.com/shop/KorusDesign  Du kan ju kika om du gillar deras stil och om du vill anlita dem så kan jag inte annat än att varmt och hjärtligt rekommendera dem! Jag skulle inte tveka en sekund från att anlita dem igen.
     
  • Äldre 4 Apr 13:53
    #7

    Min sambo vill också gärna ha en titanring, men de flesta är ganska begränsade i vad de kan göra. Titanringar.se tex, de svarvar bara sina ringar maskinellt. Därför kan de inte göra blank yta och slipad yta på samma ring och de kan inte göra nedsänkta spår i kupade ringar, etc.

    Jag lyckades dock hitta en smed med verkstad i Stockholm som heter Erik Tidäng, som gör för hand. Han kan göra en ring efter de önskemål som min sambo har och därför har vi nu lagt en beställning hos honom. Vi bor i Göteborg och har därför vara haft mail-kontakt ned honom, men han har väldigt fina och tydliga bilder på din hemsida: www.eriktidang.se

    Eftersom han gör det för hand så är såklart priset högre ån om man beställer från tex titanringar.se, men om man vill ha nåt speciellt får det la kosta :)

    Jag får återkomma med fullständigt betyg när ringen är klar!


    Anniina skrev 2015-04-04 10:51:14 följande:

    Glömde du en nolla eller ska det vara 1 100? Oavsett vad låter det som ett bra pris. Vilken stad var det i och vad heter smeden? Jag vill nämligen också ha en egendesignad titanring. .


  • Äldre 4 Apr 15:37
    #8

    Min kommer gå på 10600kr, tror jag jag och Plättis har från samma ställe...

    Jag la till att jag vill ha en garanti att det är MITT guld som ska va i ringen....kommer ha 5st stenar i den också, 4st 0,01 och en som är större....minns just nu inte hur stor den var...

  • Äldre 4 Apr 18:53
    #9

    Tack för svaren Crs och Jullis! Jag ska genast kolla in dess

  • Plätti­s
    Äldre 4 Apr 19:01
    #10
    Mirred skrev 2015-04-04 15:37:50 följande:

    Min kommer gå på 10600kr, tror jag jag och Plättis har från samma ställe...

    Jag la till att jag vill ha en garanti att det är MITT guld som ska va i ringen....kommer ha 5st stenar i den också, 4st 0,01 och en som är större....minns just nu inte hur stor den var...


    Ja, vi borde ha från samma ställe

    När vi var där och pratade sist fick jag ett lite annat pris, jag tror min ring hamnade på 9 300 då, för 10 st 0,01 ct diamanter och en smal skena i vitguld. Sambons ring blir en 7 mm bred slät vitguldsring och kommer hamna på 11-12 000. Men eftersom vi lämnar in guld i utbyte betalar vi bara för arbetskostnaden på hans ring.

    Vi har ändrat oss typ tio gånger om ringar under planeringen, men nu tror jag vi bestämt oss på riktigt
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
Svar på tråden Ca pris på att låta tillverka sin drömring?