• Äldre 27 Jul 20:20
    5153 visningar
    22 svar
    22
    5153

    Buffé. Bara vitt vin?!

    Som rubriken lyder - kan man tänkas servera en buffé och till det ha bara vitt vin (alltså ej samtidigt rött/rosa vin). Övrig dyck också ett lämpligt öl, samt bordsvatten och alkoholfria alternativ.

    Tänker mer på om "alla" förväntar sig att kunna välja rött/vitt oavsett om vi gjort ett bra val på vinet...

  • Svar på tråden Buffé. Bara vitt vin?!
  • Äldre 27 Jul 21:33
    #1

    På nästan alla finare middagar jag varit på har man kunnat välja om man vill ha rött eller vitt. Jag har flera vänner som bara dricker antingen vitt eller rött. Men det är er fest och ni gör som ni vill. Om det dessutom finns öl och andra drycker att välja så får väl eventuella gäster som inte tycker om vitt vin avstå och välja något annat att dricka. Men jag hade nog tyckt att det vore trevligare att ha både och. Ni kan väl göra ett bra val med ett rött vin också?

  • Äldre 27 Jul 22:13
    #2

    vad är vitsen med att bara ha vitt vin?  Nyfiken fråga bara.

    Jag tror precis som ovanstående att serveras vin så förväntar folk sig att det finns både rött och vitt.   För det finns folk som bara dricker rött tex och så finns det det dom som bara dricker vitt. Och att det då bara finns en enda sort känns då dumt, då alla inte får samma möjlighet att dricka ett gott glas vin.  

    Att dricka en öl eller tvingas välja läsk tex när man förväntar sig ett glas vin känns sådär... 

  • Äldre 27 Jul 22:54
    #3

    Jag dricker både rött och vitt vin. 


    Men då jag dricker det för att förhöja smaken på maten så spelar det egentligen ingen roll hur bra det vita vinet är för sig, om det hade passat bättre med ett rött vin till den maträtten (enligt mig).


    En kompis dricker bara rött vin oavsett mat, för hon gillar inte vitt över huvud taget, hon dricker inte öl heller. Så att då i princip välja mellan två saker som hon tycker smakar blä, eller dricka vatten skulle nog kännas sådär lagom tråkigt.
    Jag tror inte att hon skulle tycka att det var snålt och hon skulle säkert inte klaga om hon var gäst hos er. Men jag misstänker att jag hade fått höra det i efterhand sen Tungan ute

    Hennes man är istället allergisk mot det röda ämnet i rödvinet, så han skulle inte kunna dricka vin om ni bara hade haft rött som alternativ...


    Jag tror nog att om ni har vin så kommer inte alla förstå varför ni bara har vitt.
    Och jag tror säkert att vissa kommer sitta med ett glas vatten eller läsk istället för vin bara för att dom inte ville ha vitt vin till maten, och inte dricker öl.
    Men om ni bara vill ha vitt, så kör på det.
    Räkna bara med att några säkert kommer undra Glad

  • Anonym (Signe­)
    Äldre 27 Jul 23:47
    #4

    Jag dricker inte öl och jag dricker inte vin. Så för mig hade det varit jättetråkigt om jag måste sitta med ett glas bubbelvatten eller en cola när det ändå dukas upp med alkohol.

    Att bara kategoriskt välja en möjlig sort utom öl känns faktiskt en smula snålt även om ni nu inte är snåla. 

    Det är många som dricker cider av olika sorter eller föredrar annan form av akoholhaltiga drycker till sin mat. 

    Man kan också tänka på att många kanske dricker lite annat mot vad dom brukar dricka när det gäller ett bröllop.  Man kanske dricker mer cider tex för att man är törstig och sötsugen och ändå vill ha något med alkohol. 

    På vårat eget bröllop hade vi som alternativ till standard ölen och vinglaset en god bål med alkohol som passade utmärkt som "måtidsdryck" för den som avstod öl/vin av någon orsak. 
    Visade sig vara ett klokt beslut för det blev en av sommarens hetaste dagar så bålen var välkommen. Den fanns även som alkoholfritt alternativ.   Man dricker sig inte gärna otörstig på vin, hur kallt o gott det än är. 

  • Äldre 28 Jul 00:11
    #5

    Varför bara vitt? Jag hade nog tyckt det var lite konstigt att bara servera vitt vin.

  • Äldre 28 Jul 21:57
    #6

    Ska förtydliga mig

    Vare sig vi eller våra gäster dricker "husets vita" eller "husets röda" till vardags, utan uppskattar specifika druvor, vinhus, årgångar och kan säkert i vissa sammanhang/av gemene man kallas vinsnobbar... Valet av vin är naturligtvis gjort med hänsyn till maten, och det röda vin som skulle kunna passa till maten passar tyvärr inte våran prisklass (vi kan inte lägga ett par hundra kr per flaska) till så många som vi tänkt bjuda. Vitt har vi dock hittat ett kanonvin för bra pris, perfekt till den mat vi ska servera. Ölen är också vald med omsorg, inte heller det beställer de flesta som "en stor stark"...

    Cider är t ex inte ett alternativ, inte heller cola - för de vuxna till maten - det är för sött! Det får de ta i baren sen om de vill....


    Buffen kommer inte att innehålla rött kött, charkuterier, mögelostar eller dylikt. Bäst skulle det passa med visst bubbel (det tillåter tyvärr inte budgeten heller).


     


    På de finare middagar jag varit på har man lagt ner omsorg på dukning, mat och dryck. Där är det en självklarhet att vinet som serveras passar in. Man dricker det som serveras, eller tar bordsvatten enbart. Ibland rött vin, ibland vitt vin, ibland enbart öl...


     


    Jag blir lite förvånad över att det när det gäller bröllop tydligen (?) är viktigare med rödslask än att ha en samlad tanke över det man serverar...?

  • Äldre 28 Jul 22:19
    #7

    Vem har pratat om "husets röda och husets vita" och "rödslask"?


    Du ställde frågan "kan man" och "kommer alla förvänta sig". 
    Och får svar på den frågan.
    När du får svar, som nu uppenbarligen inte passade dig så vräker du ur dig något till oss som tog oss tid att svara, där det låter som om vi är värsta neanderthalarna utan smaklökar och finess.


    Ditt förtydligande innehåller väsentlig information som skulle kunna varit värt att veta från början, och du hade kanske fått några andra svar om du skrivit det direkt.


    Om du nu känner din familj så bra så behöver du väl inte ens fråga. Då tar ni det vita vinet och det kommer bli superdupertoppenbra, alla är glada och nöjda över det superba vinvalet.

    Men faktum är att vissa bara dricker rött, och vissa dricker bara vitt och alla dricker inte öl. Och kommer det folk som bara dricker rött och inte gillar öl så kommer dom nog att undra över varför ni bara har vitt vin. 
    Men ni har väl inga sådana människor i släkten? 
    Det hade ju varit oförskämt liksom...


     


    Jag undrar varför du ställer en fråga som du inte verkar ha svar på dock...

  • Äldre 28 Jul 22:36
    #8

    Jag ber om ursäkt Chicita, jag menade alls inga påhopp eller att vara otrevlig.

    Jag tog också för givet att jag var tydlig i trådstarten med att vi tänkt till angående vinet, och också att jag inte specifierade maten utan använde den grövre benämningen "buffé" som självklart kan betyda allt möjligt. Ber alla om ursäkt för det!

    Med det sagt, kvarstår ändå frågan - nu förhoppningsvis lite bättre formulerad...!?! Skrattande

    ps släkten dricker inte vin av olika skäl, men flera av vännerna gör det, några tål inte rött vin pga migrän, men alla tål vitt ds

  • Äldre 29 Jul 10:56
    #9

    Jag vågar påstå att jag är bra på viner då det är ett stort intresse. Jag och min blivande man samlar på viner, och vi ska gifta oss på vår favoritvingård, så vin är själva temat på bröllopet. Gästerna ska få en rundvandrig och en liten vinprovning medan vi tar bilder o.s.v.

    Med det sagt så vill jag bara säga att det inte behöver vara skitvin bara för att det inte kostar flera hundra. Vi har några favoriter som kostar runt en hundring och ett fantastiskt gott bubbel som folk tror är Bollinger när vi bjuder på det. Men nu frågade du ju inte om billiga viner. Ville bara påpeka att även "vinsnobbar" kan uppskatta ett billigt vin, beroende på smak. Det är inte alltid priset som smakar.

    Som svar på frågan, så tror jag att de flesta skulle reagera om det bara finns vitt. Hur gott det än är. Jag kan garantera att våra gäster skulle undra, även om de inte skulle klaga till oss. Några har redan uttryckt "åh, då blir det goda viner", när vi bjudit dem eftersom de vet vårt intresse. Och det verkar ju era gäster också göra, känna till ert alltså. Men om du vet att era gäster hellre dricker vitt än ett prisvärt rött så är det ju bara att köra

  • Äldre 29 Jul 16:43
    #10

    jag förstår fortfarande inte riktigt frågan.  Men oavsett om vinet kostar 500 kr flaskan eller 50 kr flaskan är faktumet att ni fortfarande serverar vitt vin enbart.  Ja det kan finnas folk som önskar rött vin och inte heller dricker öl. 

    Ett bröllop är ett bröllop så oavsett vilka vanor man har i vardagen så kan det ändå finnas någon som undrar varför det bara finns vitt vin. Just för att det är ett bröllop. 

    Eftersom du ändå frågar så har du själv tveksamheter kring frågan och då bör du gissningsvis ändå ana att någon kan undra. 

    Och varför skulle man inte kunna ha en tanke bakom ett bra anpassat rött vin?  Eller anses alla röda viner per automatik vara "rödslask"?   

    Jag förstår inte heller varför det anses ofint att dricka ett rött vin men att hänvisa gästen till "det som erbjuds" även om det är ett bordsvatten är tydligen okej?  Ett glas vatten finare än ett rött vin som ni anser inte riktigt passar in? 

    Förlåt snäsningen men den här frågeställningen gjorde mig provocerad,. 

Svar på tråden Buffé. Bara vitt vin?!