• Cakefairy

    Ni som gifte/r er unga hur finansierade ni bröllopet?

    Hej,

    min sambo och jag har lite smått börjat planera vårt bröllop och har kommit till första punkten ungefär nämligen budgeten, som vi har beräknat kommer ligga på mellan 250 och 300 000. Vi är båda unga (han är nyutbildat och jag studerar) och i månaden kanske vi lyckas i bästa fall spara ihop 1000 kr sammanlagt så i den här takten kommer det ta ca 100 år tills vi har fått ihop till bröllopet :p Till det kommer att vi har höga studielån samt ett billån som vi måste avbetala.

    Så jag undrar - ni som gifte/r er unga (båda under 30) hur fick ni ihop pengarna för ert bröllop? Blev det några pengar över för tex. barnskaffande? Om ni valde lån hur fick ni beviljat det och vad hade ni för längd/storlek på lånet? Fick ni ert bröllop precis som ni ville ha det?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-20 22:46
    Liten uppdatering bara: Inte säkert det blir bröllop 2016 (vilket jag har en väldig panik över), då min hälsa har akut försämrats under senaste halvåret. Så just nu är bröllop en mindre konkret framtidsplanering där mycket tankar kretsar kring det och förberedelserna för oviss datum är igång :)

  • Svar på tråden Ni som gifte/r er unga hur finansierade ni bröllopet?
  • JW2014

    Exempelvis: Ett blancolån på icabanken på 250 000kr och med längsta återbetalningstiden och en genomsnittlig ränta kostar 2400 kr i månaden att betala tillbaka. Den räntan är beräknad på medelinkomsttagare och ni sitter två på en mycket låg inkomst. Om ni blir beviljade lånet så kommer det kosta er mkt mer än 2400kr/månaden då er ränta kommer bli skyhög.

    Vi gifte oss när vi var 30 år och sparade ihop pengarna. Vi vägrar lån, till mer än inköp av bostad.

    Ni är unga och vill inte skuldsätta er för livet med utgifter varje månad som är högre än ni har råd med.

  • Student13