• Cakefairy

    Ni som gifte/r er unga hur finansierade ni bröllopet?

    Hej,

    min sambo och jag har lite smått börjat planera vårt bröllop och har kommit till första punkten ungefär nämligen budgeten, som vi har beräknat kommer ligga på mellan 250 och 300 000. Vi är båda unga (han är nyutbildat och jag studerar) och i månaden kanske vi lyckas i bästa fall spara ihop 1000 kr sammanlagt så i den här takten kommer det ta ca 100 år tills vi har fått ihop till bröllopet :p Till det kommer att vi har höga studielån samt ett billån som vi måste avbetala.

    Så jag undrar - ni som gifte/r er unga (båda under 30) hur fick ni ihop pengarna för ert bröllop? Blev det några pengar över för tex. barnskaffande? Om ni valde lån hur fick ni beviljat det och vad hade ni för längd/storlek på lånet? Fick ni ert bröllop precis som ni ville ha det?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-20 22:46
    Liten uppdatering bara: Inte säkert det blir bröllop 2016 (vilket jag har en väldig panik över), då min hälsa har akut försämrats under senaste halvåret. Så just nu är bröllop en mindre konkret framtidsplanering där mycket tankar kretsar kring det och förberedelserna för oviss datum är igång :)

  • Svar på tråden Ni som gifte/r er unga hur finansierade ni bröllopet?
  • JW2014

    Exempelvis: Ett blancolån på icabanken på 250 000kr och med längsta återbetalningstiden och en genomsnittlig ränta kostar 2400 kr i månaden att betala tillbaka. Den räntan är beräknad på medelinkomsttagare och ni sitter två på en mycket låg inkomst. Om ni blir beviljade lånet så kommer det kosta er mkt mer än 2400kr/månaden då er ränta kommer bli skyhög.

    Vi gifte oss när vi var 30 år och sparade ihop pengarna. Vi vägrar lån, till mer än inköp av bostad.

    Ni är unga och vill inte skuldsätta er för livet med utgifter varje månad som är högre än ni har råd med.

  • Student13

    Hej! Jag och min sambo snackar om bröllop,barn och hus. Jag fyllde 20 för snart 2,5 månad sen han fyller 27 i oktober. Vi har inte satt datum än men det blir nog om ca 2 år. Han har inte friat än då vi båda var arbetssökande. Nu är bara jag det och han har vikariat. Dem saker vi har bestämt hittills är:

    - alkoholfritt pratar om att jag ska vara gravid när vi gifter oss.

    - budget på ca 50 000 om vi lyckas få ihop det.

    -har Max budget 7 000 kr på brudklänning. Kollat på www.lightinthebox.com där det finns ganska billiga tärnklännindgar.

    -hittat en billig lokal för 600 kr som man får gott om plats och utrymme till dans dessutom.

    Men ts vad ska du ha för klänning som kostar 30 000 kr? Hur länge tänkte ni åka på den resan om den är så dyr?

  • Plättis
    Cakefairy skrev 2014-07-09 17:16:54 följande:

    Hej,

    min sambo och jag har lite smått börjat planera vårt bröllop och har kommit till första punkten ungefär nämligen budgeten, som vi har beräknat kommer ligga på mellan 250 och 300 000. Vi är båda unga (han är nyutbildat och jag studerar) och i månaden kanske vi lyckas i bästa fall spara ihop 1000 kr sammanlagt så i den här takten kommer det ta ca 100 år tills vi har fått ihop till bröllopet :p Till det kommer att vi har höga studielån samt ett billån som vi måste avbetala.

    Så jag undrar - ni som gifte/r er unga (båda under 30) hur fick ni ihop pengarna för ert bröllop? Blev det några pengar över för tex. barnskaffande? Om ni valde lån hur fick ni beviljat det och vad hade ni för längd/storlek på lånet? Fick ni ert bröllop precis som ni ville ha det?


    Hej! 
    Jag har läst i tråden och är lite förundrad över hur ni verkar ha dragit ner på allt som är möjligt men ändå har en budget på 250 000 för bröllopet. 

    Min sambo och jag är varken unga eller gamla, han är 25 och jag 26 just nu, och vi planerar att gifta oss nästa sommar. Vårt bröllop kommer kosta omkring 50 000, men det beror lite på vilken typ av lokal vi hittar och om jag får förlängning på mitt vikariat eller inte. Vi har tänkt ha kuvertavgift och självkostnadsbar. Resa är inte inräknat i budgeten, utan det är något vi kan tänka oss göra senare, till exempel under vintern. Hela kostnaden för bröllopet är sådant vi kan spara ihop till själva, utan att behöva ta lån eller be om hjälp (för ingen av våra familjer har erbjudit någon hjälp, varken ekonomisk eller med arbete). 

    Från början hade vi tänkt gifta oss i sommar, men vi blev arbetslösa båda två och hade bara a-kassa som inkomst. Då bestämde vi oss för att skjuta på det. Helt plötsligt fick min mormor cancer och gick bort, och i början av sjukdomen funderade vi på att gifta oss för att hon skulle få vara med, men det tog bara två månader från att hon blev lite krasslig innan hon gick bort. Så även om vi hade stressat fram en borgerlig vigsel med bara närmaste familjen så hade det ändå inte gått. Även om vi hade haft kvar vår ursprungliga plan om att gifta oss i sommar så hade det inte gått. 

    Ni får helt enkelt fundera på vad som är viktigast med bröllopet. Resan till Frankrike och EM (Frankrike finns kvar, det är lika fint om två år som om tio år) eller att ha en dag ni har råd med och kan genomföra inom en överskådlig framtid? Det är inte säkert att ni ens beviljas lån då ni har den inkomst ni har, och räntan kommer att bli skyhög. Ni kan behöva betala 15-20 procent mer istället för att skala ner det och inte ha en klänning för 30 000 och en resa för 120 000.
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • 19juli2014

    Förlåt detta kommer säkert låta skittaskigt och det är inte min mening men det är ju rena vansinnet att ta ett lån på flera hundra tusen för att gifta sig när ni knappt kan spara en tusenlapp i månaden? Hur ska ni kunna betala tillbaka det med skyhöga räntor och amorteringsavgifter? Och själva lånet blir nog väldigt svårt att få beviljat?
    Det låter tyvärr mer som att ditt bröllop är viktigare än ditt äktenskap, varför kan ni inte vänta ett par år till ni har råd? 
    Ni älskar ju varandra och lever ihop oavsett?

    Nu menar jag heller inte att ni måste ha ultrabudget och äta från papptallrikar men jag tycker inte din vision av ditt bröllop är realistisk. Tärnorna som inte har råd med klänningar, men det har ju inte du heller eftersom du måste låna? :/ 

    Behöver du verkligen allt det där för att vara lycklig tillsammans med din man?

  • Cakefairy
    malinmek skrev 2014-07-20 01:25:52 följande:

    Vilken intressant tråd! Själv är jag alldeles nyförlovad och har börjat fundera på bröllop. Jag är 22 och han 21.

    Planen är nästa sommar. Budgeten blir det vi har. Min syster gifte sig för tre år sedan och hon  lyckades planera ett bröllop på tre veckor. Det var superfint och eftersom allt gjordes av oss i familjen blev det väldigt personligt. De kom undan på ett par tusen och ca 40  gäster, jag planerar att göra något liknande. 

    Eftersom jag älskar  att sy tänker jag sy klänningen själv, familjen hjälper till med mat och dekoration (enklast möjliga, ljuslyktor, pyntade syltburkar som blomvaser osv.) Hjärtats morfar har en fantastisk kolonilott med massor av blommor där vi får plocka och jag har en god vän som fotograferar mer än gärna! Vi har en hel del musiker  i bekantskapskretsen så musik kan med  all säkerhet ordnas. Vi kommer förmodligen komma undan med lokalhyra, kläder/tyg och mat. 

    Resa är inte aktuellt, iaf ingen längre, då jag redan har en liten son på 4 år. Skulle det bli någon skulle vi  åka till  Samarkand... Pris på det? ingen aning! 


    Grattis :)


    Ja det låter mysigt, vårt kommer ju inte bli stort heller och mycket folk vi känner som kommer ställa upp.

    Det är ju underbart när man kan sy så bra, hade tänkt sy min balklänning en gång i tiden men insåg att jag varken hade kunskapen eller den tiden. 

    Ja det bli ju en annan grej när man redan har barn förstås.

  • Cakefairy
    JW2014 skrev 2014-07-21 22:19:45 följande:

    Exempelvis: Ett blancolån på icabanken på 250 000kr och med längsta återbetalningstiden och en genomsnittlig ränta kostar 2400 kr i månaden att betala tillbaka. Den räntan är beräknad på medelinkomsttagare och ni sitter två på en mycket låg inkomst. Om ni blir beviljade lånet så kommer det kosta er mkt mer än 2400kr/månaden då er ränta kommer bli skyhög.

    Vi gifte oss när vi var 30 år och sparade ihop pengarna. Vi vägrar lån, till mer än inköp av bostad.

    Ni är unga och vill inte skuldsätta er för livet med utgifter varje månad som är högre än ni har råd med.


    JW2014 skrev 2014-07-21 22:14:16 följande:

    Tänk efter. Om inte har råd att spara 1000kr månaden så har ni inte råd att betala tillbaka på ett lån. Långivaren kommer vilja ha betalningar direkt, inte om några år när du är färdigutbildad, utan samma månad som ni tar lånet.

    Dessutom har ni en mycket låg inkomst så räntan kommer bli väldigt väldigt hög för er.

    Ni tjänar flera tusen varje år på att vänta och spara än att ta ett lån. :)


     Ja fast så här: Om vi tar ut lånet en månad innan bröllopet så säg att det hamnar på 4000 så kommer vi kunna spara ihop till de första tre betalningarna. Eftersom jag sedan har jobb som ger en lön på 16 000 direkt när vi kommer tillbaka från smekmånaden så kommer det inte vara några svårigheter att avbetala. 


    Och ett lån på 200 000 avbetalar man knappast för resten av livet. 

    Ung är förresten ett väldig subjektiv begrepp.

  • Cakefairy
    Student13 skrev 2014-07-22 11:55:20 följande:

    Hej! Jag och min sambo snackar om bröllop,barn och hus. Jag fyllde 20 för snart 2,5 månad sen han fyller 27 i oktober. Vi har inte satt datum än men det blir nog om ca 2 år. Han har inte friat än då vi båda var arbetssökande. Nu är bara jag det och han har vikariat. Dem saker vi har bestämt hittills är:

    - alkoholfritt pratar om att jag ska vara gravid när vi gifter oss.

    - budget på ca 50 000 om vi lyckas få ihop det.

    -har Max budget 7 000 kr på brudklänning. Kollat på www.lightinthebox.com där det finns ganska billiga tärnklännindgar.

    -hittat en billig lokal för 600 kr som man får gott om plats och utrymme till dans dessutom.

    Men ts vad ska du ha för klänning som kostar 30 000 kr? Hur länge tänkte ni åka på den resan om den är så dyr?


    Hej,

    okej så ni har redan nu bestämt att ni ska ha barn då? :) Lycka till!

    Är det 50 000 inklusive resan=

    Oj det var verkligen inte mycket! Förvånad

    Det är som jag tidigare skrev en sömmarska som ska sy upp den eftersom den inte finns att köpa i affär. Det var ju några här som tipsade om att få uppsytt i Kina men ingen som svarade på vilken sida de beställde ifrån.

    Resan kommer vara två och en halv vecka cirka.
  • Cakefairy
    Plättis skrev 2014-07-22 12:40:33 följande:
    Hej! 
    Jag har läst i tråden och är lite förundrad över hur ni verkar ha dragit ner på allt som är möjligt men ändå har en budget på 250 000 för bröllopet. 

    Min sambo och jag är varken unga eller gamla, han är 25 och jag 26 just nu, och vi planerar att gifta oss nästa sommar. Vårt bröllop kommer kosta omkring 50 000, men det beror lite på vilken typ av lokal vi hittar och om jag får förlängning på mitt vikariat eller inte. Vi har tänkt ha kuvertavgift och självkostnadsbar. Resa är inte inräknat i budgeten, utan det är något vi kan tänka oss göra senare, till exempel under vintern. Hela kostnaden för bröllopet är sådant vi kan spara ihop till själva, utan att behöva ta lån eller be om hjälp (för ingen av våra familjer har erbjudit någon hjälp, varken ekonomisk eller med arbete). 

    Från början hade vi tänkt gifta oss i sommar, men vi blev arbetslösa båda två och hade bara a-kassa som inkomst. Då bestämde vi oss för att skjuta på det. Helt plötsligt fick min mormor cancer och gick bort, och i början av sjukdomen funderade vi på att gifta oss för att hon skulle få vara med, men det tog bara två månader från att hon blev lite krasslig innan hon gick bort. Så även om vi hade stressat fram en borgerlig vigsel med bara närmaste familjen så hade det ändå inte gått. Även om vi hade haft kvar vår ursprungliga plan om att gifta oss i sommar så hade det inte gått. 

    Ni får helt enkelt fundera på vad som är viktigast med bröllopet. Resan till Frankrike och EM (Frankrike finns kvar, det är lika fint om två år som om tio år) eller att ha en dag ni har råd med och kan genomföra inom en överskådlig framtid? Det är inte säkert att ni ens beviljas lån då ni har den inkomst ni har, och räntan kommer att bli skyhög. Ni kan behöva betala 15-20 procent mer istället för att skala ner det och inte ha en klänning för 30 000 och en resa för 120 000.
    Som sagt det mesta av budgeten går på resan.

    Vi är rätt säker att vi genom en kontakt kommer kunna ta ett lån om vi vill det. Ja klart att räntan bli hög, därför jag skrev att jag tycker det är viktigt att man kan betala av klumpsumma isf. 

    Som sagt verkar det finnas billigare alternativ till klänningen, men behöver tips på sida i Kina som syr upp efter önskemål.
  • Cakefairy
    19juli2014 skrev 2014-08-05 12:02:55 följande:

    Förlåt detta kommer säkert låta skittaskigt och det är inte min mening men det är ju rena vansinnet att ta ett lån på flera hundra tusen för att gifta sig när ni knappt kan spara en tusenlapp i månaden? Hur ska ni kunna betala tillbaka det med skyhöga räntor och amorteringsavgifter? Och själva lånet blir nog väldigt svårt att få beviljat?
    Det låter tyvärr mer som att ditt bröllop är viktigare än ditt äktenskap, varför kan ni inte vänta ett par år till ni har råd? 
    Ni älskar ju varandra och lever ihop oavsett?

    Nu menar jag heller inte att ni måste ha ultrabudget och äta från papptallrikar men jag tycker inte din vision av ditt bröllop är realistisk. Tärnorna som inte har råd med klänningar, men det har ju inte du heller eftersom du måste låna? :/ 

    Behöver du verkligen allt det där för att vara lycklig tillsammans med din man?


    Med de löner vi kommer ha då isf. Som jag skrev genom kontakter så vore det nog möjlig att skaffa ett lån om vi ville det.

    Har redan nämnt anledningarna till att vi inte vill vänta tidigare i tråden.


    Och enligt mig börjar vårt liv ihop inte förrän vi har gift oss, men alla har ju rätt till sin egen åsikt.

    Måste inte låna till deras klänningar, bara till resan i stort sett.

  • Cakefairy
    teres77 skrev 2014-07-11 21:30:46 följande:
    Nu är vi inte unga eller arbetslösa på något sätt, men så här gör vi med och samma budget blev det med när vi prioriterat om lite... 

    Det vi har "sparat" in på utan att tumma på kvalité är 

    Ringarna, bytte in gammalt guld,. Förlovningsringar och vigselring med 15 små diamanter blev under 5000 kr, hade budgeterat för 18 000. Fick exakt det vi ville ha för en relativt liten peng. Så har ni ärvt guld som ligger å "skräpar" är det absolut värt att byta in. 

    Klänningen, köpte två (en vigselklänning och en festklänning) måttsydda klänningar från Kina. Från två av de bättre sidorna med bra recensioner. Budget 15 000 för den stora, blev 2 300 ink frakt, moms och skatt och 2 000 för en festklänning blev 900 ink frakt moms och frakt. Kvalitén är samma som i butik och jag har inte ens behövt göra ändringar... 

    Skor, hittade på Zalando på rea. 129 kr och 249 kr. Hade tänkt lägga minst 3 000 kr på skor...

    Vi väntar med att spara till resan. Dels för att vi inte vet när vi kommer få möjlighet att åka och dels för att det skulle bli alldeles för stor summa att spara till på en gång. Det skulle kännas oöverstigligt. Det viktiga för oss är att bli gifta och ha en härlig dag med våran familj och vänner. Men jag tror att resan kommer hamna på 50-60 000. 

    Det vi inte har sparat på är mat(13000, lagar egen mat + 6000 för servering), dryck (13 000), Hår och smink (3000), fotograf (15 000) och musik (11 000). Vi har haft tur och hittat ett festställe som passar oss och var relativt billigt (6 000). Min blivande köpte sin kostym på MQ för 5200, ganska normalt pris för en tredelad kostym, då ingick en skjorta... 

    Jag har inte räknat med grejer som fina naglar eller klipp å färgning av hår eftersom det ändå är sånt jag betalar i vanliga fall. 

    Andra småsummor som tex Knoppalakan att duka med och ljusstakar för 600 kr har inte heller gått på bröllops kontot eftersom det är köpt lite då och då och inte har känts så betungande att betala. Det vi sparar ihop är det som ska betalas i klumpsumma. 

    Vi har bjudit ca 85 gäster... Alla kommer inte, så kostnad för mat och dryck kommer bli lägre.
    Vad hette sidan du köpte klänningen på? :)
Svar på tråden Ni som gifte/r er unga hur finansierade ni bröllopet?