• Äldre 22 May 15:42
    11446 visningar
    24 svar
    24
    11446

    Min m2b vill att jag ska skaffa äktenskapsförord - Avblåsa bröllopet?!?

    Hej allihop!

    Jag är ny på Bröllopstorget, men kände att jag vill få lite svar angående det här och det känns alldeles för privat för att diskutera med mina vanliga vänner. Det är nämligen så att jag är sambo med min kärlek sedan ungefär tio år tillbaka. Jag älskar honom ofantligt mycket, vi har det jättebra ihop och vi har två underbara barn ihop. För ett drygt år sedan friade han till mig och vi har nu börjat planera vårt bröllop. Sen kom bomben, han vill att jag ska skriva på ett äktenskapsförord. Han säger att det är för att han är delägare i ett AB och att det är ett krav att han skriver ett äktenskapsförord från de andra delägarna. Jag känner mig så kränkt, ledsen och upprörd. För mig innebär ett giftermål att vi är beredda att dela allt i livet med varandra. 

  • Svar på tråden Min m2b vill att jag ska skaffa äktenskapsförord - Avblåsa bröllopet?!?
  • Äldre 23 May 11:03
    #11

    För min man som är jurist så var äktenskapsförord och inbördes testamente en självklarhet. Vid en mycket eventuell skilsmässa så behåller han sin fastighet och jag mina tidigare sparpengar. Under äktenskapet har vi helt gemensam ekonomi.

    Den enda anledningen att inte skriva äktenskapsförord är om man gifter sig för pengar. ;)

  • Äldre 23 May 13:35
    #12

    Men jösses. Ser inte vad problemet är. Han är delägare och det har med företaget att göra. So what?

  • Anonym (Deläg­arfru)
    Äldre 23 May 14:21
    #13

    Min man är också delägare i ett AB och därför har vi också äktenskapsförord. Jag kände lite som du först, men förstår att det är en ganska vanlig punkt i många delägaravtal. 

    Som de andra skriver. Andas ut. Det har ingenting med hans osäkerhet eller er relation att göra. 

  • Anonym (ingen big deal)
    Äldre 23 May 17:16
    #14

    Äsch, det är ju bara en bit papper och förändrar inget i praktiken.
    Min blivande och jag ska skriva på ett äktenskapsförord på mitt initiativ, av den enkla anledningen att jag äger en lägenhet och så småningom också lite pengar

    Tyvärr vet man ju inte vart livet för en. Vill ju tro att vid en eventuell separation att man är mogna och inte ställer till det för varandra.
    Men låt säga att han är arg på mig, gör man det lätt för någon då? Eller tvärtom? Reptilhjärnan funkar inte så och då är det bara så skönt och förenklande att ha en papperslapp som bestämmer hur det ska vara.

    I praktiken delar vi ju på allt så det är ju bara vid en separation det ändras och då vill man ju ganska garanterat inte att den andre ska ha saker man själv köpt eller jobbat ihop.

  • Aniara­4
    Äldre 24 May 11:31
    #15

    TS!

    Jag hoppas du inte har blivit avskräckt från att skriva mer efter din första tråd. Jag ser att det kan låta lite hårt när man läser alla svar du fått (inklusive mitt).

    Hoppas du ser att svaren inte är elakt menade utan att vi bara inte vill att du ska gå i taket och förstöra vad som låter som en jättefin relation över din tolkning av något som egentligen inte alls är så konstigt.

    Det enda svar du egentligen behöver är "jo, det här är helt ok, man gör så här".

  • Äldre 26 May 17:05
    #16

    Tack för alla snälla svar! Nu har jag tänkt och försökt smälta hela helgen (det har vart en lång helg). Jag börjar inse att det kanske inte är så konstigt trots allt. Jag och min älskling har pratat mer och han har förklarat effekterna för mig och jag har försökt att läsa på. Uppskattar i alla fall att ni tagit er tid. Och det är precis som ni säger, vi har det bra nu och det påverkar inte oss idag. Jag tror att jag ska försöka tänka så.. Han är underbar och han älskar mig och jag tror inte att han skulle göra något för att avsiktligt såra mig. 

  • Äldre 26 May 17:40
    #17

    Det är precis som ni skriver i kommentarerna, att det vanligtvis kan vara att rekommendera för det fall man är delägare i ett aktiebolag. Troligen är det så att din man har skrivit under ett aktieägaravtal som spitulerar att han måste ha ett äktenskapsförord. Skälet är att om inget äktenskapsförord finns som undantar aktiebolaget från framtida bodelning finns risken att du (hans eventuellt framtida exfru) blir delägare i din mans företag tillsammans med honom och övriga delägare. Det är en situation som kan vara rolig och givande så länge man lever som gifta, men kanske inte en ultimat situation om man separerat. 

    Det är dock inte enda skälet till att upprätta ett äktenskapsförord. Det kan även vara ett sätt att hålla exempelvis en familjegård inom familjen eller att säkerställa att det man äger tillfaller sina egna barn istället för ens partners barn exempelvis. 

    Man kan också upprätta ett äktenskapsförord om man vill undvika en framtida bodelning helt. I praktiken innebär det att makarna slipper ta fram uppgifter på allt respekive make äger och genomgå vad som kan vara en tuff process, vilket kan vara det sista man vill göra i den situationen. 

    Läs gärna mer om äktenskapsförord här avtal24.se/om/aktenskapsforord

    Har någon av er ytterligare frågor om äktenskapsförord eller annan familjejuridik
    är ni välkomna att ringa vår kostnadsfria telefonrådgivning0771 24 00 24

    I övrigt önskar jag dig AgnetaL ett stort lycka till med ditt kommande bröllop!


    www.avtal24.se - En modern juristbyrå
  • Äldre 26 May 17:45
    #18
    Avtal24 skrev 2014-05-26 17:40:21 följande:

    Det är precis som ni skriver i kommentarerna, att det vanligtvis kan vara att rekommendera för det fall man är delägare i ett aktiebolag. Troligen är det så att din man har skrivit under ett aktieägaravtal som spitulerar att han måste ha ett äktenskapsförord. 


    Psst...


    Det heter stipulera, inte spitulera ;) 
    Stava fel kan vi väl alla göra, men det ser lite värre ut när företag slänger sig med stora ord - som dom inte kan stava till :P

  • Äldre 26 May 21:17
    #19

    Inget konstigt att han vill ha det för bolaget MEN se till att du inte hamnar i kvinnofällan där du är föräldraledig (=försummar din karriär) medan han jobbar upp kapital som satsas i bolaget som du inte får del av vid skilsmässa. Din pension minskas om du är föräldraledig över längre tid medan han kan jobba på sin. Tjänstepension ingår inte i bodelning vid skilsmässa. Se till att se om ditt hus innan du skriver på. Jag har precis skrivit äktenskapsförord med min m2b som också är delägare men ha sett till att skydda mig vid en eventuell skilsmässa. Hur äktenskapsförord skulle skydda familjen som någon skrev ovan kan jag inte förstå alls - oftast är det männen som föreslår dem för att skydda sina tillgångar. Däremot kan jag förstå att din m2b behöver ha ett för det står säkert så i hans delägaravtal. Prata med någon som kan och glöm inte berätta hur ni tänker er med framtiden (föräldraledighet, pensionssparande etc. ) gör inget dumt utan att tänka till!

  • Äldre 27 May 07:11
    #20

    Egentligen tycker jag att pensionspoängen/pengarna som arbetas upp under ett äktenskap också borde delas rakt av. Tyvärr är det ju inte så, som Match påpekar. Tjänar den ena väsentligt mer än den andra (inklusive föräldraledigheter) så kan privata pensionssparanden osv. vara på sin plats.

    Detta gäller inte bara vid en eventuell skilsmässa - om man blir änka/änkling är det ännu tydligare. Paret kan ha det ganska gott tillsammans men om hon blir änka (vanligast) kan hon lätt bli fattigpensionär när hon plötsligt ska leva på en enda pension och dessutom den mindre pensionen.

  • Äldre 27 May 07:47
    #21

    För mig är äktenskapsförord en självklarhet! Både jag och min sambo vill värna våra intressen. Äktenskapet är ju inte för pengarna. Avtalet gäller ju endast OM det skulle hända något - och det är ju då vi vill ha det. Om det inte händer något - då får vi ju dela hur vi vill hej vilt.

    ts - Vill du inte ha koll på de pengar du har med dig in i äktenskapet? du kanske också äger något som du inte vill dela med honom rakt av om ni skulle gå i sär?

  • Äldre 31 May 21:01
    #22
    kärleken skrev 2014-05-27 07:47:37 följande:

    För mig är äktenskapsförord en självklarhet! Både jag och min sambo vill värna våra intressen. Äktenskapet är ju inte för pengarna. Avtalet gäller ju endast OM det skulle hända något - och det är ju då vi vill ha det. Om det inte händer något - då får vi ju dela hur vi vill hej vilt.

    ts - Vill du inte ha koll på de pengar du har med dig in i äktenskapet? du kanske också äger något som du inte vill dela med honom rakt av om ni skulle gå i sär?


    Säger ungefär likadant!

    Jag ser det som respekt för den andra - vi har, varkendera av oss några förmögenheter eller stora skulder el dyl.
    Men vi kommer att skriva......i respekt för varandra!


    Juli 2016
  • Anonym (Gift)
    Äldre 30 Jul 16:41
    #23

    Kanske sent svar, men jag tycker också att det är helt OK med äktenskapsförord. Min man har ett AB (eget) också, så vi funderade på om vi skulle skriva något om det. Men vi gjorde inte det till slut. Då vi båda tidigare har skillt oss och både han och jag vid de tillfällena inte har bråkat om pengar, så kan vi ha facit om hur vi beter oss i de situationenrna. Jag skulle in be om bodelning för hans företag. Vi bestämde också att trots att vi har barn på olika håll så ska företaget ingå i dödsboet om han går bort före mig och det innebär ju att jag ärver hälften och hans barn hälften. Även om vi inte skrev något avtal så diskuterade vi igenom detta mycket innan vi gifte oss.

    Vi har t.ex. sparande på kapitalförsäkringar som inte kommer att gå till oss respektive utan till våra barn vid dödsfallet. Så vi har skyddat tillgångar på det sättet också utan att behöva skriva på ett äktenskapsförord.

  • Himla
    Äldre 31 Jul 14:22
    #24
    Lenblo skrev 2014-05-23 11:03:45 följande:

    För min man som är jurist så var äktenskapsförord och inbördes testamente en självklarhet. Vid en mycket eventuell skilsmässa så behåller han sin fastighet och jag mina tidigare sparpengar. Under äktenskapet har vi helt gemensam ekonomi.

    Den enda anledningen att inte skriva äktenskapsförord är om man gifter sig för pengar. ;)


    Jag menar inte att just TS gifter sig för pengar men jag håller med Lenblo. man ska inte tro att bara för att man älskar varandra den dagen man gifter sig så ska detsamma gälla den dag en ev skilsmässa eller att någon avlider. Jag skulle inte vilja gifta mig med någon där vi inte har diskuterat ev framtida ekonomi och situationer som kan uppstå så vi kan skriva papper, testamente och har gjort upp det ekonomiska innan. Din partner är en klok person, men se till att du får tillräckligt med skydd i äktenskapsförordet du med.
Svar på tråden Min m2b vill att jag ska skaffa äktenskapsförord - Avblåsa bröllopet?!?