• Äldre 11 May 18:37
    15222 visningar
    30 svar
    30
    15222

    Han vill inte byta bort exfruns namn

    Hej!
    Min blivande har tidigare varit gift. De har två barn tillsammans o de har alla hennes "unika" familjeamn. Vi väntar nu vårt första gemensamma barn efter 6 år ihop, förväntas komma i november o vi ska gifta oss i augusti. 

    När vi gifter oss vill han inte byta namn. Han vill heta samma som sina två barn. JAg får inte ta hennes efternamn som han har (o det är ju kanske är konstigt i vilket fall, då hon inte går med på det o vi behöver hennes godkänande för detta). JAg känner sån stor sorg i detta. Att vi aldrig kommer heta samma sak.. Vad vårt kommande barn ska heta är då heller inte löst. Vad ska jag göra? 

  • Svar på tråden Han vill inte byta bort exfruns namn
  • Äldre 13 May 16:45
    #11

    Jag tycker att han ska behålla det gamla som mellannamn så han har samhörighet med sina barn. Sen lägger han till ditt som efternamn. Då har alla i familjen en koppling via namn.

  • Himla
    Äldre 13 May 18:12
    #12
    JW2014 skrev 2014-05-13 16:45:58 följande:

    Jag tycker att han ska behålla det gamla som mellannamn så han har samhörighet med sina barn. Sen lägger han till ditt som efternamn. Då har alla i familjen en koppling via namn.


    Det skulle jag också krävt. Aldrig att jag skulle vilja att mitt barn hade ett namn som exets familj heter om inte jag får heta det.
  • CoG
    Äldre 13 May 20:07
    #13

    man kan ju ha det ena som mellannman o det andra som efternamn


    Vilken ordning spelar väl ingen roll men det märks att man hör ihop iaf.


    Om han har ditt som mellannman och ert barn har ditt då heter ju alla samma sak i efternman iaf


    Jag har varit gift tidigare, då jag gifte om mig fick min dotter mitt nya efternamn som mellannamn och jag bytte efternamn helt.  Min dotter bor hos mig och min nya man på heltid och vi har ett gemensamt barn också. Alla har samma efternman fast hon har vårat gemensamma som mellannman och det tidigare som efternamn, alla hör ihop.


    Hur skulle din blivande känna om du och han samt ert gemensamma barn skapade er ett helt nytt eget efternman alt tog ditt och sedan fick hans tidigare barn det efternamnet som mellannamn?


    Barnen har rätt att heta som sina båda föräldrar, de får har både sin mamma och pappas efternamn.


     

  • Anonym (två)
    Äldre 2 Sep 16:15
    #14

    Då får han väl ta ditt efternamn också. Men för mig känns det som han inte har kommit över sitt ex om han inte kan släppa hennes efternamn

  • Anonym
    Äldre 3 Sep 10:15
    #15

    JonnaB skrev 2014-05-13 15:30:05 följande:

    Tack för era svar.

    Vi har haft en diskussion nu om detta.. Jag tycker det vore konstigt att han tycker det är så viktigt att han heter samma sak som sina två tidigare barn o inte vårt kommande (vilket verkar vara fallet) så nu har jag nästan sagt att vårt barn ska heta hans efternamn. Blir ju jättekonstigt det här.. Skit skit skit. 




    Jag kan förstå att det känns konstigt att du och din man inte kommer heta efternamn, och att han kommer behålla sin exfrus efternamn. Men jag tror att det är viktigt att istället försöka tänka att det inte är exfruns, utan barnens, efternamn som han vill behålla.

    Du tycker att det är konstigt att han tycker att det är så viktigt att han heter samma sak som sina två tidigare barn, men är det inte då lika konstigt att tycka att det är så viktigt att han ska heta samma sak som sitt nya barn? Alla tre barnen är väl lika viktiga? Och risken finns ju ändå att de två befintliga barnen kan känna sig svikna av sin pappa om han inte längre heter samma sak som de gör?

    Jag håller med några av de andra i att saken borde vara ganska enkel att lösa genom att lägga till mellannamn. Säg att du heter Andersson och din blivande make och hans barn heter Johansson. Då skulle väl du och ert gemensamma barn kunna heta Andersson, din make Andersson(som mellannamn) Johansson och hans två barn Johansson? Förvisso kommer då syskonen inte att heta samma efternamn med det kanske är svårt att komma runt. Då finns ialla fall både ditt och ditt barns efternamn samt hans andra barns efternamn i hans efternamn. Då borde väl alla kunna bli nöjda och glada?
  • Alylly­ra
    Äldre 3 Sep 11:21
    #16

    Jag och mellansyrran har ett annat efternamn än vår yngsta syster, och då är vi ändå biologiska helsyskon. Vi är lika mycket systrar för det, släktbandet sitter inte i namnet utan i blodet. Jag har idag inte samma efternamn som min pappa, men han är ändå min pappa oavsett vad namnet säger. Under min uppväxt hade jag inte samma efternamn som min mamma, men det var ingen som tvivlade på om hon var min mamma eller inte.
    Det viktigaste är väl att man är en närvarande förälder som tar ansvar för sina barn, inte vad man heter i efternamn?

    Jag antar att ni är gifta nu, TS, och hoppas att det har löst sig med namnfrågan. Efter årsskiftet blir det tillåtet att ha dubbelnamn, då skulle din man kunna ha både ditt och sina barns namn som efternamn och skulle därmed kunna heta som alla tre av sina barn. Det kan ju vara något att tänka på.

  • Anonym (två)
    Äldre 13 Sep 23:09
    #17

    Men kan ni inte alla ta ett släkt namn och barnen få 2 namn?

  • Anonym (Ewely­n)
    Äldre 19 Sep 19:27
    #18

    Vilken knepig situation! Jag tycker du ska hålla hårt på det DU vill, inte han. Det är ditt barn och att det skulle ha samma efternamn som ex-frun tycker jag skulle kännas konstigt (trots att din blivande man heter så). 


    Antingen håller du ditt namn och han går med på att byta till ditt eller så heter ni olika och barnet får ditt efternamn, det är ditt barn också!! Tycker jag....
    Om han verkligen älskar dig så är det inte väl så big deal för honom att byta till ditt namn, han har ju en gång i tiden tagit en annan kvinnans namn, exet.... Förstår att han vill heta samma som barnen men ni blir ju ändå 3 stycken med ditt efternamn om han tar ditt.. :) Ändå är ni en familj fast nån har nåt annat namn.
    Men heter alla nåt annat förutom du är det ju som dom är en familj och du är styvmamman till allihop på nåt vis?  (om man bara ser namnen.)

    Håll hårt på ditt! :)

  • Anonym
    Äldre 19 Sep 20:19
    #19
    Anonym (Ewelyn) skrev 2014-09-19 19:27:33 följande:

    Vilken knepig situation! Jag tycker du ska hålla hårt på det DU vill, inte han. Det är ditt barn och att det skulle ha samma efternamn som ex-frun tycker jag skulle kännas konstigt (trots att din blivande man heter så). 


    Antingen håller du ditt namn och han går med på att byta till ditt eller så heter ni olika och barnet får ditt efternamn, det är ditt barn också!! Tycker jag....
    Om han verkligen älskar dig så är det inte väl så big deal för honom att byta till ditt namn, han har ju en gång i tiden tagit en annan kvinnans namn, exet.... Förstår att han vill heta samma som barnen men ni blir ju ändå 3 stycken med ditt efternamn om han tar ditt.. :) Ändå är ni en familj fast nån har nåt annat namn.
    Men heter alla nåt annat förutom du är det ju som dom är en familj och du är styvmamman till allihop på nåt vis?  (om man bara ser namnen.)

    Håll hårt på ditt! :)


    som sagt aldrig någonsin att mitt barn skulle få heta som hans ex om inte jag heter det.....
  • Anonym (skils­mässob­arn)
    Äldre 19 Sep 21:20
    #20

    Nu var mina föräldrar aldrig gifta, men dom separerade när jag var liten. 
    Jag har samma efternamn som min pappa och jag skulle inte bli så värst glad om pappa gifte sig och tog sin "nyas" namn. Det skulle kännas väldigt konstigt. Däremot skulle jag inte ha något emot om han valde att ha det ena som dubbelnamn. 

    Jag förstår att din blivande inte vill byta bort sina barns namn, men jag tycker allt att han borde ta ditt också och ha något av dom som mellannamn. 

  • Äldre 21 Sep 22:06
    #21

    Jag hade pappas efternamn ända tills han och mamma skilde sig.. pappa gifte om sig rätt snabbt och tog min styvmammas namn. mamma hade bytt tillbaka till sitt flicknamn och när ingen längre skulle heta som vi barn (utom farmor och farfar då) så bytte de så vi fick mammas namn istället. vet inte varför eller hur stämningen var med det, och jag var så liten att jag aldrig reflekterat över det...

    känner dock inte att vi är mindre familj för det. Mamma har också gift om sig och mina halvsyskon har min styvpappas namn (mamma har dubbelnamn) och mina halvsyskon på pappas sida har då deras efternamn... 

  • Äldre 2 Mar 10:18
    #22

    Hej,
    Update. Vi gifte oss aldrig. Är dock fortfarande tillsammans. Än så länge.

    Han vill inte heta något annat än hans exfrus namn, och enbart det namnet. Han kan ev gå med på att det står ett annat efternamn (mellannamn) i hans pass men han kommer aldrig presentera sig som ett dubbelnamn eller så. Jag kunde inte gifta mig med någon där det i slutändan av cermonin befästas att han heter hans exfrus namn. 
    Konstigt nog heter vårt barn hans exfrus namn men det ska vi byta snart till mitt namn (i värsta fall får jag fejka hans signatur för att få till det. typ).

    Jag mår så jävla illa av det här. Är nära på att avsluta hela relationen pga detta. är jag fånig? är jag småsint? Han tycker att jag ska "sluta bråka och tjafsa om det här hela tiden..".

    Vad göra jag? 

  • Anonym (sandr­a 66)
    Äldre 3 Mar 11:31
    #23

    Oj, det var ingen lätt sittuation. Hur kom det sig att barnen fick exfruns namn från början?
    Om ni verkligen älska varandra så är det ju tråkigt att en sån sak som namn ska behöva förstöra allting.
    Varför är det så viktigt för honom att behålla namnet? Är det bara för att de andra barnen heter det?
    Jag antar att du har förklarat hur ledsen och sårad du blir av att han har kvar det namnet men att det inte räcker för honom..

  • Äldre 3 Mar 11:35
    #24

    han vill heta det för hans barn heter det säger han. vet inte varför det blir så att vårt barn heter hennes namn, men det ska som sagt ändras. 
    han säger att han älskar mig o namnet har inget med hans ex att göra "det är mitt namn" säger han. o det är det men eftersom vi ska gifta oss (ev) så borde han ju se till oss och våra beröringspunkter o namn. 

    jag kan inte släppa det här. det kommer innebära att det tar slut. över ett namn, känns så sorgligt. jag vill ju inte det såklart, främst för vårt barns skull. jag vill ju vara med hen jämt. fan va det här är jobbigt. 

  • Anonym (sandr­a 66)
    Äldre 3 Mar 13:50
    #25

    Tråkigt att höra :(  men man måste göra det som känns rätt för en själv
    Ett sista hopp är väl att han ändrar sig när han inser att det betyder så mycket att då är beredd att gå.
    Jag hoppas att allt ändras till det bättre för er även om det låter mörkt just nu

  • Äldre 3 Mar 22:48
    #26

    Helt galet att ert barn fick hennes namn, tur att ni ska byta. Tycker att han inte alls tar hänsyn till dig och dina känslor, särskilt när han kallar det hela för "tjafs". Det är en ganska liten sak du ber honom om och rätt självklar. Hoppas han förstår detta i tid och ändrar sig.

  • Äldre 4 Mar 00:48
    #27

    Det enda rätta, som jag ser det, är att han behåller exets namn som ett mellannamn och sedan tar ditt (eller ett nybildat/gammalt släktnamn/annat) som ett, ihop med dig, gemensamt efternamn.
    Ert gemensamma barn ska ju inte ha hans ex efternamn - det blir ju helknäppt!

  • Äldre 4 Mar 12:17
    #28

    Hej,

    Han verkar inte vissa något respekt för dig.

    Ditt namn är lika viktig som hans exs namn. Ert gemensamma barn är lika viktig som andra barn. Dessa barn har ju deras mammas barn och varför inte vill han göra detsamma för ert barn? Han påstår att det är hans namn vilket inte är, det är hans ingift namn, vill han att hans samtliga barn ska ha gemensamt efternamn då borde att se till att ta bort namnet som han tog vid giftermålet och återtar sitt gamla.

    Ledsen, detta för mig att undra om det faktiskt handlar om efternamn eller om hans exet fortfarande har en stor inflytande på honom, eller något annat.

    Om det är bara ett namn, då borde det inte vara svårt att byta eller tilläga.

    Det är konstig, jag skulle definitivt inte tillåta att mitt barn ärver ex-namn. Det är ju inte henns barn! Det är ju inte rättvist mot dig eller ditt barn. Jag tycker att ditt barn ska ta ditt efternam. Sen är det upp till honom att behandla alla barn lika. Vill ha att er gemensamma barn ska ha kopping med honom då får tillägga ditt i hans. Jag förstår inte, det heter fördetta av anledning.

    Du och ditt barn är lika viktig som hans ex och deras barn. Man kan ställa sig frågan om han då villig tog hennes namn varför kan han inte göra detsamma för dig.

    Om ni älskar varandra, försökt att förklara för honom så att han verkligen begriper dig. Är det värt att få miste dig? Om nu det bara är ett namn, som inte ens varit hans.

  • Anonym (First family­)
    Äldre 4 Mar 15:19
    #29
    Noraline skrev 2016-03-04 12:17:28 följande:

    Hej,

    Han verkar inte vissa något respekt för dig.

    Ditt namn är lika viktig som hans exs namn. Ert gemensamma barn är lika viktig som andra barn. Dessa barn har ju deras mammas barn och varför inte vill han göra detsamma för ert barn? Han påstår att det är hans namn vilket inte är, det är hans ingift namn, vill han att hans samtliga barn ska ha gemensamt efternamn då borde att se till att ta bort namnet som han tog vid giftermålet och återtar sitt gamla.

    Ledsen, detta för mig att undra om det faktiskt handlar om efternamn eller om hans exet fortfarande har en stor inflytande på honom, eller något annat.

    Om det är bara ett namn, då borde det inte vara svårt att byta eller tilläga.

    Det är konstig, jag skulle definitivt inte tillåta att mitt barn ärver ex-namn. Det är ju inte henns barn! Det är ju inte rättvist mot dig eller ditt barn. Jag tycker att ditt barn ska ta ditt efternam. Sen är det upp till honom att behandla alla barn lika. Vill ha att er gemensamma barn ska ha kopping med honom då får tillägga ditt i hans. Jag förstår inte, det heter fördetta av anledning.

    Du och ditt barn är lika viktig som hans ex och deras barn. Man kan ställa sig frågan om han då villig tog hennes namn varför kan han inte göra detsamma för dig.

    Om ni älskar varandra, försökt att förklara för honom så att han verkligen begriper dig. Är det värt att få miste dig? Om nu det bara är ett namn, som inte ens varit hans.


    Nja, första barnet är alltid mest speciellt.
    Första kullen barn är också mer speciellt.
    Andra kullen skaffar man för att den nya, barnlösa, partnern vill ha egna biologiska barn.
  • Anonym (Famil­j är familj­)
    Äldre 6 Mar 14:26
    #30
    Anonym (First family) skrev 2016-03-04 15:19:18 följande:
    Nja, första barnet är alltid mest speciellt.
    Första kullen barn är också mer speciellt.
    Andra kullen skaffar man för att den nya, barnlösa, partnern vill ha egna biologiska barn.
    Nej det här är tror jag inte är sant alls för de allra flesta (hoppas ingen). Tror att du kanske är du någons första fru/man eller någons första barn och haft en jobbiga erfarenheter med "andra familjen"? Beklagar i så fall. Vill bara inte att folk ska tro att alla känner såhär, de flesta älskar nog alla sina barn lika mycket och skaffar dem för att man vill ha dem!
Svar på tråden Han vill inte byta bort exfruns namn