• Äldre 31 Mar 01:22
    5702 visningar
    14 svar
    14
    5702

    Hur lång tid tog det för er?

    Hej.

    Jag och min pojkvän förlovade oss nyligen vilket känns helt underbart. Och helt naturligt blir bröllopslängtan extra stor :)
    Dock är vi båda studenter och har begränsad inkomst. Vi har båda ett år kvar att läsa till hösten men räknar med att få jobb direkt efter vår examen. Då kommer vi båda tjäna rätt så bra.
     
    Jag förstår att detta är en svår fråga men hur lång tid har det tagit för er att spara ihop till ert bröllop? Tänker kanske främst på er som också studerar.
    Just nu känner jag att 2017 är ett rätt bra år att gifta sig på då vi vill ha ett relativt påkostat bröllop men just nu kliar det i "bröllopsfixarfingrarna".

  • Svar på tråden Hur lång tid tog det för er?
  • Äldre 31 Mar 06:23
    #1

    Vi gifter oss om 2 månader. Vi har ett bra sparande sedan innan som vi tar av. Men vi båda har arbetat i flera år. När jag var student så kunde jag inte ens ha pengar kvar sista veckan månaden :( ännu mindre spara något. Alla dyra saker som jag gjorde under studietiden finansierades av sommarjobb. Hur mycket kan ni spara en vanlig månad?

  • Äldre 31 Mar 06:43
    #2

    Från att jag var mer eller mindre pank nyår 2012/2013 till att köpa lgh augusti 2013 tillsammans med min m2b (rätt höga lånkostnader) som har jobbat sedan augusti 2012 (och inte varit speciellt bra på att spara) så gifter vi oss nu i augusti med en budget på drygt 100 000 kr.. Vi båda tog examen juni 2012, jag fick jobb maj 2013. Det går! Men blir inte så mycket annat till övers.. (Jag hade dock ca 30 000 i fonder som jag sedan många år bestämt skulle gå till bröllop, dvs. jag var inte heeelt pank..) Lycka till :)

  • Äldre 31 Mar 07:13
    #3

    Vi gifte oss 10 månader efter vår förlovning och jag var arbetslös större delen av den tiden, vi sparade alla 10:or i en petflaska  och fick ihop ungefär 4000 kr den vägen.

    Sen gjorde vi det bästa tipset nånsin :  Vi köpte saker vartefter.

    Jag personligen tycker det är oerhört dumt att bränna tex 50.0000 kr på en o samma gång när man hellre kan ha koll på utgifterna och betala en sak i taget.

    Vi spred ut våra utgifter över alla dessa 10 månader så  blev det istället väldigt lite att betala varje månad, utgifter vi då hade råd med.

     

  • Äldre 31 Mar 08:19
    #4

    Förlåt nu ljög jag. Jag jobbade även mellan januari och april under 2013 men bara som vikarie på tillfälligt jobb. Så lön hade jag även då men fast jobb fick jag i maj! :)
    Och som Nyfiken gul , nu fru skriver så köper vi ju saker allt eftersom också. Försöker lägga lite varje månad än om mat, frisör och sånt ändå får vänta till kring självaste dagen (alltså det som inte går att fixa långt i förväg). Men det är väl ändå ganska vanligt tror jag med tanke på alla saker runtikring mer eller mindre måste fixas i förväg! :)

  • Äldre 31 Mar 08:26
    #5

    Men samtidigt så kan det bli dyrt att köpa lite i taget också.. Jag räknade nyligen ihop mina små bröllopsinköp som jag gjort under året.. Nästan 40 000kr på småinköp och "fynd" som jag gjort under ett år (och då har vi inte räknat in alla stora poster som mat, dricka, tårta osv) Så bara för att man inte betalar allt i klump så blir det inte billigare alltid;) det hade kanske varit så att jag tänk efter mer och varit mer försiktig om jag behövt slänga upp 40 på en gång.

  • Äldre 31 Mar 08:26
    #6

    Grattis till förlovningen :) 


    Vi gifter oss i år men har pengar sparade sen tidigare. Vi lyckades spara en del även under studietiden, tack vare att vi sommarjobbade så mycket vi kunde. Så vi har aldrig fått börja från noll, så att säga. 


    Med två fasta jobb med "normal lön" hade vi nog enkelt sparat ihop flera tusen euro per år, bestämmer man sig för att spara och slopar alla onödiga utgifter är det inte speciellt svårt. År 2017 låter absolut rimligt och genomförbart om ni vill ha ett lite större och dyrare bröllop! Sen kan man ju också försiktigt kolla med sina föräldrar hur de tänker, vi hade inte tänkt att någon annan skulle betala något alls men mina föräldrar sa genast när vi nämnde bröllop att de gärna deltar i kostnaderna, de har bara två barn och tycker de har råd med det.  

  • Äldre 31 Mar 12:18
    #7

    Vi började spara från noll & det kommer att ta oss ca 1 år :) på vägen dit köper vi in alla mindre saker & slipper då de kostnaderna i slutet.

  • Trinke­y
    Äldre 31 Mar 14:07
    #8

    Grattis!

    Mitt tips är att verkligen gå igenom hur mycket ni kan/vill spara under studietiden ni har kvar och sedan uppskatta (men i underkant) hur mycket ni kan spara när ni får anställning. På så sätt får ni inga överaskningar mot slutet! Men jag tycker 2017 låter realistiskt.

    Lite tråkig matte för att visa. Det är 3 år kvar till 2017
    3 år x 12 månader = 36 månader
    Säg att ni vill ha ett bröllop som kostar 100 000 kr 
    100 000/36 = 2778 kr
    Alltså behöver ni spara ihop ca 2800 kr i månaden (men kanske då spara mindre under studietiden och mer sen). Det absolut lättaste sättet är alltså lite matematik och veta ungefär hur stor budget ni vill ha. 

    Jag är själv student men min fästman jobbar! Vi har valt att ha ett litet mysigt trädgårdbröllop som kommer bli av nästa sommar. Vår budget är liten, vilket innebär att vi inte kommer behöva spara som dårar, och har dessutom sedan tidigare ett sparkonto. 

    Mitt tips är att börja titta upp ungefärliga priser på det ni har tänkt er! Då kan ni sätta upp en realistisk budget och börja spara!  [Det är mycket enklare att spara om man vet exakt vad man sparar till]

    Lycka till med bröllopsplanneringen! 

  • Äldre 31 Mar 14:46
    #9
    JW2014 skrev 2014-03-31 08:26:21 följande:

    Så bara för att man inte betalar allt i klump så blir det inte billigare alltid;)


    Så är det såklart! Om man har begränsningar bör man nog sätta en budget i början, Trinkeys tips var ju suberbra! Och ha en plan om vad man vill/ska ha (fast än det såklart ändå lyckas dyka upp några impulsköp under planerandet ;). Exempelvis inbjudningskort av något slag kommer man ju inte ifrån hur som helst (om man inte skickar sms/mejl/säger muntlgit och dylikt då). Någon form av dekoration brukar ju de flesta vilja ha och man kanske bör tänka efter och ha en plan för sin dekoration, inte bara köpa för att man tycker (ALLT!) är fint, vilket det mesta iofs är :)
    Själv dokumenterar vi varje inköp som rör bröllopet. Frimärken, kort av olika slag, ringar, mat, frisör. Allt från stort till smått. Då har i alla fall vi full koll på vad vi betalar och kan röra oss med! Och eftersom vi köper lite varje månad så finns det inte så mycket annat vi kan lägga pengar på under månaderna (shopping, restaurangbesök, resor, bio, you name it), sånna saker jag antagligen "unnat mig" om jag inte betalat grejer till bröllop varje månad och lönen därmed tar slut :)
  • Äldre 31 Mar 16:51
    #10
    JW2014 skrev 2014-03-31 08:26:21 följande:

    Men samtidigt så kan det bli dyrt att köpa lite i taget också.. Jag räknade nyligen ihop mina små bröllopsinköp som jag gjort under året.. Nästan 40 000kr på småinköp och "fynd" som jag gjort under ett år (och då har vi inte räknat in alla stora poster som mat, dricka, tårta osv) Så bara för att man inte betalar allt i klump så blir det inte billigare alltid;) det hade kanske varit så att jag tänk efter mer och varit mer försiktig om jag behövt slänga upp 40 på en gång.


    fast allt är relativt.

    när man bara är ute efter EN sak i taget så är det lättare att leta just den mest prisvärda saken istället för att panikköpa något bara för att det är dags att betala.

    Jag köpte inget onödigt utan hade tid på mig att planera vad jag ska ha för inbjudningskort och hur både jag o maken skulle se ut och vad han skulle behöva köpa.

    Jag köpte bara saker på rea och köpte bara det som var behövligt.  

    Sen är det oerhört lätt hänt att bara för att man har 50.000 tex så är det frestande att lägga alla dom pengarna på bröllopet fast man faktiskt inte behöver.  Det behöver inte kosta den summan bara för att pengarna finns. 

    Vi kom billigare undan för att vi tog en sak i taget och tog det lugnt och  tänkte igenom varje inköp och hann också stryka vissa saker som i slutändan var helt onödigt eller att andra i släkten faktiskt hjälpte till och därmed behövde inte vi bekosta vissa poster. 

    Jag har för övrigt svart bälte i shopping så jag vet hur lätt det är att shoppa loss när pengar finns, men det gjorde inte jag eftersom jag koncentrerade mig på en sak i taget och ville ha det mest prisvärda till så lite peng som möjligt. Jag gjorde en sport av det hela helt enkelt.

     Så nej - pengar behöver inte alls rulla iväg i onödiga kostnader om man på förhand vet vad man vill ha och håller sig till det.
  • Äldre 31 Mar 18:14
    #11

    Jag och min sambo har tänkt gifta oss i juli/augusti 2015. Vi började spara förra månaden. Jag sparar 3000 kr varje månad och min sambo 2000 kr. Då har vi sparat ihop 80000 kr i slutet av maj nästa år. Just nu ligger våran budget på 70000-75000 så då har vi även en liten buffert för oväntade utgifter :) Anledningen till att vi sparar olika mycket är för att jag tjänar mer och min klänning, vigselring osv kommer kosta mycket mer än det han behöver. Så då tycker jag inte att han ska behöva spara lika mycket som mig. 

  • Äldre 31 Mar 19:32
    #12

    Vi var i ungefär samma situation som er, vi började också planera bröllopet när det var ca ett år kvar på våra studier. Nu gifter vi oss om två månader och har sparat ihop till största delen av bröllopet sedan september 2013! Då har vi levt ungefär som vi gjorde när vi var studenter och sparat resten.

    Som studenter (utan extrajobb) sparade vi bara 100 kr/månad var (bara för att känna att vi börjat spara liksom!) men nu sparar vi mellan 0 och 20 000 kr/månad tillsammans lite beroende på hur mycket jobb och inkomst vi har för tillfället.

    Vi preliminärbokade sådant som man kan boka av innan vi börjat jobba, och sedan från att vi fått mer säkra inkomster börjat boka upp lite mer definitivt, och skickade ut inbjudningarna när vi säkert visste att vi hade budget för bröllopet.

    Så visst, har ni inte några större utgifter (typ hus, barn eller bil) och kan leva snålt så kan ni spara riktigt mycket när ni börjar jobba. Dock får man ju kalkylera att man kan bli sjuk eller arbetslös, men det gäller ju alla, även den som har fast jobb. Räkna dock med att det blir några extra utgifter när ni slutar plugga: CSN-avbetalning, fack- och a-kasseavgift och kanske dyrare kollektivtrafik/telefonavtal/försäkringar etc. när ni inte längre har studentrabatter.

    MEN! Det har också inneburit en hel del nervositet att behöva spara så mycket varje månad...!

    Mitt tips är att redan nu ta reda på hur mycket den typ av bröllop ni vill ha kostar och sedan göra upp en noggrann budget! Då vet ni ungefär hur mycket ni behöver spara. Vi tog höjd för 15% extra utgifter, vissa saker tenderar ju att bli dyrare än man tror.

    Lycka till!

  • Azusep­hre
    Äldre 7 Apr 13:34
    #13

    Vi blev tillsammans feb 13, förlovade oss på våran ettårsdag och ska gifta oss i augusti i år. Han har en massa tillgångar som vi tar av, så inget sparande har skett :)

  • Äldre 11 Apr 21:01
    #14

    Vi började spara när vi bestämde när vi skulle gifta oss, vilket var någon gång i somras. Vi gifter oss 23/5-2015, så vi hade lite drygt 1,5 år på oss att spara.
    Vi hade då jobbat i ca 1 år bägge två, men också precis köpt en bostadsrätt.

    Vi tänkte också lite matematiskt, vi har en budget på ca 50-60.000, så då räknar vi på 60 för säkerhets skull. 60.000/18månader = 3.333kr i månaden, inget direkt problem på två heltidslöner, men jag sparar hellre undan mer nu och har pengar över i slutet. De kan ju gå till bröllopsresan :)

    Ett tips är också när ni har gott om tid på er att sätta in pengar på ett konto med högre ränta, jag sparade ihop så mkt jag kunde under förra året och satte in dem på ett konto hos Hoist bank som är låst i ett år, och då får jag ganska bra ränta på pengarna, samtidigt som jag inte kan röra dom :p

Svar på tråden Hur lång tid tog det för er?