• Anonym (självutnämndaexperter)

    nisomvetallt

    Ni som kommenterar allt i bröllopstorget, ja ni vet vem ni är. Har ni inget bättre för er på dagarna? normalt så har nu folk jobb, skola eller barn? men här sitter ju folk och kommenterar precis allt och vet allt. Har ni gift er många gånger eller är bröllop det ända ni tänker på?

  • Svar på tråden nisomvetallt
  • daniiel
    Marione skrev 2014-03-24 11:02:55 följande:
    Jag tänker dock samtidigt att är det inte lite sådant en konversation, en diskussion, går ut på? Att någon startar upp det hela med en frågeställning eller påstående, som andra sedan kan svara på och bolla runt och utveckla. Jag tycker långt ifrån alltid att det är något negativt, för även om man kanske frågar en väldigt specifik sak, så kan det ju vara så att man rent utav inte tänkt på annat runt om. Att det kanske finns ett enklare eller billigare alternativ, något annat som TS kanske till och med kan tycka är bättre, men som TS aldrig skulle få reda på om någon inte tipsade om det. Man ska väl kanske inte sväva ut alltför mkt från ämnet, men i ditt exempel, så är man ju åtminstone kvar kring det TS startade tråden om. Jag tror också att man som TS ibland måste kunna sålla bort sådana inlägg och kommentarer ifall det inte är något man intresserar sig av och fokusera på svaren man får som man är intresserad av. Att helt enkelt strunta i det och inte lägga så stor vikt vid det. Man kan enkelt svara att "Tack, det var bra tips, men vi har redan allt sådant under kontroll."

    Sedan det där med tonen, det är så otroligt svårt att avgöra när det handlar om text. Man kan skriva något i all välmening med en väldigt god ton och någon annan tolkar det precis tvärtom. Det händer ju, tyvärr, rätt ofta att just tonen i inlägg misstolkas och det leder till väldiga missförstånd och ibland onödigt hårda ord och sårade känslor. Det är tråkigt. 
  • Plättis

    Ja, om det är det här som är utgångsreglerna för att hänga på BT måste jag vara en av de allra värsta eftersom vi ställde in bröllopet och pausade planeringen. Anledningen till att jag ändå är kvar är dels att jag hoppas att vi kommer att återuppta planeringen inom en överskådlig framtid, men också för att jag tycker det är (för det mesta) bra stämning på BT och att jag ändå kan bidra till saker. 

    Jag är en sån där självutnämnd expert eftersom jag är språkvetare och jobbar hela dagarna med att formulera texter. Då det kommer till "kan jag skriva så här i inbjudan?" brukar jag försöka flika in och ge tips som kan vara till nytta så att budskapet ska gå fram utan missförstånd. Och massa annat också eftersom jag är av åsikten att olika erfarenheter bidrar till att få en helhetsbild av ett problem.

    Nu kommer jag fortsätta skriva i trådar åt höger och vänster för att jag tycker det är kul och ingen har PM:at och sagt åt mig att sluta, men jag hoppas att den här kritiska stämningen som lagt sig över BT på sistone kommer att ge med sig. Jag har varit medlem i drygt ett år, och med tanke på att min sambo är lite långsam i startgroparna kommer det garanterat dröja minst ett år till innan det är dags för bröllop. Förhandlingar pågår!

  • drömprinsensfru

    Jag håller med daniiel, Alyllyra och Plättis och Nyfiken gul,nu fru i allt de skrivit.
    De som hänger här kan vara blivande brudar, bröllopsintresserade, gamla veteraner som gifte sig för x antal år sedan osv och det finns ingenting i reglerna som säger att endast den som ska gifta sig "får" hänga här. Jag kommer inte "släppa mitt gamla bröllop och gå vidare" för jag gifte mig med min livs stora kärlek och vår bröllopsdag var den hittills bästa dagen i vårt liv, och den dagen pratar och skriver jag om så mycket jag vill, det kan ingen annan bestämma över. För övrigt bidrar snorkiga kommentarer om att de som redan är gifta inte borde hänga kvar här till en tråkig stämning här på BT. Om man har problem med att redan gifta hänger kvar här så behöver man inte läsa trådar vi startat och man kan välja att inte läsa våra inlägg, och om våra råd och tips osv är så störiga eller tas som påhopp så är det ju bara att sluta läsa eller varför inte anmäla våra inlägg, om det nu är så farligt? När jag vet något som jag i all välmening tror att den som startat en tråd kan ha nytta av, ja då skriver jag det! Om den som startat tråden eller någon annan i tråden tar det som påhopp eller att jag skulle vara "självutnämnd expert" ja då kan jag tycka att det kanske är lite väl mkt bridezilla-tendenser, alla åsikter och råd som inte faller trådstartaren eller någon annan i smaken är inte påhopp eller illa menat. Jag vet tex lite om titanringar så ja, när någon har hört nåt felaktigt om titanringar eller frågar om det då skriver jag det jag vet och om någon skriver att cz-stenar är konstgjorda diamanter då kommer jag i all välmening skriva att cz-stenar inte är diamanter för de är inte diamanter och jag vill inte att någon ska bli besviken i onödan och börja yla om det i efterhand. Och jag kommer hänga kvar här och stör det någon, ja då säger det mer om den personen än om mig.

  • Chicita
    Marione skrev 2014-03-24 11:02:55 följande:

    Jag tror att man egentligen kanske inte stör sig på att man får råd. För annars skulle man väl inte vilja diskutera sitt bröllop. Men det som kan vara problemet är t ex om man frågar om mängden mat till en buffé och om man tror att det räcker - svaret man får är att man istället kanske ska ha halvbuffé med maten på bordet, hur man ska ställa upp sina bord för buffén och hur många i serveringen man ska ha samt vad man ska betala dem. Är ni med på hur jag tänker? Att man får svar, inte på det man undrade utan på massa annat som inte hade med saken att göra och som inte frågeställningen rör och det i en ton som kanske inte alltid är menat för ett samtal utan för att visa att den blivande bruden inte kan något.

    Jag tycker att jag ser det rätt ofta tyvärr, men sen kanske som sagt folk inte heller ska ta illa upp hela tiden :)


    Jaha... att du inte skrev ut mitt nick på en gång här - för det är ju som taget ur en tråd jag kommenterade i tidigare :P

    Nu har jag inte läst i den tråden på ett tag så jag minns inte exakt hur vi kom in på andra saker runtom buffén. Speciellt inte som den här frågan komemr upp flera gånger i månaden. Men det är alltid för att antingen TS eller någon annan frågade "hur man kunde göra annars".
    Och det är då alltså bara för att visa att det finns andra sätt man kan göra - man behöver inte göra på ett specifikt sätt.
    Och om man ska ha buffé och har frågor om buffén så kan det vara bra att tänka på fler saker än bara just antal portioner. Speciellt om man även har funderingar över vad som är bäst - buffé eller sittande servering. Då kan det vara bra att veta fördelar och nackdelar. 
    Vad gäller "tonfall" - i alla fall när det gäller mig. Så försöker jag alltid hålla en trevlig och gärna skojfrisk ton. Jag bjuder på mig själv och mina misstag och berättar vad som gått bra och vad som inte gick bra - och kanske varför något gick bra eller åt skogen. Men sen beror det väldigt mycket på vilka värderingar man själv lägger in i det man läser.
    Om man läser något och tror att personen är sur - så "låter" det surt.
    Läser man samma inlägg med inställningen att personen är glad - så "låter" det trevligt. :) 

    Jag är kvar här för att jag fick bra hjälp här när jag planerade själv och att jag vill ge tillbaka lite av den hjälpen. Speciellt när det gäller temabröllop då det var vad vi hade - och det var svårt att hitta någon som kunde hjälpa till med idéer angående det.
    Jag är inte kvar här för att jag alltid vet bäst.
    Inte för att mitt ord är lag.
    Inte för att jävlas med någon.
    Och defenitivt inte för att jag tror att det här är "min" sida.
    Och om någon tror att det är därför jag är här - eller att jag tycker så... Tja då får ni nog försöka läsa mina inlägg igen - utan dom där fördömmande glasögonen :P

    Men visst, vi kan väl börja skriva "ni gör ju som ni vill.. .men" i varenda inlägg vi skriver i fortsättningen, alltså vi som redan gift oss. Bara så att några ömma tår inte råkar bli trampade på ;) 
    Eller så kan vi kanske försöka enas om att de allra flesta inte är här för att jävlas, leka expert eller förstöra för någon? :) 

    Och bara för att förtydliga nu då så har jag skrivit det här inlägget med ett leende på läpparna och en glimt i ögat och kanske även lite lätt ironi på vissa ställen ;) 

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Allmänt svar då, (inte riktat speciellt mot Marione) :

    När det gäller att jag och flera andra påpekar att trådar är gamla - är delvis för att det är rätt onödigt att ge råd till någon som gifte sig för 10 år sedan när det gäller val av fotograf.
    Tyvärr så går det inte att låsa gamla trådar.
    Jag (och flera) har föreslagit att BT bör låsa gamla och inaktiva trådar för svar efter ett visst tidsspann efter att sista inlägget i tråden skrevs.
    Om man själv vill ha råd i samma sak så är det oftast bäst att skapa en ny tråd (om det inte finns någon som är aktuell och används just nu) mest pga att de flesta som går in i en tråd läser TS - och svarar på det.
    Inte på senaste inlägget som säger "jag har också nästan samma fundering". Och den mer aktuella frågan riskerar då att "skrivas bort" och försvinna bland kommentarerna...

    Men ofta är det för att trådarna har dragits upp i reklamsyfte - någon (exempelvis fotograf) sitter och drar upp alla trådar angående fotografer i XX-området och rekommenderar sig själv.
    Vi anmäler då dessa reklaminlägg och ibland påpekar att tråden är gammal och att det är onödigt att dra upp den.
    För när sen BT raderar reklamen så ligger ändå tråden kvar som aktiv oavsett om vi skrivit i den eller inte (bara för att reklamen drog upp inlägget alltså). Och då kan det vara bra om man bara ser en tråd man trodde var aktiv så kanske man slipper gå in och lägga massa tid på att svara på en flera år gammal fråga, utan man kan lägga den tiden på en aktiv och relevant tråd istället.

    Och sen är det faktiskt rätt bra att läsa reglerna.
    Anonymitetsfunktionen kommer med ett visst ansvar. Man får inte använda den hur som helst. Man kan bli avstängd - eller i alla fall få möjligheten att skriva anonymt indragen ett tag.
    Och nu lägger jag inga värderingar i anonymitetsfunktionens användning i just den här tråden. Utan det är en allmän kommentar och något som kan vara bra att tänka på helt enkelt :)  
  • Kileane

    Ojdå, och jag som tycker det är så bra att här finns många gamla brudar/folk som varit på många bröllop! Om här bara var nya giftassugna, så skulle ju många frågor aldrig kunna besvaras eftersom inte erfarenheten finns. 


     


    Sen tror jag också att när man planerar sitt eget bröllop är man ganska uppe i det och letar gärna info / startar trådar som är relevanta för en själv. Men man har kanske inte lika mycket ork och tid att engagera sig i andra och svara på deras funderingar! Då är det ju toppen att det finns folk som är färdigt gifta men fortfarande intresserade av bröllop, som svarar i stället :)


     


    Ett forum med enbart nya medlemmar, där gamla "kastas ut" efter att deras ärende är avklarat, blir nog ett ganska dött forum med massor av trådar som knappt får några svar alls. 

  • ThereseV

    Oj, vad ovälkommen jag känner mig helt plötsligt.. Jag har alltid sett BT som ett väldigt trevligt forum och hängde här något år innan jag en registrerade mig (och har hängt kvar här nu 9 månader efter bröllopet) men jag har tyckt att stämningen  har gått sakta men säkert neråt sedan ett tag tillbaka... Det är ju tråkigt att en del tycker att vissa medlemmar inte borde få vara här, men samtidigt så är det kanske bra att få veta det så man slipper lägga ner tid på tips och råd som inte uppskattas. 

    Samtidigt så undrar jag ju om folk har tänkt på att dom missar bra råd om man "blir portad" direkt efter man gift sig. Många frågor GÅR inte att svara på innan.

    Jag hade inte kunnat visa min bukett, frisyr osv i sådana trådar där det efterfrågas. 
    Hur ska man kunna tipsa om caterig, konditori, transport, frisör, florist och allt sådat som man faktiskt inte ser resultatet av förrän man faktiskt gift sig? Var musikern som alla tipsade om verkligen så bra eller var alla som tipsade om honom ogifta personer som bara hört att denne skulle vara bra? Funkade det verkligen bra att baka tårtan/laga maten själv? ...
     
    Många varningar om dåliga ställen som förstört hela bröllopet skulle aldrig komma fram osv. Köp och sälj-sidan skulle bli rätt tom eftersom dom flesta säljer sakerna efter och inte innan man gifter sig osv. 

    Nu vet jag att ts inte skrev att alla borde avregistrera sig dagen efter sitt bröllop, men det är lite den känslan jag får av själva tråden.

  • Teresa L
    Anonym (självutnämndaexperter) skrev 2014-03-22 23:15:49 följande:

    Ni som kommenterar allt i bröllopstorget, ja ni vet vem ni är. Har ni inget bättre för er på dagarna? normalt så har nu folk jobb, skola eller barn? men här sitter ju folk och kommenterar precis allt och vet allt. Har ni gift er många gånger eller är bröllop det ända ni tänker på?


    1. Hänger du själv här så mycket att du har koll på vilka som kommenterar mycket och i vilka forum?
    2. Har du själv inget bättre för dig?

    Jag är gift sen ett år ungefär och slutade är, men vi har nu bestämt oss att välsigna vigseln och göra om allt med kyrka, fest ocg bjuda alla vi inte kunde förra gången.
    Därför är jag här. Och jag har tid, för jag är hemma om dagarna och är mammaledig.

    3. Varför är du själv här om du tycker det är så irriterande?
    4. Vad angåer det dig va andra har för sig på dagarna el vill lägga sin tid på?
  • Teresa L

    Och dessutom, alla trådar som finns där man tex ska visa sin klänning, visa hela outfiten, va man bjöd på för mat, visa din bukett, visa eran tårta, visa dina skor, favoritfoto, köp o sälj osv..
    Det är ju liiite svårt för dem som inte gift sig att välja ut ett favoritfoto, sälja sin klänning el visa hur bröllopstårtan såg ut om man inte redan är gift. Eller....?

  • Caisa

    Oj, vad jobbigt att störa sig på folk som syns mycket på forumet. Ni som känner er träffade har verkligen inget att förklara eller be om ursäkt för, tycker dock synd om TS som förmodligen är ganska bitter.


    7 juni 2014
  • Plättis

    Nu behöver vi inte dra ner stämningen ytterligare genom att hacka på TS och övriga som skrivit i tråden. 

    Jag tycker det är skönt att det finns gifta som hänger kvar och hjälper till genom att dela med sig av sina erfarenheter. Om vi alla som hängde här vore ogifta skulle det vara mycket att hålla handen genom planeringen, och sedan gråta ut på varandras axlar om allt går åt skogen. 

    Det är klart man kan dela med sig av sin egen planering, eller bara ventilera olika funderingar man har angående efternamn och allt vad det kan vara, men att prata med folk från "andra sidan" tycker jag är skönt.

    Efter de senaste månadernas försämrade stämning känns det inte lika lockande att hänga här och diskutera planering, känner jag. Det finns andra jag kan diskutera med, kompisar och släktingar som gift sig som nog gärna skulle dela med sig av sina erfarenheter om jag frågade.

    (Jag försöker inte utpressa någon att be mig stanna, för det spelar ingen roll för någon annan om jag är medlem eller inte. Det är bara en ventilering av mina tankar. Inget mer.)

Svar på tråden nisomvetallt