• Äldre 18 Feb 14:56
    18995 visningar
    55 svar
    55
    18995

    Lågbudget (4000kr) räcker gott och väl?

    Vi gifter oss i april i Rådhuset med de närmaste inbjudna. Totalt blir vi 20 personer.
    Vi ska ha festen hemma hos oss, där det bjuds på smörgåstårta som min mormor gör och det beställs en tårta som min mamma bjuder på. Festen kommer att avslutas kl.19.00 då vår 1.åriga dotter måste sova. 

    Bröllopsnatt på hotell vet jag knappt om det är lönt att ha. Vi kommer ju bara att vara där från kl.19.00 på kvällen. Dessutom så vaknar dottern allt från 05.00-07.00, så det blir inte direkt någon sovmorgon för oss.

    Egentligen hade vi velat bjuda fler? .T.ex min faster och farbror vars bröllop jag/vi har varit på. Men då måste vi ju även bjuda resten så att säga på både min och m2b's sida. Eller?I Rådhuset får man ha max 20 gäster, så där går det också bort...Är det dålig stil att inte bjuda? Vi träffar dem typ endast en gång om året...

    På ett sätt så känns det skittråkigt med ett lågbudgetbröllop, men på ett sätt så räcker det gott och väl. Detsamma gäller att inte kunna ha en bröllopsnatt själv och äta frukost i lugn och ro morgonen efter.

    Hur resonerar ni i liknande situation? Hur kan man göra det bästa av det hela?

    Här är vår budget:

    Klänning: 200kr (beställd från Kina, hoppas att den passar)
    Tiara: 200kr
    Smink: 0kr (min syster sminkar mig)
    Hår: 400kr (får väl unna mig en klippning hos frisören)
    Kläder till honom: 0kr (tar något från garderoben)
    Ringar: 500kr (titan, beställt från England...hoppas att de passar)
    Blombukett: 500kr
    Mat och tårta: 0kr
    Dricka: 500kr
    Vigsel: 500kr
    Inbjudningskort, tackkort, bordsplacering: 700kr
    Dukar: 20kr (från second hand)
    Fotograf: 0kr (min mamma är duktig på det)
    Bordsdekoration:500 kr (blommor, ballonger)

    TOTALT: 4000kr

     

  • Svar på tråden Lågbudget (4000kr) räcker gott och väl?
  • Äldre 27 Feb 16:13
    #41
    RosaBlomma skrev 2014-02-27 14:09:45 följande:
    Lite OT: Några i vår utökade släkt har fått reda på att vi ska gifta oss och vi har fått lite pikar om att vi borde bjuda dem (har varit på deras bröllop). Vad gör man? Vi vill ju bjuda dem, men det finns inte plats i Rådhuset och att endast bjuda dem efteråt blir kanske konstigt? Bara lite mer än en månad kvar dessutom till bröllopet.

    Usch, känns så krångligt att jag nästan ångrar att vi bjöd någon överhuvudtaget  
    Nej det är inte konstigt! Vi kommer att göra så - gifta oss i stadshuset med våra familjer närvarande och sedan ha fest med släkt och vänner på kvällen.
  • Äldre 27 Feb 16:15
    #42
    RosaBlomma skrev 2014-02-19 09:35:22 följande:
    Hur mycket kan en sådan här bukett kosta? Cirka?Källa: sandraforsberg.se/page/4/
    Jag ska ha en liknande bukett med röda rosor och brudslöja, fast mindre, det som kallas tärnbukett. Den kostar 400 kr, ett rimligt pris tycker jag som kommer kasta den över axeln i slutet av festen :)
  • Äldre 27 Feb 20:12
    #43

    400kr tycker jag också känns rimligt. Fick nyss reda på av min mamma att min mormor hade exakt en sådan bukett när hon gifte sig Skrattande

    Ang. att bjuda in lite utökad släkt efteråt. Är det lönt trots att vi förmodligen kommer att avsluta festen runt kl.19 då jag antar att vår 1-åring måste sova (hon är en envis rackare som har en riktigt mamma-pappaperiod, så tyvörr får vi räna med att det blir avslut så tidigt)

    Skickar man då ut inbjudningskort eller hur gör man? 

  • Äldre 3 Mar 20:58
    #44

    Ang. att bjuda in utökad släkt efteråt, det beror väl på vilken tid när är klara i rådhuset?


    Nu är jag väldigt "enkel" av mig, men tycker att inbjudningskort känns överflödigt om det bara gäller ett litet antal personer och/eller få timmar, då räcker det väl med att ringa och bjuda in..

  • Äldre 4 Mar 13:04
    #45

    Vigseln slutar kl.15.00, så vi är väl i lokalen kl.15.30, så cirka 3 timmars firande blir det.

  • Äldre 4 Mar 13:08
    #46
    RosaBlomma skrev 2014-02-27 14:09:45 följande:
    Lite OT: Några i vår utökade släkt har fått reda på att vi ska gifta oss och vi har fått lite pikar om att vi borde bjuda dem (har varit på deras bröllop). Vad gör man? Vi vill ju bjuda dem, men det finns inte plats i Rådhuset och att endast bjuda dem efteråt blir kanske konstigt? Bara lite mer än en månad kvar dessutom till bröllopet.

    Usch, känns så krångligt att jag nästan ångrar att vi bjöd någon överhuvudtaget  
    När min blivandes bror gifte sig i rådhuset så var det bara han, fästmön och två vittnen, ingen av föräldrarna var med på det ens. Man gör helt och hållet som man vill, och till själva vigseln är det väldigt vanligt, vad jag vet, att bara bjuda den närmsta familjen. Så jag tycker du kan bjuda de bara till festen efteråt med gott samvete :)
  • Äldre 5 Mar 21:30
    #47

    Det blir inbjudan till bara festen!

    En tre timmars bröllopsfest, men då träffas vi i alla fall, vilket vi inte gör allt för ofta :)

  • Äldre 6 Mar 16:07
    #48

    Vi har hyrt en ärligt talat tråkig festlokal i vårt bostadsområde, men det var ju så svårt att få tag på en billigare lokal eller något ställe där man kunde vara under 24 personer.

    Hur dekorerar man fint? Gör det något om stolarna är sådär konferenstråkiga? Kan man dekorera bordet så att ingen tänker på stolarna liksom?

    Klänningen passade iaf (om än lite tight) och tullens avgifter blev en femhundring extra, men det viktigaste var klänningen såklart Skrattande 

    Har fått reda på bukettpriset: 350kr. Helt okej Glad 

  • Äldre 6 Mar 22:55
    #49
    RosaBlomma skrev 2014-03-06 16:07:46 följande:
    Vi har hyrt en ärligt talat tråkig festlokal i vårt bostadsområde, men det var ju så svårt att få tag på en billigare lokal eller något ställe där man kunde vara under 24 personer.

    Hur dekorerar man fint? Gör det något om stolarna är sådär konferenstråkiga? Kan man dekorera bordet så att ingen tänker på stolarna liksom?

    Klänningen passade iaf (om än lite tight) och tullens avgifter blev en femhundring extra, men det viktigaste var klänningen såklart Skrattande 

    Har fått reda på bukettpriset: 350kr. Helt okej Glad 
    Använd tygdukar, köp billiga underlakan på tex IKEA och duka med.  Lägg vackra löpare på bordet i en avvikande färg.  Ställ stora kandelabrar på borden, ett par större blomsterarrangemang.   Köp buketter på Ica och fixa egna arrangemang .  Googla bilder på olika dukningar så får du säkert tips o inspiration.  

    Stolarna gör inget om dom är trista bara resten är fint och snyggt . 

    Tyg går att dölja mycket med. ska ni ha bord för servering av mat så klä in dom i dukar som går ner till golvet för att dölja fula ben och märken i golvet. 

    Vill ni som brudpar sitta på finare stolar kan ni ju antingen klä in era stolar i lite roliga påhitt eller helt enkelt ta dit två finare stolar och byta ut där ni ska sitta. 
  • Äldre 6 Mar 23:04
    #50

    Jag vet inte om du ser det så väl , men här har dom satt enkla tygstycken (typ kökshanddukar/löpare? ) kring stolarna och bundit om med med sidenband, kring fula vanliga stolar på en bygdegård. (bild från google)  
    Ett alternativ om ni har tid o möjlighet.

  • Äldre 8 Mar 10:03
    #51

    Jättebra tips!

    Vi har köpt sådana där vita gelekulor som man kan ha i vaser och sticka ner några röda rosor, två silverkandelabrar, och något pärlaktigt på borden. Så en bit på vägen iaf :)

     

  • Äldre 8 Mar 10:05
    #52

    Ringarna kom förresten igår och jag var dum nog att beställa två storlekar för stort, men med tanke på att de var så billiga så behåller vi dessa så länge och beställer kanske nya med en mindre storlek ;)

    Eftersom de visst kom från HongKong (säljaren var engelsk) så tänkte jag lite för mycket i klädestermer, dvs att allting från Asien ska beställas i en större storlek.  Fel tänkt av mig! Skrattande

  • Äldre 8 Mar 10:33
    #53

    Vill du dölja stolarna lite så är det ett jättebra tips ovan att bara hänga något över stolsryggen.
    Vi knöt inte ens fast våra tygstycken. (dom var bara där för att vi ville få lite mer färg, så det var blandade färger liksom)  Jag köpte 5-metersklipp på Jotex i ett sidenliknande material (visuellt liknande, det känns mer som tunnt fodertyg). 5 meter = 99:-  om dom inte har ändrat priset.
    Ni kan använda samma tyg som dukar om ni vill Glad 
    Vi klippte remsor tvärs över tyget och sicksackade kanterna. Men jag skulle inte lagt så mycket tid på bara 3 timmars festlighet.
    IKEA har ju sina KNOPPA-lakan som jag tror kostar 19:- styck. Dom går ju faktiskt att använda som lakan efteråt också, så det är ju något man kan ha nytta av även efter dom gjort sin plikt som bordsdukar Flört

    Skulle det kunna gå att ta med någon madrass eller resesäng eller liknande till lokalen så att ni kan lägga dottern där och fortsätta sitta och prata och umgås med gästerna?
    Tänker mest så att det inte blir "nu är klockan XX så nu får ni gå *spark i rumpan* " liksom... Inte att ni ska festa hela natten, utan just att det går att lägga ner henne en stund om hon är trött, ifall att ni inte riktigt känner er "färdigpratade"...
    Eller är det någon som ni litar på och som dottern känner som kan tänka sig att ta med henne hem till er och lägga henne så att ni kan stanna en stund.
    3 timmar går så väldigt fort när man har roligt Obestämd 

  • Äldre 8 Mar 11:44
    #54
    Chicita skrev 2014-03-08 10:33:45 följande:
    Vill du dölja stolarna lite så är det ett jättebra tips ovan att bara hänga något över stolsryggen.
    Vi knöt inte ens fast våra tygstycken. (dom var bara där för att vi ville få lite mer färg, så det var blandade färger liksom)  Jag köpte 5-metersklipp på Jotex i ett sidenliknande material (visuellt liknande, det känns mer som tunnt fodertyg). 5 meter = 99:-  om dom inte har ändrat priset.
    Ni kan använda samma tyg som dukar om ni vill Glad 
    Vi klippte remsor tvärs över tyget och sicksackade kanterna. Men jag skulle inte lagt så mycket tid på bara 3 timmars festlighet.
    IKEA har ju sina KNOPPA-lakan som jag tror kostar 19:- styck. Dom går ju faktiskt att använda som lakan efteråt också, så det är ju något man kan ha nytta av även efter dom gjort sin plikt som bordsdukar Flört

    Skulle det kunna gå att ta med någon madrass eller resesäng eller liknande till lokalen så att ni kan lägga dottern där och fortsätta sitta och prata och umgås med gästerna?
    Tänker mest så att det inte blir "nu är klockan XX så nu får ni gå *spark i rumpan* " liksom... Inte att ni ska festa hela natten, utan just att det går att lägga ner henne en stund om hon är trött, ifall att ni inte riktigt känner er "färdigpratade"...
    Eller är det någon som ni litar på och som dottern känner som kan tänka sig att ta med henne hem till er och lägga henne så att ni kan stanna en stund.
    3 timmar går så väldigt fort när man har roligt Obestämd 
    ATT det gör ja!  

    40 min vigsel i kyrkan - blink - slut!   Hann inte uppfatta dom vackra psalmerna eller ta in högtidligheten alls, bong-bong så ljöd kyrkklockorna och allt var slut.. vadå liksom...   

    2 timmar middag på resturang, bara för 35 gäster att komma in o sätta sig tog en halvtimma inkluderat toalettbesök.... sen återstod 1½ timma för mat, underhållning o prat.... yeah liksom....

    hann inte prata med dom jag ville prata med alls och dom som bara besökte vigseln hann jag inte ens vinka till....  

     
  • Äldre 19 Mar 11:03
    #55

    Vi har beställt 20 meter silkestyg nu :)
    Och ska ha genomskinliga vaser med röda rosor nedstuckna i vita gelekulor i vasen. Hjärtkonfetti, antingen rött eller silver. Vilket kan passa bäst måntro?

    Som jag skrev innan så bestämde vi oss för att skicka ut en inbjudan till utökad släkt d.v.s föräldrars syskon. och förmodligen blir vi 22-23 personer. Max antal gäster i vigselrummet är 20 stycken. Frågade om man kunde få ha dörren öppen så att dessa personer fick stå utanför och titta in. Fick då som svar: Dörren är stängd under vigseln.

    Borde man inte som vigande par få bestämma detta själv? Att ha dörren öppen d.v.s?? Ångrar nästan att vi bjöd in fler och att vi överhuvudtaget bjöd in någon. Har t.o.m drömt mardrömmar om bröllopet att vi var så upptagna med andras behov på festen att vi skiljde oss samma dag. :-/

    Dock så kom min faster med en utmärkt idé..att istället för att komma till festen direkt, kunde de kasta ris på oss utanför Rådhuset :)

    Min mormor skulle göra smörgåstårta, men nu sa hon att hon inte kommer att orka, så vi får pengar till det istället. Hon är 85 år och jämrar sig dagligen om alla hennes diverse krämpor, så det borde jag ju ha räknat ut :-/

    Så nu får vi lösa det också! Hmmm.....hur blev det såhär??? 

Svar på tråden Lågbudget (4000kr) räcker gott och väl?