• ellysmom

    Någon som har kuddslipad diamant som vill visa?

    Hej!

    Min juvelerare har tagit hem lite kuddslipade stenar som jag ska titta på i veckan och jag tänkte se om någon här kanske har denna slipningen på sin enstensring och vill visa?
    Jag har sagt att jag vill ha en sten med typ 1,14 i L/B förhållande eftersom jag gillar lite mer rektangulär form. Vore jättekul att se era ringar!
    Säg såklart oxå hur stor sten ni har, hur många carat etc. Gärna även ringstorlek.
    Jag ska ha en sten på 1ct eller större så dessa storlekar vore kanske roligast att se. Någon? 

  • Svar på tråden Någon som har kuddslipad diamant som vill visa?
  • zero

    Antar att du menar AGS(L) och då är ju alla stora juvelerare oseriösa då menar han/hon , undrar vad hon eller han grundar det på. Verkar oseriöst tycker jag.

  • zero

    Alltså cushions graderas normalt sätt inte i cut, fortfarande. 

  • ellysmom
    zero skrev 2013-11-27 01:05:50 följande:
    Antar att du menar AGS(L) och då är ju alla stora juvelerare oseriösa då menar han/hon , undrar vad hon eller han grundar det på. Verkar oseriöst tycker jag.
    Han är knappast oseriös. En av de största guldsmederna i Göteborg så det skulle ju inte hålla det förstår du säkert också. Känns lite som att du litar blint på en webshop där du aldrig träffat någon som står bakom sidan (som fö är rent stenålders. bara en sån sak skulle få mig att aldrig våga handla från dem även om de visst återkopplade snabbt etc.)
    Men, jag är ju inte ute efter samma som dig heller. Vill absolut inte ha nån halo då jag tycker det tar bort hela effekten av den stora stenen och ser lite loppis-aktigt ut.
    Jag vill kunna se hela stenen så slipning och färg känns viktigast för mig. Och förhållandena såklart så att alla sidor av stenen kan framhävas i den fattning jag ska ha.
    Min fundering gällde mest om så låg färg som H kan se ok ut på så stor sten till mina övriga som är River. 
  • majblomma

    Ellysmom, jag är inte så bra på att bedöma proportionerna (table, depth osv.) på moderna cushions så där kan jag inte kommentera, men färg och klarhet är ju bra och om du har sett stenen personligen så har du dina egna intryck att gå efter. Min diamant är också H och jag tycker att den ser mycket vit ut. Jag har ingen halo och kan se den från sidorna där den ser färglös ut. När den var lös la jag den på vitt papper och inte ens då såg den varm ut. Men det beror väl på hur känslig man är. Jag kan i alla fall inte se någon tydlig färgskillnad när jag håller den brevid ett halsband som har CZ (vilka jag tror är färglösa). Kan du inte ta med din alliansring och jämföra?

    Jag vill bara tillägga att jag älskar lite varmare färger på antique cuts, min råkade bara vara H - fast jag klagar inte

    Zero, jag ska se om jag kan ta någon bild på ringen. Ska du köpa en AVR? Jag är mycket nyfiken på dem! Vad har du för planer när det gäller ringen? (Förlåt om jag kapar tråden, ellysmom!)

  • 120926

    Förlåt jag känner bara att jag måste hoppa in i den här tråden. 

    Ellysmom om det är så att du gillar stenen så är det det absolut viktigast. Självklart är det viktigt att titta på färg och klarhet när det kommer till dimanter. Däremot är själva slipningen vädigt viktig när det kommer till hur diamanten faktiskt presterar. Vill du ha en "död" sten som knappt glittrar eller nästan ser lite mjölkig ut? Nej förmodligen inte. Du vill ha en vit sten som glittrar som bara den och dessutom ser så stor ut som möjligt. Det är ju därför man vill ha en diamant och också därför de är så fantastiska. Slipningen gör jättestor skillnad för alla de här faktorerna och när det kommer till de flesta fancy-slipade stenarna (även cushion) så finns det inget sätt att gradera de på som det gör med briljanter. Därför kan man inte genom ett certifikat ge feedback på om stenen är "bra" eller inte. Om du inte tror mig så skulle jag rekommendera dig att läsa på lite mer påhttp://www.pricescope.com/ eller http://www.truthaboutdiamonds.com/.

    Angående certifikaten så finns det i princip inget som heter AGI vilket får mig att tro att du kan ha hört fel. Det finns EGL och IGI och nej de är inga bra certifikat. Men GIA och AGS är i princip likvärdig i trovärdighet. Däremot är HRD (som ditt certifikat är ifrån) kända för att gradera högre än GIA när det kommer till färg. Det innbär att din HRD sten som är gradera till H kanske enligt GIA skulle vara en J. Det är då viktigt att man kollar att man betalar rätt för den stenen. 

    Angående om din sten kommer se varm ut brevid din allians, ja förmodligen. Men det beror helt och hållet du hur "känslig" du är. Det är olika från person till person. Men små stenar ser näsan alltid lite vitare ut och du kommer förmodligen se skillnad på de små stenarna efter som de är någonstans mellan E-F. 

    Sedan tycker jag att du är onödigt nedlåtande men tanke på att du tydligen inte har särskilt mycket kunskaper om diamanthandeln i USA. Good old gold är respekterad och mycket duktigt på det de gör och med tanke på att diamanthandeln är så pass mycker större i USA så ska man akta sig för att tro blint på det som de svenska guldsmederna säger. Om du jämför de på good old gold och din guldsmed i göteborg så skulle jag säga att det är safe to say att de på GOG har jobbat med bra mycker mer stenar än personen i GBG. Diamanhandeln är inte jättestor i Sverige och det är många guldsmeder som inte alls har så bra kolla som de får det att framstå. Nu säger jag att det så med just din guldmsed men det kan vara bra att vara lite kritisk. 

    Slutligen, gillar du stenen och den känns rätt så tycker jag du ska slå till annars är det bara att leta vidare :)

  • zero
    majblomma skrev 2013-11-27 08:20:16 följande:
    Ellysmom, jag är inte så bra på att bedöma proportionerna (table, depth osv.) på moderna cushions så där kan jag inte kommentera, men färg och klarhet är ju bra och om du har sett stenen personligen så har du dina egna intryck att gå efter. Min diamant är också H och jag tycker att den ser mycket vit ut. Jag har ingen halo och kan se den från sidorna där den ser färglös ut. När den var lös la jag den på vitt papper och inte ens då såg den varm ut. Men det beror väl på hur känslig man är. Jag kan i alla fall inte se någon tydlig färgskillnad när jag håller den brevid ett halsband som har CZ (vilka jag tror är färglösa). Kan du inte ta med din alliansring och jämföra?

    Jag vill bara tillägga att jag älskar lite varmare färger på antique cuts, min råkade bara vara H - fast jag klagar inte

    Zero, jag ska se om jag kan ta någon bild på ringen. Ska du köpa en AVR? Jag är mycket nyfiken på dem! Vad har du för planer när det gäller ringen? (Förlåt om jag kapar tråden, ellysmom!)
    Ja gör gärna det! Tycker det är skoj att du valt en antik sten :)
     Och ja, jag hade tänkt det  så fort de fåt in någonting intressant. Den senaste stenen av intresse de hade inne klipptes för snabbt av en tjej från pricescope så jag väntar snällt på min tur. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med den än. Jag måste få se stenen först innan jag bestämmer mig.
  • zero
    ellysmom skrev 2013-11-27 07:26:58 följande:
    Han är knappast oseriös. En av de största guldsmederna i Göteborg så det skulle ju inte hålla det förstår du säkert också. Känns lite som att du litar blint på en webshop där du aldrig träffat någon som står bakom sidan (som fö är rent stenålders. bara en sån sak skulle få mig att aldrig våga handla från dem även om de visst återkopplade snabbt etc.)
    Men, jag är ju inte ute efter samma som dig heller. Vill absolut inte ha nån halo då jag tycker det tar bort hela effekten av den stora stenen och ser lite loppis-aktigt ut.
    Jag vill kunna se hela stenen så slipning och färg känns viktigast för mig. Och förhållandena såklart så att alla sidor av stenen kan framhävas i den fattning jag ska ha.
    Min fundering gällde mest om så låg färg som H kan se ok ut på så stor sten till mina övriga som är River. 
    Jag tycker faktiskt det är väldigt märkligt hävda att ingen som handlar med AGS är seriösa.AGS är dock dyrare och det är en väldigt stor anledning till att många svenskar kanske inte använder dem. 
    http://www.pricescope.com/wiki/diamond-grading

    Jag vet inte riktigt varför du har taggarna utåt. Du ställde frågor och jag har svarat. Jag har inte varit otrevlig eller menat vara otrevlig så jag förstår inte riktigt?

    Om H ser bra ut till dina övriga stenar kan nog bara du själv avgöra. Alla har vi olika smak. En del är mer färgkänsliga än andra.
    Det finns inget som ser konstigt ut gällande sifforna på stenen heller. Men jag kan som sagt återigen inte uttala mig om vad jag verkligen tycker eftersom jag inte sett någonting som skulle kunna hjälpa mig på andra sidan datorn och jag har inte heller sett den i verkliga livet. 
  • ellysmom
    majblomma skrev 2013-11-27 08:20:16 följande:
    Ellysmom, jag är inte så bra på att bedöma proportionerna (table, depth osv.) på moderna cushions så där kan jag inte kommentera, men färg och klarhet är ju bra och om du har sett stenen personligen så har du dina egna intryck att gå efter. Min diamant är också H och jag tycker att den ser mycket vit ut. Jag har ingen halo och kan se den från sidorna där den ser färglös ut. När den var lös la jag den på vitt papper och inte ens då såg den varm ut. Men det beror väl på hur känslig man är. Jag kan i alla fall inte se någon tydlig färgskillnad när jag håller den brevid ett halsband som har CZ (vilka jag tror är färglösa). Kan du inte ta med din alliansring och jämföra?

    Jag vill bara tillägga att jag älskar lite varmare färger på antique cuts, min råkade bara vara H - fast jag klagar inte

    Zero, jag ska se om jag kan ta någon bild på ringen. Ska du köpa en AVR? Jag är mycket nyfiken på dem! Vad har du för planer när det gäller ringen? (Förlåt om jag kapar tråden, ellysmom!)
    Jag hade alltså med min förlovningsring och jämförde men tänkte se vad andra tycker som har lite koll som ni. Osäker på om man kommer tänka på det om man inte vet om det liksom. Jag kommer ju såklart veta men jag vet inte om jag kan tänka mig bortse från det för stenen är fantastiskt fin i övrigt, i mitt tycke helt perfekt kudde.
    Gillar den varma tonen jag oxå men det var mest i jämförelse med mina river-stenar som det vart en kontrast som jag kanske får vänja mig vid då.
    Formen och storleken är ju perfekt på mitt finger och att hitta en lika fin fast vitare kommer förmodligen aldrig vara i min budget på 50000 heller så då får jag gå ner i storlek och det är ju inge skoj.  
  • ellysmom
    120926 skrev 2013-11-27 12:31:56 följande:
    Förlåt jag känner bara att jag måste hoppa in i den här tråden. 

    Ellysmom om det är så att du gillar stenen så är det det absolut viktigast. Självklart är det viktigt att titta på färg och klarhet när det kommer till dimanter. Däremot är själva slipningen vädigt viktig när det kommer till hur diamanten faktiskt presterar. Vill du ha en "död" sten som knappt glittrar eller nästan ser lite mjölkig ut? Nej förmodligen inte. Du vill ha en vit sten som glittrar som bara den och dessutom ser så stor ut som möjligt. Det är ju därför man vill ha en diamant och också därför de är så fantastiska. Slipningen gör jättestor skillnad för alla de här faktorerna och när det kommer till de flesta fancy-slipade stenarna (även cushion) så finns det inget sätt att gradera de på som det gör med briljanter. Därför kan man inte genom ett certifikat ge feedback på om stenen är "bra" eller inte. Om du inte tror mig så skulle jag rekommendera dig att läsa på lite mer påwww.pricescope.com/ eller www.truthaboutdiamonds.com/.

    Angående certifikaten så finns det i princip inget som heter AGI vilket får mig att tro att du kan ha hört fel. Det finns EGL och IGI och nej de är inga bra certifikat. Men GIA och AGS är i princip likvärdig i trovärdighet. Däremot är HRD (som ditt certifikat är ifrån) kända för att gradera högre än GIA när det kommer till färg. Det innbär att din HRD sten som är gradera till H kanske enligt GIA skulle vara en J. Det är då viktigt att man kollar att man betalar rätt för den stenen. 

    Angående om din sten kommer se varm ut brevid din allians, ja förmodligen. Men det beror helt och hållet du hur "känslig" du är. Det är olika från person till person. Men små stenar ser näsan alltid lite vitare ut och du kommer förmodligen se skillnad på de små stenarna efter som de är någonstans mellan E-F. 

    Sedan tycker jag att du är onödigt nedlåtande men tanke på att du tydligen inte har särskilt mycket kunskaper om diamanthandeln i USA. Good old gold är respekterad och mycket duktigt på det de gör och med tanke på att diamanthandeln är så pass mycker större i USA så ska man akta sig för att tro blint på det som de svenska guldsmederna säger. Om du jämför de på good old gold och din guldsmed i göteborg så skulle jag säga att det är safe to say att de på GOG har jobbat med bra mycker mer stenar än personen i GBG. Diamanhandeln är inte jättestor i Sverige och det är många guldsmeder som inte alls har så bra kolla som de får det att framstå. Nu säger jag att det så med just din guldmsed men det kan vara bra att vara lite kritisk. 

    Slutligen, gillar du stenen och den känns rätt så tycker jag du ska slå till annars är det bara att leta vidare :)
    Ang handeln med stenar i USA så vet jag i alla fall så pass mycket att många där inte sätter sig in i ertifikat, färg etc etc. Man går mest på storlek och slipning. Jag är fd USA bo i många år och bor fortfarande stundtals där. Mina vänner har ju dock inte handlat på nätet utan i affär.

    Hur vet ni att GOG är respekterat? Vem säger det? Jag säger inte att ni har fel men det kan vara väldigt lätt att bli lurad oxå. 
    En vänninna som köpte sin ring från James Allen tappade sin 1.2ct sten under en kryssningi caribien... Jag skulle nog aldrig våga, även om jag oxå ser att de verkar ha fina stenar, köpa online.
    En kund till min guldsmed fick hem en annan sten än den hon beställt! Det uppdagades då hon fick den värderad här hemma och det vart ju bara en massa strul innan bröllopet.

    Att de sedan säljer mycet mer stenar är ju inte så konstigt med tanke på marknaden de arbetar i. Däremot är Antwerpen ganska (lite ironi här) känt för diamanter men visst, ska kolla certifikatet och höra mig för mer vad andra säger. Jag tycker ju själv att stenen ser lite väl varm ut men eftersom jag håller den brevid stenar som är av högsta graden så är det ju itne konstigt. Min undran var mest en fundering om ANDRA komemr se skillnaden eller o det bara är min egen vetskap som spökar.

    jaja, jag gräver vidare. Uppenbarligen ett hett ämne.

    Och jo Zero, stundtals låter du lite "veta-bäst" aktig och nedlåtande över mina "småstenar" etc.

    Men det är ok!
  • jools
    ellysmom skrev 2013-11-28 09:10:18 följande:
    Ang handeln med stenar i USA så vet jag i alla fall så pass mycket att många där inte sätter sig in i ertifikat, färg etc etc. Man går mest på storlek och slipning. Jag är fd USA bo i många år och bor fortfarande stundtals där. Mina vänner har ju dock inte handlat på nätet utan i affär.

    Hur vet ni att GOG är respekterat? Vem säger det? Jag säger inte att ni har fel men det kan vara väldigt lätt att bli lurad oxå. 
    En vänninna som köpte sin ring från James Allen tappade sin 1.2ct sten under en kryssningi caribien... Jag skulle nog aldrig våga, även om jag oxå ser att de verkar ha fina stenar, köpa online.
    En kund till min guldsmed fick hem en annan sten än den hon beställt! Det uppdagades då hon fick den värderad här hemma och det vart ju bara en massa strul innan bröllopet.

    Att de sedan säljer mycet mer stenar är ju inte så konstigt med tanke på marknaden de arbetar i. Däremot är Antwerpen ganska (lite ironi här) känt för diamanter men visst, ska kolla certifikatet och höra mig för mer vad andra säger. Jag tycker ju själv att stenen ser lite väl varm ut men eftersom jag håller den brevid stenar som är av högsta graden så är det ju itne konstigt. Min undran var mest en fundering om ANDRA komemr se skillnaden eller o det bara är min egen vetskap som spökar.

    jaja, jag gräver vidare. Uppenbarligen ett hett ämne.

    Och jo Zero, stundtals låter du lite "veta-bäst" aktig och nedlåtande över mina "småstenar" etc.

    Men det är ok!
    När du skirver GOG anatr jag att du menar GIA och det är ju det erkänt mest trovärdiga certifikatet! Vad jag vet- och då har jag pratat med i alla fall 4 riktigt bra guldsmeder som är bra å diamanter- så är GIA certifikat no 1 och det certifikatet är ju exakt lika både i USA  och här. Så då spelar det ju ingen roll om du köper här eller där. Jag skulle aldrig väla något annat en GIA, eller, jo, eventuellt AGS.

    Sedan att gemene man i USA inte har koll på sina diamanter betyder ju inte att amerikanske webbsidor inte har koll. Det är ju inte riktigt samma sak. Amerikaner väljer väl stor storlek framförallt, och för att ha råd med det kanske man väljer att gå ner lägre i annat.

    Jag valde att köpa en lös diamant från James Allen efter lång tids jakt och eftersökningar. Jag var intresserad av en cushion också, men då det är svårt att veta hur mycket de glittrar då man inte får så bra informaton om slipningen valde jag bort den modellen. Istället valde jag en round elller brilliant som är lättare att bedömma. Jag kan inget när det kommer till att titta på en sten och bedömma den, men jag kan jäkligt mycket när det kommer till siffrar och bokstäver och litar mer på det än på mina egna ögon.
    James Allen gav ett otroligt kunningt och trovärdigt intyg, jag velade massor men fick prata med två olika gemmologer och diskussionen pågick under flera dagar, under tiden höll de 4 diamanter åt mig. De kändes så mycket mer ärliga och kunniga än alla de svenska guldsmeder jag pratat med. Nu ska en av de bästa i Göteborg göra min ring, och han har bara lovordat diamanten jag köpt!
    Att totalt döma ut alla som handlar på och alla webbutiker är nog inte korrekt. Med tanke på hur fruktansvärt många diamanter och ringar JA handlar med så är det väl klart att något kan bli fel ibland, ingen är fullkomlig och alla begår misstag. Men jag tror inte att de lurar med flit då sådant sprider sig ruskigt fort när det gäller näthandlar.

    Tillbaka till diamanter och färg, min diamant är H, mest för att jag inte gillar när de ser för blå ut då det är min värsta färg. Men det betyder ju inte att min diamant ser gul ut, lägger man den mt vt bakgrund så ser den väldigt vit ut! Så jag skulle inte vara rädd för att ta H. Nu hade inte vi budget till en så stor sten som du ska ha, så där kan det iof synas skillnad på färgen kanske, men det är mer än jag vet.
Svar på tråden Någon som har kuddslipad diamant som vill visa?