• ellysmom

Någon som har kuddslipad diamant som vill visa?

Hej!

Min juvelerare har tagit hem lite kuddslipade stenar som jag ska titta på i veckan och jag tänkte se om någon här kanske har denna slipningen på sin enstensring och vill visa?
    Jag har sagt att jag vill ha en sten med typ 1,14 i L/B förhållande eftersom jag gillar lite mer rektangulär form. Vore jättekul att se era ringar!
    Säg såklart oxå hur stor sten ni har, hur många carat etc. Gärna även ringstorlek.
    Jag ska ha en sten på 1ct eller större så dessa storlekar vore kanske roligast att se. Någon? 

• Svar på tråden Någon som har kuddslipad diamant som vill visa?
  • majblomma

Du kan absolut lita på GOG. De är mycket seriösa. Antikslipade diamanter har en öppen kulett ("hålet" i mitten) och större facetter än moderna. Kronan är också högre, vilket du kan se om du tittar på profilen. Jag tycker om det blomliknande mönstret som de äldre diamanterna har, men det är förstås en smaksak och om du ska para ihop din ring med prinsesser blir det säkert jättefint med en modernt slipad cushion.

Min antikslipade diamant är ganska rund fastän den är cushion cut. Den är Wesselton och jag tycker att den är mycket vit, men den reflekterar färgerna omkring sig och skiftar i olika pasteller vilket jag tycker är jättevackert.

i1302.photobucket.com/albums/ag124/majblomma/Collage8_zps007ed358.jpg

• ellysmom
    majblomma skrev 2013-11-20 08:31:57 följande:
    Du kan absolut lita på GOG. De är mycket seriösa. Antikslipade diamanter har en öppen kulett ("hålet" i mitten) och större facetter än moderna. Kronan är också högre, vilket du kan se om du tittar på profilen. Jag tycker om det blomliknande mönstret som de äldre diamanterna har, men det är förstås en smaksak och om du ska para ihop din ring med prinsesser blir det säkert jättefint med en modernt slipad cushion.

Min antikslipade diamant är ganska rund fastän den är cushion cut. Den är Wesselton och jag tycker att den är mycket vit, men den reflekterar färgerna omkring sig och skiftar i olika pasteller vilket jag tycker är jättevackert.

i1302.photobucket.com/albums/ag124/majblomma/...
    ok , skönt att höra det från fler. Jag har skrivit till min guldsmed nu och försökt höra mig för vad jag kan tänkas få för min budget. Kanske dumt att han vet om den men känns som att om han vet att jag är lite mer insatt än medelsvensson så kanske han inte tänker att han kan lura mig i samma utsträckning i alla fall. haha!

Din sten är superfin! Hur stor är den och vad ska du göra med den?

Kollade på sajten som guldsmeden sa var "bedrövlig". Diamantia.com och hittade en på 1.5ct som går in i budgeten och så får jag i så fall betala för ringen och fattningen separat men nånsstans tycker jag att en cuschion är lite snyggare om den är något större. Gillar inte FÖR stort och skulle inte vara bekväm med det heller iom mitt jobb.  
  • majblomma
    ellysmom skrev 2013-11-20 10:10:08 följande:
    ok , skönt att höra det från fler. Jag har skrivit till min guldsmed nu och försökt höra mig för vad jag kan tänkas få för min budget. Kanske dumt att han vet om den men känns som att om han vet att jag är lite mer insatt än medelsvensson så kanske han inte tänker att han kan lura mig i samma utsträckning i alla fall. haha!

Din sten är superfin! Hur stor är den och vad ska du göra med den?

Kollade på sajten som guldsmeden sa var "bedrövlig". Diamantia.com och hittade en på 1.5ct som går in i budgeten och så får jag i så fall betala för ringen och fattningen separat men nånsstans tycker jag att en cuschion är lite snyggare om den är något större. Gillar inte FÖR stort och skulle inte vara bekväm med det heller iom mitt jobb.  
    Tack! Den är 7.35 mm bred. Jag har den i en solitärring nu. Jag tycker inte att den är i vägen, utan jag är helt van. Men om jag inte vill ha den på mig av någon anledning har jag bara min vigselring.

Varför skulle Diamantia vara bedrövlig? Jag har inte själv handlat från dem, men de tillhör ju Kaplans som är ett seriöst företag. Om du har möjlighet att besöka Diamantia kan du ju jämföra olika diamanter och avgöra själv.
  • zero

Majblomma: var köpte du ifrån? *nyfiken*. Hade varit roligt att se din sten fattad också :)

ellysmom: Ett tips när du kollar runt på stenar är att ha stenen ovanför en skarp röd eller annan färgskarp yta eller tja,alternativt mellan fingrarna och ser du för mycket rött eller för mycket hud genom stenen. Är det "döda partier" dvs stenen  som läcker ljus. man kan inte se allt med bara ögonen dock men tja,skitsamma. Man ska köpa det man gillar. Men det är iaf ett tips om det inte är från något ställe som erbjuder aset eller dylikt.

• ellysmom

Nu har vi hittat en sten. Bifogar en bild på informationen kring den och tar gärna feedback.
    Den är varmare i färgen (dock H, så den är ju vit) än mina stenar i alliansen som är River. Men den är superfin i formen och slipningen jättevacker.
    Vad tror ni? Jag tror absolut jag blir nöjd men vore ändå kul att höra vad ni tycker?

• zero

Totalt omöjligt att ge feedback, tyvärr. Men gillar du stenen så ska du ju köpa den. Hade du haft lite mer specs, foton och aset hade det varit enklare. Cushions är ju som sagt tyvärr inte graderade i cut (förutom några märkesstenar då) så det kan vara omöjligt att svara på utan att se  stenen på riktigt och helst som skrivet ovan.

• ellysmom
    zero skrev 2013-11-26 19:02:19 följande:
    Totalt omöjligt att ge feedback, tyvärr. Men gillar du stenen så ska du ju köpa den. Hade du haft lite mer specs, foton och aset hade det varit enklare. Cushions är ju som sagt tyvärr inte graderade i cut (förutom några märkesstenar då) så det kan vara omöjligt att svara på utan att se  stenen på riktigt och helst som skrivet ovan.
    eh va? Vem har du hört det från? De specs som finns på papperet är ju vad diamanthandlaren går på mot kund (dvs juveleraren)
    Du har ju där färg, slipning, proportioner, L/B förhållanden etc. Vad mer har de sagt till dig att man ska titta efter? Kan du kanske inte förstora bilden, är det därför du inte ser alla specs?

• ellysmom

En annan intressant sak... min guldsmed sa idag att ingen seriös handlar med AGI certifierade diamanter i Sverige. Att man föredrar GIA och HRD.

Svar på tråden Någon som har kuddslipad diamant som vill visa?