majblomma skrev 2013-11-20 08:31:57 följande:
Du kan absolut lita på GOG. De är mycket seriösa. Antikslipade diamanter har en öppen kulett ("hålet" i mitten) och större facetter än moderna. Kronan är också högre, vilket du kan se om du tittar på profilen. Jag tycker om det blomliknande mönstret som de äldre diamanterna har, men det är förstås en smaksak och om du ska para ihop din ring med prinsesser blir det säkert jättefint med en modernt slipad cushion.
Min antikslipade diamant är ganska rund fastän den är cushion cut. Den är Wesselton och jag tycker att den är mycket vit, men den reflekterar färgerna omkring sig och skiftar i olika pasteller vilket jag tycker är jättevackert.
i1302.photobucket.com/albums/ag124/majblomma/...ok , skönt att höra det från fler.

Jag har skrivit till min guldsmed nu och försökt höra mig för vad jag kan tänkas få för min budget. Kanske dumt att han vet om den men känns som att om han vet att jag är lite mer insatt än medelsvensson så kanske han inte tänker att han kan lura mig i samma utsträckning i alla fall. haha!
Din sten är superfin! Hur stor är den och vad ska du göra med den?
Kollade på sajten som guldsmeden sa var "bedrövlig".
Diamantia.com och hittade en på 1.5ct som går in i budgeten och så får jag i så fall betala för ringen och fattningen separat men nånsstans tycker jag att en cuschion är lite snyggare om den är något större. Gillar inte FÖR stort och skulle inte vara bekväm med det heller iom mitt jobb.