• Lindlund

    Ohövligt att undanbedja fotografering?

    Japp, tänkte höra med er vad ni anser om att undanbedja fotografering under själva vigseln?
    Vi kommer ha fotograf som förevigar tillfället och en vän som filmar men är det ohövligt att be gästerna att inte fotografera?

    Ja menar, hur kul är det att bara ha våra ryggar i kyrkan?


    Var inte rädd för mörkret, ty ljuset vilar där
  • Svar på tråden Ohövligt att undanbedja fotografering?
  • Lindlund

    Tack för era svar! Efter lite funderingar och prat med sambon så har vi bestämt att det får bli fotografering när vi går in och sedan precis innan vi går ut att vi vänder oss om och står stilla en stund innan vi börjar gå ut. Vi tänker på fotografen vi har också trots allt betalar vi ju henne för att få fina bilder! :)


    Var inte rädd för mörkret, ty ljuset vilar där
  • Alyllyra

    Absolut att man kan sätta upp egna regler för sin vigsel, men spelar det verkligen så stor roll? Jag är själv en sån som aldrig fotar eftersom jag aldrig orkar, men jag tror inte att jag känner mig mer eller mindre "närvarande" än vad min man gör (som alltid har kameran med sig) för det. Det är ju upp till gästen själv att välja hur engagerad man är i vigseln och inte upp till brudparet.

    Vi hade en professionell fotograf som fotade oss, men vi hade missat alla bilder som gästerna tog på varandra om vi hade haft fotoförbud. Dessutom är en av mina favoritbilder på oss från vigseln tagen av min pappa Men vi stod också vända mot gästerna hela tiden, vilket underlättade för bildtagning.

    Däremot kan jag önska att vi hade sagt till om FB-förbud, som det är nu ligger det en massa bilder uppe på oss som vi inte har kontroll på eftersom ingen av oss har FB. Men det är lite knepigt att komma i efterhand och klaga, det skulle vi ha gjort från början. Jag trodde dock att folk skulle fatta det själv, vilket de uppenbarligen inte gjorde. Så det kan jag rekommendera! 

  • Trattkantarellen

    Jag har väldigt svårt att förstå varför man vill ha fotoförbud och/eller FB-förbud, men det är väll lite som diskussionen i en annan tråd om barnfritt el inte på bröllopet. Alla är vi olika, och det måste man respektera.

    Personligen tycker jag mina gäster mer än gärna får fotografera precis hur mkt dom vill, och naturligtvis även lägga ut bilderna på facebook. Men om jag nu inte tyckte det skulle jag precis som det föreslås här ovan se till att informera folk om det innan.

  • daniiel

    Även jag kan tycka att det kanske är lite onödigt med fotoförbud, men vill man inte att folk ska få fota.. ptja, då vill man väl inte det. Jag har aldrig varit med om det, tack o lov, för jag tycker om att ta bilder så jag kan minnas och se tillbaka på stunder :)

    Det där med FB-förbud är väl en annan sak.. Det kan man väl säga till om och skriva in i eventuella vigselprogram kanske. Om man tycker det är viktigt. Jag är dock sådan som inte har något emot om andra lägger upp bilder på mig och som gärna lägger upp bilder på andra. Vissa vänner har ju sagt att dom inte vill och det försöker jag såklart respektera. Ibland kan det komma med någon arm på en partybild eller liknande ;)

    Men som sagt, se bara till att få ut informationen till gästerna. Har ni någon kyrkvärd (någon som hälsar gästerna välkomna i kyrkan och kanske visar dom till sin plats), så kan ju han/hon säga det. Prästen kan kanske sedan upprepa det och som jag skrev, om ni ska ha vigselprogram kan det vara en idé att skriva in det där också. Då bör ju ingen missa det :)


  • Soldemor

    Jag säger alltid till mina brudpar att fotografering går bra under in- och utgång och naturligtvis efteråt hur mycket som helst. Vill de ha fotografering under själva vigseln så får de överlåta detta till en som fotograferar.

    Anledningen till detta är enkel, vi talar om en gudstjänst och om många håller på och fotograferar och sitter och väntar på "det perfekta" fotoögonblicket, då tar det fokus från både brudparet och vigseln.

  • kj79
    Soldemor skrev 2013-11-08 16:12:58 följande:
    Jag säger alltid till mina brudpar att fotografering går bra under in- och utgång och naturligtvis efteråt hur mycket som helst. Vill de ha fotografering under själva vigseln så får de överlåta detta till en som fotograferar.

    Anledningen till detta är enkel, vi talar om en gudstjänst och om många håller på och fotograferar och sitter och väntar på "det perfekta" fotoögonblicket, då tar det fokus från både brudparet och vigseln.
  • Chicita

    Jag hatar att vara med på kort.
    Men just den här dagen kändes som att det inte bara var "vår" dag. Utan det var en dag för oss och våra gäster där vi firade kärleken i allmänhet och vår kärlek i synnerhet.
    Så jag hade inte en tanke på att be gästerna att låta bli att fota i kyrkan eller att skippa att lägga upp saker på FB.
     
    Däremot sa våra toastmasters till (på vår begäran) att under middagen skulle gästerna stoppa undan dom där små blixtrande sakerna - som ju inte fanns på medeltiden (temabröllop) Flört 
    Vår fotograf hade ju lite dispens från det "förbudet" och vi ville också att gästerna använde "dom allmäna blixt-lådorna" flitigt... Dvs engångskamerorna....
    Och det funkade jättebra. Alla var fokuserade på varandra istället för på senaste uppdateringarna på FB Glad 

  • Lindlund

    Tack snälla för era tankar och svar! Efter att vi pratat med prästen så har detta löst sig utan att vi själva hade behövt engagera oss i frågan. Han ser helst att det inte fotograferas under själva gudstjänsten och vigseln. In- och utgång helt ok men inte annars. Precis som du skrev Soldemor! Telefoner ska vara avstängda och kameror ligga i bänken. När vi kommer ut får självklart våra gäster fotografera som de vill!


    Var inte rädd för mörkret, ty ljuset vilar där
  • FruForsmark

    Nej inte ohövligt. Vi hade så och meddelade att de som var intresserade av bilder kunde få dessa av oss i efterhand. Var verkligen skönt att bara ha en fotograf som tog bilder och alla andra kunde fokusera på oss :)

  • niriel

    Jag tycker inte att det är varken ohövligt eller ovanligt.. Jag har varit på minst två bröllop där dessa regler har gällt (för egen del spelar det ingen roll, det är så svårt att ta kort när man ser suddigt av alla rörda tårar ändå...) och där har prästen informerat om det innan och sedan har det ordnats en liten "fotostund" innan utmarsch där det har varit fritt fram. Orsaker kan vara många, men den person som fotade oss sa att mycket blixtar från andra kameror kunde mycket väl störa hans bilder och det skulle bli svårare för honom att få till bra bilder. 

  • Js Fästmö

    Att någon vill ha FB-förbud är väl ändå inget konstigt.


    Allt fler människor avregistrerar sig från Facebook och sedan så är det ganska vanligt att man inte får ta kort på andras barn på förskolor av integritetsskäl, och absolut inte lägga ut dem på facebook.


     

  • Js Fästmö

    Och för att svara TS. Nej, jag tycker inte dte är konstigt med fotoförbud, vill man inte så respekterar man det


    Så är det bara.

  • Syrinx

    Absolut inte ohövligt!

    "Vår" präst hälsade våra gäster välkomna innan vigselakten började och bad dem att inte fotografera under själva vigseln,  av respekt för den intima och högtidliga stunden.Vi hade en fotograf som tog bilder, vilket prästen också sa.
    Jag kan inte nog säga hur underbart det var att gå in i kyrkan och möta alla våra näras och käras leenden och tårfyllda ögon, istället för kameror och mobiltelefoner som skulle ta bilder. Den närvaron var fantastisk att ha under hela vigseln. Många av våra gäster kommenterade det också efteråt och var väldigt tacksamma för att det hade blivit en så total närvaro och koncentration på vigselakten, på ett sätt som det faktiskt inte kan bli om folk sitter och ska fota. 

    Våra gäster tog foton på kyrktrappan och sedan till viss del under kvällens festligheter. Det räcker faktiskt mer än väl.

Svar på tråden Ohövligt att undanbedja fotografering?