• Äldre 7 Oct 10:32
    2615 visningar
    14 svar
    14
    2615

    Uppdelade festligheter?

    Hej! 

    Jag och min fästman planerar bröllop 6:e juni 2014 men funderar på hur vi ska lägga upp festligheterna efteråt.

    Vi tänker oss att man kanske kan dela upp festligheterna så att alla vigselgäster (typ 80pers) välkomnas till en mindre påkostad fest med typ smörgåstårta, snittar, roliga cupcakes, tårta och allmänt mingel och att vi senare kan bjuda in en mindre skara  (ca 30) till trerätters middag på ett gästgiveri i närheten där vi sedan också övernattar. 

    Är det någon annan som planerar att lägga upp festligheterna på liknande sätt? Jag är orolig för att de som inte bjuds med till den sista festen skall känna sig åsidosatta på något vis men vår tanke är att den festen är för de närmaste (föräldrar och syskon + vänner som vi ofta umgås med).

    Ni som har delat upp festligheterna - hur har era fester då sett ut?

    Mycket tacksam för svar!

    /Sandra 

  • Svar på tråden Uppdelade festligheter?
  • Äldre 7 Oct 11:14
    #1

    Jag kan bara svara som gäst på ett liknande bröllop som jag var på, där det var snittar/mingel efter själva vigseln och ingen middag: det kändes väldigt märkligt. Vi hade åkt långt och sett fram emot att åtminstone få gratulera brudparet, men vid minglet var brudparet fullt upptagna i sin lilla "klick" med bästa vänner så dem såg vi inte ens skymten av. Det var ganska stelt, familjen och vännerna stod väldigt separerade och själva "mingel-idén" föll rätt platt. Den närmaste familjen var bjudna på "finmiddag" på kvällen, så upplägget var väl lite som din tanke. Vi "andra" var lite lämnade vind för våg. Så jag har inga positiva erfarenheter av detta upplägg. Om du funderar på det (för det kan säkert fungera jättebra) skulle jag ändå rekommendera att på något sätt få alla på minglet att faktiskt känna sig välkomna, att vara noga med att gå runt och prata med alla. Om ni har gäster som har rest en längre bit och som ska övernatta skulle jag rekommendera att åtminstone försöka tipsa om olika ställen att äta på (vi hade tänkt äta på hotellet men det var omöjligt i och med att alla andra gäster också hade tänkt det) så att de som övernattar inte är hänvisade till snabbmat. 

    Jag personligen hade nog hellre valt att ha ett mindre bröllop med "bara"  de 30 gäster ni funderar på att bjuda och "skippa" de övriga 50. Jag tror att risken är att man känner sig åsidosatt om man vet att man är buden "lite på nåder" och att den "riktiga" festen kommer när man har gått hem. Men det finns säkert andra som har varit på kanonroliga tillställningar av den här typen, så lyssna inte bara på mig!

  • Äldre 7 Oct 11:28
    #2
    Tack för ditt svar! 

    Jag tänker mig att vi ska försöka göra "mingeldelen" till en fest också med bordsplacering och ett litet program där alla gäster också presenteras. Har du några andra tips på hur denna "förfest" kan göras lyckad? 

    Mycket tacksam för din input! :)  
  • Äldre 7 Oct 12:29
    #3

    Det är inte ovanligt att ha något liknande ett "tebröllop" med vigsel och lättare fika efteråt. Jag skulle tycka att det var jättetrevligt :) Se bara till att ha vigseln ganska tidigt då, så att ni inte behöver stressa iväg, utan att ni hinner fika tillsammans med alla 80 gäster. Och det spelar ingen roll om man har 80 gäster och fika, middag eller enbart fest, så hinner man inte prata med alla lika mkt! Så länge man försöker hälsa på alla och som brudpar inte "gömmer sig", så går det bra.

    Jag ser absolut inget fel med att dela upp det lite. Ibland har man inte lust eller råd att bjuda alla på allt, så jag tycker det är roligt att ni ändå vill ge övriga en chans att fira med er under fikat :)

    Se bara till att det framgår tydligt i inbjudan att det inte blir någon middag/fest, utan fika efter vigseln. Sedan kan ni ha en annan version av inbjudan till de som är bjudna till middagen senare, så att dom vet om att det blir middag :)


  • Äldre 7 Oct 14:12
    #4
  • Äldre 7 Oct 15:22
    #5
    SaMa14 skrev 2013-10-07 11:28:16 följande:
    Tack för ditt svar! 

    Jag tänker mig att vi ska försöka göra "mingeldelen" till en fest också med bordsplacering och ett litet program där alla gäster också presenteras. Har du några andra tips på hur denna "förfest" kan göras lyckad? 

    Mycket tacksam för din input! :)  
    Jag tycker inte ni ska göra det. Festprogram och sådant. Gör inte för stor grej av minglet. Låt det vara just mingel, eller fika, isåfall. Det går att ha det jättetrevligt och mysigt utan att man planerar alltför mkt på så sätt. Bordsplacering kan visst vara bra, om man ska sitta ner vid dukade bord och fika, men jag skulle uppleva festprogram osv som lite överkurs.
  • Äldre 7 Oct 17:07
    #6

    Jag har varit på fler bröllop med fika och mingel efter vigseln och sen middag för de närmaste. Det har varit väldigt trevigt och ingen har tagit illa upp. Men i våra kretsar är det väldigt vanligt att göra så så det gör kanske att ingen reflekterar över det heller. Vi kommer också ha mingelfika efter vigseln och sen middag för de närmaste och när jag hört mig för bland vänner så tycker de bara att det är en bra och trevlig idé.


    Jag har däremot aldrig varit på något sittande med placering och det känns kanske lite väl. Man har ofta inte väldigt mycket tid utan kanske bara 1-2 timmar. Då känns det trevligt att hinna mingla runt och prata med både brudpar, deras familj, vänner och inte sitta ner fast med några få. Sen är det väl viktigt att som brudpar tänka på att faktikst mingla runt och inte fastna med de som ändå ska på middagen sen.


    Lycka till!

  • Äldre 7 Oct 17:17
    #7

    Tack för svaren! 

    Vad tycker ni är lämpligt att man bjuder på just vid första festligheten? Tänker ni att det endast skall vara just mingel eller ska man ha någon aktivitet i samband med detta, enligt er?  

  • Annamo­lly
    Äldre 7 Oct 21:11
    #8

    Jag var pa ett liknande brollop nyligen dar jag var bjuden pa 'hela' festen. Vi var med i kyrkan, sedan var det middag med tal. Efter det var det dans och drinkar. Framat kvallen borjade det droppa in lite nytt folk, uppenbarligen hade dom bjudit nagra bara till dans. Vid den tiden bjods alla pa plockmat och snacks, sa de som kom sist blev ocksa bjudna pa nagot. Jag tycker att det funkade OK men jag tyckte det var lite jobbigt nar jag rakade namna att jag hade varit med pa middagen och nagra av de andra verkade undra varfor dom inte hade det. Sa jag tycker det blir lite val uppenbar indelning i "viktiga" och "mindre viktiga" gaster, vilket jag inte tycker ar specielt trevligt eller gastvanligt.

    For ovrigt tycker jag anda att detta upplagget ar battre an att man bjuder in folk till mingel innan, och sedan maste dom ga hem medan dom andra stannar och ater middag. Hur sager man till halften av gasterna att ga hem? Eller skriver man i inbjudan "ni ar valkomna fram till klockan 6"? Nej, det kan jag inte fatta. Jag skulle faktiskt kanna mig illa behandlad om nagon gjorde sa. Sa skulle man val aldrig gora om man bjod hem folk, gora skillnad pa gasterna. Jag tycker det ar konstigt att man gor sa pa ett brollop. 


    2013.06.22 Samos, Grekland
  • 201402­22
    Äldre 7 Oct 22:50
    #9

    Jag skulle ta illa vid om jag "bara" blev bjuden på mingel men inte på hela festen med middag osv.Men det är jag det! Jag vill känna mig välkommen till hela! bröllopet.  Men gör man minglet på ett bra sätt så kan det ju fungera. Men jag personligen skulle nog bli ledsen om jag inte fick komma på hela bröllopet.

  • Äldre 8 Oct 05:49
    #10

    För att det ska fungera så måste du nog vara övertydlig, och då är det lätt att verka snål eller ogästvänlig. När jag blir bjuden på bröllop så tar jag för givet att det är hela kvällen och jag bokar alltid övernattning m.m. Ni måste nog isåfall skriva tydligt att somliga inte är välkomna längre än till ett visst klockslag. Era goda vänner och dom vännerna som inte blir bjudna kommer ju prata under minglet och risken är stor att det låter så här: " konstigt att det inte blir en riktig fest ikväll? ". " jo det blir det ju.. På xx platsen" . " jaha det hade jag missat.. Vilken tid ska vi mötas där då?" Ni får fundera på hur ni gör med alla gäster som råkar komma. Ska någon " kasta ut" de vänner som kommer av misstag? Jag tror nog att det blir lika dyrt att ha två fester med snittar, lokal tårta osvi längden, som att bjuda alla på en riktig fest från början. Dessutom är ju risken att ni förlorar några vänner på vägen då ni går på en smal, smal, lina när det gäller etikett. Men om ni är övertydliga om vilka som är mest bjudna osv så kan det funka, var bara beredd på frågorna kring och förbered vad ni gör om någon kommer dit dom inte är bjudna.

  • Äldre 8 Oct 05:49
    #11

    Jävla iPad som trycker ihop min text...

  • Äldre 8 Oct 09:45
    #12

    Återigen, tack för svaren! :) 

    Jag förstår absolut hur ni tänker gällande att det kan verka snålt eller att vännerna kan ta illa upp. Det är nog bäst att jag förklarar lite hur jag tänker. :)

    Jag har en stor släkt på min mors sida (mamma har 5 syskon som har 5 barn vardera). Vi är inte jättetighta, men vi gratulerar givetvis varandra på födelsedagar med mera. Det skulle kännas konstigt att inte bjuda dessa alls, men även lite märkligt att ha dem med hela kvällen då jag misstänker att det bara skulle generera en "släktklump" som mest tycker det är trevligt att de får möjlighet att träffa varandra istället för att fira vår stora dag.
    Avseende de vänner som bjuds så är det personer som vi inte haft särskilt mycket kontakt med de senaste åren (vi har bott långt ifrån våra vänner de senaste två åren och det är endast vissa som tagit sig tid att resa och besöka oss och som bjudit över oss till sig) men som vi ändå gärna vill bjuda in till delar av festen.

    Min morbror driver ett bussbolag i staden där de flesta av våra gäster kommer ifrån så det kommer i så fall att avgå en 50 buss därifrån med våra gamla vänner, kusiner, morbröder, mostrar m.m.

    Tänker inte heller att minglet bara behöver vara typ 1 timme utan att vigseln kan vara relativt tidigt så att vi har god tid att umgås med alla och sedan i lugn och ro röra oss vidare till gästgiveriet där det blir middag och sedan övernattning.

    Borde inte gästerna som bjuds på vigsel och mingel (där det givetvis kommer vara väl tilltaget med förtäring) uppskatta detta mer än att de inte blir bjudna alls?

    Tickelitack! 

  • Äldre 8 Oct 10:23
    #13

    Jag tror absolut att det låter som en bra idé. Det behöver inte alls verka snålt att bli bjuden på bara vigsel + mingel. Men däremot kanske man ska försöka att inte få det att låta som det är en fullstor bröllopsmiddag de blir bjudna på. Och man får kanske räkna med att det blir ett större bortfall bland gästerna än om de skulle varit bjudna hela kvällen eftersom man kanske inte prioriterar att åka långt och eventuellt övernatta.


    De bröllop jag varit på där det varit mingel med fika efteråt är de som kommer på bara vigseln/minglet inbjudna till vigseln, och då inte särskilt formellt, på så sätt blir det ju någonting positivt att det även blir fika och umgänge efteråt och att det inte bara är slut när man kliver ur kyrkan, som det varit på de vigslar jag gått på utan fika efter.


    Som gäst på hela bröllopet och middagen/festen är det trevligt att umgås lite en stund med fika efter vigseln, det brukar ändå stannas upp lite när alla ska krama/gratta/fota utanför kyrkan, då kan man ju passa på att ta en bulle/snitt/eller vad det än må vara. Det känns också som att man blir hungrig eftersom det ofta blivit att man ätit lunch väldigt tidigt, dröjer middagen då är det ju trevligt med nåt litet i magen för de gäster som stannar också.

  • Annamo­lly
    Äldre 8 Oct 20:22
    #14
    SaMa14 skrev 2013-10-08 09:45:35 följande:
    Borde inte gästerna som bjuds på vigsel och mingel (där det givetvis kommer vara väl tilltaget med förtäring) uppskatta detta mer än att de inte blir bjudna alls?

    Tickelitack! 
    Inte sakert. Det ar lite som att nagon bjuder hem ett gang vanner pa middag, fast halva gangen far bara fika. Da kanske man hellre hade gatt pa fika en annan dag, utan att det blev en sadan indelning. Fast det ar klart, det ar ju inte exakt samma eftersom det ju finns de som gor sahar med brollop. 

    Jag tror du har fatt ganska bra svar i och med att det ar delade asikter. Antagligen kommer det att vara likadant med dina gaster. Fragan ar val om man vill ta risken att nagra gaster blir valdigt forolampade. Det spelar egentlig ingen roll hur mycket du resonerar med dig sjalv eller oss. Om det hander, sa kommer du nog inte att fa chansen att forklara for den personen. Dom blir nog sura i tysthet. 
    2013.06.22 Samos, Grekland
Svar på tråden Uppdelade festligheter?