• Mathildatiger

Mingelbröllop

Jag och min sambo ska gifta oss nästa år och vi funderar på att ha mingelbröllop istället för middagsittning för att vi vill ha det lite mindre formellt. Vi vill fortfarande ha festen på kvällen så det kommer troligtvis att bli en sen vigsel. 
    I så fall blir det ungefär så här:

Vigsel Mingel med snittar och drinkar Pardans Tårta Diskodans Vickning? Det jag funderar lite på är:
    Hur gör vi med middag för oss själva? Vigseln är tänkt till ca kl 18 så att folk ska hinna äta innan, men när ska vi äta? Innan fotografering eller efter? Hur vi än gör känns det som att vi kommer att ha frisyrer/kläder fixade innan vi äter och det känns konstigt att äta i bröllopskläderna innan vigseln. Vi vill ha mingel, men det måste ju ändå finnas sittplatser så man inte behöver stå hela kvällen. Och till tårtätningen måste ju folk kunna sitta. Hur många sittplatser behövs? Hur många snittar ska man beräkna per person? Behövs vickning? Jag tänkte att det kunde vara trevligt eftersom vi "bara" har snittar. Hur gör man med musik? Drömscenariot är pianist under minglet, storband till pardansen och DJ till diskodansen, men det känns lite att ta i. Glad Kan man ha en DJ som fixar alla 3 momenten?
    Är det någon annan här som har haft något liknande och kan dela med sig av sina erfarenheter? 
  • Svar på tråden Mingelbröllop
  • Nyfiken gul , nu fru

När ska ni fotograferas har ni tänkt er? Före vigseln?  I så fall rekommenderar jag att äta före ni klär på er. Fixa frisyr o sitta o äta med slöja är ingen big deal. Men sätt på klänning o läppstift sist när ni ätit klart så slipper ni spill o kladd på kläder.

Förbered någon mat som ni kan äta "på språng". Paj, gratäng eller något ni gjort i förväg o bara att värma i  micron o äta. Ni håller er mätt länge också.

Räkna med att alla vill sitta vid tårtätning så hur många sittplatser som behövs beror ju på hur många gäster ni ska ha.

Vickning tycker jag är en utmärkt ide, roligt också!  Vid vickning är nog folk ordentligt hungriga så bjud på något rejält att äta och inte bara nån smörgås.  Även där behövs det ju sittplatser och framförallt bordsplatser.

Tänk bara på att vara rejält tydlig i inbjudan vad som gäller med mat och sånt - extra viktigt om det finns barn eller yngre eller gamla mormor på 86 år  med som kanske inte är van att äta sent på kvällen. 

• Mathildatiger

Tack för dina synpunkter, det är skönt att höra vad andra tycker också.

Jo, vi tänkte fota oss före vigseln och sen helst ha vigseln på gångavstånd från festlokalen så folk inte måste flytta sig så mycket. Eftersom vi troligtvis kommer ha en ganska kort vigsel känns det lite konstigt annars. 

Vi har nu börjat kolla på lite större lokaler än vi gjort innan för att kunna ha sittplatser till alla men samtidigt mingelutrymme och dansgolv. Vi tänkte ha ca 50-60 gäster och tänker att en lokal som tar ca det dubbla nog behövs iaf.

• dimsun

Min bästa väninna gifte sig under förra året och hade en liknande tillställning som du beskriver. Bröllop och sedan mingeltillställning med enklare plockmat, ståbord men även stolar och bord utställda runt om i lokalen. Det som var helt kanon var att de under minglet bokat in en magiker, jag var först skeptisk men han gjorde verkligen kvällen magisk! Han fick folk att skratta och festen kom igång snabbt trots att många inte kände varandra och jobbade när det inte var tal eller annat på gång. Det var så bra att vi bokade honom till vårt bröllop och även om vi inte hade en mingeltillställning blev det superbra. Han finns på www.magiskbrollopsunderhallning.se

Jag tror också vickning är jättebra att tänka på eftersom det blir en lång kväll med dans och det kan vara väldigt gott med något frammåt småtimmarna ;) Min väninna hade en DJ som fixade all musik efter vigslen och det fungerade kanon!

Lycka till 

• niwen
    dimsun skrev 2013-10-08 13:56:00 följande:
    Min bästa väninna gifte sig under förra året och hade en liknande tillställning som du beskriver. Bröllop och sedan mingeltillställning med enklare plockmat, ståbord men även stolar och bord utställda runt om i lokalen. Det som var helt kanon var att de under minglet bokat in en magiker, jag var först skeptisk men han gjorde verkligen kvällen magisk! Han fick folk att skratta och festen kom igång snabbt trots att många inte kände varandra och jobbade när det inte var tal eller annat på gång. Det var så bra att vi bokade honom till vårt bröllop och även om vi inte hade en mingeltillställning blev det superbra. Han finns på www.magiskbrollopsunderhallning.se

Jag tror också vickning är jättebra att tänka på eftersom det blir en lång kväll med dans och det kan vara väldigt gott med något frammåt småtimmarna ;) Min väninna hade en DJ som fixade all musik efter vigslen och det fungerade kanon!

Lycka till 
    Det låter ju jätteroligt med en magiker. Får jag fråga vad det kostade?

• dimsun

Det var verkligen både bra och roligt och såg precis att han förra året vann SM i trolleri, jag är inte förvånad! Vet inte vad min väninna betalade för att ha honom under sin mingeltillställning. Men vi hade det stora paketet med mingeltrolleri för våra gäster efter vigseln när vi fotograferades och alla jag pratat med berättade hur roligt och bra det var. Sedan gjorde han ett superbra inhopp för alla gäster under middagen som verkligen rev ner stället och lämnade oss med en magisk souvenier Skrattande  Kommer inte ihåg exakt pris men det låg någonstans strax över 10t, enklast är nog att maila honom själv och höra då det var något år sedan vi bokade honom. 

• niriel

Det låter som en kul idé! Vi hade nog inte kunnat ha det på det sättet dock. Vår släkt och våra vänner är alldeles för "inbundna" i sättet och har himla svårt att prata med okända (många av dem åtminstone) så det hade nog bara blivit uppdelat i små klickar med människor som inte hade pratat med varandra. Lite småstelt. Och jag kan bara utgå från mig, men med "bara" snittar på hela dagen hade jag kanske svultit ihjäl. Så vickning lär nog behövas och är säkert både roligt, mysigt och uppskattat! Och jag tänker även att om ni har lika många sittplatser som gäster, för att alla vill sitta och äta tårta, är risken rätt stor att folk stannar i de grupperna och inte minglar lika mycket.

Bara en annan syn på det! Förhoppningsvis är er släkt/vänner betydligt mer sociala och "lättpratade" än många av våra, så att det fungerar finfint! 

• Chicita

Har man mingel så krävs det mycket av brudparet. 
    Ni kan inte tillåta er att bli fast i en grupp (även om det är era bästa vänner eller favoritsläktingar) ni måste verkligen jobba på att gå runt och prata med alla, varv på varv. ^

Det finns inget som säger att ett mingelupplägg blir mindre stelt än en sittande middag. Det beror väldigt mycket på gästerna.
    Som redan nämnts ovan så finns risken att gästerna liksom delas upp i grupper av de som redan känner varandra, och om det då finns några stackare som nästan inte känner någon... tja då hamnar dom utanför.
    När man har bordsplacering och sprider ut gästerna (försöker dela upp i grupper där dom har gemensamma intressen, samma yrken osv så att dom har något gemensamt att prata om) så brukar det ofta bli så att man knyter nya kontakter i alla fall sådana som kan hålla under kvällen. 
    Men om det bara finns stolar och bord utställda så att gästerna kan sätta sig vart dom vill så är risken stor att dom sätter sig i sina förvalda grupper, och gruppmentaliteten brukar funka så att man inte sätter sig bredvid en grupp utan man sparar ett litet hål emellan (oftast fylls borden på från två håll där en grupp börjar sätta sig i ena ändan av bordet och andra gruppen sätter sig i andra ändan) så när man då är ensam så hamnar man mellan dom där grupperna. Oftast utan att känna någon och ingen av dom som sitter bredvid är så intresserade av att prata med en eftersom dom har sina vänner / släktingar bredvid sig som dom kan prata med...

Ett bra sätt att "tvinga" folk att röra på sig är dels genom att ha frågesport (i bingoform kanske) där svaren finns hos gästerna. "Vem av X Y och Z har tågluffat genom Afrika"...
    Eller istället för bordsplacering så får alla killar ta en bult och alla tjejer en mutter och så får man skruva sig fram tills man hittar sin "dejt".
    Behövs kanske inte 20 olika sorter om man nu har 40 gäster. Men om man köper från en bultbar och tar 5-10 olika sorter men flera av varje så måste man ju ändå toligtvis prata med fler än 1 person innan man hittar sin matchning...

• Mathildatiger

Att få folk att mingla tror jag inte kommer att bli något problem, det flesta känner dessutom varandra i en massa korsreferenser innan.
    Men någon aktivitet för att få igång mingel är kanske ändå en bra idé.  

Apropå "bara" snittar, det här kommer att vara en kvällsfest och det är meningen att folk ska ha ätit middag innan (ja, vi kommer att skriva det i inbjudan). Snittar (ev. annat snacks), tårta och vickning borde väl räcka då?

Det ideala hade varit att ha en blandning av ståbord och olika sittplatser som tex soffor/lounge, men jag känner att det kan vara svårt att hitta.
    Är det någon som har tips på bra festlokaler i Uppsala (inga bygdegårdar)? 

• Maries31

Vi ska också ha mingelbröllop med nästan exakt samma upplägg, vigsel, mingel till storband, godisbuffé, dans till discjockey och vickning. Vi har hittat vår drömlokal, bandet är bokat samt fotografen. Vi kommer att fotograferas innan och äter nog något lätt när vi blir fixade, sen kommer vi ha många olika typer av snittar så förhopningsvis hinner vi stoppa i oss något vi med ;)

• Mathildatiger

Vad roligt att det är fler som gör som vi!
    Har du något emot att dela med dig av lite detaljer som tex hur många snittar ni har tänkt per person och hur ni gör med dricka? 

Svar på tråden Mingelbröllop