• xMariax

    Billigt bröllop=sämre?

    Hej!
    Det är så att jag och M2b har tvingats använda en del av bröllopspengarna till annat, utgifter vi inte räknat med helt enkelt.. Vi funderade ett tag på att skjuta upp bröllopet till senare, men det vill vi ju egentligen inte. Nu försöker vi få det så billigt som möjligt och har lyckats få ihop en budget på strax under 20.000:-, i det priset ingår inte klänning, tårta och hotellrum för bröllopsnatten. De posterna vill våra föräldrar bjuda oss på.

    Men såhär ser vårat upplägg ut:

    Vi gifter oss i en liten lantlig kyrka, efter vigseln åker vi traktor med min svärfar hem till deras tomt där festen ska hållas, detta tar ca 5 min. Svärfar som är snickare kommer att snickra ihop bord och enklare bänkar samt ett litet dansgolv, vi kommer ha sparsamt med dekorationer. Vita dukar, levande ljus och lite blommor. Vi tänker lite att det inte behöver vara så mycket. Grannarna/släktingar kommer att låna ut partytält och porslin så att det räcker. Maten kommer att vara kallskuret med lite varma saker som paj, potatis etc.. Vi kommer att spela musik från spotify och vi kommer ha det allmänt enkelt..

    Jag och M2b är egentligen väldigt enkla människor som inte gillar att stå i rampljuset, vi gillar inte att fira födelsedagar och så men kände att det här ville vi fira ordentligt. Från början kändes det inte som ''vi'' däremot, med dyr lokal, pampig kyrka etc.. Det här känns mer enkelt och avslappnat; som vi är. Men jag är lite rädd att folk ska se ner på oss för att vi väljer att ha det så enkelt, de kanske blir besvikna?

    Vad skulle ni tycka? 


    24 Maj 2014
  • Svar på tråden Billigt bröllop=sämre?
  • 2015
    Chicita skrev 2013-11-22 23:51:49 följande:
    Om man spaltar upp det så här: (nu har jag räknat lågt på några poster. Vissa saker kan bli betydligt dyrare)

    Brudklänning 15.000 (och det är ändå inte någon riktigt dyr klänning)
    Frack (liknande) 10.000
    Ringar 50.000
    Blommor (buketter, corsage, till lokalen) 15.000
    Kläder till bröllopsföljet (4 pers) 10.000 (skor och smycken inräknat)
    Bröllopssvit 3000
    Limousine 5000
    Band till dansen 15.000
    3-rätters sittande middag 50 gäster (catering)  35.000 (700:- per person - inklusive dryck )
    Hyra av herrgård/ slott 25.000 
    Gästgåvor (Favours) 5000
    Brunch dagen efter (paketöppning) 7500
    Övernattning för gästerna (25 dubbelrum) 27.500
    Sminkning + frisyruppsättning 5000
    Tårta 5000
    Fotograf heldag 
    ---------------------------
    = 203.000

    Nu räknade jag lågt på de flesta posterna som sagt. Och "bara" 50 gäster och jag räknade inte in bröllopsresan.
    Så att komma upp i 500.000 är inga större problem. 
    Jag har inte ens fått med alla poster här, det var ju bara ett exempel på att pengarna kan springa iväg väldigt snabbt Flört

     
    oj! oj! oj! vad det  KAN kosta att gifta sig! oj! Förvånad Tack då vet man!Flört
  • Trattkantarellen
    2015 skrev 2013-11-22 23:29:15 följande:
    En halv miljon kromor skulle jag nog aldrig kunna göra slut på i alla fall. 
    Inte i bröllops samanhang i alla fall. Tungan ute . Men skulle vi köpa hus, ja då går det kanske.
    Haha, bodde inte du i Göteborgsområdet? Vi har en 3a i Göteborg, den kostade 2 miljoner... Huspriser här vill jag inte ens tänka på :p

    Men ang budget etc, vi började med att tänka att bröllopet skulle kosta max 50.000kr, men den budgeten kan vi glömma.. Nu har vi dragit ner på i princip allt vi kan tänka oss att dra ner på, och nu är vi på 60.000 :p Då är inte bröllopsresan inräknad heller... Men vi sparar så mkt vi kan, och våra föräldrar har sagt att de vill hjälpa till lite, så förhoppningsvis kan vi lägga till några av de sakerna vi har rationaliserat bort nu (t.ex liveband)...
    Men jag hade INGEN ANING om att det var så jäkla dyrt att gifta sig (kan vara för att vi har 75 gäster också...)
  • Pagnie
    Chicita skrev 2013-11-22 23:51:49 följande:
    Om man spaltar upp det så här: (nu har jag räknat lågt på några poster. Vissa saker kan bli betydligt dyrare)

    Brudklänning 15.000 (och det är ändå inte någon riktigt dyr klänning)
    Frack (liknande) 10.000
    Ringar 50.000
    Blommor (buketter, corsage, till lokalen) 15.000
    Kläder till bröllopsföljet (4 pers) 10.000 (skor och smycken inräknat)
    Bröllopssvit 3000
    Limousine 5000
    Band till dansen 15.000
    3-rätters sittande middag 50 gäster (catering)  35.000 (700:- per person - inklusive dryck )
    Hyra av herrgård/ slott 25.000 
    Gästgåvor (Favours) 5000
    Brunch dagen efter (paketöppning) 7500
    Övernattning för gästerna (25 dubbelrum) 27.500
    Sminkning + frisyruppsättning 5000
    Tårta 5000
    Fotograf heldag 
    ---------------------------
    = 203.000

    Nu räknade jag lågt på de flesta posterna som sagt. Och "bara" 50 gäster och jag räknade inte in bröllopsresan.
    Så att komma upp i 500.000 är inga större problem. 
    Jag har inte ens fått med alla poster här, det var ju bara ett exempel på att pengarna kan springa iväg väldigt snabbt Flört

     
    ja och sen kanske en kameraman som följer hela dagen alltså å filmar. det blir nog en del det med.
  • Chicita

    Ojdå... fick jag inte med priset jag uppskattat fotografen med? 
     Tror att det ska vara inräknat i slutsumman dock (tror jag satte 15.000 vilket är väldigt lågt för heldag dock)

  • Pagnie
    Chicita skrev 2013-11-23 13:28:23 följande:
    Ojdå... fick jag inte med priset jag uppskattat fotografen med? 
     Tror att det ska vara inräknat i slutsumman dock (tror jag satte 15.000 vilket är väldigt lågt för heldag dock)
    haha ja lite lågt är det nog. men tänkte fotograf så klart men även någon som filmar hela dagen. fotograf som vi kollade på först låg på 20 000 sen kameraman på typ 30 000. det är sjukt dyrt
  • Chicita
    Pagnie skrev 2013-11-23 20:28:21 följande:
    haha ja lite lågt är det nog. men tänkte fotograf så klart men även någon som filmar hela dagen. fotograf som vi kollade på först låg på 20 000 sen kameraman på typ 30 000. det är sjukt dyrt
    Ja precis, det är också kostnader som kan få det att springa iväg.
    Så att sätta sprätt på 500.000 är nog aldrig några problem Glad 
  • xMariax
    Chicita skrev 2013-11-23 21:31:15 följande:
    Ja precis, det är också kostnader som kan få det att springa iväg.
    Så att sätta sprätt på 500.000 är nog aldrig några problem Glad 
    Tänk sen på alla trycksaker, kan lätt komma upp i 5000:- och så har vi dekoration, skulle säkert kunna handla för 30.000:-..
  • 2015
    Trattkantarellen skrev 2013-11-23 10:33:18 följande:
    Haha, bodde inte du i Göteborgsområdet? Vi har en 3a i Göteborg, den kostade 2 miljoner... Huspriser här vill jag inte ens tänka på :p

    Men ang budget etc, vi började med att tänka att bröllopet skulle kosta max 50.000kr, men den budgeten kan vi glömma.. Nu har vi dragit ner på i princip allt vi kan tänka oss att dra ner på, och nu är vi på 60.000 :p Då är inte bröllopsresan inräknad heller... Men vi sparar så mkt vi kan, och våra föräldrar har sagt att de vill hjälpa till lite, så förhoppningsvis kan vi lägga till några av de sakerna vi har rationaliserat bort nu (t.ex liveband)...
    Men jag hade INGEN ANING om att det var så jäkla dyrt att gifta sig (kan vara för att vi har 75 gäster också...)
    Ja det blev visst väldans dyrt att gifta sig! Tungan ute Tänk att min mor hade rätt. Då hon sa att det kostar att gifta sig.

    Jo, vi bor i strax utanför Göteborg. 
  • Johanna806

    Herre jisses vilka skräckpriser ni tar fram! :P 

    Det går helt klart att gifta sig och få ett fantastiskt fint bröllop med allt runtomkring för 20 000. Gäller bara att vara påhittig och lite finurlig. Och varför inte fråga runt om någon annan har bra idéer på billiga men ändå bra och vackra saker.

    Det ni mest ska lägga tid på som faktiskt brukar kosta mest, är maten. Där kan ni spara en hel del genom att välja buffé och kanske fixa till maten själva.

    Klänning och kostym/frack behöver inte heller kosta så mycket. Varken att köpa eller hyra.

    Dekorationer går också att spara in på genom att använda lite av vad naturen ger. Plocka egna ängsblommor t.ex. Björkdekorationer är alltid fint på ett sommarbröllop.
    Om det nu är till sommaren ni ska gifta er. =)

    Behöver du fler tips så hör gärna av dig. Gilla att sitta och komma på billiga och bra lösningar! =) 

  • Chicita
    Johanna806 skrev 2013-12-30 11:25:44 följande:
    Herre jisses vilka skräckpriser ni tar fram! :P 

    Det går helt klart att gifta sig och få ett fantastiskt fint bröllop med allt runtomkring för 20 000. Gäller bara att vara påhittig och lite finurlig. Och varför inte fråga runt om någon annan har bra idéer på billiga men ändå bra och vackra saker.
    Det finns massor med trådar angående budgetbröllop med många många tips om hur man håller kostnaderna nere. Flört
    Priserna är ett exempel på hur lätt det är att pengarna rullar iväg eftersom 2015 inte förstod hur det gick att göra slut på så mycket pengar.
    Och som sagt så är det ju inga problem att sätta sprätt på pengarna om man har dom.  Däremot är det ingen som säger att det måste kosta så här mycket.
     
  • Fluff

    Jag tycker inte att nån har rätt att bli besviken rörande hur ni själva väljer att vilja ha er bröllopsdag arrangerad!
    Känner ni att ni är nöjda med hur er dag ska bli så ska ni inte bry er vad andra tycker, låt dom isf betala ert bröllop om de ska klaga.

    Jag och min blivande har satt en budget på 50.000 men har turen att ha ett par fotografer runt oss, ha kontakter med resturang så vi får bra pris gällande middagen osv.

    Allt behöver inte kosta massor, man behöver inte heller ha allt. De viktigaste är att man själva är nöjda.

    Jag tycker att ni ska strunta i vad andra tycker! :)

  • CoG

    20.000 minus klänning, tårta och hotell det är ju inte lite och blir ju inte så enkelt att gästerna behöver landa på Frasses efter vigseln,.

    Med 20.000 kommer man långt utan att behöva ha tråkigt för det.

    Och vad är det gästerna ska förvänta sig förrutom vigsel och kanske lite att äta?
    Vilka bjuder ni?
    Är det folk som går på bal och ska ha 5 rätters med livemusik för att trivas eller är det vanligt folk som ni trivs att ha omkring er?

    Vi hade 20.000 som budget och kanske är det billigt om man ska jämföra med alla här på BT (jag vet inte, har inte kollat upp det).

    Vi hade bröllopsmiddag i en bygdegård ett par km från kyrkan.
    Till middag var det buffé, inte för att göra det billigare utan för att det var många barn på gästlistan och buffe kändes bättre då. Vi vill förenkla för barnfamiljerna som kom.
    Det blev grillad fläskfile med två olika marinader, potatisgratäng, olika såser, sallad, bröd osv (spagetti o köttfärssås samt pannkaka till de små som inte gillade grillat).
    Inget storstilat men jag tror att gästerna blev mätta och det var ju huvudsaken.

    Sedan tårta, bullar, lite kakor.

    Vi hade alkoholfritt, inte för att det skulle bli billigare utan för att vi inte tycker att det behövs alkohol för att ha trevligt.

    Man måste inte ha slott, chokladfontäner, serveringspersonal, liveuppträdanden, eldslukare osv för att folk ska trivas då de kommer på bröllop.
    Jag tror att många känner sig mer bekväma utan allt det där extra och tycker att det är trevligare.

  • fruLjunggren

    Jag tror att det många gånger blir bättre med det enklare. Mnga känner sej obekväma när det är för stort och det kan nog lätt bli stelt. Huvudsaken är stämningen. Allt blir vad man gör det till.


     

  • Kalejdoskop

    Så här är det ju. Hade jag haft oändligt med pengar så hade jag garanterat gjort lite annorlunda, men vi hade gift oss på samma plats helt klart. Däremot hade jag betalat alla gästers boende, haft tre-rätters middag, kanske ett band. Men det kommer bli fantastiskt ändå, och vi har en budget på 30 000. DIY säger jag bara!

  • Chicita
    fruLjunggren skrev 2014-02-12 09:37:44 följande:

    Jag tror att det många gånger blir bättre med det enklare. Mnga känner sej obekväma när det är för stort och det kan nog lätt bli stelt. Huvudsaken är stämningen. Allt blir vad man gör det till.


     


    Ja jag brukar framhålla att man ska tänka på sina gäster och lägga sig på en nivå där dom kan känna sig bekväma.
    Som exempel brukar jag ta en händelse från jobbet. (Jag jobbar i hotellbranchen och det här är från ett "gammalt" jobb)

    Det kom ett gäng ungdomar kanske runt 18-24 och checkade in. Dom hade dreadlocks, piercingar, töjningar i öronen och massa tatueringar och hår i många färger.
    Dom var glada och bubbliga och vi pratade lite när dom kom. Dom talade om att dom inte riktigt såg fram emot deras kompisars bröllop för att det skulle vara något finare tema och kompisarna hade hyrt kläder åt alla gäster.
    Nu är det så länge sen så jag minns inte detaljerna riktigt, jag minns inte om någon kom dit med kläder, eller om det redan var utlagt på rummet, jag minns inte heller om det kom någon frisör och makeupartist eller liknande heller...
    Men jag minns när dom kom ner från sina rum i värsta frack-stassarna. Långklänningar i taft för tjejerna och frack till killarna. Och dom vred och vände på sig totalt obekväma och någon grät också och ville inte åka för att hon kände sig så ful och hemsk...

    Här var det alltså ett yngre brudpar där tjejen ville vara prinsessa för en dag och dom hade lagt klädkoden på frack och hyrt in kläder eftersom dom visste att ingen av deras gäster hade sådana kläder och inte hade råd att betala för att hyra eller köpa heller.
    Jag har för mig att dom skulle vara i någon herrgård också där ingen av gästerna skulle känna sig bekväm i miljön, och det var typ 5-rätters sittande middag med smårätter mm.
    Ok brudparet hade pengar och betalade för sin dag - men gästena blev alltså någon typ av statister. Hemskt obekväma i sina tilldelade roller.

    Om dom hade valt klädkod kavaj eller mörk kostym (om det nu var viktigt med finhetsgrad) och lagt pengarna på andra delar, kanske ett riktigt bra band som spelade musik som de flesta gästerna gillade osv... tja då hade dom nog fått en helt annan upplevelse.

    Så nej billigt är inte fel och dyrt är inte rätt.
    Att ha omtanke om gästerna och ta hänsyn till dom - det kan ge dig lycka i slutänden.
    Sen ska man inte kompromissa sig blå i ansiktet liksom. Det är brudparets dag och dom måste ju få arrangera den som dom vill, men gärna då med en liten tanke på gästerna eftersom det ofta gynnar dom i slutänden Glad
  • Js Fästmö

    I bland undrar jag varför det är så viktigt att vara prinsessa för en dag om man inte vanligtvis rör sig i de kretsarna. Att man vill vara fin osv förstår jag, men hyra in kläder till några som inte har den stilen och spöka ut folk blir bara pinsamt.

  • Helan

    Det är oftast gästen som gör festen! Sedan är vi ju alla olika och vill ha det på olika sätt. Endel vill ha det elegant (och stelt i mina ögon)
    Mitt bröllop gick på under 10 000kr! och alla verkade ha riktigt kul, och det är i mitt tycke viktigast.
    De sista lämnade 04.40, så visst hade vi roligt!
    Jag har det roligast med mina vänner så de var de jag bjöd in till 40 års fest. Vi vigdes borgligt på fm med våra närmsta vänner som vittnen och sedan kom 20 vänner och firade på kvällen.
    Sedan kom våra föräldrar och syskon dagen efter.
    Jag la det mesta krutet på maten, buffé som jag lagade själv. Tårta från citygross som var fin och god.
    Sångheften skrev jag ut från nätet och dekorationer tog jag lite vad jag hade hemma.
    Jag kan inte tro att någon av gästerna skulle prata nervärderat om vårat bröllop. Vi är nästan de sista i vänkretsen som gift oss.
    Men det som gjorde vår fest lyckad var mycket mat, mycket dryck, mycket sång och roliga gäster.
    Vissa hade jeans på sig, men det var ju det som blev så avslappnat och härligt. 
    snackisen blev väl hur överraskade alla blev!
     

  • Chicita
    Js Fästmö skrev 2014-02-17 03:19:11 följande:
    I bland undrar jag varför det är så viktigt att vara prinsessa för en dag om man inte vanligtvis rör sig i de kretsarna. Att man vill vara fin osv förstår jag, men hyra in kläder till några som inte har den stilen och spöka ut folk blir bara pinsamt.
    Jepp...
    Det är ju som att slänga pengarna i sjön om gästerna bara mår dåligt av det - även om dom är där så lär dom ju inte direkt förgylla dagen för en när dom sitter och skruvar på sig och bara vill hem och byta om. 
  • jessi85
    Helan skrev 2014-02-17 10:38:19 följande:
    Det är oftast gästen som gör festen! Sedan är vi ju alla olika och vill ha det på olika sätt. Endel vill ha det elegant (och stelt i mina ögon)
    Mitt bröllop gick på under 10 000kr! och alla verkade ha riktigt kul, och det är i mitt tycke viktigast.
    De sista lämnade 04.40, så visst hade vi roligt!
    Jag har det roligast med mina vänner så de var de jag bjöd in till 40 års fest. Vi vigdes borgligt på fm med våra närmsta vänner som vittnen och sedan kom 20 vänner och firade på kvällen.
    Sedan kom våra föräldrar och syskon dagen efter.
    Jag la det mesta krutet på maten, buffé som jag lagade själv. Tårta från citygross som var fin och god.
    Sångheften skrev jag ut från nätet och dekorationer tog jag lite vad jag hade hemma.
    Jag kan inte tro att någon av gästerna skulle prata nervärderat om vårat bröllop. Vi är nästan de sista i vänkretsen som gift oss.
    Men det som gjorde vår fest lyckad var mycket mat, mycket dryck, mycket sång och roliga gäster.
    Vissa hade jeans på sig, men det var ju det som blev så avslappnat och härligt. 
    snackisen blev väl hur överraskade alla blev!
    Det där tycker jag lät som ett perfekt bröllop! :) 
  • Maria93

    Det är jag som är TS.

    Ville bara uppdatera lite..
    TYVÄRR så blir bröllopet inte alls som vi planerade, pga slarv. Min svärfar lovade att fixa med partytält eller festlokal, men drog ut på det till nu denna månad.. Allt var redan uppbokat, så nu blir det bröllop i vår hemstad istället.
    Budgeten är ungefär densamme, bortsett från att vi fått omprioritera och så har vi fått lite bidrag av släktingar i bröllopspresent. Som det ser ut nu så gifter vi oss i en stor men lantlig kyrka, antagligen har vi festen i församlingshemmet sen och gör det fint där. Det kommer att bli sååå bra, men jag sörjer fortfarande mitt enkla bröllop.. 

Svar på tråden Billigt bröllop=sämre?