• Sudditjuven

Vi som gifter oss 2015!

En dottertråd till Bröllop 2015.

Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

• Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • Elins
    Jennifer587 skrev 2014-01-07 16:10:05 följande:
    Hej! 
    Min fästman (!) friade förra veckan och idag fick vi datum för bröllop! Den 14/2 2015 gifter vi oss på Karlbergs slott i Stockholm. Vi kommer bli runt 120 personer med en budget på kring 100.000 kr.
    Vad kul att vi kan följas åt!  Solig
    Grattis! Solig
    vad romantiskt med slottsbröllop! Kommer både vigslen och festen att vara där? Glad
  • frkmaria

Välkomna ni nya!

Ang. brudtärnor och marskalker så får man ju ha hur många som helst. Man behöver inte ha lika många av båda men jag tycker det är ganska snyggt. Jag tror vi kommer ha en var. :)

Best man är ju amerikanskt och den kvinnliga motsvarigheten heter ju maid of honor så det antar jag är det då. :)

Och btw så är Ängelholm mina barndomstrakter! Så mysigt det såg ut där! :)

Jag har förövrigt kommit på en jättebra låt att gå ut till... men m2b tycker det var för nördigt. Haha.  

• filibustern
    Elins skrev 2014-01-07 15:25:10 följande:
    Okej, vilket mysigt tema! Glad 

Nä tänkte det :/ Man måste inte ha lika många tärnor som marsalker heller va? Oskyldig 
    ne gud nej. jag kommer ha en tärna. (om hon svarar ja ikväll:P) vet fortfarande inte om karln kommer ha någon marsalk. men det gör oss då inget om det bara blir en tärna^^
    Jennifer587 skrev 2014-01-07 16:10:05 följande:
    Hej! 
    Min fästman (!) friade förra veckan och idag fick vi datum för bröllop! Den 14/2 2015 gifter vi oss på Karlbergs slott i Stockholm. Vi kommer bli runt 120 personer med en budget på kring 100.000 kr.
    Vad kul att vi kan följas åt!  Solig
    grattis och välkommen! ni har då verkligen inte långt kvar då! :D
    frkmaria skrev 2014-01-07 16:58:25 följande:
    Välkomna ni nya!

Ang. brudtärnor och marskalker så får man ju ha hur många som helst. Man behöver inte ha lika många av båda men jag tycker det är ganska snyggt. Jag tror vi kommer ha en var. :)

Best man är ju amerikanskt och den kvinnliga motsvarigheten heter ju maid of honor så det antar jag är det då. :)

Jag har förövrigt kommit på en jättebra låt att gå ut till... men m2b tycker det var för nördigt. Haha.  
    vad för låt? *nyfiken*

• Elins
    frkmaria skrev 2014-01-07 16:58:25 följande:
    Välkomna ni nya!

Tack för svar, VISSTE att det var någonting jag tänkte på! maid of honor Solig 

Ja visst gör det Glad Vi har inte vart och tittat där än men har mejlat och det är mest troligt ledigt iaf! Det enda negativa är att man måste välja catering från dem, (vi hade tänkt på att ev göra egen buffé) men de hade ganska billiga alternativ så blir nog bra ändå...
    Vår meny isf:
    Mozzarella med Vikentomater och ruccolapesto samt vitlöksbruchetta     60:- Helstekt fläskfilé med rökt sidfläsk, rostad potatis och tryffelsmörsås     160:-
    och som efterätt bröllopstårta, vad tror ni? blir det för enkelt? Jag tycker det låter väldigt gott iaf! Enda svåra blir nog att få med m2b på förrätten eftersom han hatar ost och är laktosintolerant, men man kan säkert göra något alternativ Flört 

Förresten, hur gör ni alla med dricka? Vi planerar köpa allt i Tyskland. Men förutom; välkomst-bubbel, 1 glas vin/öl/cider till förrätten, 2 glas till varmrätten och 1 glas avec + kaffe till tårtan. Är det vanligaste att man serverar drinkar också? Vilka isf och hur många? 

Jättetacksam för all hjälp! Hjärta
  • frkmaria

Låter supergott!

Vi ska ta en bygdegård just för att vi ska kunna laga mat (buffé) själv. :) 

Vi tänker också Tyskland men har inte planerat än hur mycket som ska köpas. Sen vet jag inte om det egentligen lönar sig, men det borde ju göra det! Annars skulle väl folk inte åka dit? :)

Lycka till kväll filibustern, klart hon kommer säga ja! :)  

• filibustern
    Elins skrev 2014-01-07 17:15:37 följande:
    Tack för svar, VISSTE att det var någonting jag tänkte på! maid of honor Solig 

Ja visst gör det Glad Vi har inte vart och tittat där än men har mejlat och det är mest troligt ledigt iaf! Det enda negativa är att man måste välja catering från dem, (vi hade tänkt på att ev göra egen buffé) men de hade ganska billiga alternativ så blir nog bra ändå...
    Vår meny isf:
    Mozzarella med Vikentomater och ruccolapesto samt vitlöksbruchetta     60:- Helstekt fläskfilé med rökt sidfläsk, rostad potatis och tryffelsmörsås     160:-
    och som efterätt bröllopstårta, vad tror ni? blir det för enkelt? Jag tycker det låter väldigt gott iaf! Enda svåra blir nog att få med m2b på förrätten eftersom han hatar ost och är laktosintolerant, men man kan säkert göra något alternativ Flört 

Förresten, hur gör ni alla med dricka? Vi planerar köpa allt i Tyskland. Men förutom; välkomst-bubbel, 1 glas vin/öl/cider till förrätten, 2 glas till varmrätten och 1 glas avec + kaffe till tårtan. Är det vanligaste att man serverar drinkar också? Vilka isf och hur många? 

Jättetacksam för all hjälp! Hjärta
    maten lät jättegod! och jag tycker det är bra att man kör tårtan som efterrätt, och inte efterrätt OCH tårta. blir kaka på kaka tycker jag annars :P 

vi kommer nog köpa alkoholen här i sverige. min göbbe är lite avig mot att köpa utomlands. vi kommer nog ha 1 välkomstdrink, 1 vinglas(rött/vitt) + en cider/öl och så avec till kaffet. vill dom dricka mer får de ta med eget. vi kommer ha ne hel del alkoholfritt såklart.  vi kommer ha buffé. :) det vi funderar en hel del över är hur vi ska göra med gästerna, tänkte om ALLA dricker, ska dom få sova över i lilla byastugan vi ska hålla till i, eller ska vi anlita busschauffören från byn bredvid att köra hem alla (det är bara en runda kring byarna omkring) eller ska vi säga att dom själv får ta ansvar för hur de tar sig hem? min karl tycker det sista. jag vet inte jag. funderar på att höra med chauffören vad han tar för att köra hem alla mitt i natten :P 
  • Jennifer587
    Elins skrev 2014-01-07 16:26:21 följande:
    Grattis! Solig
    vad romantiskt med slottsbröllop! Kommer både vigslen och festen att vara där? Glad
    Tack! Såå lycklig! Känns som att man svävar på rosa moln. Men nu blir det mycket att planera, ska bli hur kul som helst!

Ja viglslen är i slottskapellet och festen inne i slottet. Ska bli riktigt kul då min blivande är löjtnant i flottan så det blir ett militärbröllop! 

• frkmaria

och ja förlåt. Låten heter Hey Beautiful av the Solids och är ledmotiv till min favoritserie How I met your mother. :) 

• frkmaria
    filibustern skrev 2014-01-07 17:27:04 följande:
    maten lät jättegod! och jag tycker det är bra att man kör tårtan som efterrätt, och inte efterrätt OCH tårta. blir kaka på kaka tycker jag annars :P 

vi kommer nog köpa alkoholen här i sverige. min göbbe är lite avig mot att köpa utomlands. vi kommer nog ha 1 välkomstdrink, 1 vinglas(rött/vitt) + en cider/öl och så avec till kaffet. vill dom dricka mer får de ta med eget. vi kommer ha ne hel del alkoholfritt såklart.  vi kommer ha buffé. :) det vi funderar en hel del över är hur vi ska göra med gästerna, tänkte om ALLA dricker, ska dom få sova över i lilla byastugan vi ska hålla till i, eller ska vi anlita busschauffören från byn bredvid att köra hem alla (det är bara en runda kring byarna omkring) eller ska vi säga att dom själv får ta ansvar för hur de tar sig hem? min karl tycker det sista. jag vet inte jag. funderar på att höra med chauffören vad han tar för att köra hem alla mitt i natten :P 
    Har nog sagt detta innan men vi kommer nog boka en buss till självkostnadspris som tar folk till stortorget i stan där man är nära till de flesta hotell. Duger inte det får man minsann fixa skjuts själv! :) 

Frågan är ju bara; ska man själv sova på hotell eller ska man sova hemma när det är så nära?

Har iaf planer på att be folk boka ett visst hotell så att man sedan kan ha hotellfrukost där med gästerna så får man en extra morgonfest! :)  
  • Jennifer587

Jag har dessutom 100 frågor i huvudet just nu. Vilka väljer man som tärnor? Vilken klänning ska man ha? Inbjudningskort? Hjäääälp. Det enda jag vet är vilken låt jag kommer gå in med, vart/när och vem det är jag gifter mig med haha. Jag ska i alla fall gå in med "Trumpet Voluntary 'Prince of Denmark's March". 
    Hur tänker ni andra kring tärnor? Var det självklart från början vilka de skulle vara?  

Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!