• Sudditjuven

Vi som gifter oss 2015!

En dottertråd till Bröllop 2015.

Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

• Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • filibustern
    Annisen skrev 2014-01-08 00:43:49 följande:
    Filibustern; Vad kul med din tärna! Jag var på IKEA idag och skulle handla lite smått då hittade jag blockljus de har på rea för 9 kr/st istället för 29 kr/st som ser ut som björkstubbar och tänkte på ditt tema om du nu har någorlunda nära till ett IKEA ;)
    fränt! har dock rätt så långt till närmaste ikea. visst finns det i sundsvall? dit är det nästan 40 milså det är inte tvärkört dit. :P men fränt med ljus som ser ut så! ^^
  • filibustern
    frkmaria skrev 2014-01-08 13:25:32 följande:
    Du får be nån som har nära åka och köpa och posta till dig! :D
    göbben har en kusin som brukar fara dit då och då. ^^ funderar på att kanske beställa knoppalakan med dom någon gång. ^^ 

fick föresten veta igår, av min tärna, att det finns en annan lokal här i samhället som kan vara ett alternativ om byastugan är för liten. känner till stället, men visste inte man kunde hyra det. hon hade varit på ett bröllop där en gång så hon hade bilder. var riktigt fint faktiskt :)  
  • frkmaria

Alltid bra med alternativ ju!

Åhhh.. Jag vill att det ska bli söndag! :) Då ska vi åka och kolla på stället vi prellade i veckan. Jag hoppas det är lika fint som på bilderna för då jävlar slår vi minsann till! :)

Vad tror ni? Hon sa att har ingen bokat fredagen får vi nycklar redan på fredagen och sen behöver vi inte lämna tillbaka och städa förrän söndagen..
    Men jag tänker såhär, för vi vill vara där hela fredagen och förbereda... att om vi bokar fredag och lördag kanske vi får tillträde redan tors-kväll och hinner göra lite. Blir ingen dyr extrakostnad, kostar 800kr dag för hela! Så 800 eller 1600 kan ju kvitta!

Sen börjar vi ju få fler vänner... Tycker det är jobbigt med bjudandet. Nu blir det massor extra. Vill bjuda vissa släktingar men inte alla. Är det okej att bjuda bara en kusin i en syskonskara eller måste man bjuda alla då? Även om man bjuder föräldrarna också... Uhh. Nojar mig ännu mer eftersom sambon ska börja plugga, kan kommer ju få någon klasskamrat som han blir så tight med att han bjuder liksom, minst!

På tal om något helt annat beställde jag bildutskrifter i helgen. De kommer nog imorgon. Många instagrambilder på oss och så som jag ska göra ett collage av. :D Längtar så tills det kommer så jag kan börja fixa. Funderar på att ha det i sovrummet. Eller ja. Där är den enda platsen att ha det..  

• filibustern
    frkmaria skrev 2014-01-08 18:20:56 följande:
    Alltid bra med alternativ ju!

Åhhh.. Jag vill att det ska bli söndag! :) Då ska vi åka och kolla på stället vi prellade i veckan. Jag hoppas det är lika fint som på bilderna för då jävlar slår vi minsann till! :)

Vad tror ni? Hon sa att har ingen bokat fredagen får vi nycklar redan på fredagen och sen behöver vi inte lämna tillbaka och städa förrän söndagen..
    Men jag tänker såhär, för vi vill vara där hela fredagen och förbereda... att om vi bokar fredag och lördag kanske vi får tillträde redan tors-kväll och hinner göra lite. Blir ingen dyr extrakostnad, kostar 800kr dag för hela! Så 800 eller 1600 kan ju kvitta!

Sen börjar vi ju få fler vänner... Tycker det är jobbigt med bjudandet. Nu blir det massor extra. Vill bjuda vissa släktingar men inte alla. Är det okej att bjuda bara en kusin i en syskonskara eller måste man bjuda alla då? Även om man bjuder föräldrarna också... Uhh. Nojar mig ännu mer eftersom sambon ska börja plugga, kan kommer ju få någon klasskamrat som han blir så tight med att han bjuder liksom, minst!

På tal om något helt annat beställde jag bildutskrifter i helgen. De kommer nog imorgon. Många instagrambilder på oss och så som jag ska göra ett collage av. :D Längtar så tills det kommer så jag kan börja fixa. Funderar på att ha det i sovrummet. Eller ja. Där är den enda platsen att ha det..  
    tja, känner ni att det inte spelar någon roll med en extra dag så kör på! 

haha ja.. det är inte lätt. men bjud vilka ni vill (tänkte på den där kusinen) min karl tänker bjuda en kusin från en syskonskara, och en kusin från en annan.  sen får väl folket tycka vad de vill :P
  • frkmaria

Gött!
    Jag vet egentligen att det går men känner sig lite dum. Vet inte hur jag ska göra med fastrar/mostrar/farbröder/morbröder. Kan ju inte bjuda alla. Dessutom ska inte min sambo bjuda någon släkt då han inte känner sig så nära dem (å andra sidan har han träffat mina släktingar men jag har inte träffat någon av hans..).
    Bara sådan ångest.

Ja. Vi bokar nog båda dagarna. Så hoppas jag att familjerna hjälper till att laga mat till 80-100 pers där dagen innan! Kan man ju göra en grej av och grilla eller så på kvällen typ. Något förmys med kanske kubb eller något så båda familjerna får bekanta sig. :)  

• filibustern
    frkmaria skrev 2014-01-08 19:50:43 följande:
    Gött!
    Jag vet egentligen att det går men känner sig lite dum. Vet inte hur jag ska göra med fastrar/mostrar/farbröder/morbröder. Kan ju inte bjuda alla. Dessutom ska inte min sambo bjuda någon släkt då han inte känner sig så nära dem (å andra sidan har han träffat mina släktingar men jag har inte träffat någon av hans..).
    Bara sådan ångest.

Ja. Vi bokar nog båda dagarna. Så hoppas jag att familjerna hjälper till att laga mat till 80-100 pers där dagen innan! Kan man ju göra en grej av och grilla eller så på kvällen typ. Något förmys med kanske kubb eller något så båda familjerna får bekanta sig. :)  
    jo jag vet det kan vara besvärligt. 
    vi har många sånna beslut, då vi vill hålla bröllopet billigt, och ju fler gäster ju dyrare blir det ju. men vi ska bjud amin (enda) moster och hennes man, då dom är så jäkla cool :P göbben ska bjuda sina två mostrar. vi kommer inte bjuda någon farbror /faster från någon av vår sida, dels för att jag inte känner mig nog nära mina, och dels för att vi itne har plats :P vi har speciellt problem med en kusin göbben vill bjuda (och jag med för den delen) och det är att kusinens man har en historia av alkoholism och droger. vi vill jättegärna ha med dom, men dom lär nog känna sig hemskt obekväm då det blir alkohol på festen. så vi tänker göra så att innan inbjudan går ut så ska vi fråga dom om hur dom ser på saken. 
    jättejobbigt sånt här. och hur man än försöker lär det vara NÅGON som blir pjött. :P 

ja visst! lät ju jättemysigt med grill och sånt på kvällen. :) och att ni får hjälp^^

• frkmaria

Ja. Eftersom vi ska göra buffé (och man alltid gör för mycket ändå) tycker jag det kvittar om man bjuder 80 eller 100 liksom.. kommer bli mat över vilket som. Så svårt att beräkna portioner!! Sen tänker jag att alla vi bjuder ändå inte kommer komma. 

Ska sätta upp lappar lite innan på hotell-restaurang-gymnasie om att jobba extra en kväll. Så kan man kanske ha 4 ungdomar som jobbar för en 500lapp styck. Jag har gjort det en gång på ett bröllop så för lite är det ju inte när man går gymnasiet. Man får väl äta också liksom! ;) 

Jag fick just en galen idé som kommer spara ett par tusingar (hoppas jag). Om jag bara får en frisör att stylea håret och ha det löst, utsläppt. Trivs ju bäst med det. Kanske någon enkel inbakad fläta vid någon sida eller så. Jag har ju hår så det räcker och blir över! :) Så kan kanske min brudtärna få en enkel uppsättning också. Men vi får se! :) 

• filibustern
    frkmaria skrev 2014-01-08 20:53:59 följande:
    Ja. Eftersom vi ska göra buffé (och man alltid gör för mycket ändå) tycker jag det kvittar om man bjuder 80 eller 100 liksom.. kommer bli mat över vilket som. Så svårt att beräkna portioner!! Sen tänker jag att alla vi bjuder ändå inte kommer komma. 

Ska sätta upp lappar lite innan på hotell-restaurang-gymnasie om att jobba extra en kväll. Så kan man kanske ha 4 ungdomar som jobbar för en 500lapp styck. Jag har gjort det en gång på ett bröllop så för lite är det ju inte när man går gymnasiet. Man får väl äta också liksom! ;) 

Jag fick just en galen idé som kommer spara ett par tusingar (hoppas jag). Om jag bara får en frisör att stylea håret och ha det löst, utsläppt. Trivs ju bäst med det. Kanske någon enkel inbakad fläta vid någon sida eller så. Jag har ju hår så det räcker och blir över! :) Så kan kanske min brudtärna få en enkel uppsättning också. Men vi får se! :) 
    vi har restaurang-linje ca 8 mil härifrån, så det är inte omöjligt att be dom vara serveringspersonal (av drickat mest) men vet inte. 

ska du ha någon tiara? det brukar ju bara snyggt med utsläppt:)
  • frkmaria

Jag har en jättefin tiara i guld-färg... men vet inte om det funkar ifall silver är en av temafärgerna. Annars är jag väldigt mycket hårblom-tjej så kan tycka det hade varit fint att ha några blommor i håret på något sätt som passar till brudbuketten. Tänk dig 2 flätor från varje sida och så går de samman och så är det som en halv blomkrans ovanför flätorna typ. :) 

Ah. Ja. Alltså. Jag tänker ju att vi ska ha buffé som blir självservering av. Däremot tänker jag fram- och undanplockning av mat, disk, framplockning av tårta/efterättsbuffé och undanplockning.. Sen kan de ju gå när det är färdigt så får man ju rensa på söndagen och se vad man ska spara och slänga. :P Och jag tror det är klokt, som jag sett folk skriva, att ha alkoholen vid buffén så att man måste gå upp för att hämta. Blir kanske inte samma fylleslag. Så kan man ha glasflaskor med vatten på bordet som ev. "personalen" får ha koll på också. 

Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!