frkmaria skrev 2014-01-05 17:16:27 följande:
Jag förstår honom - och dig.
Tyvärr är dagens sverige lite konstigt upplagt på det sättet, du måste nästan ha en utbildning för allt. Och råkar du utbilda dig fel så får du inga andra jobb för du är "överkvalificerad" typ. Har en kompis som läste ekonomprogrammet och insåg att det inte alls var hans grej. Så fick han inte något jobb alls för han hade en sån hög utbildning (och ekonom ville han inte bli). Sen är det inte alla som är läshuvuden heller, då är det inte så att man vill utbilda sig.
Låter jobbigt när man är så inställd på ett jobb att man inte klarar praktiken. Jag har tyvärr varit med om tvärtom - kursare som har klarat praktiken men som man ser inte borde klarat den för att de inte passar inom de pedagogiska yrket! Men antar att det är mer noggrant med SSK. Det är förresten det min sambo ska börja läsa nu. :) Hoppas verkligen på att han trivs för orkar inte att han ska börja om en gång till! ;) Han kollade bristyrkena och valde därifrån, smart drag om han trivs som sagt.
Förutom vården, t.ex. personlig assistent kräver ju inte utbildning, så finns det väl handel. Har man lyckats få ett truckkörkort i ett tidigare yrke så finns det rätt mkt lagerjobb också. Men det är mycket konkurens.
Usch ja. Det är jobbigt. Och jag jobbar kommunalt så blir inte fast förrän jag jobbat 2 år med SAMMA tjänst.. Det är sjukt segt. Och både SSK och lärare är ju fanska dåligt betalt så vi kommer väl aldrig bli superrika heller om vi inte vinner på triss.. :P
jo, ett drömyrke är ju även att jobba inom handels :) men där är det (förvånande nog) halvt omöjligt att få jobb! det ska vara kassavana och allt helsike för att man ska öht ha en chans. och vikarier behöver dom aldrig känns det som. tyvärr får jag väl skylla mig själv lite då jag bor där jag bor, i ett samhälle som inte ger så mycket andra jobbtillfällen än ev gruva och andra mansjobb. har funderat på lastbilschaufför, men ne. funderat på om jag skulle ta något gesällbrev i hantverk, då jag älskar hantverk och broderar en hel del. finns en hantverksutbildning på fölkhög här, där man får göra lite vad man vill, och kan få hjälp om man vill lära sig nytt, men det kostar nog en liten slant. samma med gesällbrev.
har även funderat på att läsa sånt jag tycker kan vara kul - något språk som samiska, finska, teckenspråk (gick teckenspråk i gymnasiet, så lite kan jag ju) eller kanske litteratur, religion, livsmedelshygien, glasblåsning what ever! det kanske kan leda till NÅGOT.
gick barn o fritids i gymnasiet. och många tycker jag borde bli förskolelärare eller liknande, men 1. jag vill inte jobba med massa barn som skriker och håller på (haha, det låter så negativt jag vet). och 2, jag vill inte gå skola i 3-5 år.
ne det är inte roligt. och man känner sig ju rätt så värdelös då man har gått igenom skolan med vg och mvg och så klarar man inte att bli sjuksköterska.. och inge pengar har man.. ne. så depressionen har varit nära. men tur man har en karl som tröstar och stöttar. ^^
hoppas din karl trivs och att det går bra för honom! :)