• Sudditjuven

Vi som gifter oss 2015!

En dottertråd till Bröllop 2015.

Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

• Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • Annisen

Tack för feedbacken Filibustern! För oss blir det ett kyrkbröllop, viktigt för mig som tycker att kyrkor är mysigt, för oss båda är det viktigt med en ordentlig bra fest annars gifter vi oss nog hellre typ bara vi med familj någonstans.. Men med billig lokal å endel pyssel själv ska det nog gå, älskar planering å pyssel så nu har jag ju tid för det ;) Klänning blir bröllopspresent från min mamma, hon är sömmerska och jobbar med design så tanken va att hon skulle sy en från grunden men vi båda föll för en Kinaklänning som är grymt billig så blir nog att vi beställer hem den på vinst och förlust och sen justerar den till mig.. Tema har jag mest funderat på färg typ gammelrosa, vit/pärlemor och grönt! Tror vi kommer ha bar till självkostnadspris typ 20 kr, av erfarenhet verkar det bli mindre svinn om man tar en liten avgift och tror ingen reagerar på det, sen har vi tänkt tre rätters där jag tror vi fixar förrätt själva och caterar huvudrätt, får se hur det blir med efterrätt eller "bara" tårta. Har en kompis som är professionell dj så ska fråga snällt om vi kan få spelningen i "present"... Blomarrangemang till borden kan jag göra själv, har gått kurs i blomsterarrangemang och gjorde till min väninnas bröllop i somras. Frågan är om man orkar/hinner pyssla med det kvällen före bröllopet?! Hmm, haha låter som jag planerat allt men är ju tusen grejer att tänka på! Vi kommer nog skicka save the date i typ dec 2014 eftersom vårt bröllop ligger i mångas semester 8/8 så man kan planera innan man ansöker om semester på jobben i mars/april..

• Annisen

Enklaste sättet att skära i kostnader tror jag är att fråga runt bland vänner vad man kan få hjälp med, jag gjorde alla blommor till min väninnas bröllop så fick hon arbetet i "present" och betalade bara för blommorna. Jag gör även tårtor, kanske har ni någon i släkten som kan det? En kall buffé till mat, typ pajer som du kan baka själv långt innan och frysa, kallskuret, pastasallad av olika slag, köp vin på Box och häll upp i karaffer alt. alkoholfritt bjuds en tjuga om man vill ha vin, plocka blommor att dekorera med eller ris från naturen, kottar, stenar, bärris m.m. Jag hade kört och inte skjutit upp det, som min m2b sa man gifter ju sig för kärlekens och sin egen skull :) (även om det är lätt att fokusera på gästernas välmående..)

• filibustern
    Annisen skrev 2013-12-28 16:01:40 följande:
    Enklaste sättet att skära i kostnader tror jag är att fråga runt bland vänner vad man kan få hjälp med, jag gjorde alla blommor till min väninnas bröllop så fick hon arbetet i "present" och betalade bara för blommorna. Jag gör även tårtor, kanske har ni någon i släkten som kan det? En kall buffé till mat, typ pajer som du kan baka själv långt innan och frysa, kallskuret, pastasallad av olika slag, köp vin på Box och häll upp i karaffer alt. alkoholfritt bjuds en tjuga om man vill ha vin, plocka blommor att dekorera med eller ris från naturen, kottar, stenar, bärris m.m. Jag hade kört och inte skjutit upp det, som min m2b sa man gifter ju sig för kärlekens och sin egen skull :) (även om det är lätt att fokusera på gästernas välmående..)
    du har mycket på gång! härligt! :D för oss är det som stiltje.. :P men det kommer väl. färgvalet till temat lät jättemysigt. ^^ ljust och friskt på nå vis :) ang. efterrätten skulle jag nog tipsa om "bara" tårta, annars blir det lite kaka på kaka. vi ska då köra endast tårta, och så är det då buffé, typ någon planka från ica. :P vi har en lista på de plankor som finns här, och det finns. bl.a norrlandsplanka som låter gott. :) 

jo vi har ju faktistk skog som tema, så vi ska t.ex ta massa vedklabbar och göra ljushållare av dem, vi har fått ett stort älghorn (bara ena sidan) som ja tänkte göra hål i och sätta ljus i, ska ta in granris och björkris att dekorera med, placeringskorten ska bestå av små små trädklabbar. tårtan (eller tårtorna) ska stå på stora vedskivor typ. etc. så att ha en näve björkris som brudbukett vore ju inte fel :P men det är min karl som ska fixa brudbuketten, så får se vad han hittar upp.  det där med boxvin och hälla upp i karaffer har jag faktiskt tänkt på, men totalt glömt! vad bra du påminde mig igen :P och har man inga karaffer kan man ju ta gamla vinflaskor eller andra glasflaskor (t.ex från årets exklusiva julmust) och ta bort etiketten på dem, pynta dem själv. :) 

• Annisen

Åh vad fint! Mysiga idéer kommer passa perfekt till skogstema :) Å Norrlandsplanka lät gott! Av någon anledning kan jag inte citera inlägg från IPhone, ngn som är teknisk och vet varför?

• filibustern

har faktiskt ingen aning om varför. men många (om inte alla) iphone-ägare har problem med det. 

• katten21

Vi ska skicka ut våra save the dates i början på 2014 i form av ett boarding pass (vi bor ju i England och gifter oss i Sverige) på detta sätt får dem engelska gäster tid på sig att spara pengar till hotell och flyg. Vi ska även be om o.s.a då det styr var man kan ha festen. Och det är ju inte egentligen inget man gör för en på bröllops inbjudan. Men strunt samma med etikett ibland. Bröllops inbjudan skickar vi nog ca 2 månader innan hade vi tänkt. Då i form av ett pass. För på alla sidor kan vi skriva info om Stockholm och sånt. Grejer att göra och se för många har sagt att dem vill ha en liten mini semester.

• MariaMarcus

Hej alla! Igår kväll blev det så dags för vår förlovning. Hjärta
    Hemma med familjen och med god mat. Precis som vi ville ha det. 

Vi planerar att gifta oss sensommar-15 nere vid ett sommarhem (IOGT-NTO´s hus med grönområde, dansbana och liten scen vid sjön) Så här blir det ett borgerligt bröllop hemma på orten, :)
    Tänker att vi hyr ett stort tält (med tanke på det nyckfulla vädret) men vi har ändå tillgång till huset där det finns kök, toaletter, bord.stolar m.m..

Är det någon som har tips på partytältsuthyrare i Småland? 

• filibustern
    MariaMarcus skrev 2014-01-01 09:53:12 följande:
    Hej alla! Igår kväll blev det så dags för vår förlovning. Hjärta
    Hemma med familjen och med god mat. Precis som vi ville ha det. 

Vi planerar att gifta oss sensommar-15 nere vid ett sommarhem (IOGT-NTO´s hus med grönområde, dansbana och liten scen vid sjön) Så här blir det ett borgerligt bröllop hemma på orten, :)
    Tänker att vi hyr ett stort tält (med tanke på det nyckfulla vädret) men vi har ändå tillgång till huset där det finns kök, toaletter, bord.stolar m.m..

Är det någon som har tips på partytältsuthyrare i Småland? 
    grattis och välkommen! :) 

och nu kan man äntligen säga "vi gifter oss nästa år" :P  
  • Trattkantarellen
    filibustern skrev 2014-01-01 10:05:08 följande:
    grattis och välkommen! :) 

och nu kan man äntligen säga "vi gifter oss nästa år" :P  
    Precis! Härligt att äntligen kunna säga nästa år! =)
  • Tessa
    filibustern skrev 2013-12-28 10:04:40 följande:
    Igår blev jag lite förvånad på något vis, när min blivande tog upp en liten fundering, eller vad man nu ska säga,  kring bröllopet. han tyckte, att om vi nu inte lyckades spara ihop till den budget vi har, att vi ändå skulle gifta oss det datum vi sagt. och Jag höll fullständigt med! för annars blir det ju at man skjuter fram och skjuter fram tyckte han. 

då börja ju mina kugghjul snurra. OM det skulle bli så, vad skulle man spara in på? brudbuketten tänker jag, det är inte så noga, kan lika gärna ta björkris. :P antalet gäster definitivt, och kanske ta en lätt lunch/tårta bara istället för en hel middag. och skippa alkoholen. eller att vi håller alkoholfritt och om gästerna vill ha alkohol får de skaffa själv. den ev. "köksan" kan vi hoppa över. etc. 

nu är jag ju lite nyfiken - hur skulle NI gjort? om ni upptäcker att det aldrig i stenen går att få ihop pengarna, skulle ni skjuta fram bröllopet eller köra på? och vad känner ni att ni skulle kunna spara in på? :)  

Vi har haft precis samma tanke... De senaste månaderna har det kommit många bakslag vad gäller vår ekonomiska bit. Och vi står plötsligt nästan på NOLL i insparade pengar. Just nu vet jag inte hur vi ska få ihop pengarna. Vi hade en sån bra plan, och ett rimligt mål, med en rimlig summa att spara varje månad. 

De största budgetposterna hos oss är klänning och fotograf. Känns naturligt att ta därifrån - men samtidigt är det två essentiella bitar för mig. Jag har jättesvårt att skära i något. Men samtidigt måste man ju vara rationell och inse att vi blir gifta ändå - hur bröllopet än ser ut och vilken klänning jag än har. Samtidigt vill man ha den där perfekta dagen. Det är en svår kompromiss.

Jag är både glad och lite skräckslagen (pga ekonomin) över att kunna säga "Vi gifter oss nästa år!"
    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!