• Sudditjuven

Vi som gifter oss 2015!

En dottertråd till Bröllop 2015.

Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

• Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • frkmaria

Fick reda på i veckan att mina aktier är värda det dubbla av vad jag trodde... + att ganska många av är astra zeneca.. SÅ.. vad som är dåligt för näringslivet i sverige (att de blir uppköpta av pfeizer) är bra för min/vår privatekonomi eftersom det visst skulle bli en rejäl utdelning då. 

Tänk om man skulle bli intresserad av aktier på riktigt och börja köpa/sälja? Det kan ju ge riktigt mycket pengar. Nu har jag ju mycket aktier som bara ligger... men de har gått upp sååå jäkla mycket senaste vecka bara.. Tänk om man kunde lyckas med sånt? *önsketänkande

Vi får väl se vad som händer... väntar fortfarande på jobbet som skjuter upp beskedet hela tiden vilket gör mig så stressad. Först påsklov, sen direkt efter påsk, sen v19, sen v.20, sen slutet av maj.. nu början av juni. Tror inte det kommer bli klart innan skolavslutningen! Uhh.. Men.. sen är det sommar. :D

1 augusti 2015
  • ViskesLopme

Jag håller på att bli galen!
    Nu inom några dagar vet jag att min sambo kommmer fria.
    På fredag reser släkt från bådas håll hit och vi ska ut och äta och då är det underförstått att vi ska berätta.

Jag är ett kontrollfreak och vanligtvis har jag  ansvaret för att planera minsta detalj men nu kan jag bara sitta och vänta.
    Hans som är så dålig på att ljuga och luras... Han har nått planerat men jag blir galen på att jag inte vet! Men åh andra sidan så är det ju egentligen min största önskan att få en riktig överraskning...
    Jaja, nu har jag klagat av mig!

• Trattkantarellen
    frkmaria skrev 2014-05-17 13:29:26 följande:

Fick reda på i veckan att mina aktier är värda det dubbla av vad jag trodde... + att ganska många av är astra zeneca.. SÅ.. vad som är dåligt för näringslivet i sverige (att de blir uppköpta av pfeizer) är bra för min/vår privatekonomi eftersom det visst skulle bli en rejäl utdelning då. 

Tänk om man skulle bli intresserad av aktier på riktigt och börja köpa/sälja? Det kan ju ge riktigt mycket pengar. Nu har jag ju mycket aktier som bara ligger... men de har gått upp sååå jäkla mycket senaste vecka bara.. Tänk om man kunde lyckas med sånt? *önsketänkande

Vi får väl se vad som händer... väntar fortfarande på jobbet som skjuter upp beskedet hela tiden vilket gör mig så stressad. Först påsklov, sen direkt efter påsk, sen v19, sen v.20, sen slutet av maj.. nu början av juni. Tror inte det kommer bli klart innan skolavslutningen! Uhh.. Men.. sen är det sommar. :D

Oj, grattis!
    Tja, jag har en kompis vars pappa försörjer sig på att köpa och sälja aktier, och han har asmkt pengar så :p Men jag skulle inte klara det tror jag, man måste ju vara så sjuk insatt...
    ViskesLopme skrev 2014-05-17 20:48:56 följande:

På fredag reser släkt från bådas håll hit och vi ska ut och äta och då är det underförstått att vi ska berätta.

Jag är ett kontrollfreak och vanligtvis har jag  ansvaret för att planera minsta detalj men nu kan jag bara sitta och vänta.
    Hans som är så dålig på att ljuga och luras... Han har nått planerat men jag blir galen på att jag inte vet! Men åh andra sidan så är det ju egentligen min största önskan att få en riktig överraskning...

Haha, försöka att ta det lugnt bara, det blir säkert toppenbra i slutändan :)

• Annisen
    ViskesLopme skrev 2014-05-17 20:48:56 följande:

Försök att njuta, är också kontrollfreak och ville ha ett överraskningsfrieri vilket jag fick men istället blev jag typ chockad å fattade noll ,(iofs var jag gravid med väldigt lågt blodsocker som kanske också påverkade..) i efterhand har vi sagt att jag nog trots allt inte är så bra på att hantera överraskningar , så kontentan försök och njut och tänk inte hur du skulle planerat/gjort för din blivande måste få göra på sitt sätt :)
  • Annisen

Är det någon som har kollat på catering av mat? Först tänkte vi att man skulle göra förrätt själva (vi vill gärna ha 3-rätters, egentligen mest för att det på de flesta bröllop vi varit på är buffé och kul och ha annat plus att det har blivit ganska mycket spring på buffébröllopen vi varit på) för att hålla ned kostnaden, vi har vänner som erbjudit sig att stå för tillagningen så vi slipper å sedan catera huvudrätt och göra egen glass med jordgubbar typ till efterrätt.. Vi kommer va 50 st.

Men så hittade jag en 3-rätters meny för 270kr/pers å jag tyckte det kändes billigt (men sen är allt så mycket dyrare här i Sthlm och vi ska tack och lov på landet i Västergötland) Menyn är;

Förrätt: Räk- Spikenlöjromspannacotta serveras med oststänger

Huvudrätt: Hjortytterfilé bräserad i porter och rökig maltwhisky, serveras med sås, grön sparris, halstrade cocktailtomater samt potatisbakelse

Dessert: Chokladmoussecylinder med maräng

Vad tycker ni? Verkar det prisvärt?

• filibustern
    Annisen skrev 2014-05-18 16:20:13 följande:

Är det någon som har kollat på catering av mat? Först tänkte vi att man skulle göra förrätt själva (vi vill gärna ha 3-rätters, egentligen mest för att det på de flesta bröllop vi varit på är buffé och kul och ha annat plus att det har blivit ganska mycket spring på buffébröllopen vi varit på) för att hålla ned kostnaden, vi har vänner som erbjudit sig att stå för tillagningen så vi slipper å sedan catera huvudrätt och göra egen glass med jordgubbar typ till efterrätt.. Vi kommer va 50 st.

Men så hittade jag en 3-rätters meny för 270kr/pers å jag tyckte det kändes billigt (men sen är allt så mycket dyrare här i Sthlm och vi ska tack och lov på landet i Västergötland) Menyn är;

Huvudrätt: Hjortytterfilé bräserad i porter och rökig maltwhisky, serveras med sås, grön sparris, halstrade cocktailtomater samt potatisbakelse

vi ska ta catering från Ica. mest troligt en planka av något slag, så det blir typ en buffé. 129 eller 139kr/pers. 

prisvärt vet jag väl inte. men rimligt. tror vi också skulle hamna på något sånt om vi tog en trerätters från ica. 
  • Himla
    Annisen skrev 2014-05-18 16:07:28 följande:
    Försök att njuta, är också kontrollfreak och ville ha ett överraskningsfrieri vilket jag fick men istället blev jag typ chockad å fattade noll ,(iofs var jag gravid med väldigt lågt blodsocker som kanske också påverkade..) i efterhand har vi sagt att jag nog trots allt inte är så bra på att hantera överraskningar , så kontentan försök och njut och tänk inte hur du skulle planerat/gjort för din blivande måste få göra på sitt sätt :)
    Otroligt prisvärt för den menyn, men kolla efter innan med tidgare kunder hur maten var.....
  • Plättis
    Annisen skrev 2014-05-18 16:20:13 följande:

Det låter prisvärt, men kan vara bra att få referenser till tidigare kunder som Himla skriver. 

Jag blir lite skeptisk när jag läser pannacotta i samband med löjrom. Det är helt nytt för mig att man kan ha det som förrätt. För mig är det (och kommer alltid vara) en efterrätt :P
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Himla
    Plättis skrev 2014-05-19 08:57:32 följande:
    Det låter prisvärt, men kan vara bra att få referenser till tidigare kunder som Himla skriver. 

Jag blir lite skeptisk när jag läser pannacotta i samband med löjrom. Det är helt nytt för mig att man kan ha det som förrätt. För mig är det (och kommer alltid vara) en efterrätt :P
    Haha ja jag förstår hur du tänker men pannacotta betyder så vitt jag vet varm/kokt grädde eller liknande så man kan lika gärna göra den med sälta och ha som förrätt istället för med vaniljstång och vit choklad till efterrätt ;) Det är säkert supergott. Själv tänker jag mig en härlig pannacotta som påminner om skagenröra i smaken, med skaldjur dill etc.
  • Plättis

Jo, jag vet att det betyder kokt grädde, men tanken har aldrig ens slagit mig att man kan ha den salt :P 

Jag åkte hem i helgen och pratade bröllop med min mamma och lillasyster, mest bara för att de ska få känna sig inkluderade också :) Sedan stannade jag hos min kusin på vägen hem. Hon gifte sig för fem år sedan och vi pratade länge om bröllop, hur de tänkte och prioriterade för sitt bröllop. Så nu känns det som att saker och ting börjar falla på plats, att man märker vad som är viktigt. 

Dessutom fick jag träffa hennes små skruttar en stund. Två busungar på ett och ett halvt och tre år :) 

Per aspera ad astra, ad infinitum.
Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!