• stealmystyle

Vet inte folk vad OSA betyder?

Två dagar kvar till ssta OSA-datumet och vi har fortfarande närmare 30 personer som inte hört av sig. Pratade med en nära vän och frågade om dom skulle komma, hon svarade då att det var klart dom skulle. Jag förklarade att många inte hade osat (även inte denna personen) och hon svarar då "jaha, jag trodde osa betydde att man bara svarade om man inte kunde komma". Nu är ju inte den här tjejen smartaste kniven i lådan, men jag börjar fundera på om det är fler som missuppfattar det här med osa då det är så många som inte har hört av sig. 

Någon annan som har hört något liknande? 

• Svar på tråden Vet inte folk vad OSA betyder?
  • passionsblomman
    stealmystyle skrev 2013-06-29 11:50:08 följande:
    Mitt liv snurrar ofta i högre tempo än de flesta jag känner då jag det senaste året har haft företag, varit kontaktperson, pluggat högskola, tagot körkot samt jobbat. Men jag hör fortfarande av mig i vettig tid om jag är bjuden till något, för även om det är något som inte är så viktigt för mig så förstår jag ändå att det är viktigt för personen som har bjudit in mig. 
    Jaha? Så din utgångspunkt är fortfarande helt utifrån dig själv och hur du och ditt liv fungerar? Jag sa ju att man kan byta perspektiv och vända på steken...

Det var ju förresten skönt för dig att din hjärna alltid fungerar även i de mest pressade lägen, grattis! Hoppas du slipper uppleva hur det är när saker och ting inte längre håller ihop som man vill och önskar. När man inte fungerar hundra procent. När saker faller bort och livet bitvis går sönder. När man inte klarar av alla bollarna längre, utan tappar vissa-eller alla-under en tid.  Det är nämligen helt förfärligt och kan kosta oerhört mycket mer på viktiga punkter än ett missat svarsdatum-även om man med sitt förstånd vet och förstår att ett bröllopsdatum är viktigt.
    Alla mina vänner och släktingar har osat och de som inte har gjort det har jag ändå haft kontakt med och vet att dom kommer eller inte kommer. Det är sambons släktingar och vänner som inte osat och jag känner inte att jag har så stor lust att jag dem då det inte är mina vänner och inte så viktigt för min del om de kommer eller inte. 
    Mmmm...så när allt kommer till kritan är det kanske dig själv som somliga inte är så viktiga för-och då kan du kosta på dig att både bli mer förorättad än du skulle blivit om det vore dina egna närmaste, och dessutom straffa dem hårdare, eftersom de ändå inte spelar så stor roll i ditt liv.
    Är inte det lite av hyckleri och dubbelmoral isåfall? Med tanke på ditt behov av att få bevis för att er tillställning och dag är viktig för andra menar jag. För, dina egna närmaste har du ju i osäkra fall hört dig för med och träffat ändå? Alltså är det  mer omsorg om dem och huruvida de kommer ifrån din sida, än det är vad gäller folk från din sambos sida. Dina egna polare har ju tydligen haft mer sömsmån med sitt OSAnde eftersom du "träffat dem ändå" även om de inte var så duktiga på att svara i själva verket.
    För att-igen-vända på steken, så kanske du kan låtsas och leva dig in i hur du skulle hanterat det uteblivna beskedet om det istället vore din bästis som inte svarat? Hade hon varit värd ett telefonsamtal?

Jag skulle också våga mig på gissningen att du kommer att få ett antal svar nu de allra sista dagarna-eftersom det ÄR dagar kvar innan folk faktiskt har svarat försent eller inte alls.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • TheD

passionsblomman - tummen upp och en stor puss på kinden ;)

• Chicita
    stealmystyle skrev 2013-06-29 11:43:55 följande:
    Det är förnedrande för att det känns som att man tvngar folk till att gå. Visst förstår inte alla att detta är vår viktigaste dag hittills i livet, men är man så ointresserad av att komma att man inte ens osar, så vill inte jag behöva ringa och tjata på folk. Hör de inte av sig så är det ju antagligen inte viktigt för dem. Många som inte har hört av sig är min sambos vänner.
    Tvingar? Du sitter väl inte med hagelbössan och hotar dom?
    Jag tycker att det hör till vanligt hyfs och faktiskt till den allmänbildning och vett och etikett som du själv hänvisar till, att man kollar av så det inte hänt något.
    Hur kul skulle det vara för dig på bröllopsdagen om det kommer 2 par som faktiskt hade svarat, men breven kom bort i posten...

Om det är din sambos släkt och vänner så får väl han sätta sig och kolla med vännerna och hans föräldrar kanske kan kolla med släkten. Det är ju så enkelt att bara säga "OSA-datumet för bröllopsfesten har gått ut nu och vi har inte fått svar från er, vi vill bara bekräfta att ni inte kommer så att vi kan anmäla rätt antal personer till cateringfirman" - eller något liknande...
    Men innan du blir ännu mer stressad av det här så kan du ge det en dag eller två efter OSA-datumet ifall postgången bara var ovanligt seg... 
    De flesta svaren kommer säkert in. Vi fick kanske 96% sista dagen och något enstaka en dag eller två efteråt... 
  • stealmystyle
    passionsblomman skrev 2013-06-29 12:54:38 följande:
    Jaha? Så din utgångspunkt är fortfarande helt utifrån dig själv och hur du och ditt liv fungerar? Jag sa ju att man kan byta perspektiv och vända på steken...

Det var ju förresten skönt för dig att din hjärna alltid fungerar även i de mest pressade lägen, grattis! Hoppas du slipper uppleva hur det är när saker och ting inte längre håller ihop som man vill och önskar. När man inte fungerar hundra procent. När saker faller bort och livet bitvis går sönder. När man inte klarar av alla bollarna längre, utan tappar vissa-eller alla-under en tid.  Det är nämligen helt förfärligt och kan kosta oerhört mycket mer på viktiga punkter än ett missat svarsdatum-även om man med sitt förstånd vet och förstår att ett bröllopsdatum är viktigt.
    Alla mina vänner och släktingar har osat och de som inte har gjort det har jag ändå haft kontakt med och vet att dom kommer eller inte kommer. Det är sambons släktingar och vänner som inte osat och jag känner inte att jag har så stor lust att jag dem då det inte är mina vänner och inte så viktigt för min del om de kommer eller inte. 
    Mmmm...så när allt kommer till kritan är det kanske dig själv som somliga inte är så viktiga för-och då kan du kosta på dig att både bli mer förorättad än du skulle blivit om det vore dina egna närmaste, och dessutom straffa dem hårdare, eftersom de ändå inte spelar så stor roll i ditt liv.
    Är inte det lite av hyckleri och dubbelmoral isåfall? Med tanke på ditt behov av att få bevis för att er tillställning och dag är viktig för andra menar jag. För, dina egna närmaste har du ju i osäkra fall hört dig för med och träffat ändå? Alltså är det  mer omsorg om dem och huruvida de kommer ifrån din sida, än det är vad gäller folk från din sambos sida. Dina egna polare har ju tydligen haft mer sömsmån med sitt OSAnde eftersom du "träffat dem ändå" även om de inte var så duktiga på att svara i själva verket.
    För att-igen-vända på steken, så kanske du kan låtsas och leva dig in i hur du skulle hanterat det uteblivna beskedet om det istället vore din bästis som inte svarat? Hade hon varit värd ett telefonsamtal?

Jag skulle också våga mig på gissningen att du kommer att få ett antal svar nu de allra sista dagarna-eftersom det ÄR dagar kvar innan folk faktiskt har svarat försent eller inte alls.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Jag har en kalender just för att inte missa saker och ting och visst kanske det är så för någon person utav dessa 30 som inte har osat, men jag tror knappast att det är så för alla. 

Mina vänner hade inte glömt bort OSA-datumet. Det som är viktigt för mig är även viktigt för dem. Precis som det som är viktigt för dem är viktigt för mig. Och ja, självklart är det viktigare för mig att mina vänner kommer än sambons vänner. I mitt fall så är det två par som inte har svarat. Min kusin som jag vet hade problem med barnvakt, vilket hon ju självklart sagt så att jag vet hur det ligger till och ett par som har bjudit in sig själva. 
  • daniiel
    stealmystyle skrev 2013-06-29 13:19:42 följande:
    Och ja, självklart är det viktigare för mig att mina vänner kommer än sambons vänner.
    Jag har läst tråden, men inte kommenterat och jag hade inte tänkt kommentera, men jag kan inte hålla mig längre. Hur i hela friden kan man resonera sådär? Du ska gifta dig med din sambo, ni två ska bli ett - en familj, men du tycker inte att det är lika viktigt att hans vänner är där som att dina är där? Håller din sambo med dig om det? Hur kan man ens tänka så om sin blivande makes (eller makas) vänner, familj och/eller släkt?! Varför är det inte lika viktigt för dig att han (eller hon) får ha sina nära och kära där för dig? Om det bara skulle vara du, din blivande, din familj och dina vänner, så skulle allt vara frid och fröjd för dig eller? För det är ju ändå du och dina som är viktiga..
  • stealmystyle
    Chicita skrev 2013-06-29 13:08:59 följande:
    Tvingar? Du sitter väl inte med hagelbössan och hotar dom?
    Jag tycker att det hör till vanligt hyfs och faktiskt till den allmänbildning och vett och etikett som du själv hänvisar till, att man kollar av så det inte hänt något.
    Hur kul skulle det vara för dig på bröllopsdagen om det kommer 2 par som faktiskt hade svarat, men breven kom bort i posten...

Om det är din sambos släkt och vänner så får väl han sätta sig och kolla med vännerna och hans föräldrar kanske kan kolla med släkten. Det är ju så enkelt att bara säga "OSA-datumet för bröllopsfesten har gått ut nu och vi har inte fått svar från er, vi vill bara bekräfta att ni inte kommer så att vi kan anmäla rätt antal personer till cateringfirman" - eller något liknande...
    Men innan du blir ännu mer stressad av det här så kan du ge det en dag eller två efter OSA-datumet ifall postgången bara var ovanligt seg... 
    De flesta svaren kommer säkert in. Vi fick kanske 96% sista dagen och något enstaka en dag eller två efteråt... 
    Nu ska ju folk osa via mail och jag kollar min skräpppost på daglig basis så jag har svårt att tro att "brevet skulle kommit bort". Och självklart kommer någon få sätta sig och kontakta hans vänner och släkt, men det gör inte mig mindre irriterad att folk inte osat i tid. Som jag har försäkt förklara så anser jag att det hanldlar om angangemang, och har man inte angagemanget att orka osa i tid så anser jag att det känns slöseri med pengar att bjuda dessa människor som ändå inte är speciellt angelägna om att komma. Med undantag för folk som har stora problem i sitt liv så som "passionsblomma" vill få det att verka som. 
  • stealmystyle
    daniiel skrev 2013-06-29 13:25:04 följande:
    Jag har läst tråden, men inte kommenterat och jag hade inte tänkt kommentera, men jag kan inte hålla mig längre. Hur i hela friden kan man resonera sådär? Du ska gifta dig med din sambo, ni två ska bli ett - en familj, men du tycker inte att det är lika viktigt att hans vänner är där som att dina är där? Håller din sambo med dig om det? Hur kan man ens tänka så om sin blivande makes (eller makas) vänner, familj och/eller släkt?! Varför är det inte lika viktigt för dig att han (eller hon) får ha sina nära och kära där för dig? Om det bara skulle vara du, din blivande, din familj och dina vänner, så skulle allt vara frid och fröjd för dig eller? För det är ju ändå du och dina som är viktiga..
    För MIG är det viktigare att mina vänner är där än min sambos. För hans skull så hoppas jag ju såklart att alla hans vänner kommer, men det hade ju inte gjort min dag och kväll tråkigare för att ett par från hans sida inte hade kommit. Precis som att han resonerar att det är viktigare för HONOM att hans bästa vän kommer än att min bästa vän gör det, även om han hade tyckt att det var tråkigt för min skull om hon inte skulle komma. 
  • daniiel

Man behöver inte ha stora problem i sitt liv för att råka glömma något. Den här gången var det kanske erat bröllop, en annan gång var det börsen i mataffären eller att barnet skulle komma extra tidigt till skolan en dag. Människor är inte felfria och bara för att man glömmer något, så betyder det inte att man inte är engagerad eller intresserad av något.

Vi hade också folk som inte OSAt i tid, och folk som vi inte ens hörde av och kunde få tag på efter OSA. Det är tråkigt, väldigt tråkigt, och en sådan gång kan man ju ganska enkelt dra slutsatsen att dom människorna inte var speciellt intresserade. Det blev spiken i kistan, så på sätt och vis kom ju något "gott" ur det. Vi behöver inte längre visa intresse åt deras håll heller.

Men trots det, så tycker jag att man ska försöka att hellre fria än fälla och inte bara anta att dessa människor inte bryr sig. Ge dom en chans.

Och jag kan fortfarande inte förstå ditt resonemang om att dina gäster är viktigare än din blivandes.

• Chicita
    stealmystyle skrev 2013-06-29 13:26:13 följande:
    Nu ska ju folk osa via mail och jag kollar min skräpppost på daglig basis så jag har svårt att tro att "brevet skulle kommit bort". Och självklart kommer någon få sätta sig och kontakta hans vänner och släkt, men det gör inte mig mindre irriterad att folk inte osat i tid. Som jag har försäkt förklara så anser jag att det hanldlar om angangemang, och har man inte angagemanget att orka osa i tid så anser jag att det känns slöseri med pengar att bjuda dessa människor som ändå inte är speciellt angelägna om att komma. Med undantag för folk som har stora problem i sitt liv så som "passionsblomma" vill få det att verka som. 
    Man kan skriva fel mailadress exempelvis. Och om det då råkar bli till en existerande mail så är det inte säkert att man märker att det har blivit fel. Har svaret inte kommit tillbaka så borde det ju ha kommit fram... eller hur?
    Poängen är att dom kan ha trott att dom har svarat.
    Dom kanske sa till din sambo, eller sa till hans föräldrar när inbjudan kom att "ååh vad kul det är klart att vi kommer" och så tror dom att det räcker. För dom har ju sagt att dom ska komma...

Man behöver inte ha stora problem i sitt liv för att glömma bort något man ska svara på.
    Speciellt inte om den saken ligger långt fram i tiden. De flesta väntar med att svara för man måste veta om man får ledigt, om man får hundvakt, barnvakt eller pengar till resan/ boende eller vad det nu kan vara.
    Alla är inte superorganiserade och då är det lätt att det glöms bort om man har mycket att göra.
    Det betyder inte att dom inte bryr sig om ert bröllop eller att dom är ointresserade. Det betyder bara att dom har annat i sitt liv som tar upp mer av deras tankar just nu.

Du säger att ett av paren från din sida som inte har svarat än är ett par som har bjudit in sig själva...
    Jamen om dom har bjudit in sig - och sen fått en officiell inbjudan så kanske dom tror att det är klart? Då kanske dom tror att det var ok eftersom ni vet att dom ville komma...
    Som exempel bara alltså...

Du har full rätt att vara besviken på att det inte har blivit som du tänkte dig det hela.
    Men sätt dig ner, andas och försök känn efter vad som är viktigast den här dagen. Är det viktigt att de ni bjöd in är där (dom är ju uppenbart viktiga för er annars skulle ni väl inte bjudit in dom?).
    Tja... då kanske ni ska kolla vad som hänt som sagt så det inte blir någon miss i slutänden. För det kan vara mer pinsamt och "förnedrande" än att lyfta luren och kolla om dom kommer eller ej... 
  • TheD

Det är sånt här  gästerna borde läsa... För inte kommer du vara omtyckt efter det. Engangemang...ja, gästernas uppgift är att svara. Självklart ska de svara när det förväntas men även om folk skriver i kalendern så är det inte alltid det är något som prioriteras just vid det tillfället - "just det, men jag gör det sen"Om nu dessa personer inte har svarat och du säger att  "och har man inte angagemanget att orka osa i tid så anser jag att det känns slöseri med pengar att bjuda dessa människor som ändå inte är speciellt angelägna om att komma"varför ska någon då ringa runt för det verkar som du ändå inte vill att dessa gäster ska komma...?Jag reagerar också på det du skriver om vännerna. Men är det  inte bra att din sambo har vänner? Du tror inte det är viktigt för honom att hans vänner kommer? Newsflash - ni är två som ska gifta er. Det är inte bara din dag.     

Svar på tråden Vet inte folk vad OSA betyder?