• stealmystyle

Vet inte folk vad OSA betyder?

Två dagar kvar till ssta OSA-datumet och vi har fortfarande närmare 30 personer som inte hört av sig. Pratade med en nära vän och frågade om dom skulle komma, hon svarade då att det var klart dom skulle. Jag förklarade att många inte hade osat (även inte denna personen) och hon svarar då "jaha, jag trodde osa betydde att man bara svarade om man inte kunde komma". Nu är ju inte den här tjejen smartaste kniven i lådan, men jag börjar fundera på om det är fler som missuppfattar det här med osa då det är så många som inte har hört av sig. 

Någon annan som har hört något liknande? 

• Svar på tråden Vet inte folk vad OSA betyder?
  • CoolJen

Såhär skrev jag, jag hoppas att det inte kan feltolkas på nåt sätt.
    (vi har iofs även en inbetalning för övernattning som ska betalas tillsammans med svaret så det minskar nog risken med att behöva jaga folk, hoppas jag!)

Kära gäster, vi vill gärna att ni svarar till oss både om ni kommer eller inte kommer. Ta heller inte för givet att "de vet ju att vi kommer", vi vill gärna se eller höra svaret. Det kan ni göra antingen i detta formulär eller genom sms/samtal

• stealmystyle
    CoolJen skrev 2013-06-30 18:49:15 följande:
    Såhär skrev jag, jag hoppas att det inte kan feltolkas på nåt sätt.
    (vi har iofs även en inbetalning för övernattning som ska betalas tillsammans med svaret så det minskar nog risken med att behöva jaga folk, hoppas jag!)

Kära gäster, vi vill gärna att ni svarar till oss både om ni kommer eller inte kommer. Ta heller inte för givet att "de vet ju att vi kommer", vi vill gärna se eller höra svaret. Det kan ni göra antingen i detta formulär eller genom sms/samtal
    Tycker att det var jättebra! Så här i efterhand så önskar jag att jag också hade varit så tydlig. 
  • CoolJen
    stealmystyle skrev 2013-06-30 19:32:22 följande:
    Tycker att det var jättebra! Så här i efterhand så önskar jag att jag också hade varit så tydlig. 
    Däremot har jag ändå rädslan för att det kommer vara folk som inte har OSAt i tid
  • MrsM

Jag skickade ut ett "påminnelsemail" någon dag innan sista osa eftersom folk också glömmer att det faktiskt inte bara är de som kommer som ska svara utan ALLA som man har bjudit (dvs även de som inte kan). Sen pratade jag eller smsade jag till dem som efter osa datumet fortfarande inte hört av sig. Jag tyckte inte alls det var jobbigt att sk jaga folk. Vet att det kan finnas en miljon anledningar att de inte har svarat och trodde ingen av dem var att mitt bröllop var oviktigt. Dessutom var det nästan lite kul att se och höra deras...vad ska jag kalla det...skam över misstaget de begått. Att folk inte osa:r i tid visste jag från början var ett stort problem så det var väntat. Tråkigt, men de är aldrig något personligt mot brudparet utan snarare okunskap, glömskhet eller något annat dumt. Låt inte något sånt förstöra för er.

• Alyllyra

Värst vad vi verkar vara lyckligt lottade då. Nästan alla har svarat i tid, sista svarsdag var igår. Och de som inte har gjort det tänkte jag skicka ett litet påminnelse-sms till så att de tar sig samman och svarar. Men vi har gott om tid, cateringfirman behöver inte veta förrän i slutet av juli så det är inte bråttom. Vi satte ju datumet i god tid eftersom vi vet att det är lätt att glömma, har ju glömt själva några gånger (inte till just bröllop men till andra saker...).

Tycker inte det är särskilt konstigt att påminna folk, vad tjänar det till att bli upprörd över? Bara för att man själv är duktig betyder väl inte att andra är det? Om man ständigt går runt med höga förväntningar på andra människor kommer man definitivt att bli besviken!

• anne på grönkulla

Nej, det vet nog folk inte rent allmänt. Jag tror heller inte att det är meningsfullt att bli stött för det. Jag skulle personligen hellre påminna folk i förväg i samband med ett missat OSA än behöva hantera folk som kommer på själva bröllospdan som ni förutsatt inte ska komma men som själva tycker att de anmält sig (typ sagt "vad roligt med bröllop" när ni setts). Är inte det scenariot mer skadligt för era framtida relationer? Hur skulle ni bemöta dem, den dan och i framtiden om det hände?

• MeaJ

Nej jag tror inte alla vet vad osa är.
    1 vecka efter vårat osa hade 8 par fortfarande inte svarat. 

Sommarbrud 2013
  • stealmystyle
    MeaJ skrev 2013-07-01 22:24:23 följande:
    Nej jag tror inte alla vet vad osa är.
    1 vecka efter vårat osa hade 8 par fortfarande inte svarat. 
    Sommarbrud 2013
    Hörde ni av er till dem sen, och vad sa det isf?

• stealmystyle

Nu har vårat OSA-datum varit. Några hörde av sig sista dagen och några har inte hört av sig alls. Har lämnat över det till sambon att ta tag i då det bara är hans vänner som inte osat än. 

• MeaJ
    stealmystyle skrev 2013-07-03 18:30:33 följande:
    Hörde ni av er till dem sen, och vad sa det isf?

våran toastmaster ringde, dom hade glömt bort att svara. 2 tackade ja, resten nej
    Sommarbrud 2013
  • Augusti13

Läste precis hela tråden, och oj vad vissa är hårda mot TS.

TS, jag tycker inte alls det är konstigt att du tänker "mina" och "hans" vänner. Inte blir väl jag automatisk kompis med mina vänners makar, bara för att de gifter sig? haha! Däremot, precis som du säger, bryr du dig om att de ska komma för HANS skull - men inte lika mycket för din egen. Helt naturligt, ju.

Ang OSA: vi bjöd 120 pers, och 50 av dessa hade inte OSAt när vi gick in i "OSA-veckan". Men faktiskt, alla svarade i tid, utom en som svarade dagen efter och till och med bad om ursäkt :)

• stealmystyle
    Augusti13 skrev 2013-07-05 16:02:51 följande:
    Läste precis hela tråden, och oj vad vissa är hårda mot TS.

TS, jag tycker inte alls det är konstigt att du tänker "mina" och "hans" vänner. Inte blir väl jag automatisk kompis med mina vänners makar, bara för att de gifter sig? haha! Däremot, precis som du säger, bryr du dig om att de ska komma för HANS skull - men inte lika mycket för din egen. Helt naturligt, ju.

Ang OSA: vi bjöd 120 pers, och 50 av dessa hade inte OSAt när vi gick in i "OSA-veckan". Men faktiskt, alla svarade i tid, utom en som svarade dagen efter och till och med bad om ursäkt :)
    Jag tycker också att vissa har varit onödigt hårda. Tråkigt när man inte kan diksutera sakfrågan utan att komma med personliga påhopp.. Men men. 

Va härligt att alla svarade i tid! Snart är det en vecka sen sista osa och 3 inbjudningar har fortfarande inte svarat. Har som sagt lämnat över det till sambon, men han vill inte "stressa" dom och tycker att vi kan vänta lite med att höra av oss, så jag ger det någon vecka till, sen måste jag börja med det sista.  
  • Carina10

Att en kanske missar att svara är en sak....att det kan hända någonting för en person så det faller ur minnet att man ska OSA är en sak.

Men när så MÅNGA gör det förvånar mig. Visste inte att så många saknar vett o etikett Förvånad
    Är ofta detta kommer upp på olika trådar...att folk inte har vett att svara i tid.

Och påminna dom är för mig som att krusa dom..."snälla, kom på vårt bröllop". Är inte ens bröllop mer värt än så kan dom stanna hemma med sig...mohaha...Flört

Tycker också det är bra att hålla lite på dina o mina vänner! :)
    Man behöver inte dela vänner eller toalettpapper med varandra bara för att man är ihop, sa en gammal dam till mig en gång. Drömmer

• stealmystyle
    Carina10 skrev 2013-07-05 20:49:18 följande:
    Att en kanske missar att svara är en sak....att det kan hända någonting för en person så det faller ur minnet att man ska OSA är en sak.

Men när så MÅNGA gör det förvånar mig. Visste inte att så många saknar vett o etikett Förvånad
    Är ofta detta kommer upp på olika trådar...att folk inte har vett att svara i tid.

Och påminna dom är för mig som att krusa dom..."snälla, kom på vårt bröllop". Är inte ens bröllop mer värt än så kan dom stanna hemma med sig...mohaha...Flört

Tycker också det är bra att hålla lite på dina o mina vänner! :)
    Man behöver inte dela vänner eller toalettpapper med varandra bara för att man är ihop, sa en gammal dam till mig en gång. Drömmer
    Du sätter ord på precis hur jag ser på det! Skönt att någon förstår hur jag tänker. 
  • ThereseV

Att folk inte osar i tid och man måste jaga dom är ju rätt jobbigt och irriterande, men för oss var det 7 st som tackade ja men som inte dök upp på bröllopet..så det är tydligen ganska svårt att förstå det där med osa...

• Pippilångstump

Nej jag tror inte alla vet det. Och sedan anser de nog att de är självklara och hade sagt nej isf.

När jag gifte mig första gången (10 år sedan) så osade inte många, gjorde de det så ringde de svärmor :what:, för så skulle det ju vara. Självklart stog vårt nr i inbjudan och absolut inte (dåvarande)svärmors. 

• CoolJen

Jag tror att min tydliga plan går i stöpet då jag skrev detta på hemsidan och trodde att alla skulle läsa hemsidan då jag skrivit detta i inbjudan

Det som står i inbjudan är bara välkommen, plats, tid, osa-datum och mer info på hemsidan

Inte ens det yngre folket har kollat på hemsidan, alla frågar frågor om en massa saker och alla svar finns på hemsidan.

• ThereseV
    CoolJen skrev 2013-07-08 20:53:06 följande:
    Jag tror att min tydliga plan går i stöpet då jag skrev detta på hemsidan och trodde att alla skulle läsa hemsidan då jag skrivit detta i inbjudan

Det som står i inbjudan är bara välkommen, plats, tid, osa-datum och mer info på hemsidan

Inte ens det yngre folket har kollat på hemsidan, alla frågar frågor om en massa saker och alla svar finns på hemsidan.
    Jag hade samma problem..det var nästan ingen som kollade vår sida. Folk är generellt väldigt dåliga på sånt har jag märkt...
    Vi var tvugna att ändra tid, så för att snabbt få ut den infon så skapade vi ett event på facebook där vi överst skrev "OBS ändrad tid!" Eller liknande. Alla tryckte i att dom skulle komma, men när man pratade med folk så hade dom inte läst texten alls.....
  • CoolJen
    ThereseV skrev 2013-07-09 02:01:48 följande:
    Jag hade samma problem..det var nästan ingen som kollade vår sida. Folk är generellt väldigt dåliga på sånt har jag märkt...
    Vi var tvugna att ändra tid, så för att snabbt få ut den infon så skapade vi ett event på facebook där vi överst skrev "OBS ändrad tid!" Eller liknande. Alla tryckte i att dom skulle komma, men när man pratade med folk så hade dom inte läst texten alls.....
    Suck ja...
    Jag är en sån som alltid helt naturligt läser all information och jag skaffar mig min egen information.
    Jag måste börja lära mig att människor är olika och fungerar inte som jag gör...men det är svårt
Svar på tråden Vet inte folk vad OSA betyder?