• stealmystyle

Vet inte folk vad OSA betyder?

Två dagar kvar till ssta OSA-datumet och vi har fortfarande närmare 30 personer som inte hört av sig. Pratade med en nära vän och frågade om dom skulle komma, hon svarade då att det var klart dom skulle. Jag förklarade att många inte hade osat (även inte denna personen) och hon svarar då "jaha, jag trodde osa betydde att man bara svarade om man inte kunde komma". Nu är ju inte den här tjejen smartaste kniven i lådan, men jag börjar fundera på om det är fler som missuppfattar det här med osa då det är så många som inte har hört av sig. 

Någon annan som har hört något liknande? 

• Svar på tråden Vet inte folk vad OSA betyder?
  • passionsblomman
    stealmystyle skrev 2013-06-29 13:26:13 följande:
    Med undantag för folk som har stora problem i sitt liv så som "passionsblomma" vill få det att verka som. 
    Nä. Det villjag inte alls få det att verka som. jag försöker få dig att inse att det går att välja synviklel och inställning. Flr si egen sinnesfrids skull.
    Du kan välja Den Förorättades väg (eler rent av Den Förnedrades ( !) och sitta på din förorättade bak och gnugga dig i den känsla. Fråga dig dock vart någonstans och i viken slags positiv rikting det tar dig-oavsett hur rätt ddu har i någon som helst princip.

Du kan å andra sidan välja att besvara din egen fråga med den sanna och enkla: "nej, alla vet inte vad OSA betyder. Och ännu färre vet att det förutom boktsavsbetydelsen Om Sva Annhålles, även inkulderar ett "(jävligt) snabbt (och med erforderligt jubel och tacksamt engagemang) annars har du förnedrat bruden genom att visa ointresse.
    Du kan också ta med i ekvationen att andra kanske inte är lika duktiga som du själv på att hålla reda på allt-utan att de fördenskull är onda, saknar vett, eller skiter i dig och ditt (eller ert?) bröllop.et behöver definitivt inte handla om hemskheter i deras liv-jag nämnde tex förut att ha fått barn, butt jobba, hålla på att flytta eller vara mitt ie n tentaperiod, som exempel på saker som lätt kan ta upp fokus och göra en disträ, splittrad och glömsk inför annat. att vara nykär-eller för den delen att hållla på att planera en törre fest, som exempelvis ett bröllop kan vara andra sådana faser i livet. Flört

Med den (något mer förlåtande) inställningen, slipper du vara vare sig särskilt irriterad (nu när den första förvånangen över andras okunskap och dåliga allmänbildning torde ha lagt sig), eller stött i kanten, förnedrad, arg eller någon annan negativ känsla. Istället skulle du kunna fokusera på hur du snabbast och enklast ska få fatt i de kvarvarande inbjudna för att få ett definitivt besked. Lämpligen inte förrän efter OSA passerat, eftersom de fortfarande faktiskt inte gjort något större fel förrän då.

Som du nu tycks välja, framstår det egentligen som att du är fullt beredd att ha "obildad tölp" som skäla att stryka folk ifrån din gästlista, med hänvisning till att enbart tillräckligt allmänbildade göre sig besvär. För, du har ju fått svar på din fråga: alla vet inte vad osa betyder och regelrna däromkring! Men det spelar visst ingen roll för dig-de borde vetat och gör de inte det så är det inte okunskap utan en personlig förolämping?

Det jag är ute efter är alltså inte att måla upp eländesbilder för andra, utan fortfarande att få dig att tänka dig i andras möjliga orsaker utfrån andra perspektiv än det du själv har (fastnat i).
    För din egen skull mest, faktiskt.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • annapia

Försökte citera ett inlägg men det blev alldeles tokigt:Skulle stå: Vilken härlig start på ett äktenskap  . "Mina" vänner och "hans" vänner, ser ut som ni har en väldigt tydligt uppdelning. Med mina ögon sett mycket tragiskt........  

• stealmystyle
    annapia skrev 2013-06-29 14:44:08 följande:
    Försökte citera ett inlägg men det blev alldeles tokigt:Skulle stå: Vilken härlig start på ett äktenskap  . "Mina" vänner och "hans" vänner, ser ut som ni har en väldigt tydligt uppdelning. Med mina ögon sett mycket tragiskt........  
    Vi älskar varandra och vill dela livet med varandra, men för det behöver inte det betyda att man gillar varandras vänner. Det är nämligen inte dem jag vill dela livet med. Men det är ju fint att situationen inte ser ut så för er, men jag tycker inte att du ska döma ut vårt blivande äktenskap för det. Vi har gemensamma vänner också, men sedan har sambon några som han gillar att umgås med som jag inte är så förtjust i och tvärt om. Oxh självklart är de ändå bjudna på Vårt bröllop, men det gör inte MIG varken till eller från om de kommer även om jag såklart hoppas att de kommer för sambons skull. 
  • passionsblomman
    Oj! vad hände där? Det ser ut som om du citerat typ alla inläggen i hela tråden..
    Men, ett generellt tips är att man måste oftast inte citera så mycket som matror.Sällan hela inlägg åtminstone. Man trycker på "citera-knappen" och sedan kan man klippa i det man citerar. det är viktigt att man ser till att ha klickat utanför citatrutan så marköern inte står i den grå delen, inana man skriver sitt egna inlägg. Annars kommer det man skriver att bli en del av citatet.

Ofta räcker det dock att adressera den man vänder sig till, som tex "Annapia, jag håller med dig" eller liknande, om inte inlägget man hänvisar till ligger långt bak i tråden eller så.

Det blir mycket mer lättlästa trådar om man slipper se (så långa inlägg som minaTungan ute) upprepade massor av gånger så fort någon vill kommentera något av det som sagts.
  • passionsblomman

Annapia, (och alla andra) ett annat tips är att om en sådan där konstig sak händer när man skriver, så kan man få bort inlägget genom att anmäla det (man klickar på den lilla handen bredvid citera-knappen). Man talar om varför man vill få bort sitt egna inlägg och sedan tar moderator bort det åt en.

• annapia

Har nu anmält det som du rekomenderade passionsblomman. Hoppas det justeras!

• Sudditjuven
    På vilket sätt är det tragiskt egentligen? 
  • stealmystyle
    Sudditjuven skrev 2013-06-30 15:25:01 följande:
    Jag förstår inte heller det tragiska. Skulle gärna vilja ha en förklaring till vad personen menar. 
  • Sudditjuven
    stealmystyle skrev 2013-06-30 17:30:37 följande:
    Jag förstår inte heller det tragiska. Skulle gärna vilja ha en förklaring till vad personen menar. 
    Det är lite som att säga att "vi är gravida".. Är glad att jag har "mina" vänner och min sambo har "sina". :) Att våra vänner sedan kommer bra överrens är ett jätteplus.
  • ThereseV
    Sudditjuven skrev 2013-06-30 15:25:01 följande:
    Jag undrar också vad det tragiska är. Det är många av min sambos vänner som jag faktiskt knappt har träffat, och jag kan ju inte säga att dom är mina vänner. Jag tycker ju snarare att det är lite varningsklocka när man inte har något "eget" utan sitter ihop i princip allt. 

stealmystyle skrev 2013-06-29 10:13:03 följande:
    Någon annan som har hört något liknande? 
    Det var väldigt många som inte hade osat när vårt datum gick ut och då hade vi bara en månad innan bröllopet. Vi fick jaga som galnigar i ett par veckor. Någon vecka innan så fick vi några avhopp från folk som tackat ja innan och nu, mindre än en vecka så har vi fått avhopp för att någon fått andra planer..så nja..jag är tveksam till om folk förstår det där med att osa och vad det innebär att ha osat. Jag är inte så bitter som jag låter ang avhoppen, dom flesta har bra anledningar..men oj vad mkt energi vi fått lägga på att ta reda på vilka gäster som kommer och inte och jag har ändrat tårtantalet så många gånger att det börjar bli pinsamt att prata med konditorn...

Svar på tråden Vet inte folk vad OSA betyder?