• Äldre 9 Jun 17:29
    2492 visningar
    10 svar
    10
    2492

    Bara bjuda halva följet till middag?

    Jag har ett litet dilemma. Om man känner att man enbart vill ha sina närmaste med på middagen men hade tänkt bjuda ett helt gäng andra människor till vigseln.. hur berättar man detta på bästa sätt utan att det blir knorr? 

    Min plan är att stanna kvar en timme (plus/minus) efter vigseln och bjuda på champagne innan de som är bjuda till middag smiter iväg, men jag vet inte riktigt om jag känner att det räcker för att göra alla nöjda?

    Hur har ni gjort? 

  • Svar på tråden Bara bjuda halva följet till middag?
  • Äldre 9 Jun 17:34
    #1

    Gör två olika inbjudningar. En där ni bjuder in till vigsel + snittar och bubbel en stund efter vigseln och en annan där ni bjuder in till vigsel + middag.

    Det är inte helt ovanligt att man gör så, det förekommer, och jag tycker inte det är något konstigt med det. Det viktigaste i det här tror jag är hur man gör när brudparet (ni) och era middagsgäster ska ta farväl av övriga gästerna och dra vidare på middagen.

    Ungefär hur många har ni tänkt bjuda totalt och hur många av dom vill ni bjuda med på middagen? Hur närstående blir gästerna till middagen?


  • Äldre 9 Jun 18:31
    #2
    daniiel skrev 2013-06-09 17:34:13 följande:
    Gör två olika inbjudningar. En där ni bjuder in till vigsel + snittar och bubbel en stund efter vigseln och en annan där ni bjuder in till vigsel + middag.
    Men förväntar sig inte alla gäster middag? Eller är det bara något jag har fått för mig?
    daniiel skrev 2013-06-09 17:34:13 följande:
    Ungefär hur många har ni tänkt bjuda totalt och hur många av dom vill ni bjuda med på middagen? Hur närstående blir gästerna till middagen?
    Vi blir max 50 gäster, varav 25-30 kommer att närvara på middagen :)
  • Singin­gFanta­cia
    Äldre 9 Jun 19:10
    #3

    Man förväntar sig inte middag efter bröllop. Vi har bjudit en del enbart till kyrkan och en del till kyrka och middag samt fest. Jag vet andra som har haft eftersläpp efter middagen också. Då får man vara med att festa ändå. Allt beror ju på vart man ska ha det osv.


  • Äldre 9 Jun 20:22
    #4

    Det är kanske något som du förväntar dig ;) Men långt ifrån alla! Vissa brudpar har ju inte ens middag, för någon. Utan man kanske har förmiddagsbröllop med en lunch eller tebröllop med fika osv.

    Jag tycker det låter som ett bra alternativ för er att ha två olika inbjudningar. Hälften av gästerna får en till vigseln med efterföljande bubbel och andra hälften får till vigseln och även middag. Inget konstigt med det :)

    Men som sagt, det knepiga blir att få till ett bra avslut på minglet efter kyrkan, så att ni och dom som ska på middagen kan åka vidare :)


  • Äldre 9 Jun 22:19
    #5
    Sudditjuven skrev 2013-06-09 18:31:09 följande:
    Men förväntar sig inte alla gäster middag? Eller är det bara något jag har fått för mig?
    daniiel skrev 2013-06-09 17:34:13 följande:
    Ungefär hur många har ni tänkt bjuda totalt och hur många av dom vill ni bjuda med på middagen? Hur närstående blir gästerna till middagen?
    I de sammanhang jag kommer från, har det inte alls varit oanligt med en slags "öppet hus" i församlingshemmet, med fika och firande för alla som kommit för att se vigseln. Eftersom kyrkan är öppen för alla och vigselgudstjänsten har varit en rolig händelse för hela församlinen, har jag varit van att det är typ fullsmockat när det blir bröllop-alla vill ju se och gratta! Att sedan efter en stund brudparet åkt vidare tillsammas med de närmast inbjudna för fortsatt middag och festligheter i lite mindre krets, har alls inte varit något konstigt.

    Du får ju lov att vara tydlig med vem som är inbjuden till vad-man kan adrig vänta sig något annat än vad man får sig meddelat!
    Att göra ett tydligt avslut på del ett genom någon slags happening, som att brudparet åker iväg med buller och bång är ju det enklaste för att markera uppbrott.

    Personligen tycker jag förövrigt att bröllopstårtagrejen passar bra i del ett, eftersom jag ofta upplever att den sent på kvällen ska klämmas in "bara för att" trots att man redan haft efterrätt vid middagen och trots att folk är mer inne på att dricka vin och drinkar än att äta tårta. Så, fika och mingel under lite lättsamma former och dsedan middag är inte alls konstigt i min värld.

    Att man sedan kan ha svårt att dra linjen mellan vilka som ska höra till vilken grupp-och att risken alltid finns att någon upplever sig mer nära än man själv upplever dem, och därmed riskerar att såra någon, det ingår i hela den här svåra saken med att bjuda och inte bjuda.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 9 Jun 22:49
    #6
    passionsblomman skrev 2013-06-09 22:19:55 följande:
    Du får ju lov att vara tydlig med vem som är inbjuden till vad-man kan adrig vänta sig något annat än vad man får sig meddelat!
    Hur meddelar man det bäst? Är det så enkelt som att utesluta ordet "middag" på inbjudan till de som inte ska vara med på middagen?
  • Äldre 9 Jun 23:07
    #7

    Ja, jag skulle skriva ut tydligt:

    Välkommen att närvara på vigseln med efterföljande brudskål och tårta...

    Välkommen att närvara vid vigsel och efterföljande middag... 

    på de respektive inbjudningskorten

    De som inte är bjudna på middag kommer ju naturligtvis att inse att kvällen fortsätter för en del av sällskapet, men det är inget att försöka dölja på något sätt-det är inget fel.
    Vill du vara extra tydlig med den första delen, kan du ju även skriva ut när du tror att den kommer att vara slut.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 16 Jun 01:14
    #8
    passionsblomman skrev 2013-06-09 23:07:12 följande:
    Ja, jag skulle skriva ut tydligt:

    Välkommen att närvara på vigseln med efterföljande brudskål och tårta...

    Välkommen att närvara vid vigsel och efterföljande middag... 

    på de respektive inbjudningskorten
    Tanken är att vi ska ha en hemsida att hänvisa till. Då ska jag bara skriva ut hemsidan till de som ska närvara på middagen?
  • Ariana
    Äldre 16 Jun 11:55
    #9

    Innan jag började läsa forumet här har jag alltid trott att en inbjudan till bröllop innebär efterföljande middag och fest. Jag har aldrig varit eller hört någon som varit på något annat. Därför förmodar jag att många liksom jag skulle förutsätta att det ingår. Vill man ha det på annat sätt ska man naturligtvis ha det så, men var i så fall övertydlig med att man bara bjuder in till brudskål, framför allt om det är personer som måste resa för att kunna närvara vid bröllopet. Om jag hade fått en inbjudan köpt klänning, present (jag vet att det är frivilligt, men man förväntas ändå ha med sig en present), bokat resa och hotell och det sen visat sig att jag inte var inbjuden till festen och det inte tydligt hade framgått av inbjudan så hade jag blivit både ledsen och arg. Jag tycker att idén ovan att ange en tid är bra, då förstår man ju att det bara är brudskål och inte middag.

    Det kan även vara en idé att det framgår att de närmaste sedan kommer att avvika till middag så att man redan innan vet att det blir så även om man inte är bjuden till det, men då gäller det att få till en skrivning så att man förstår att man inte är med i den gruppen.

  • Äldre 16 Jun 17:31
    #10

    Tanken är att vi ska hyra en buss som hämtar alla gäster till vigseln och sedan lämnar de gäster som inte ska vidare till middagen.  Tror att det kan bli en ganska bra brytning. Givetvis ska jag vara duktig övertydlig med vilka som ska vidare. :) 

Svar på tråden Bara bjuda halva följet till middag?