• imoen
    Äldre 7 Jun 10:26
    10101 visningar
    17 svar
    17
    10101

    Hur mycket är rimligt att betala en ungdom som serverar?

    Som titeln säger. Vi tänkte hyra in en eller ett par ungdomar att hjälpa med disken och koka kaffe etc på vårt bröllop. Hen kommer vara ca 15-19 år och ska inte bordservera då vi har buffé, men diska och koka kaffe och annat småpill, jag antar att det kan handla om ca kl 15-21. Vad skulle ni betala? Vad är rimligt?

  • Svar på tråden Hur mycket är rimligt att betala en ungdom som serverar?
  • Äldre 7 Jun 10:34
    #1

    Jag skulle inte ge under 100:- per timme om jag anlitade någon "under bordet" så att säga.
    Det är mycket mer jobb med disken än vad man kan tro. Så jag skulle nog ha gett en tusenlapp i alla fall även om det kanske bara blir 6 timmars jobb.

  • imoen
    Äldre 7 Jun 10:52
    #2

    Jag fick precis tag på ett syskonpar i gymnasieålder som kunde tänka sig att arbeta för oss. Jag tycker också att en tusenlapp är rimligt, men inte/person. Jag vill tillägga att vi är två studenter med småbarn så vi har rätt tight budget.

  • Äldre 7 Jun 11:11
    #3

    Jag förstår att er budget är tight.
    Men ersättningen bör ju stå i proportion mot arbetet man ska utföra och inte mot budgeten. 
    Även om diskning inte kräver mer kvalifikationer än att man är noggrann, så är det ett tungt och rätt stressigt jobb.
    Speciellt i sommarvärme.

    Vi kan ju omöjligt veta vad dom skulle acceptera för ersättning. Så ni får väl helt enkelt fråga dom.
    Var försiktiga bara så att ni inte lägger fram det som "peace of cake" där dom får bilder av att dom kan sitta och bläddra i en tidning halva tiden medans diskmaskinen tar hand om disken och kaffet brygger sig själv. För så är det inte. Man har oftast häcken full från start till mål. 

  • imoen
    Äldre 7 Jun 11:21
    #4

    Ja, självklart ska ersättningen minst motsvara prestationen. Såhär då. 100 kr/timme + käk = 1200kr i handen för de båda tillsammans? Är det rimligt?

  • imoen
    Äldre 7 Jun 11:22
    #5

    Det finns en storköksdiskmaskin i lokalen kan jag också tillägga :) så det är inte det värsta diskjobbet genom tiderna.

  • Äldre 7 Jun 11:46
    #6
    imoen skrev 2013-06-07 11:22:42 följande:
    Det finns en storköksdiskmaskin i lokalen kan jag också tillägga :) så det är inte det värsta diskjobbet genom tiderna.
    Tja jag har stått i storkök och diskat en hel del i och med att jag är i hotell & restaurang branchen. Och det är faktiskt en hel del jobb ändå Flört
    Det är varmt, fuktigt, svettigt och tungt. Maskinerna tar inte in lika mycket disk / omgång som en vanlig hemmamaskin även om det går snabbare. Men backarna ska plockas i och ur, det ska sköljas, torkas lyftas, flyttas till rätt plats...
    Det blir halt på golvet, man riskerar att halka och skaderisken är en av dom största inom restaurang...

    Om det är rimligt kan bara dom som ska göra jobbet svara på.
    Jag tycker fortfarande att det är i underkant.

    Vi gav våra hjälpare 100:- i timmen, men det var liksom ett minimum med 1000:- tyckte vi. 
    Några stannade mer än 10 timmar, andra blev inte kvar mer än 6-7 timmar för att deras jobb var slut då. Men så länge som dom gjorde det dom skulle (utan att slarva för att kunna gå tidigare) så fick dom 1000:- eller mer.

    Hör med dom. Glad
    Ni kanske kan fixa något sorts bonussystem? Alltså typ - dom får minst 600:- per person + mat. Om dom blir klara tidigare så kan dom gå tidigare (bara kolla av med toastmaster eller er att det är ok att dom går) och om ni tycker att dom skött sig riktigt bra, att disken är bra gjord, köket är städat osv så får dom en hundring var i bonus...

    Tänk på att tiden kan dra iväg. Det är inte alls säkert att dom är klara efter 6 timmar även om dom jobbar på i bra takt. Så tänk igenom det också, hur löser ni det om ni har satt ett fast pris men det var mer jobb än ni trodde så att dom blir kvar 2 timmar till... Får dom betalt för den tiden? 
    Kom överens om sånt innan.

    Två av mina tjejer som serverade hade sagt 1000:-  fast pris, och då räknade vi med ca 6-8 timmar. Dom blev kvar i 12 timmar. Jag har haft jättedåligt samvete över det. Dom sa ju att det var ok, men jag vet inte om dom verkligen menade det och det är en rätt jobbig känsla Obestämd
  • stealm­ystyle
    Äldre 7 Jun 11:55
    #7

    Jag har själv jobbat som servitris och för oss som är duktiga på det så får man kanske 120 kr tim svart, men lika mycket i timmen när det är vitt. Så för någon som inte jobbat inom restaurang tidigare och det är svart så hade jag satt 80 kr timmen då det motsvarar vad någon oerfaren skulle få ut om de jobbade inom restaurang vitt.

    Även fast många inte tror det så är det otrolig skllnad på hur man jobbar när man har jobbat inom restaurang än när man inte har det. Det handlar om att man vet vad som ska göras, när det ska göras, man ser detaljer, man löser problem utan att behöva springa och fråga någon hur man ska göra, osv. Detta gäller oavsett om det är buffé, fat eller tallriksservering. Det är mer att göra än vad man tror även under buffé.

    Vi kommer ha två erfarna servitriser på vårt bröllop de kommer jobba ca 13,00 - 22,00 Vår vigsel börjar 15,30 och vår middag (buffé) ca 17,00 Så tänk på att allt kan ta mycket längre tid än vad ni tror, speciellt om de är oerfarna. V räknar med att middagen är färdig vid 20,30 -21,00 och sedan kommer servitriserna åtminstone behöva en timme efter det att diska upp efter buffén. Städa köket. Ta ner buffébordet. Ställa upp all alkohol på baren, osv.  

  • Äldre 7 Jun 12:02
    #8

    Jag har många vänner som gladeligen ställt upp för typ 500kr, att diska, servera och plocka, stå i baren osv på bröllops, födelsedagar osv. Det var då i gymnasiet. Många gjorde det för att dom tyckte det var kul och i den åldern gillades det skarpt att kunna tjäna 500kr på en kväll/dag.

    Nu säger jag inte att man alltid ska betala 500kr/person till ungdomar, eller att det är rätt att göra så, bara att vi alla är olika. Olika med vad vi tycker saker och ting är värda, vad vi vill spendera på saker/tjänster och vilken ersättning vi kan tänka oss att jobba för. För alla är inte den enas lilla slant en liten slant.

    Jag skulle personligen i nulägen, trots att jag inte är tonåring, gärna hjälpa till en kväll på ett bröllop för 500kr. Även om jag behövde vara kvar någon timma extra osv.

    Prata med personerna i fråga. Hör om dom har några tankar kring vad dom skulle vilja ha och se om ni kan komma fram till något gemensamt, som passar er alla. Ni ska ju inte känna att ni betalar mer än vad ni kan (då måste ni ju hitta en annan lösning), men dom ska ju inte heller behöva känna att dom blir väldigt underbetalda.


  • Äldre 7 Jun 15:12
    #9

    Om personen är så ung som 15-19, så håller jag med Stealmystyle. Det är reda pengar i näven och så mycket som en tusenlapp skulle man få jobba väldigt länge för att få ut om man skulle göra det på en vanlig arbetsplats.
    Min sambo arbetar i krogbranschen i dörr (extra) och jag kan ju säga att han åker fasen inte hem med en tusenlapp i förtjänst fast han är över 40. Det är inte svartjobb, kan jag tillägga.

    Jag håller helt med Chicita om att lön ska stå i relation till insatsen, inte till budgeten.
    Men, jag tycker också det är rätt viktigt att unga som börjar jobba extra, inser vad för pengar det handlar om när man håller på med serviceyrken. Det är liksom en björntjänst att drämma till med summor som inte står i proportion till vad de framöver kommer att kunna förvänta sig.
    Ger ni dem mellan 80-100 kr/timme så tycker jag de borde nappa. Bestäm i förväg om det ska vara ett fast pris, eller om klockan ska få ticka på. För, det kan nog lätt dra iväg mot den där tusenlappen som Chicita pratar om helt bara för att det ofta tar längre tid än man tror. Särskilt om de som jobbar inte är så vana.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 7 Jun 15:44
    #10

    Att jag säger 1000:- är mest för att jag vet vilket jobb det är. Och jag vet att tiden kan dra iväg rejält.
    De flesta budgeterar för lite tid för jobbet som ska göras...
    Jag själv skulle därför sätta ett maxpris, men där jag inte behövde känna att det var hela världen om dom blev kvar några timmar extra.
    Med lite högre timkostnad än vad en lön (ut i fickan) ligger på så kan man också ställa lite högre krav på personerna. Exempelvis att köket ska vara städat och att om det inte är godkänt (diskning och städning) så får dom komma tillbaka och göra om...

    Jag har gått hem med 1000:- i fickan efter en kväll i disken.
    Det var min del av dricksen som kom in under kvällen, eftersom att all personal delade lika på den oavsett vilket jobb man gjorde Flört 

    Men jag poängterar - de enda som kan säga vad som är ok eller inte är dom som ska göra jobbet.
    Så länge man inte sockrar uppgifterna (alltså får det att låta busenkelt) så bör dom kunna säga Ja eller Nej till det man erbjuder.
    Och om det man vill erbjuda är 600:- så gör man ju det och så får man se om dom tackar ja eller inte. Om dom tycker att det är för lite så bör man veta om man kan erbjuda mer eller om man ska leta vidare på några andra som är villiga att göra jobbet för den summan... 

  • Helipa
    Äldre 7 Jun 18:18
    #11

    Jag håller med övriga: mellan 80-100 kr i timmen. 
    Det står i bra proportion utifrån arbetsbördan och tidpunkten (en lördag och kvällstid ger i normala fall även OB-tillägg).  Men huvudsaken är egentligen att de känner sig nöjda (gärna mer än nöjda), för nöjd personal gör ett bra jobb och anstränger sig för att göra arbetsgivaren nöjd, oavsett erfarenhet och ålder.

    Vi kommer erbjuda vår personal en fast summa som de får när jobbet är avslutat och sedan kommer vi att ge ungefärliga tider (med lite marginal så att de är realistiska) och även erbjuda dem att ta av maten när gästerna har tagit sin mat (buffé). Vår summa är baserad på en timlön på 100 kr/timmen plus 200kr extra. Sedan kommer vi göra klart för personalen att tiderna inte är skrivna i sten utan det är en prognos och att de är fria att gå när vi alla är överens om att jobbet är avklarat. På så sätt vet de att de kan själva sluta tidigare ifall de är effektiva och gör ett bra jobb samtidigt som vi kan känna oss trygga med att be dem stanna kvar en stund extra ifall jobbet inte är helt avslutat eller om kvällens program drar ut på tiden.

  • Äldre 7 Jun 18:40
    #12

    Jag skulle ge dem 1000:-/person för uppdraget oavsett hur många timmar det sedan blir. Samt att de naturligtvis får äta när och om det passar sig under kvällen.

  • Rebecc­aT
    Äldre 8 Jun 14:33
    #13

    Fråga dom som ska servera vad dom anser är rimligt, det är väl det bästa enligt mig. Har man tajt budget är det egentligen bäst att informera dom som man vill att ska servera från början, innan dom tackat ja, såbdom vet. Vi sa till servitriserna som vi frågade att vår budget är tajt och vi har inte möjlighet att betala så mycket som vi önskar, och så fick dom därefter säga ja eller nej. Och det slutade med att alla sa ja ändå och sa att dom gjorde det för att det var roligt att hjälpa till osv. Då har man fått fram att man absolut inte undervärdera jobbet. Och sen kan man väl bara se på sig själv, jag själv hade gärna ställt upp som servitris (vilket jag gjort ett par gånger) på bröllop till någon bekant eller vän för en billig peng, och någon gång gratis, då man vet vad ett bröllop kan kosta. Det är väl en rolig känsla att få känna att man hjälper till, och inte alltid att man gör allt för pengarna. Huvudsaken är att brudparet har informerat om det och att dom bevisar att dom verkligen är tacksamma (vilket man kan göra på andra sätt än pengar också). Med detta menar jag absolut inte att undervärdera servitriserna, eller att man på något sätt är snål och hagalen om man vill har pengar för det!!:) Utan bara att ha en konversation med servitriserna och se vad de tycket och tänker.

  • Äldre 8 Jun 20:10
    #14
    RebeccaT skrev 2013-06-08 14:33:03 följande:
    Precis Glad
    Det viktigaste är att dom inte känner sig utnyttjade. Konversation är A och O
  • Äldre 8 Jun 21:29
    #15

    Jag skulle ge 1000:- per person.

  • imoen
    Äldre 8 Jun 23:28
    #16

    Jag pratade med mina tjejer idag och erbjöd 1000 kr + käk, med tillägget att om det drar ut på tiden så fixar vi det sista själva, så dom får dra hem enligt planen. De tyckte att det var en bra deal så här är alla nöjda =) Vi har vårt (ganska intima) bröllop i en bygdegård och de bor typ granne med den, så de har dessutom nära hem. (Till skillnad från en annan som har närmare två timmars pendling till och från jobbet)...

    Men tack allihop för era inlägg, det är alltid bra att få höra hur andra tänker och resonerar så att man inte är helt av banan.

  • Äldre 8 Jun 23:38
    #17

    Vi betalade 1500:- , 1000 kr till den äldre tjejen som kan det här, och en tjej som är 15 - 500:- :)


Svar på tråden Hur mycket är rimligt att betala en ungdom som serverar?