• Marjas­inus
    Äldre 4 Jun 21:04
    8730 visningar
    35 svar
    35
    8730

    Kan man önska sig pengar i present fast man inte behöver det?

    Vi har haft sån tur att vi inte drabbats av någon sjukdom eller något annat som påverkat vår inkomstsituation att det har gått över förväntan med sparandet. Nu har vi önskat oss bidrag till bröllopsresan men nu har vi mer på kontot än vad som vi tror behövs både för resa och bröllop.

    Det är väl egentligen inget man behöver redovisa för gästerna men hur hade ni reagerat om några ni visste hade det gott ställt och knappast behövde något ekonomiskt bidrag önskade sig pengar i present? Det är ju så förtvivlat svårt att komma på saker att önska sig liksom när man bott ihop ett bra tag... 

  • Svar på tråden Kan man önska sig pengar i present fast man inte behöver det?
  • Äldre 7 Jun 14:35
    #21

    Vi har bostadsrätt och sparar till hus men sambon har för tillfället väldigt sparsam inkomst. kommer ha ett bröllop som till vissa delar kanske förvånar vissa, men vi har pengarna och tycker att det är värt varenda krona. Vi önskar oss bidrag till resa av den enkla anledningen att vi inte vill ha en massa onödiga prylar. Upplevelser är viktigare än kristallvaser och liknande. Kan inte hålla med om att det är konstigt att man önskar sig pengar även om de finns på banken och kan användas. Det är ju trots allt en gåva, tycker att det är upp till brudparets samvete att använda dessa till vad det är tänkt. Men precis som du säger tycker jag det känns märkligt att lyxa till det för lyxandets skull. Vi kommer göra vår resa oavsett om vi får in en enda krona eller inte, det kommer bara påverka hur mycket längre vi får vänta med husköp vilket är helt klart värt det!

  • Äldre 7 Jun 15:33
    #22

    Jag håller helt med om att ni ju givietvis nu kan flytta över det ni ligger plus till nya/andra sparanden och nöjt konstatera att er budget räckte.

    Däremot förstår jag frågeställningen om det här med att önska sig pengar och jag tycker det kan finnas en liten känsla i den som inte är nämn än. Nämligen att det numera är så detlajstyrt, det här med "önskningar" om present/gåva, att det inte finns något utrymme alls kvar för givarens fantasi, kreativitet eller önskan om att få ge något efter eget hjärta.
    Det kan ibland kännas som att brudparet (jubilaren) redan har bstämt sig för att alla kommer att ge så jävla fula saker att man absolut inte vill ha dem. Det är liksom kontroll ända in i även det som faktiskt är gästernas sak. Och då tänker jag på allt ifrån hur hippan ska vara, till vad för färger gästernas kläder ska gå i-ja, och då givetvis vad de ska ge för presenter.
    Och jag skulle tycka det kändes jätteknäppt att komma med pengar till vissa i min krets, när både de och jag vet att jag är sjukskriven och har nada, medan de tjänar skitbra och /eller sitter på kapital. För mig känns det mycket mer värdefullt-och för dem med, när jg ger något som de inte kan, som att jag har planterat "kärleksrabatt", eller kryddgård nära grillen, eller gjort brudbuketten i gåva, hjälpt till med dekorationer av lokalen etc. Och när jag köper en present, så kan jag välja noga och ofta passa på när de rear kvalitetsvaror, så jag an lyckas ge en fin linneduk med servetter och allat, utan att det alls behövde kosta så mycket, men värdet är ändå "finst nog"

    Har brudparet önskat sig en upplevelse, (som ju också är rätt vanligt) är också friheten större. Då kan jag bjuda in dem till något jag hittar på som innebär umgänge och trevligheter där det kan bli väldigt väl uttänkt utan att bli dyrt etc.

    Den delen i det här med att önska sig reda pangar, tycker jag är lite trist. för det blir så lätt att den som kunde stoppa 3000 spänn i det där kuvertet var mest generös-tors att 300 kanske för mig var allt jag hade. Den känslan är trist, när man dras med att ha dåligt med pengar.

    Nä, så om folk faktiskt har gott ställt, då känner jag mest att de vill inte ha mina presenter för de kommer inte att gilla dem ändå och litar inte på att jag har smak, fantasi och fingertopsskänsla nog att tänka ut något bra.
    Sedan kan man ju ha något specialintresse som gör att man tex önskar sig "en matupplevelse", eller "en drickbar gåva" osv. Eller "ett bidrag till garaget, altanen, verandan" elelr vad man nu har för pengaslukande projekt inplanerat. Vid en sådan önskan, skulle jag isåfall kunna ge min tid och arbetskraft som gåva. "Vi kommer till er och målar och med oss har vi en back öl-ni fixar sängplats".


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Marjas­inus
    Äldre 7 Jun 16:00
    #23
    passionsblomman skrev 2013-06-07 15:33:28 följande:
    Däremot förstår jag frågeställningen om det här med att önska sig pengar och jag tycker det kan finnas en liten känsla i den som inte är nämn än. Nämligen att det numera är så detlajstyrt, det här med "önskningar" om present/gåva, att det inte finns något utrymme alls kvar för givarens fantasi, kreativitet eller önskan om att få ge något efter eget hjärta.
    Fast det är rätt många som vill ha en önskelista ifrån brudparet... Jag t ex :) Jag hatar att vara kreativ och ge presenter och det är en fröjd när folk önskar sig pengar.

    Men det är klart, man borde kanske ha gett folk lite utrymme för eget kreativt tänkande. Men vi var ju lite osäkra på om vi skulle kunna spara ihop till drömresan - som verkligen var det vi ville ha. 
  • Äldre 7 Jun 16:14
    #24

    Absolut! Jag tror visst att önskelistorna fyller en funktion även för gästerna. Det är väl just den detaljen -att det är menat att underlätta för gästerna, så att det intte mer känns som en beställningslista, som blir den ibland hårfina skillnaden. Och pengar i ett kuvert klan man ju faktiskt lägga oavsett önskelistan egentligen, så den friheten kan man ju som gäst ta sig, om man ttycker det kreativa känns jobbigt.

    Sedan beror det ju på i vilken relation man står också-jag har ju bra mycket mer att utgå ifrån om det gäller min syster eller allra bästa vän-där en present också kan li djupt personlig genom att kanske knyta ab till gemensamma minnen och sentimentala värden, än om jag hamnar på fest hos en ganska ny bekantskap som jag inte kan lika bra.

    Jag tycker som sagt inte ni ska känna att det är något fel att ha önskat till en resa-det torde bli allt vanligare i takt med att vi gifter oss i en tid i livet då vi ofta redan har vårt husgeråd etc. Och som redan sagts i tråden, kan ni ju under denna resa göra saker som kan komma med i tackkorten så gästerna får del av vad de egentligen gav er.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 7 Jun 16:29
    #25

    Eftersom ni önskade pengar till resan - när ni inte hade dom pengarna själva. Så tycker jag ju inte att ni behöver ha dåligt samvete för det.
    Att jag säger att ni kan återinvestera pengarna i bröllopet eller göra några extra saker på resan är bara för att jag uppfattade er som att ni känner det som att ni lurar gästerna genom att använda deras pengar istället för era egna. Och då kan det ju kännas skönt att få ha gett tillbaka lite av dom. 

    Men för mig som gäst så skulle det inte spela någon mer roll än om ni önskade er en hushållsassistent (trots att jag visste att ni hade en) 
    Jag behöver ju faktiskt inte ge er något alls om jag inte absolut vill Flört 

  • Äldre 7 Jun 16:31
    #26

    Passionsblomman: Jag kan hålla med i vissa delar i det du skriver men tyvärr har jag varit med om allt för många bröllop där folk har gått knepiga saker. När folk struntat i att paret inte vill ha presenter och istället använt "kreativiteten". Jag tycker det är onödigt med alla materiella ting, men när det finns tanke bakom så är det så mycket mer värt. Jag kommer få min brudklänning sydd av min syster och ett pianoproffs som spelar i kyrkan. Detta är en gåva som jag verkligen uppskattar! När jag var student målade jag och en kompis varsin mugg till brudparet, kostade inte många kronor och jag vet att de faktiskt använde dem en del!

  • Marjas­inus
    Äldre 7 Jun 18:44
    #27
    Moignon skrev 2013-06-07 16:31:58 följande:
    Passionsblomman: Jag kan hålla med i vissa delar i det du skriver men tyvärr har jag varit med om allt för många bröllop där folk har gått knepiga saker. När folk struntat i att paret inte vill ha presenter och istället använt "kreativiteten". Jag tycker det är onödigt med alla materiella ting, men när det finns tanke bakom så är det så mycket mer värt. Jag kommer få min brudklänning sydd av min syster och ett pianoproffs som spelar i kyrkan. Detta är en gåva som jag verkligen uppskattar! När jag var student målade jag och en kompis varsin mugg till brudparet, kostade inte många kronor och jag vet att de faktiskt använde dem en del!
  • Marjas­inus
    Äldre 7 Jun 18:45
    #28

    Suck, klantklick.

    Det jag skulle säga är att jag håller med moignon också. Den här "krativiteten" kan verkligen gå överstyr och bli helt fel också! 

  • Äldre 7 Jun 19:26
    #29
    Marjasinus skrev 2013-06-07 18:45:48 följande:
    Suck, klantklick.

    Det jag skulle säga är att jag håller med moignon också. Den här "krativiteten" kan verkligen gå överstyr och bli helt fel också! 
    Haha, ja jag vet inte riktigt vad ni lägger i ordet-det jag själv tänker på är att jag ju är utbildad i ett kreativt yrke och med mycket mer tillgångar just i att kunna vara kreativ, än vad jag är stadd vid kassa vad gäller pengar.
    Och visst, folk kan vara hur kostiga som helst med hur de väljer. jag har en svärmor där jag ibland haft goda skäl att undra "men hur i eherrans namn tänkte hon nu" och det gäller faktiskt även min ammam, hur omtänksam hon än är. men då kan jag ändå känna att "ja, so what, det får äl vara så då" hellre än att jag ska diktera för någon av dem vad jag "ska" ha, i för noggranna direktiv.
    fast, i vår lilla familj skulle det utan vidare kunna hittas en finservis att samla på, en serie glas att ställa i vitrinskåpet eller bestick av finare slag och sådant som "alla andra" på BT uppenbart har mer än nog och i överflöd av. Jag får dessutom gärna en vas eller en fin skål att lägga salladen i.
    Vad jag tycker man kan akta sig för att ge, är väl typ sådant som folk förväntas hänga upp på väggen, det blir nog oftare fel än rätt tror jag.
    Men berätta-det är ju skitkul med sådana där galna exempel på presenter! Vad är det folk gjort när de varit sådär kreativa???Tungan ute
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Marjas­inus
    Äldre 7 Jun 22:18
    #30
    passionsblomman skrev 2013-06-07 19:26:54 följande:
    Men berätta-det är ju skitkul med sådana där galna exempel på presenter! Vad är det folk gjort när de varit sådär kreativa???Tungan ute
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Det behöver inte vara sådär vansinnigt kreativt för att det kanske inte skulle gå hem hos mig. Men mitt liv är ganska hårt planerat i kalendern med hobb och ganska långt fram i tiden också. Så alla typer av "upplevelser" på tider där jag inte får vara med och bestämma blir lite problem.

    Jag är dessutom matnörd så köksgeråd väljer jag ut med omsorg och kostar skjortan. Jag vill helst köpa det själv och dessutom är det inte riktigt i prisklass för en gäst.

    Jag är sjukt tråkig att köpa presenter till inser jag när jag skriver detta..... 
  • Marjas­inus
    Äldre 7 Jun 22:19
    #31
    Marjasinus skrev 2013-06-07 22:18:31 följande:
    Men mitt liv är ganska hårt planerat i kalendern med hobb och ganska långt fram i tiden också.
    Hobb = Hobby och jobb (jag vet inte hur jag tänkte)
  • Äldre 7 Jun 23:01
    #32
    Marjasinus skrev 2013-06-07 22:18:31 följande:
    Jag är sjukt tråkig att köpa presenter till inser jag när jag skriver detta..... 
    Då är det nog flera av dina gäster som är glada att du önskat dig bidrag till bröllopsresan. Det är hemskt att försöka tänka ut något åt folk man vet vill välja allt själva. Fast, om du är matnörd, borde väl upplevelser som inbegriper mat gå att ge utan att tidspunkten är så låst? Bara som ett exempel på bra pesent tänker jag.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Marjas­inus
    Äldre 7 Jun 23:42
    #33
    passionsblomman skrev 2013-06-07 23:01:24 följande:
    Då är det nog flera av dina gäster som är glada att du önskat dig bidrag till bröllopsresan. Det är hemskt att försöka tänka ut något åt folk man vet vill välja allt själva. Fast, om du är matnörd, borde väl upplevelser som inbegriper mat gå att ge utan att tidspunkten är så låst? Bara som ett exempel på bra pesent tänker jag.
    Ja jo, egentligen. Men det är 22 dagar kvar till bröllopet så det är lite sent påtänkt. Men nästa bröllop ska jag tänka på det ;)
  • Äldre 8 Jun 09:11
    #34
    Marjasinus skrev 2013-06-07 23:42:04 följande:
    Ja jo, egentligen. Men det är 22 dagar kvar till bröllopet så det är lite sent påtänkt. Men nästa bröllop ska jag tänka på det ;)
    Ja, eller tills ni ska göra det varje BT-invigd vet kommer :förnya er löften-gärna redan om ett år, så ni får rätta till ALLT som inte blev exakt som ni tänkte er på Er Dag. Tungan uteFlört

    -Eller så inväntar man nästa större jämna födelsedag.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • anothe­rplace
    Äldre 8 Jun 10:58
    #35

    Vi har sagt till de som frågar att gåva får de komma på själva, :) för vi önskar oss inget speciellt, men är det som så att ni inte vet så kan ni annars lämna bidrag till smekmånaden, Nu har vi iofs bokat och betalt den men om folk lämnar pengar till resan så får de bli pengar att leva på där :) Sen är vi inte såna som önskar oss vissa saker direkt, för att det är inte vi som ska bestämma gåvans värde och innehåll! :) 

Svar på tråden Kan man önska sig pengar i present fast man inte behöver det?