• Veronika76

    akta er för light in the box och jenjenhouse!

    Vi tänkte vi skulle tjäna på att köpa billigt från utlandet. Tji fick vi och fick lägga ner tid och energi på dessa företag istället.

    Vi beställde på light in the box först. Betalade i förskott (ett tvång) men sen kom inget paket och jag mailade. De svarade inte på veckor. Sen kom det ett mail där de ville att vi skulle verifiera måtten. Jag verifierade måtten och ställde frågan om klänningarna skulle komma i tid, för nu började det bli ont om tid.

    De svarade inte på flera veckor. Jag hann under dessa veckor maila 4-5 olika mail, men de svarade inte.  Efter tre ytterligare veckor så kom ännu ett mail från dem där de återigen ville att jag skulle verifiera måtten. Då blev jag nervös att klänningarna inte skulle komma så jag mailade och frågade att jag behövde veta om det skulle hinna i tid. Inget svar igen på någon vecka. Tillslut vågade jag inget annat än att avbeställa beställningen. Jag mailade dem och krävde pengarna tillbaka.

    Jag beställde då av Jenjenhouse (efter rekommendation). Jag mailade dem och frågade om klänningarna skulle hinna i tid. Jag hade chattat och de lovat att de skulle komma i tid men jag ville ha det bekräftat. (ja, nerverna började svaja lite nu...) 

    Efter någon timme kom ett mail, att jag inte behövde vara orolig, de skulle komma i tid till bröllopet. Jag skulle få dem den 15 maj. Jag drog en lättnadens suck. Men sen blev det 15 maj och inga klänningar och inga mail. Jag mailade dem och frågade hur det gick med klänningarna och fick till svar att de inte kunde fotografera klänningarna?! 

    Under samma tid hade jag fortsatt att maila till light in the box för att få pengarna tillbaka. Inget svar på några veckor. Tillslut kom två mail där det stod att jag skulle få pengarna tillbaka. Men jag har ännu inte sett några pengar. Det återstår att se om de kommer.

    Tre sekunder senare kom ett mail från Jenjenhouse som sa att de hade skickat mina tärnors klänningar. Skönt tänkte jag. Då kommer allt ordna sig ändå, oavsett om jag får tillbaka pengarna från light in the box, så har mina tärnor klänningar och vi har skor!

    Allt gick superbra! På tre dagar ringde UPS och meddelade att de hade ett paket. MEN idag, två dagar senare dimper det ner en faktura på 2200 kr för tullavgift.
    Vi ringde UPS. Där talade de om att Jenjenhouse hade lagt med en lapp till dem med värde på klänningarna och därefter hade de räknat ut tullavgiften.
    Bara det att jenjenhouse hade sagt att värdet på klänningarna, styck, var 402 dollar.. Vi betalade 808 kr/st  för klänningarna och 600 kr i frakt... och sen 2200 kr i tullavgift.... 

    Jag har lärt mig en läxa! Jag kommer aldrig mer att beställa från dessa utländska företag. Må vara att bröllopsbutikerna är dyrare.. men det blev i slutändan inte så himla mycket billigare och det hade sparat mig en hel massa energi och nervositet som jag kunnat lagt på annat..

    //Veronika 

  • Svar på tråden akta er för light in the box och jenjenhouse!
  • Berto77

    Hej! Lurigt med utländska företag! Beställt en robot dammsugare. Kostade då 652:- och det tyckte jag var ett helt ok pris. Det tillkom fraktavgift på 210:- och det kändes lite saftigt men ok jag skulle få min robot dammsugare och det var ju ändå ett hyfsat pris på 652:-. Nu när varan har kommit så e det TULLAVGIFT PÅ 352:-!!!!! VA TÄNKTE JAG?? Skatt tullavgift och en avgift som ups tar ut! SAMMANLAGD KOSTNAD: 1214:- VÄLDIGT LURIGT MED LIGHT IN THE BOX!! REKOMMENDERAS INTE!

  • Aniara4
    Berto77 skrev 2014-07-20 16:06:19 följande:

    Hej! Lurigt med utländska företag! Beställt en robot dammsugare. Kostade då 652:- och det tyckte jag var ett helt ok pris. Det tillkom fraktavgift på 210:- och det kändes lite saftigt men ok jag skulle få min robot dammsugare och det var ju ändå ett hyfsat pris på 652:-. Nu när varan har kommit så e det TULLAVGIFT PÅ 352:-!!!!! VA TÄNKTE JAG?? Skatt tullavgift och en avgift som ups tar ut! SAMMANLAGD KOSTNAD: 1214:- VÄLDIGT LURIGT MED LIGHT IN THE BOX!! REKOMMENDERAS INTE!


    Ja, det är så det funkar när man beställer varor från företag utanför EU. Då måste man betala moms, och även tullavgift om värdet överstiget en viss gräns. Plus att Posten/transportföretaget brukar ta ut en avgift för att utföra förtullningsarbetet åt en om man nu inte gjort som man egentligen ska och betalat in avgifterna i förväg! (Fast jag har nog aldrig hört talas om någon privatperson som gjort det, man brukar väl snarare hålla tummarna och hoppas paketet slinker igenom...)
  • Nightrod

    JJ/jenjen house har jag bara possetivt att säga om.

    Och betsller man från utlandet så får man räkna med, tullavgifter skatter moms och även UPS som tar betalt 150.- för att du skall få betala skatten


    Live free, ride free
  • Kileane

    Det känns ju lite dumt att ni gnäller över att ni fått betala tullavgifter och moms och försöker skylla detta på företagen när det är helt enligt reglerna om man köper varor utanför EU. Det står dessutom tydligt och klart i leveransvillkoren att tull + moms tillkommer och kostnaden för dessa kan variera från land till land för alla de kinaklänningssidor jag har tittat på!

    Sen har jag förstått att svenska tullen ibland kan släppa igenom försändelser utan tull, det händer aldrig i Finland, men det är inte något man kan räkna med utan man har helt enkelt enorm tur om man inte behöver betala tullavgifter! På tullens hemsida kan man annars enkelt räkna ut hur stora avgifterna blir (de beror på värdet på försändelsen).

    Jag har för övrigt köpt min klänning från JJ's house (som är samma sak som Jenjen, det är alltså inget skumt där) och jag är supernöjd! Fick en vacker och välsydd klänning till en tredjedel av priset den skulle ha kostat i en brudbutik, den levererades snabbare än jag förväntade mig och JJ's svarade på alla mina mejl med frågor redan samma dag!


    Med kreativa ambitioner - mitthjortronbo.blogspot.fi
  • Marione

    Förstår inte heller varför folk blir arga på DHL och UPS. Det är ju helt normalt med moms, tull och liknande avgifter på varor utanför EU. Varför ska inte det betalas?

  • Nightrod

    Däremot blev jag riktigt sur på UPS.
    Hade redan betalt dem för expresfrakt hem till mig. När de väl levererade klänningen sa de att tullen skulle ha sin del, vilket jag var beredd på. Men för att betala den summan till tullen så tog UPS 150:- i extra avgift för att de skulle dra mitt visakort en gång till.


    Live free, ride free
  • phantom pixie
    Nightrod skrev 2014-08-04 14:28:36 följande:

    Däremot blev jag riktigt sur på UPS.
    Hade redan betalt dem för expresfrakt hem till mig. När de väl levererade klänningen sa de att tullen skulle ha sin del, vilket jag var beredd på. Men för att betala den summan till tullen så tog UPS 150:- i extra avgift för att de skulle dra mitt visakort en gång till.


    Jo man skall snarare akta sig för UPS.
    Min make beställde ett gosigdjur till mig på vår första bröllopsdag. Katten (som ej finns att köpa i sverige) kostade 299 kr. Sedan kom tull, moms och UPS en extra leveransavgift och deras administrationsavgift. Det hela gick på 900kr.

    Dyr kisse, men ack så uppskattad.
  • phantom pixie
    Veronika76 skrev 2013-05-24 17:29:53 följande:

    Tre sekunder senare kom ett mail från Jenjenhouse som sa att de hade skickat mina tärnors klänningar. Skönt tänkte jag. Då kommer allt ordna sig ändå, oavsett om jag får tillbaka pengarna från light in the box, så har mina tärnor klänningar och vi har skor!

    Allt gick superbra! På tre dagar ringde UPS och meddelade att de hade ett paket. MEN idag, två dagar senare dimper det ner en faktura på 2200 kr för tullavgift.
    Vi ringde UPS. Där talade de om att Jenjenhouse hade lagt med en lapp till dem med värde på klänningarna och därefter hade de räknat ut tullavgiften.
    Bara det att jenjenhouse hade sagt att värdet på klänningarna, styck, var 402 dollar.. Vi betalade 808 kr/st  för klänningarna och 600 kr i frakt... och sen 2200 kr i tullavgift.... 

    Jag har lärt mig en läxa! Jag kommer aldrig mer att beställa från dessa utländska företag. Må vara att bröllopsbutikerna är dyrare.. men det blev i slutändan inte så himla mycket billigare och det hade sparat mig en hel massa energi och nervositet som jag kunnat lagt på annat..

    //Veronika 


    Ser inte riktigt problemet.
    Du fick dina klänningar fån Jen jen, de kom i tid. Du verkar vara nöjd med dem i övrigt. Varför klaga och "varna"?
    Pga att vi är med i EU så får du en extra skatt på allting som köps utanför EU länder. Till det kommer tullavgift, samt skatt/moms. UPS tar i sin tur alltid 150 kr i admin avgift för varje leverans.

    Beställde min klänning from JJs. Kostade 2400 kr, skräddarsydd efter mina mått. Levererades till dörren med UPS bud mindre än två veckor efter att jag lagt beställning.
    Satt perfekt, färgerna var perfekta och kan inte annat än att rekomendera dem.
  • Samira

    Det är synd att ett sådant företag har skapat så mycket missnöje pga. sin girighet!
    Jag beställde några plagg till mina barnbarn som kom efter två veckor,
    vilket var redan försent och jag blev tvungen att köpa en annan present istället!
    När varorna kom till slut var de av mindre storlek än beställd. 
    Nu efter att de har dragit av pengarna med extra avgiften från min konto.. har jag  efter vecka till fått ett nytt faktura med tull och moms avgift, vilket känns helt absurd då man inte blev informerad från början.
    Hur som helst det ska vara det sista gången jag handlar från den här
    företaget och tänker anmäla det till programmet "plus" eller ansvariga i konsument verket att granska sådana företag framöver. Om Ni andra som känner sig lurade
    gör samma sak kan vi åtminstone hjälpa andra!

  • Nightrod

    Vi har köpt klänningar mer än en gång från jen jen house och bruden fick sin klänning i fredags. Vi kött klänning plus underkjolar till ett värde av ca 4000 och vi fick betala 1500 i i tullavgift. Dvs skatt, moms osv.

    Beställer man från utlandet får man räkna med detta. Förstår inte vad folk klagar på. Är man inte såpass påläst om vad det kostar får man skylla sig själv och inte klaga på bolagen man köper ifrån


    Live free, ride free
Svar på tråden akta er för light in the box och jenjenhouse!