• Veronika76

    akta er för light in the box och jenjenhouse!

    Vi tänkte vi skulle tjäna på att köpa billigt från utlandet. Tji fick vi och fick lägga ner tid och energi på dessa företag istället.

    Vi beställde på light in the box först. Betalade i förskott (ett tvång) men sen kom inget paket och jag mailade. De svarade inte på veckor. Sen kom det ett mail där de ville att vi skulle verifiera måtten. Jag verifierade måtten och ställde frågan om klänningarna skulle komma i tid, för nu började det bli ont om tid.

    De svarade inte på flera veckor. Jag hann under dessa veckor maila 4-5 olika mail, men de svarade inte.  Efter tre ytterligare veckor så kom ännu ett mail från dem där de återigen ville att jag skulle verifiera måtten. Då blev jag nervös att klänningarna inte skulle komma så jag mailade och frågade att jag behövde veta om det skulle hinna i tid. Inget svar igen på någon vecka. Tillslut vågade jag inget annat än att avbeställa beställningen. Jag mailade dem och krävde pengarna tillbaka.

    Jag beställde då av Jenjenhouse (efter rekommendation). Jag mailade dem och frågade om klänningarna skulle hinna i tid. Jag hade chattat och de lovat att de skulle komma i tid men jag ville ha det bekräftat. (ja, nerverna började svaja lite nu...) 

    Efter någon timme kom ett mail, att jag inte behövde vara orolig, de skulle komma i tid till bröllopet. Jag skulle få dem den 15 maj. Jag drog en lättnadens suck. Men sen blev det 15 maj och inga klänningar och inga mail. Jag mailade dem och frågade hur det gick med klänningarna och fick till svar att de inte kunde fotografera klänningarna?! 

    Under samma tid hade jag fortsatt att maila till light in the box för att få pengarna tillbaka. Inget svar på några veckor. Tillslut kom två mail där det stod att jag skulle få pengarna tillbaka. Men jag har ännu inte sett några pengar. Det återstår att se om de kommer.

    Tre sekunder senare kom ett mail från Jenjenhouse som sa att de hade skickat mina tärnors klänningar. Skönt tänkte jag. Då kommer allt ordna sig ändå, oavsett om jag får tillbaka pengarna från light in the box, så har mina tärnor klänningar och vi har skor!

    Allt gick superbra! På tre dagar ringde UPS och meddelade att de hade ett paket. MEN idag, två dagar senare dimper det ner en faktura på 2200 kr för tullavgift.
    Vi ringde UPS. Där talade de om att Jenjenhouse hade lagt med en lapp till dem med värde på klänningarna och därefter hade de räknat ut tullavgiften.
    Bara det att jenjenhouse hade sagt att värdet på klänningarna, styck, var 402 dollar.. Vi betalade 808 kr/st  för klänningarna och 600 kr i frakt... och sen 2200 kr i tullavgift.... 

    Jag har lärt mig en läxa! Jag kommer aldrig mer att beställa från dessa utländska företag. Må vara att bröllopsbutikerna är dyrare.. men det blev i slutändan inte så himla mycket billigare och det hade sparat mig en hel massa energi och nervositet som jag kunnat lagt på annat..

    //Veronika 

  • Svar på tråden akta er för light in the box och jenjenhouse!
  • Ariana
    Veronika76 skrev 2013-05-24 17:29:53 följande:
    Allt gick superbra! På tre dagar ringde UPS och meddelade att de hade ett paket. MEN idag, två dagar senare dimper det ner en faktura på 2200 kr för tullavgift.
    Vi ringde UPS. Där talade de om att Jenjenhouse hade lagt med en lapp till dem med värde på klänningarna och därefter hade de räknat ut tullavgiften.
    Bara det att jenjenhouse hade sagt att värdet på klänningarna, styck, var 402 dollar.. Vi betalade 808 kr/st  för klänningarna och 600 kr i frakt... och sen 2200 kr i tullavgift....
    Är du säker på att det bara är tullavgiften du har fått faktura på? Om det är tull+moms+avgift kan det stämma med det beloppet du faktiskt har betalat. Momsen borde bli 847kr och tull 363 kr, men 1000 kr i avgift låter mycket. Om de hade räknat på 402 dollar/st  skulle tullen vara 1006 kr och moms 2347 kr, vilket ju blir betydligt mer än fakturan.

    Om det är så att de har skrivit fel på paketet så borde det ju bara vara att visa vad du faktiskt har betalat för att de ska rätta till. Orderbekräftelse och kontoutdrag bör ju räcka.
  • brideiår

    Jag råkade ut för samma sak. Klänningen såg inte alls ut som på bild. 

  • Cecilia87

    Beställde också från Light in the box. Var inte alls nöjd. Även om klänningen kom i tid. Den var inte alls som jag trodde...

  • 20140222

    Jag har blivit trevligt bemött av dessa företag som TS skriver om.Glad

    Men därempt kom dyra fraktavgifter/tullavgifter, vilket jag inte vssite något om. Rynkar på näsan
    Då jag är synskadad och har svårt att läsa det "småstilta".
    Så ja, det blev lite dyrt, även om man trodde det skulle bli superbilligt.

  • iisabellllleeeeeee

    just blivit total lurad av jenjenhouse.com .. 806 kr skulle det kosta med frakt. får sedan ett brev att jag måste betala ytterliggare 346 kr till UPS som då är ett fraktföretag.Har beställt från en hemsida som heter jenjenhouse tidigare (trodde jag), visade sig nu att den RIKTIGA hemsidan heter jjshouse.com och det är där jag har beställt ifrån tidigare, har helt enkelt blandat ihop namnen. JenJenhouse.com är en TOTAL FAKE SIDA! DEM HAR KOPIERAT ALLTING FRÅN jjshouse.com OCH NÄR JAG FÖRSÖKTE KONTAKTA KUNDSERVICE HITTADE JAG INTE ENS NÅGON MAILADRESS. VARNING!! så himla surt... /besviken 13 åring som väntade på sin vackra skolavslutningskläning

  • Pernilla S

    Jag har beställt från Light in the box i 3 omgångar och har varit supernöjd alla gångerna.
    Klänningarna har sett ut precis som på bilderna, likaså bolero, flugor och brudbukett.
    Leveranstiden har alltid hållts och javisst får man betala tull och avgifter. Men det har det varit värt flera gånger om enligt mig. Hade aldrig hittat så fina klänningar till det priset i Sverige. Välsydda är dom också.
    Supernöjd alltså.

  • teres77
    iisabellllleeeeeee skrev 2014-05-30 13:23:19 följande:

    just blivit total lurad av jenjenhouse.com .. 806 kr skulle det kosta med frakt. får sedan ett brev att jag måste betala ytterliggare 346 kr till UPS som då är ett fraktföretag.Har beställt från en hemsida som heter jenjenhouse tidigare (trodde jag), visade sig nu att den RIKTIGA hemsidan heter jjshouse.com och det är där jag har beställt ifrån tidigare, har helt enkelt blandat ihop namnen. JenJenhouse.com är en TOTAL FAKE SIDA! DEM HAR KOPIERAT ALLTING FRÅN jjshouse.com OCH NÄR JAG FÖRSÖKTE KONTAKTA KUNDSERVICE HITTADE JAG INTE ENS NÅGON MAILADRESS. VARNING!! så himla surt... /besviken 13 åring som väntade på sin vackra skolavslutningskläning


    Nej du har inte blivit lurad, du har fått betala moms och administrativ avgift. Det är helt enligt regelverket. Alla som privatimporterar varor som kostar över 300 kr måste betala moms. Eftersom din klänning inte kostade över 1300 kr så slapp du betala tull. 

    Här har du en mailadress till Jenjenhouse.com ( som är samma företag som jjshouse) notice@jenjenhouse.com

    Jag har köpt en av mina klänningar från just Jenjenhouse och är väldigt nöjd med både kontakt, leverans och kvalité på klänningen. 

    Lycka till! 
  • Betty84

    Min mor funderar på att klicka hem en mother of the bride-festklänning fr jjshouse ikväll. Och eventuellt en tunnare vit långklänning till mig som jag kan ha på festen då jag känner att det lätt kan bli lite svettigt under 8 lager tyll som min klänning (kjolen) består av. 

    Det jag kan oroa mig för i så fall är om de hinner komma fram i tid. Vigseln är den 28.e juni. Vad tror ni??

  • teres77
    Betty84 skrev 2014-05-30 18:01:31 följande:

    Min mor funderar på att klicka hem en mother of the bride-festklänning fr jjshouse ikväll. Och eventuellt en tunnare vit långklänning till mig som jag kan ha på festen då jag känner att det lätt kan bli lite svettigt under 8 lager tyll som min klänning (kjolen) består av. 

    Det jag kan oroa mig för i så fall är om de hinner komma fram i tid. Vigseln är den 28.e juni. Vad tror ni??


    Det kan bli tight med tid... För mig tog det totalt 16 dagar, men det var några månader sen, det är väl högsäsong nu och då kan det ta lite längre tid.

    Själva frakten tog endast 3 dagar men UPS skulle ha betalt kontant (för tull och moms) när de levererade och självklart hade vi inga kontanter hemma. Sen tog det ytterligare två dagar innan vi fick paketet. Jag fick ringa till deras kundtjänst och betala med kort, tejpa upp en fullmakt på dörren så chauffören kunde lämna paketet i trapphuset. 
  • Lindatamminen

    jag beställde tre klänningar från jenjen och är supernöjd med dessa:)
    tullen gick på 1600 men som sagt måste man betala moms och skatt i sverige. tog totalt 9 dagar sen hade jag tre måttbeställda klänningar.

Svar på tråden akta er för light in the box och jenjenhouse!