• Anonym (TS)
    Äldre 7 Mar 10:20
    2725 visningar
    19 svar
    19
    2725

    Lite hjälp med tider?

    Jag är anonym för att vi inte fått ut några inbjudningar än, och jag vill inte riskera att någon av våra 100 gäster ser detta.

    Vi ska gifta oss i kyrkan och efter ska vi ha fest i en lokal 2 min därifrån, men jag vet inte hur jag ska lägga upp dagen riktigt.

    Vigseln är kl 16 (Tar 30-40 min?)
    Sedan träffas vi såklart en kort stund utanför kyrkan.

    Ca 16.50 - 17.00 fotas vi (detta tar inte mer än 30-40 min då vi fotas lite innan också)

    Kan vi låta våra gäster vänta på fördrinken till kl 17.30 när vi kommer till lokalen?
    I så fall dyker vi upp kl 17.30 och vi skålar och ett par personer kanske håller tal.

    Mat serveras vid 18.00 (hur lång tid innan man dukar av? 19.30?)

    Ska man vänta med tårta och kaffe till 20.00?

    Vi har två tjejer som ska hjälpa till att duka av och plocka fram, de går till lokalen direkt efter kyrkan och börjar fixa inför fördrink och sedan maten. De ska också fixa kaffet efter de har ätit (de är gäster på bröllopet också). Hinner dem detta? Eller bör vi hitta ett par stycken till som inte är med på själva festen utan bara "jobbar"? 

    Hur hade ni gjort? Jag känner mig helt lost! 

  • Svar på tråden Lite hjälp med tider?
  • dellel­garin
    Äldre 7 Mar 10:39
    #1

    Jag tycker kanske att gästerna skall få sin fördrink så för de kommer till lokalen och så fyller man på precis innan brudparet kommer.
    Sen undrar jag om 1 1/2 timme till middagen är lite lite kasnke?

    Jag har varit med på en del bröllop både sittande och buffe och såhär har vi tänkt


    16.00 Vigsel
    17.00 Fotografering
    17,15 Första gästerna anländer till lokalen
    18.00 Brudskål och mingel med gäster
    19.00 Middag (buffe)
    21.00 kaffe
    22.00 Brudvals
    22.05-02party!


  • Äldre 7 Mar 11:00
    #2

    Jag tycker också att det känns som om 1,5 timme till middagen är lite i underkant. Sen hade jag hade personer som inte är gäster på själva bröllopet till att hjälpa till att ställa fram och fixa med mat och kaffe. Det känns som det kommer att bli väldigt stressigt för dem. Jag hade istället haft några på plats som "jobbar" med detta och som inte är gäster på ert bröllop. Där vi ska ha vår bröllopsmiddag ingår personal som dukar fram och dukar av maten, samt fixar allt åt oss.

    Vi gifter oss och äter bröllopsmiddag på en herrgård så vi ska inte förflytta oss någonstans. Vi ska "bara" ha middag och ingen fest. Så här ser vårt preliminära schema för bröllopsdagen ut (efter samråd med lokalen):

    17:00 Vigsel
    17:30 Fördrink
    18:00-21:00 Bröllopsmiddag (sittande trerätters)
    21:30 Bröllopstårta osv


  • Äldre 7 Mar 11:01
    #3

    Glömde skriva att vi fotas kl 15-18 (inkl fotografering vid vigseln och välkomstdrinken).


  • Anonym (TS)
    Äldre 7 Mar 11:24
    #4

    Man kanske ska ha middag till 20.00 då och tårtan vid 20.30-21.00 någon gång?

    Vi tänkte ta det lite som det kommer, men det är ju bra för alla inblandade att ha någon form av riktlinjer även om dessa är ganska flexibla.
    Jag menar om gästerna ser ut att vara klara med middagen efter bara en timme så kanske man inte ska låta dem sitta och uggla en timme extra, utan ändra fram schemat lite, precis som att man inte börjar duka av efter två timmar om folk fortfarande sitter och äter.

    Så mycket jobb kommer det egentligen inte vara för de tjejerna som ska hjälpa till. Dukningen är klar när dem dyker upp så det ska bara ställas fram drycker på borden, och maten är kall buffé så allt är upplagt och ska bara ställas fram på ett bord. Efter ska de duka undan (de har en vagn som de går ett varv runt lokalen med) och ställa fram nya tallrikar och tårta på buffébordet samt termosar med kaffe på borden. Sedan dukar de av en gång till. De har troligtvis även hjälp av en kock i köket. 

  • Äldre 7 Mar 11:46
    #5
    Anonym (TS) skrev 2013-03-07 11:24:31 följande:
    Man kanske ska ha middag till 20.00 då och tårtan vid 20.30-21.00 någon gång?

    Vi tänkte ta det lite som det kommer, men det är ju bra för alla inblandade att ha någon form av riktlinjer även om dessa är ganska flexibla.
    Jag menar om gästerna ser ut att vara klara med middagen efter bara en timme så kanske man inte ska låta dem sitta och uggla en timme extra, utan ändra fram schemat lite, precis som att man inte börjar duka av efter två timmar om folk fortfarande sitter och äter.

    Så mycket jobb kommer det egentligen inte vara för de tjejerna som ska hjälpa till. Dukningen är klar när dem dyker upp så det ska bara ställas fram drycker på borden, och maten är kall buffé så allt är upplagt och ska bara ställas fram på ett bord. Efter ska de duka undan (de har en vagn som de går ett varv runt lokalen med) och ställa fram nya tallrikar och tårta på buffébordet samt termosar med kaffe på borden. Sedan dukar de av en gång till. De har troligtvis även hjälp av en kock i köket. 
    Nej det är klart att man får vara lite flexibel med tiderna. Det är ju mer en riklinje än något annat. Ser man att gästerna är klara tidigare så får man ju, som du skriver, ändra i schemat och anpassa sig efter det.

    Jaha, men då blir det kanske inte så stressigt för tjejerna som jag trodde. Då funkar det säkert så som du/ni har tänkt er. Glad
  • Äldre 7 Mar 12:00
    #6

    Jag skulle nog  ha tagit in 1 person som bara hjälper till med dukning mm. 
    Det tar längre tid än vad man tror och det är lätt att underskatta tidsåtgången.
    Även om tjejerna är ok med att jobba lite på bröllopet så går dom ju samtidigt miste om en del under "arbetstiden"... Så dels för att det ska gå smidigt för dom andra gästerna och dels för deras egen skull så skulle jag tagit in en person till. Glad

    Om ni har någon toastmaster eller liknande så kan ju denne förbereda för brudskålen genom att se till att alla era gäster har något i glaset när ni kommer till lokalen (ni kan ju skicka ett sms "vi är klara, vi kommer om 5 min" så dom är redo att skåla för er eller om dom vill hitta på något annat skoj/bus).

    När det gäller tidsåtgång för middagen så kan faktiskt största delen av tiden gå åt för att köa vid buffén om inte det är genomtänkt (det är bra om man kan ta från två håll).
    Jag har varit på ett bröllop där det tog över en timme innan jag fick mat.
    Och då var ju dom som tog mat i första omgången på väg för att ta påfyllning...

    En toastmaster eller liknande kan hjälpa till att styra även där, se till att borden tar i ordning och tala om när det är ok för nästa bord att gå och ställa sig i kön för att det ska gå så smidigt som möjligt. Och han/hon kan också styra upp och ändra i ett flytande tidsschema också. 

  • Äldre 7 Mar 12:04
    #7
    Chicita skrev 2013-03-07 12:00:41 följande:
    Jag har varit på ett bröllop där det tog över en timme innan jag fick mat.
    Och då var ju dom som tog mat i första omgången på väg för att ta påfyllning...
    Det har jag också varit med om. Inte så kul.
  • Äldre 7 Mar 12:10
    #8

    Att vigseln tar ca 30-40min stämmer bra, och vill man sedan ha lite kramar och riskastning på trappan, så tar ju det en stund också. Gästerna går alltså till lokalen när ni ska fotas? Det kan ju kanske vara trevligt om det finns något för gästerna att dricka och tugga på när dom kommer dit? Lite snittar och/eller frukt och något att dricka som sagt. Om ni ska skåla i bubbel när ni kommer till lokalen, så kanske ni kan servera lite cider eller något före?

    Lite beroende på hur många gäster ni har, hur maten är framdukad (om man kan ta från två håll tex) och hur många tal och sådant det är, så får ni nog räkna med ca 1-2 timmar för middagen. Att ha riktlinjen att middagen dukas av vid 19.30 - 20.00 kan nog vara bra. Där passar det ju utmärkt med en bensträckare för gästerna innan ni serverar bröllopstårtan. Att ni serverar den vid 20.00 - 20.30 beroende på vilken tid middagen dukades av, men ca 30min efter.

    Det låter ju inte som att det är väldigt mkt jobb för tjejerna som ska duka och plocka fram/bort, men ni skulle ju kunna fråga 1-2 personer till som backup? Ifall det skulle hända något eller ta längre tid än väntat osv. När det är så pass lite, så kan jag tycka att det är onödigt att ta in personal. Jag vet då att jag mer än gärna hade hjälpt till med det där på en släkting/väns bröllop :)


  • Äldre 7 Mar 12:12
    #9

    Jäklarns! En timma innan man ens fått ta mat? Det har jag aldrig någonsin varit med om, varken på bröllop eller annat. På en födelsedagsfest med buffé hade vi, alla gästerna, ätit klart på en timma! Vi var nog ca 45-50 personer.


  • Äldre 7 Mar 12:27
    #10
    daniiel skrev 2013-03-07 12:12:27 följande:
    Jäklarns! En timma innan man ens fått ta mat? Det har jag aldrig någonsin varit med om, varken på bröllop eller annat. På en födelsedagsfest med buffé hade vi, alla gästerna, ätit klart på en timma! Vi var nog ca 45-50 personer.
    Det värsta var ju att vi hade fått veta att det var dags att gå upp och köa typ 30 min innan vi kom fram till maten... 
    Mat tog slut och folk stod och väntade på att det skulle bli påfyllt och därför stoppade upp kön och även då hindrade servitriserna att komma fram med nya fat för att det blev så trångt...
    Det var väldigt dåligt planerat. Mat som tog slut var inte färdig att fylla på, exempelvis så ställde dom in en potatisgratängform i ugnen efter att den gamla tagit slut på buffén... 
  • Äldre 7 Mar 12:35
    #11
    Chicita skrev 2013-03-07 12:27:07 följande:
    Det värsta var ju att vi hade fått veta att det var dags att gå upp och köa typ 30 min innan vi kom fram till maten... 
    Mat tog slut och folk stod och väntade på att det skulle bli påfyllt och därför stoppade upp kön och även då hindrade servitriserna att komma fram med nya fat för att det blev så trångt...
    Det var väldigt dåligt planerat. Mat som tog slut var inte färdig att fylla på, exempelvis så ställde dom in en potatisgratängform i ugnen efter att den gamla tagit slut på buffén... 
    Ja, där ser man vad bra planering kan göra och hur viktigt det faktiskt är!
  • Äldre 7 Mar 14:08
    #12
    daniiel skrev 2013-03-07 12:35:00 följande:
    Ja, där ser man vad bra planering kan göra och hur viktigt det faktiskt är!
    Precis...
  • Äldre 7 Mar 17:16
    #13
    dellelgarin skrev 2013-03-07 10:39:46 följande:
    Jag tycker kanske att gästerna skall få sin fördrink så för de kommer till lokalen och så fyller man på precis innan brudparet kommer.
    Sen undrar jag om 1 1/2 timme till middagen är lite lite kasnke?

    Jag har varit med på en del bröllop både sittande och buffe och såhär har vi tänkt

    16.00 Vigsel
    17.00 Fotografering
    17,15 Första gästerna anländer till lokalen
    18.00 Brudskål och mingel med gäster
    19.00 Middag (buffe)
    21.00 kaffe
    22.00 Brudvals
    22.05-02party!


    Vi har nästan exat samma schema som ovan.
    Vid 01.00 är det korv med bröd  Glad
    Brud anno 2013
  • Anonym (TS)
    Äldre 7 Mar 19:35
    #14

    Vi kommer antingen att ha ett bord där man kan ta från två håll eller två bord där man också kan ta från båda hållen. Vi ska också be toastmastern att försöka strukturera lite där.

    Jag har kanske två extra som jag kan be om att hjälpa tjejerna lite, men den ena är fotografen så han kan inte hjälpa till hela tiden, men med att duka av efter middagen och så kanske.

    Det med att få något att dricka och kanske äta när man kommer till lokalen är något jag har funderat mycket på, jag väljer gärna något alkoholfritt då men det känns svårt att hitta något som så många gillar, men cider kanske är bästa alternativet trots att jag själv inte tycker om det.

    Vad skulle man kunna bjuda på att äta? Vi kommer nog redan fylla hela kylen med mat och tårta, så helst ska det inte vara något som behöver stå kallt, och helst inte något som kräver en massa arbete precis innan. 

  • Äldre 7 Mar 20:14
    #15

    Är du elt säker på att ni verkligen ska räkna med endast 30-40 min för fotografering? För det tar ju en bra stund innan alla grattat och fotat på kyrktrappan. Brukar alltid ta en stund sånt där. Eller menar ni endast gruppbilder

  • Anonym (TS)
    Äldre 7 Mar 20:38
    #16
    majjja skrev 2013-03-07 20:14:53 följande:
    Är du elt säker på att ni verkligen ska räkna med endast 30-40 min för fotografering? För det tar ju en bra stund innan alla grattat och fotat på kyrktrappan. Brukar alltid ta en stund sånt där. Eller menar ni endast gruppbilder
    Vi fotograferas både innan och i kyrkan också, så det bör inte ta så lång tid.
  • Pillan
    Äldre 7 Mar 21:23
    #17

    Middagen tror jag tar längre tid än vad man tror...det tar ju rätt lång tid för 100 pers att ta mat. Sen är det troligen folk som ska hålla tal. Så jag tror nog middagen tar 2 timmar som du skrivit senare.

  • Anonym (TS)
    Äldre 7 Mar 21:49
    #18
    Pillan skrev 2013-03-07 21:23:06 följande:
    Middagen tror jag tar längre tid än vad man tror...det tar ju rätt lång tid för 100 pers att ta mat. Sen är det troligen folk som ska hålla tal. Så jag tror nog middagen tar 2 timmar som du skrivit senare.
    Jo, jag insåg nog det också. Men det gäller ju bara att ha ett flexibelt schema och sunt förnuft, har gärsterna inte ätit upp efter två timmar så får vi helt enkelt vänta en stund till. 
  • dellel­garin
    Äldre 8 Mar 09:00
    #19
    FrökenCitron skrev 2013-03-07 17:16:15 följande:
    Vi har nästan exat samma schema som ovan.
    Vid 01.00 är det korv med bröd  Glad
    Brud anno 2013
    Haha vi har oxå vickning vid 01:00 glömde skriva det bara, skoj :)
Svar på tråden Lite hjälp med tider?