Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

    Lite hjälp med tider?

    Jag är anonym för att vi inte fått ut några inbjudningar än, och jag vill inte riskera att någon av våra 100 gäster ser detta.

    Vi ska gifta oss i kyrkan och efter ska vi ha fest i en lokal 2 min därifrån, men jag vet inte hur jag ska lägga upp dagen riktigt.

    Vigseln är kl 16 (Tar 30-40 min?)
    Sedan träffas vi såklart en kort stund utanför kyrkan.

    Ca 16.50 - 17.00 fotas vi (detta tar inte mer än 30-40 min då vi fotas lite innan också)

    Kan vi låta våra gäster vänta på fördrinken till kl 17.30 när vi kommer till lokalen?
    I så fall dyker vi upp kl 17.30 och vi skålar och ett par personer kanske håller tal.

    Mat serveras vid 18.00 (hur lång tid innan man dukar av? 19.30?)

    Ska man vänta med tårta och kaffe till 20.00?

    Vi har två tjejer som ska hjälpa till att duka av och plocka fram, de går till lokalen direkt efter kyrkan och börjar fixa inför fördrink och sedan maten. De ska också fixa kaffet efter de har ätit (de är gäster på bröllopet också). Hinner dem detta? Eller bör vi hitta ett par stycken till som inte är med på själva festen utan bara "jobbar"? 

    Hur hade ni gjort? Jag känner mig helt lost! 

  • Svar på tråden Lite hjälp med tider?
  • Anonym (TS)

    Man kanske ska ha middag till 20.00 då och tårtan vid 20.30-21.00 någon gång?

    Vi tänkte ta det lite som det kommer, men det är ju bra för alla inblandade att ha någon form av riktlinjer även om dessa är ganska flexibla.
    Jag menar om gästerna ser ut att vara klara med middagen efter bara en timme så kanske man inte ska låta dem sitta och uggla en timme extra, utan ändra fram schemat lite, precis som att man inte börjar duka av efter två timmar om folk fortfarande sitter och äter.

    Så mycket jobb kommer det egentligen inte vara för de tjejerna som ska hjälpa till. Dukningen är klar när dem dyker upp så det ska bara ställas fram drycker på borden, och maten är kall buffé så allt är upplagt och ska bara ställas fram på ett bord. Efter ska de duka undan (de har en vagn som de går ett varv runt lokalen med) och ställa fram nya tallrikar och tårta på buffébordet samt termosar med kaffe på borden. Sedan dukar de av en gång till. De har troligtvis även hjälp av en kock i köket. 

  • Anonym (TS)

    Vi kommer antingen att ha ett bord där man kan ta från två håll eller två bord där man också kan ta från båda hållen. Vi ska också be toastmastern att försöka strukturera lite där.

    Jag har kanske två extra som jag kan be om att hjälpa tjejerna lite, men den ena är fotografen så han kan inte hjälpa till hela tiden, men med att duka av efter middagen och så kanske.

    Det med att få något att dricka och kanske äta när man kommer till lokalen är något jag har funderat mycket på, jag väljer gärna något alkoholfritt då men det känns svårt att hitta något som så många gillar, men cider kanske är bästa alternativet trots att jag själv inte tycker om det.

    Vad skulle man kunna bjuda på att äta? Vi kommer nog redan fylla hela kylen med mat och tårta, så helst ska det inte vara något som behöver stå kallt, och helst inte något som kräver en massa arbete precis innan. 

  • Anonym (TS)
    majjja skrev 2013-03-07 20:14:53 följande:
    Är du elt säker på att ni verkligen ska räkna med endast 30-40 min för fotografering? För det tar ju en bra stund innan alla grattat och fotat på kyrktrappan. Brukar alltid ta en stund sånt där. Eller menar ni endast gruppbilder
    Vi fotograferas både innan och i kyrkan också, så det bör inte ta så lång tid.
  • Anonym (TS)
    Pillan skrev 2013-03-07 21:23:06 följande:
    Middagen tror jag tar längre tid än vad man tror...det tar ju rätt lång tid för 100 pers att ta mat. Sen är det troligen folk som ska hålla tal. Så jag tror nog middagen tar 2 timmar som du skrivit senare.
    Jo, jag insåg nog det också. Men det gäller ju bara att ha ett flexibelt schema och sunt förnuft, har gärsterna inte ätit upp efter två timmar så får vi helt enkelt vänta en stund till. 
Svar på tråden Lite hjälp med tider?