• Svar på tråden Berätta om den bästa bröllopsfesten ni gått på, nyfiken!
  • Chicita

    Jag kan väl helt enkelt säga att de bästa bröllopsfester jag gått på är dom som är välorganiserade (utan att brudparet måste springa iväg och fixa saker hela tiden). 
    Där brudparet är avslappnade och glada och man verkligen ser kärleken mellan dom.

    Sen har dom varit väldigt olika sinsemellan.
    Men om det är välplanerat/välorganiserat. Genomtänkt utan massa uppehåll där man ska leka lekar för att inte tröttna på att vänta på något annat som ska ske. Och en bra stämning + en riktigt genomtänkt bordsplacering om det är middag... tja då blir det bra oavsett vad man har för mat, om det är E-bord, U-bord eller öar. Alkoholfritt eller inte, barn eller ej osv...
     

  • FruForsmark

    Ett bröllop i Dalarna som var ganska enkel traditionellt men välplanerad och med mycket värme. Paret vigdes utanför ett vackert härbre till fiolspel (de kördes dit av en bonde med hans arbetarhäst). Därefter begav vi oss till närliggande gård efter brudens mor som kulade. Hälften av gästerna bar folkdräkt (min pappa insisterade på att jag skulle bära det också då jag är halvdalkulla, men vägrade :) ) mycket roliga tal och god mat. Ett lokalt liveband som var jätteduktiga och mycket dans och skratt. Hölls i närheten av brudens farmors hem för att hedra henne och hon har så stolt! Fantastisk dag! Jag är barnsligt förljust i bröllop med teman som är starkt förknippade med platsen.

  • snuffran

    Bästa är nog ett som hölls i en gammal militärbyggnad. De hade buffé och knytistårtbuffé. 

    Det som fyllde det bröllopet var musik och dans i dess oändlighet och det skapade en glädje. 

  • knackamackadam

    Kärlek mellan brudparet, genomtänkta och roliga tal och det viktigaste av allt: bra bordsplacering! Är bordsplaceringen bra, blir festen bra. Då har man som gäst roligt hur det än är med tal och så vidare. Jag har varit på flera "bästa" bröllop och då har det varit just kärlek, tal och bordsplacering som varit bärande.

  • Helipa

    De bästa bröllopsfesterna har innehållit följande komponenter:
    -bra bordsplacering eller ingen bordplacering alls
    - Fester med mycket musik, både live och typ spellista på datorn. Musik som passar brudparet och som bjuder in till dans/fest.
    -  paret är avslappnat och närvarande
    - fester där väntetiden är planerad. T.ex. brukar man få vänta på brudparet en bra stund medans de fotograferas efter vigseln, den väntetiden kan bli lång och jobbig, särskilt om man tvingas stå utomhus i gassande sol, med obekväma skor. Men vid  ett bröllop hade de valt att ha ett litet jazzband som spelade (och struntade i liveband till festen), bjöd på massor med färska jordgubbar och frukt, och ordnat kalla drycker och bål, och då mer än ett glas. Det lättade helt klart upp stämningen och den där timmen vi väntade gick rätt snabbt. 

  • daniiel

    Jag håller med. Nedanstående saker tycker jag att en bra bröllopsfest har/är:

    - Bra bordsplacering, gärna där man får tryggheten i någon man känner och samtidigt tillfälle att prata med någon ny.
    - Bra toastmaster/madame, som gärna bjuder på sig själv, är trevlig och organiserad samt flexibel.
    - Personligt, när bröllopet speglar brudparet. Det behöver inte betyda annorluna, utan bara att bröllopet matchar brudparet.
    - Roliga lekar, för jag älskar lekar. Jag tycker det är jätteroligt! Så länge det är på en lämplig nivå.
    - Avslappnat brudpar, givetvis, det är trots allt deras dag och då ska dom bara må gott!
    - Engagerade gäster, gäster som anstränger sig för att göra det till en bra dag/kväll.

    Och skulle jag fundera en stund till, så skulle jag säkert komma på fler saker :)


  • Kalaspinglan

    De bästa bröllopen har alla haft detta gemensamt:
    - genomtänkt bordsplacering -- bordssällskapet gör JÄTTEMYCKET för hur festen artar sig. Sitter man med folk man inte har ett dyft gemensamt med, och som inte heller försöker anstränga sig för att få diskussionen att flyta, då blir stämningen lätt låååångtråkig.
    - bra toastpersoner som har planerat programmet tillsammans med köket, så att ingen håller tal när folk precis fått mat på tallriken.
    - tillräckligt mycket mat! (Har varit på bröllop där man gått hem hungrig, inte lyckat).
    - liveband/dj som får igång stämningen på dansgolvet efter bröllopet

    Bröllop som varit mindre kul:
    - tråkig/ogenomtänkt bordsplacering (t.ex. att sätta folk som fyllt 25 vid "ungdomsbordet" där resten är i åldrarna 12-16)
    - en middag som drar ut på tiden pga toastmaster inte koordinerat något alls med köket. På ett bröllop satt vi till bords i 5 timmar för att köket inte visste när de skulle servera huvudrätterna.
    - "alternativ" musik på dansgolvet -- på ett bröllop var det nån gäst som fick för sig att ändra i låtlistan så det enda som spelades var indiepop som ingen annan hade hört tidigare. Det var tomt på dansgolvet kan jag säga.
    - lekobligatorium. Nej jag leker inte. Frågesport och sånt är ok, men lekar där man ska "bjuda på sig själv" och göra både det ena och det andra gillar jag inte.
    - bukettkastning där det varit omöjligt att undkomma om man inte ville vara med.

  • Moignon

    Jag har inte varit på så många bröllop men var på ett fantastiskt förra året. Det var minutiöst planerat och allt flöt som en dans. Vi var knappt 100 gäster i en stor gammal varvsbyggnad som romantiserats med spetstyger, ljusfat och mängder med vita blommor. Det bästa var egentligen den enorma kärlek som flödade i alla tal till dessa fantastiska människor. Många tårar blev det men även en hel del skratt. Som att detta inte vore nog så bjöd de på fantastisk mat och tårta och en fest med mycket dans långt in på natten.

  • Js Fästmö

    Jag har varit på en del men den bästa var dels när paren fick sitta ihop, det var roliga lekar som var frivilliga. Efter kaffe/tårta fanns stort frukt/chokladbord där man kunde plocka sug en tallrik om man ville vila under dansen. Och det var sommarklädsel, ingen direkt högtid utan alla var glada och avslappnade. :)

  • marsmat
    Js Fästmö skrev 2013-05-06 21:57:08 följande:
    Jag har varit på en del men den bästa var dels när paren fick sitta ihop, det var roliga lekar som var frivilliga. Efter kaffe/tårta fanns stort frukt/chokladbord där man kunde plocka sug en tallrik om man ville vila under dansen. Och det var sommarklädsel, ingen direkt högtid utan alla var glada och avslappnade. :)
    Vad var det för lekar? Nyfiken :)
  • stormhelen

    Jag har bara varit på tre bröllop, 2 var helt okej och ett av dem var hemskt.


     


    Det första bröllopet jag gick på var på min brors för 14 år sedan (jag är en sladdis). Det var ett vanligt svenskt bröllop.


    Det jag mins mest var deras kärlek som verkligen lyste från deras ögon. I övrigt så minns jag inte så mycket mer av det bröllopet.  Så det är nog detta bröllop som jag tycker bäst om av de jag gått på, och det tack vare den kärleken som lyste från brudparet.


     


    Det andra bröllopet jag var på gifte sig min kusin, och det var lite roligt  då det var ett överraskningsbröllop. Vi trodde att vi skulle på dop men det blev ett bröllop också. Mysig fika efter bröllopet med mest fokus på deras lille son som döptes.


     


    Det sista bröllopet jag var på så gifte sig min m2b:s bror sig, och det var super tråkigt/ dåligt bröllop.


    Tråkig lokal som de inte gjort ett piss med (de hade hängt upp typ 5-6 vanliga ballonger), dålig lagad mat, otrevlig personal som inte gjorde sitt jobb (de hade t.ex. inte hällt upp skumpan till brudskålen då brudparet kom, och de började bråka med brudgumens far varav en av dem blev hemsickad), stendött på dansgolvet inget tjo eller tjim. Några gjorde några lama försök till att börja dansa (däribland jag) men.. ja det funkade inte så bra.  Sedan försökte de dra igång lite lekar (något jag avskyr) och återigen så var det inte så många som var med på det. Alla bara satt ner på sina stolar och småpratade med dem de hade till bordet. Detta kanske berodde på att inte borden "städades" undan. Jag vet inte. Men summan av det hela var att det bröllopet var inte så lyckat alls.


    Hoppas på att vårt bröllop inte blir så. Hälfen av gästerna kommer ju vara samma på vårt bröllop.  =P


    Hur motverkar man detta?

  • PMB
    stormhelen skrev 2013-05-07 01:33:01 följande:

    Hoppas på att vårt bröllop inte blir så. Hälfen av gästerna kommer ju vara samma på vårt bröllop.  =P


    Hur motverkar man detta?


    Just den biten med dansgolvet har att göra väldigt mycket med vilken musik man har och om de som går upp på dansgolvet bjuder på sig själv. Det senaste bröllopet jag var på så hade de först liveband som satte igång med en conga line och sen drog de musiker som hade bärbara instrument hela tåget ut på gården och runt bland folken vilket gjorde att många hakade på och sen var vi helt plötsligt ett fullt dansgolv Skrattande Därefter när de hade DJ spelade han de låtar som gästerna hade fått önska i förväg och de låtar som drog upp flest folk var gamla klassiker såsom schlager, YMCA, osv. Jag tror det har att göra med att de dels är lätta att dansa till och dels har man igenkänningsfaktorn (och kanske glada minnen från när man dansade till dem förr) som gör att man blir glad och vill dansa och bjuda på sig själv.

    Hur är den andra hälften av gästerna? Gillar de att dansa? Om de gör det så kommer de antagligen smitta av sig på de andra så länge de inte sluter sig i en egen ring utan tycker det är kul att andra deltar också. Förstår du hur jag menar?

    När det gäller det övriga på din m2bs brors bröllop.. Se till att inte ha otrevlig personal Flört Middagen i sig kommer i mångt och mycket bero på vilka som anmält tal och liknande till er toastmaster och om ni har några särskilda förväntningar om det av någon anledning inte skulle bli så många tal så borde ni prata med dem. T.ex om du inte är förtjust i lekar så be dem att inte fylla upp tiden med det utan att du/ni skulle föredra ett mysigt bildspel eller liknande.
  • stormhelen
    PMB skrev 2013-05-07 07:43:47 följande:
    Just den biten med dansgolvet har att göra väldigt mycket med vilken musik man har och om de som går upp på dansgolvet bjuder på sig själv. Det senaste bröllopet jag var på så hade de först liveband som satte igång med en conga line och sen drog de musiker som hade bärbara instrument hela tåget ut på gården och runt bland folken vilket gjorde att många hakade på och sen var vi helt plötsligt ett fullt dansgolv Skrattande Därefter när de hade DJ spelade han de låtar som gästerna hade fått önska i förväg och de låtar som drog upp flest folk var gamla klassiker såsom schlager, YMCA, osv. Jag tror det har att göra med att de dels är lätta att dansa till och dels har man igenkänningsfaktorn (och kanske glada minnen från när man dansade till dem förr) som gör att man blir glad och vill dansa och bjuda på sig själv.

    Hur är den andra hälften av gästerna? Gillar de att dansa? Om de gör det så kommer de antagligen smitta av sig på de andra så länge de inte sluter sig i en egen ring utan tycker det är kul att andra deltar också. Förstår du hur jag menar?

    När det gäller det övriga på din m2bs brors bröllop.. Se till att inte ha otrevlig personal Flört Middagen i sig kommer i mångt och mycket bero på vilka som anmält tal och liknande till er toastmaster och om ni har några särskilda förväntningar om det av någon anledning inte skulle bli så många tal så borde ni prata med dem. T.ex om du inte är förtjust i lekar så be dem att inte fylla upp tiden med det utan att du/ni skulle föredra ett mysigt bildspel eller liknande.

    Vilket bra svar! Skrattande Tack!


    Ska tänka på allt som du sa. =)

  • PMB
    stormhelen skrev 2013-05-07 10:53:34 följande:

    Vilket bra svar! Skrattande Tack!


    Ska tänka på allt som du sa. =)


    Det var så lite så. Musikbiten är inte jättelätt. Vi håller på att försöka få ihop en spellista själva som ska inbjuda till att dansgolvet håller igång (vill ju inte få ett bröllop där folk uppfattar det som dött och tråkigt Flört)
  • kärlekensbrudpar

    Bra tråd, själv har inte nån erfarenhet av bröllop varit på två men då for jag hem tidigt gossen var lite. Men av det jag var med var det bra :) serverad mat och buffé och bra stämning på båda och fina tal :) det har varit vanliga fina lokaler :) dock är jag inte så förtjust i bordsplacering och det var det på båda. Vi ska köra utan det :)

  • 20 juli 2013
    PMB skrev 2013-05-07 14:14:47 följande:
    Det var så lite så. Musikbiten är inte jättelätt. Vi håller på att försöka få ihop en spellista själva som ska inbjuda till att dansgolvet håller igång (vill ju inte få ett bröllop där folk uppfattar det som dött och tråkigt Flört)
    Vill dela med mig av ett tips som garanterar mycket folk pa dansgolvet som vi sjalva kommer spela fer ganger under kvallen: Cupid Shuffle: 


    Den har nagra ar pa nacken och spelas flitigt i karibien sa den kanske kanns igen men ar alltid lika kul och far upp aven de personer som inte garna dansar pa dansgolvet.
    Det ar en slags linedance som gar valdigt fort att lara sig sa att alla latt hanger med: 4 steg at vanster, 4 at hoger, 4 kickar och sen en kvarts varvs snurr i valfri stil - allt till ett skont gung!
    Lar nagra av era nara steget (tar bara nagon minut) sa att de andra har nagon att folja, spela den en gang och nar den spelas igen kan jag nastan lova att dansgolvet ar fullt!  Cupid Shuffle: 

    eller sok bara pa cupid shuffle och se sjalv! Have fun!
     
  • PiaB

    Jag har varit på väldigt olika bröllop med allt ifrån papperstallrikar till väääldigt påkostat. Det jag tycker är viktigt är som många andra, en genomtänkt bordspacering! Sedan bryr jag mig inte så mycket om upplägget i övrigt så länge det känns som att det speglar brudparet.


     


    Det bröllop som var mest påkostat kändes bara så fel då brudparet inte är sådana. Kändes som de spelade ett spel och hade planerat bröllopet efter hur de trodde att andra ville ha det.


     


    Bröllopet med papperstallrikar och plastglas var sååå rätt! Det var precis så som de är och som alla känner dem. Hade inte kunnat vara bättre och framförallt så genomsyrades hela dagen av kärlek och glädje. De såg så lyckliga ut att man smälte av att se dem


     


    Det kanske verkar självklart att man är lycklig på sitt bröllop, men faktum är att jag varit på ett bröllop som kändes otroligt kallt och känslolöst. Jag funderade faktiskt på varför de gifte sig och det bröllopet var väldigt väl genomtänkt. Så det kan bli fel ändå


Svar på tråden Berätta om den bästa bröllopsfesten ni gått på, nyfiken!