• Äldre 19 Feb 20:21
    3266 visningar
    6 svar
    6
    3266

    Hur räknar man kalorier?

    Lite OT kanske men jag har fått reda på att jag ska äta ca 1600kal för att tillsammans med träning nå den målvikt jag vill ha till bröllopet, men jag har aldrig räknat kalorier och vet inte riktigt hur man gör. Någon som har något tips? 

    Tacksam för all hjälp!  

  • Svar på tråden Hur räknar man kalorier?
  • Cathel­ica
    Äldre 19 Feb 20:26
    #1

    Det står per 100gr på förpackningen, annars googla kalorikalculator :)

  • PiaB
    Äldre 19 Feb 20:43
    #2

    Vem har sagt hur många kalorier du ska äta? Den borde ha kunnat förklara... Men som sagt så står det angivet på all mat kalorier/100g. Så du måste veta hur många gram du äter, t.ex. väga potatisen, köttet, såsen, vad du nu äter. Och räkna ut. Jag tycker det är oerhört jobbigt och äter hellre av allt men måttfullt. Konsten är att göra av med fler kalorier än man stoppar i sig. Men det var ju inte vad du frågade efter Däremot låter det lite med 1600kcal MED träning? Men jag vet ju inte vad du väger eller hur lång du är eller hur många kcal du brukar äta


  • Äldre 19 Feb 21:07
    #3

    Hur har du fått reda på det? Har du nån app i mobilen? Annars kan jag tipsa om shape up app. Den har jag använt i omgånga och är lättanvänd. Då kan du lägga in mängden av ett visst livsmedel och så för man dagbok över maten. Annars är det huvudräkning som gäller. Som någon skrev ovan så brukar det ju stå på förpackningen kcal/100g

  • fayefa­ye
    Äldre 19 Feb 21:11
    #4

    Använder också Shape up för att räkna. Funkar kanon :)


  • Äldre 19 Feb 22:04
    #5

    tack så mycket för alla era svar!

    Jag träffade en personlig tränare idag och vi pratade bara helt kort om det och skulle prata mer om det nästa gång. Fokuserade på träningen idag. 

    Ska kolla in shape up! Tack 

  • Äldre 19 Feb 22:47
    #6

    laddade ner shape up och den verkar ju jättebra! Tack för tipset!

Svar på tråden Hur räknar man kalorier?