• xMariax

Vigseldatum?

Jag och min blivande man har inte bestämt datum ännu. Vi vet att vi vill gifta oss 2014 och under en helg på hösten helst. Vi har kollat upp alla våra ''speciella datum'' men alla dem är mitt i veckan (datumet vi träffades, förlovade oss etc). Så nuundrar jag hur alla ni andra gjort? Har ni valt ett speciellt datum, gift er på en högtid eller bara valt ett datum som passar?

• Svar på tråden Vigseldatum?
  • xMariax
    Fjärilen skrev 2013-02-16 16:41:25 följande:
    Jag tycker inte att det skulle spela någon roll. Boka ni det datumet.

Vi gifte oss 3 dagar innan min mans mamma fyllde 60.
    Vi tänker lite så också.. Speciellt med tanke på att blivande svärfar hatar att fira sin födelsedag och han fyller inget speciellt (46 år)
  • kitkät

Vi träffades september 2010, vi förlovade oss september 2012 och vi ska gifta oss september 2013 :) 

Vi hade först tänkt gifta oss under sommaren, men ändrade oss sen och valde att hålla ett höstbröllop, så det fick bli september. Men nu kan jag ångra mig lite, önskar att vi istället hade valt oktober... Då är det ju lite mer höst och fler höstfärger som hunnit komma fram kanske! 

• iech

Vi började med att välja månad, maj eller juni ville vi ha endast för att vi gillar försommaren och allt brukar vara så grönt och fint då. I maj är det dock flera födelsedagar, morsdag mm så det blev inte som någon egen helg över till oss då vi inte ville krocka med någons födelsedag osv.
    Vi valde 1juni istället, det är lite speciellt eftersom vi flyttade ihop den 1 juni för 6 år sedan. Efter att vi bokat datumet fick vi reda på att min M2B:s morfar och mormor gifte sig samma datum men för en herrans massa år sedan. Då de inte längre finns kvar i livet och min M2B stod väldigt nära dem känns det som en bonus att vi får samma dag. :) 

• baboo

Vi förlovade oss 10.11.12. Vi valde när på året vi ville gifta oss. Alltså årstid. Sedan råkade min födelsedag ligga på den månaden så då tog vi den dagen:)

• daniiel
    xMariax skrev 2013-02-16 16:33:06 följande:
    Vi kommer antagligen bara att ta ett datum, men vad anser ni andra om att gifta sig nära inpå någons födelsedag tex? Min blivande svärfar fyller år 2-3 dagar efter datumet vi funderar på.
    Jag kan tycka att det är lite tråkigt om man bokar in ett bröllop på någon så pass närståendes födelsedag, åtminstone utan att prata med personen först. Men om det inte handlar om exakt samma dag, så tycker jag inte att det är något fel med det alls :)

Det enda som kan vara bra att tänka på en sådan gång, är ifall den personen i fråga kanske vill ha en födelsedagsfest. Det händer väl dock oftare om personen i fråga fyller jämnt. Då kan man nog behöva berätta i god tid om bröllopet, så det inte blir så att (nu tar jag er som exempel bara) ni planerar och bokar bröllop samtidigt som din svärfar då planerar och bokar en fest.
  • August Moon

Det här blir lååångt, men det var också ett långt och invecklat resonemang som ledde oss fram till rätt datum Tungan ute

Vi bestämde datumet av praktiska skäl. Vi ville gifta oss på sommarhalvåret, tänkte först tiden kring valborg eftersom det var då vi blev ihop men ändrade oss av två orsaker: 1) Det var svinkallt det året och våren hade knappt tagit fart, liknande har vi varit med om på valborgs-/årsdagsfirandet flera år sedan dess. 2) Om våren har kommit och allt är fint kommer jag sannolikt ha pollenbesvär. Minns med fasa hur jag skulle vara med i skolmusikalen i maj ett år, och hur jag och sminkösen än bar oss åt så stannade inte sminket för en sekund kring mina rödsvullna ögon. Samma scenario på eget bröllop, nej tack!

Vi var alltså tvunga att ta ett senare datum. Problemet är att både vi och en stor del av vår bekantskapskrets är hängivna hårdrockare, och sommartider är festivaltider. Jag vill inte riskera att bröllopet krockar med någon stor och viktig festival. Nog för att jag tror att våra gäster skulle prioritera oss, men det vore ju synd att sätta dem i den valsituationen. Dessutom kanske vi själva vill åka! Vi valde 16 augusti därför att det är en lördag och festivalsäsongen då till största delen är över, och de flesta är hemma från sina semestrar. Vi tänkte ta 23 augusti för att verkligen vara på den säkra sidan, men då krockade det med hans brors födelsedag.

Jag är supernöjd med valet av sensommarbröllop. Vi vill åka på bröllopsresa ganska snart inpå bröllopet, och det kommer att bli en perfekt "förlängning" av sommaren när värmen börjar dippa här hemma i september Glad

• Tilda93

Vårat bröllop krockar med Sweden rock. Men vi vill gifta oss på vår årsdag! Vi har fått höra gnäll men den som har gnällt mest kommer ha 1 månads bebis när vi gifter oss, så vet inte varför hon gnäller.. Svärfar kommer kanske åka på någon annan festival istället. Och dem (flesta) som brukar åka har själva sagt att det finns fler år/ festivaler. Men vi gifter oss bara 1 gång :)

• Erica666

Jag o min sambo träffades fredagen den13:e för 9 år sedan så vi ska gifta oss fredagen den 13:e, 2013 kl 13

• jimmyojennifer

Vi träffades i oktober. Var ett par under en lång tid men gick ut med det officiellt i april. Förlovade oss i december och kommer gifta oss 6 juli 2013.

Vi ville ha ett sommarbröllop. Vi ville ha en lördag. Jag ville ha juli bröllop. Mina föräldrar gifte sig i juli för snart 30 år sen i samma kyrka som vi kommer gifta oss i därför vill jag gifta mig i juli. Däremot har vi valt ett annat datum.

Men eftersom vi ville gifta oss på sommaren, i juli och på en lördag så tog vi bara ett datum som passade. =)

Om man har ett speciellt datum som passar så varför inte. Men för oss spelade det inte så stor roll. Den 6 juli får bli vårat speciella datum istället.

• sommar2014
    baboo skrev 2013-02-16 19:01:57 följande:
    Vi förlovade oss 10.11.12. Vi valde när på året vi ville gifta oss. Alltså årstid. Sedan råkade min födelsedag ligga på den månaden så då tog vi den dagen:)
    Ska ni gifta er på din födelsedag?
Svar på tråden Vigseldatum?