• xMariax

Vigseldatum?

Jag och min blivande man har inte bestämt datum ännu. Vi vet att vi vill gifta oss 2014 och under en helg på hösten helst. Vi har kollat upp alla våra ''speciella datum'' men alla dem är mitt i veckan (datumet vi träffades, förlovade oss etc). Så nuundrar jag hur alla ni andra gjort? Har ni valt ett speciellt datum, gift er på en högtid eller bara valt ett datum som passar?

• Svar på tråden Vigseldatum?
  • Thea

vi räknar att vårt förhållande började 18 juni 2005 och vi förlovade oss 18 juni 2008 så för oss är 18 juni "heligt" så vi kommer gifta oss i år 18 juni trots att det är en tisdag :) vi kommer ha det hemligt och bara våra föräldrar kommer veta om det och får vara med. 

• stormhelen

Vi har valt ett speciellt datum, eller ja så när som det som möjligt.

Vi träffades den 15 september 2007. Vi förlovade oss även den 15 september 2012. I år infaller den 15 på en söndag, vilket inte passar oss, då måndagen är ju en vanlig abretsdag. Vi vill att våra gäster (de som bor nära och de som bor långt bort - drygt 40 mil eller längre) ska kunna njuta av vårt bröllop till fullo med vad all det innebär från att dricka alkohol till att vara uppe sent.

Därför så har vi vårt bröllop dagen innan vårt speciella datum - alltså den 14 september (en lördag).

• FruW
    stormhelen skrev 2013-02-16 14:04:45 följande:

Vi har valt ett speciellt datum, eller ja så när som det som möjligt.

Vi träffades den 15 september 2007. Vi förlovade oss även den 15 september 2012. I år infaller den 15 på en söndag, vilket inte passar oss, då måndagen är ju en vanlig abretsdag. Vi vill att våra gäster (de som bor nära och de som bor långt bort - drygt 40 mil eller längre) ska kunna njuta av vårt bröllop till fullo med vad all det innebär från att dricka alkohol till att vara uppe sent.

Därför så har vi vårt bröllop dagen innan vårt speciella datum - alltså den 14 september (en lördag).

Vad mysigt att kunna gifta sig på sin (nästan) årsdag! Glad

Till TS: Jag tycker inte att det är så viktigt att det är ett speciellt datum, det känns mer som en bonus om det blir så. Vi valde datum genom att bestämma vilken månad vi ville gifta oss, sedan hade jag önskat att det blev den 4:e eftersom jag gillar den siffran, men då var lokalen redan bokad så det fick bli veckan efter istället, den 11:e. Tycker att 11 är en ganska ful siffra men nu har den fått en helt annan innebörd och 11 maj kommer alltid vara ett speciellt datum för oss :)

• stormhelen
    FruW skrev 2013-02-16 14:47:33 följande:
    Vad mysigt att kunna gifta sig på sin (nästan) årsdag! Glad

Till TS: Jag tycker inte att det är så viktigt att det är ett speciellt datum, 11 maj kommer alltid vara ett speciellt datum för oss :)

Ja, det är roligt att det blir nästan på vår årsdag. Men nu kommer vi ha ett eget bröllopsdatum och ett eget årsdatum. Så då kan man ju fira 2 dagar i rad istället. =D

Men jag håller med dig om att man inte måste ta ett redan speciellt datum.

Det datumet som man väljer att gifta sig på kommer ju att bli ett speciellt datum. framöver. Man skapar så att säga ett nytt speciellt datum som betyder oerhört mycket för en. Hjärta

• sommar2014

När det gällde förlovningen valde vi ett datum som var snyggt och som genom en liten matematisk lek passar ihop med datumet då vi blev tillsammans.

Men vigseldatumet har vi valt efter att det ska vara en lördag sommaren 2014 som inte ska krocka med VM-finalen i fotboll och andra stora evenemang.... Plus att det blir ett trevligt sommardatum att fortsätta fira vår bröllopsdag på framöver. Vi förlovade oss i december och om man vill äta på restaurang i december, och gärna på ett ställe på landet med hotell och så, så är det nästan alltid julbord. Inte så romantiskt! Så decemberbröllop, nej tack!

När jag tänker efter blir det faktiskt några siffror i vigseldatumet som passar med datumet då vi skrev till varandra första gången så det blir ju "ett snyggt datum" ändå. Solig

• JohJoa

Vi har inget speciellt med våra datum Träffades 8 mars Blev ihop 16 mars Förlovade oss 13 okt Gifter oss 3 aug. Men vi har varit ihop 10 år i år. Så det är lite speciellt för oss

• jimsan78

Vi ville ha ett sommarbröllop så vi tog bara ett datum "i högen". Men det visade sig att dagen efter vi gifter oss är det sju år sen som vi träffades. Det skulle visserligen ta nästan tre år för oss att bli tillsammans men den som väntar på något gott... 

• xMariax

Vi kommer antagligen bara att ta ett datum, men vad anser ni andra om att gifta sig nära inpå någons födelsedag tex? Min blivande svärfar fyller år 2-3 dagar efter datumet vi funderar på.

• Fjärilen
    xMariax skrev 2013-02-16 16:33:06 följande:
    Vi kommer antagligen bara att ta ett datum, men vad anser ni andra om att gifta sig nära inpå någons födelsedag tex? Min blivande svärfar fyller år 2-3 dagar efter datumet vi funderar på.
    Jag tycker inte att det skulle spela någon roll. Boka ni det datumet.

Vi gifte oss 3 dagar innan min mans mamma fyllde 60.
Svar på tråden Vigseldatum?