• xMariax

Vigseldatum?

Jag och min blivande man har inte bestämt datum ännu. Vi vet att vi vill gifta oss 2014 och under en helg på hösten helst. Vi har kollat upp alla våra ''speciella datum'' men alla dem är mitt i veckan (datumet vi träffades, förlovade oss etc). Så nuundrar jag hur alla ni andra gjort? Har ni valt ett speciellt datum, gift er på en högtid eller bara valt ett datum som passar?

• Svar på tråden Vigseldatum?
  • TheD

Datumet vi träffades och förlovade oss var iofs på en lördag men i fel månad. Vi ville gifta ossi augusti så då tog vi ett datum som låg bra till

:)

• Muffinen

Tilda93- jag hoppas att du skrivit fel och inte tänkt fel för 16/8 är en fredag... jag gifter mig nämligen på lördag den 17e det var därför jag reagerade.. men du har säkert koll, kanske t.o.m. menar något annat år :)

• Muffinen

Och förövrigt så visste vi att vi ville gifta oss i Visby och då tog vi den 17e augusti eftersom att högsäsongen börjar lägga sig då och alla hotell o.s.v. inte är fullbokade, men förhoppningsvis fortfarande varmt! Och vi ville ha en lördag... :)

• August Moon
    Tilda93 skrev 2013-02-20 13:23:05 följande:
    Vårat bröllop krockar med Sweden rock. Men vi vill gifta oss på vår årsdag! Vi har fått höra gnäll men den som har gnällt mest kommer ha 1 månads bebis när vi gifter oss, så vet inte varför hon gnäller.. Svärfar kommer kanske åka på någon annan festival istället. Och dem (flesta) som brukar åka har själva sagt att det finns fler år/ festivaler. Men vi gifter oss bara 1 gång :)
    Så ohyfsat att klaga! Antingen tackar man ja till bröllopet och håller god min, eller så tackar man nej och åker på festival. Att hon dessutom inte kan åka i alla fall gör det ju ännu mer bisarrt...

Vi valde att försöka undvika festivalkrock, men OM det ändå blir en (Sweden Rock kan man lita på, den är alltid i början av juni, men andra festivaler hoppar runt) så tänker vi ju inte boka om. En stor del av den här hänsynen handlar om att vi vill planera i största hemlighet och sedan avslöja giftermålet när allting är mer eller mindre färdigplanerat, kanske i mars. Då är det ju tråkigt för de som köpte festivalbiljetter för dyra pengar redan i december. "Och det säger ni nu!?" liksom. Om jag har förstått rätt så berättade ni om era planer i riktigt god tid, då blir det ju en annan grej.
  • August Moon
    Muffinen skrev 2013-02-20 15:02:48 följande:
    Tilda93- jag hoppas att du skrivit fel och inte tänkt fel för 16/8 är en fredag... jag gifter mig nämligen på lördag den 17e det var därför jag reagerade.. men du har säkert koll, kanske t.o.m. menar något annat år :)
    Jag gissar att det är mig du pratar med? Det stämmer att det är ett annat år, lördagen 16/8 2014 Glad
  • TheD
    Tilda93 skrev 2013-02-20 13:23:05 följande:
    Vårat bröllop krockar med Sweden rock. Men vi vill gifta oss på vår årsdag! Vi har fått höra gnäll men den som har gnällt mest kommer ha 1 månads bebis när vi gifter oss, så vet inte varför hon gnäller.. Svärfar kommer kanske åka på någon annan festival istället. Och dem (flesta) som brukar åka har själva sagt att det finns fler år/ festivaler. Men vi gifter oss bara 1 gång :)
    Seriöst? Jag gillar inte festivalen för 5 öre men om jag slopar det.... Hur i hela j*vla friden kan man gnälla om sånt?!?!!?!
  • August Moon
    TheD skrev 2013-02-20 15:33:11 följande:
    Seriöst? Jag gillar inte festivalen för 5 öre men om jag slopar det.... Hur i hela j*vla friden kan man gnälla om sånt?!?!!?!
    Jag förstår besvikelsen. Skulle absolut gräma mig om det krockade, speciellt när jag var så ung som jag gissar att Tilda93:s vänner är. Men håller med om att klaga på andras val av bröllopsdatum INTE tillhör god ton. Då får man helt enkelt tacka nej om man prioriterar annorlunda och sen är det inte mer med det.
  • Tilda93

Muffinen: haha va? , du skrev nog till fel person ;) August moon: jo vi berättade någon månad efter han friade till svärföräldrarna och mina föräldrar och för resten lite senare , fast svärfar berättade för några utan att vi visste det pga Sweden rock. Men vi var på väg och berätta det i samma veva :) Sambon brukade jämnt också åka till Sweden rock men har inte haft råd dem senaste åren. Vi tycker det att vi har ställt upp.mycket för folk så då borde dem ställa upp för oss :) TheD: menar du att jag gnäller eller att dem gnäller? :)

• TheD
    Tilda93 skrev 2013-02-20 15:50:19 följande:
    Muffinen: haha va? , du skrev nog till fel person ;) August moon: jo vi berättade någon månad efter han friade till svärföräldrarna och mina föräldrar och för resten lite senare , fast svärfar berättade för några utan att vi visste det pga Sweden rock. Men vi var på väg och berätta det i samma veva :) Sambon brukade jämnt också åka till Sweden rock men har inte haft råd dem senaste åren. Vi tycker det att vi har ställt upp.mycket för folk så då borde dem ställa upp för oss :) TheD: menar du att jag gnäller eller att dem gnäller? :)
    Nejenej, inte du! Att blivande gäster gnäller :) Sorry om jag var otydlig med vem jag blev förbannad på.
  • Muffinen

Förlåt Tilda93, det var till augustmoon och jag gissade att du hade koll, tänkte bara att det hade kunnat bli så jobbigt annars ;)

• sommaren13

Vi har den 17/8, dock inget speciellt med det, det fick bli det för det var det datum som lokalen var ledig i augusti.
    Så vi fick ändra kyrka och sånt bara, lite tråkigt, men men vi fick en toppenlokal och det kändes som det var viktigtare än kyrkan. 

• generalskan

Båda dom gånger som jag gift mig så har det blivit ett datum som passade den präst vi ville ha.

• Power of Love

Vi gifter oss nästa år på nationaldagen. Lätt att komma ihåg och eftersom det är röddag kommer vi vara lediga på våra framtida bröllopsdagar. Glad 

Svar på tråden Vigseldatum?