• Äldre 5 Feb 12:29
    6751 visningar
    17 svar
    17
    6751

    Hjälp: Hur många glas mousserande till minglet?

    Vi har ingen jättestor budget och försöker "snåla" så gott det går, dock så kommer vi att ha hela bröllopet på ett hotell så pga detta är det ju svårt att hitta egna lösningar och sparknep när det gäller mat och dryck.


     


    Nu har vi ett litet dilemma när det gäller servering av mousserande vin vid minglet efter vigseln. Jag tycker att ett glas per person blir för lite, medan min sambo tror att två glas blir alldeles för mycket. Visst är det väl jag som har mer rätt? :)


     


    Vi kommer att ha ca en timmes mingel mellan vigsel och middag (båda sker i samma lokal så ingen transport av gäster krävs), och då tänker jag att folk kanske sveper första glaset rätt fort och sen står och är blyga/uttråkade resten av tiden. Om det dessutom råkar vara en varm dag kan det vara extra bra att ha möjlighet till påfyllning. Vi har ingen särskild aktivitet planerad till minglet än så länge, förutom att fotografen kommer ta gruppbilder.


     


    Vad säger ni, ska vi be att få 2 glas/person eller ska vi rikta in oss på typ 1,5 istället? Alla kanske inte vill ha påfyllning, jag har ingen aning. Känns dumt att få en massa över, som går till spillo, men ännu värre att ha för lite!

  • Svar på tråden Hjälp: Hur många glas mousserande till minglet?
  • Tuvest­am
    Äldre 5 Feb 12:37
    #1

    Jag hade nog satsat på 2 glas/pers. Om det sen inte är nån som vill ha påfyllning är det ju inget tvång. Vi ska oxå ha bubbel när vi kommit till lokalen som vi ska skåla i när vi kommer. Vi har dock räknat 1 glas/person, det lär ju inte vara alla som vill ha alkohol så därför kommer där säkerligen bli till den som vill ha påfyllning. Men det är rätt svårt att veta hur mycket man ska räkna med. Som jag sa till min blivande härom kvällen, det är tur man bara ska gifta sig 1 gång för jag vet i tusan om jag orkat med en omgång planering till ;) Hoppas det löser sig för er och att ni klurar ut hur ni ska göra!

  • Äldre 5 Feb 12:38
    #2

    Mousserande brukar man inte svepa Flört
    Och det viktigaste är att det räcker till att skåla i.

    Så jag skulle räknat 1 glas / person med alkoholhaltigt bubbel (om ni hade tänkt er sånt) men sen se till att det finns annat att fylla på med. Typ cider eller bara gott smaksatt vatten (kranvatten med bär och iskuber i i stora glastillbringare kanske).
    Om jag är varm så dricker jag mycket hellre vatten än mousserande vin i alla fall.
    Mousserande / Champagne har jag nog aldrig räknat med att jag ska få så att jag kan dricka mig otörstig om det är varmt ute... 

  • tiger
    Äldre 5 Feb 12:39
    #3

    Jag tycker du ska räkna med 1,5 glas/person. Alla kommer inte vilja ha påfyllning medan några absolut vill ha det. En flaska mousserande räcker till 6-8 glas.

    Ta fram karaffer med vatten och något alkoholfritt alternativ så gästerna kan släcka törsten med det istället för bubbel. 

    Om du köper vin mm på systembolaget får du lämna tillbaka det som blir över så länge du sparar kvittot. Så ifall du får en flaska eller två över så bara lämna tbx :) 

  • tiger
    Äldre 5 Feb 12:40
    #4

    Verkar som vi alla svarade samtidigt :)

    Tuvestam: Jag skulle nog kunna tänka mig planera igen eller hjälpa andra, tycker det är riktigt roligt. 

  • Tuvest­am
    Äldre 5 Feb 12:43
    #5
    tiger skrev 2013-02-05 12:40:51 följande:
    Verkar som vi alla svarade samtidigt :)

    Tuvestam: Jag skulle nog kunna tänka mig planera igen eller hjälpa andra, tycker det är riktigt roligt.
    Klart det är roligt, det är super kul. Men jag hade nog inte orkat en omgång till. Kanske för att jag lätt stressar upp mig och blir nervös...
  • Äldre 5 Feb 12:54
    #6

    Om ni vill kapa kostnader kan ni bjuda på alkoholfritt bubbel enbart, och sedan vanligt vin (+ alkoholfria alternativ) till middagen. Finns jättegoda sorter på Systemet + att alla kan få samma sort (utom barn då kanske). Så kommer vi att göra då varken jag eller min fästman är särskilt mycket för alkohol, på så sätt håller man ju nere "fyllegraden" hos gästerna. En varm dag + inte ätit på länge + 2 glas champagne skulle nog i alla fall jag bli lite påverkad av.... hihi.

    Befinner ni er på en plats dit många kommer behöva åka bil (på landet t.ex.) kommer nog många också att välja det alkoholfria ändå. Jag var på ett sådant bröllop en gång där det alkoholfria helt tog slut....

  • Äldre 5 Feb 12:55
    #7

    Jag håller med Chicita, se till att det finns ett glas till alla att skåla i (även om kanske inte alla vill ha mousserande att skåla i heller), men i övrigt kan ni servera annat att dricka tycker jag. Vattenkaraffer med is och kanske lite citronskivor och cider (både alkoholhaltig och alkoholfri) kan vara väldigt bra alternativ. Under en timme lär dom flesta vilja dricka två - tre glas skulle jag gissa på, men inte av just mousserande. Det kan man gott reservera för brudskålen enbart :)


  • Äldre 5 Feb 12:56
    #8

    En varm dag vill man nog gärna, som Chicita skriver, inte dricka sig otörstig på mousserande vin utan hellre vatten, flädersaft eller mineralvatten eller något sånt. Glad

  • Äldre 5 Feb 12:59
    #9
    sommar2014 skrev 2013-02-05 12:54:38 följande:
    Om ni vill kapa kostnader kan ni bjuda på alkoholfritt bubbel enbart, och sedan vanligt vin (+ alkoholfria alternativ) till middagen.
    Vi gjorde nästan så, vi skippade mpusserande helt, vi valde dock cider (båda varianterna) enbart att skåla i och bjuda på under minglet före middagen. Vi hade också vår fest på hotell och ville hålla nere kostnaderna, vilket inte är det lättaste då man måste ta allt via hotellet. Ett glas mousserande kostade 85kr och ett flaska alkoholhaltig cider kostade 35kr. Sedan är det så att varken jag eller maken gillar mousserande, så det i kombination med prisskillnaden gjorde att valet blev enkelt ;)
  • Äldre 5 Feb 13:01
    #10

    Ni har ju helt rätt, självklart är det viktigt att vi har alkoholfria alternativ också men den detaljen glömde jag bort i all planerings-stress. Glad Det är bara det att vi måste meddela hotellet den här veckan hur vi vill ha menyn och hur mycket alkohol m.m. vi vill servera och vi var inte riktigt överens på den punkten.


     


    Tyvärr kan vi inte köpa något från systembolaget själva, dels för att allt vi serverar måste gå via hotellet (dvs deras vinlista och meny är det som gäller) och vi får inte ta med någon egen dryck, och dels för att vi kommer vara i England :)


     


    Jag tror nog att vi kommer satsa på 1,5 glas mousserande vin per person, och sedan ha några alkoholfria alternativ också.


     


    Tack för hjälpen!

  • Äldre 5 Feb 13:06
    #11

    Men! Om ni köper all alkohol via hotellet behöver ni väl inte riskera att det blir något över? De tar väl bara betalt för den dryck som faktiskt går åt (eller: antal öppnade flaskor kanske)? Det är ju det som är så bra med att ha festen på restaurang/hotell. När vi hade glöggfest hemma köpte vi typ 10 flaskor glögg - det gick åt 2.... HAHAHAH.

  • Äldre 5 Feb 13:13
    #12
    sommar2014 skrev 2013-02-05 13:06:02 följande:
    Men! Om ni köper all alkohol via hotellet behöver ni väl inte riskera att det blir något över? De tar väl bara betalt för den dryck som faktiskt går åt (eller: antal öppnade flaskor kanske)? Det är ju det som är så bra med att ha festen på restaurang/hotell. När vi hade glöggfest hemma köpte vi typ 10 flaskor glögg - det gick åt 2.... HAHAHAH.

    Jag är väldigt osäker, hade faktiskt trott att vi måste betala för allt vi beställt så att säga. De vill ju ogärna att man "lovar" att konsumera för en viss summa och sedan bara dricker upp hälften. Kanske något vi måste kolla upp med dem, för är det som du säger så underlättar det ju lite för oss.


     


    Vi kommer att betala allt i förväg, så på grund av det skulle jag tro att det är svårt att få tillbaka pengar för något man inte druckit upp. Däremot kanske vi kan be att få ha en extra flaska eller två i reserv ifall vi känner att det går åt mer än vi räknat med. Och så betala för de extra flaskorna i efterhand.

  • Äldre 5 Feb 13:19
    #13

    Vi betalade allt i efterhand när vi hade vår bröllopsfest. Vi bestämde i förväg hur många glas/person till miglet, så att dom visste ungefär hur mkt som skulle gå åt och att dom inte skulle servera mer än så. Vi betalade ju dock inte för mer än vad vi "gjorde av med" så att säga. Till minglet tex, så var det vissa som drack 1 glas, andra 2 eller 3 glas. Till middagen drack vissa vin, andra öl, cider eller läsk. Det är ju svårt att veta i förväg, så vi betalade ju som sagt i efterhand för det vi hade förbrukat under middagen. Jag hade aldrig velat betala i förväg där.


  • Äldre 5 Feb 13:43
    #14
    daniiel skrev 2013-02-05 13:19:56 följande:
    Vi betalade allt i efterhand när vi hade vår bröllopsfest. Vi bestämde i förväg hur många glas/person till miglet, så att dom visste ungefär hur mkt som skulle gå åt och att dom inte skulle servera mer än så. Vi betalade ju dock inte för mer än vad vi "gjorde av med" så att säga. Till minglet tex, så var det vissa som drack 1 glas, andra 2 eller 3 glas. Till middagen drack vissa vin, andra öl, cider eller läsk. Det är ju svårt att veta i förväg, så vi betalade ju som sagt i efterhand för det vi hade förbrukat under middagen. Jag hade aldrig velat betala i förväg där.
    Det låter vettigt tycker jag. Vi kommer också att betala för middag+dryck i efterhand. Känns bra då man inte vill behöva betala för mer än vad som går åt.

    Förstår att man kan behöva betala för matkuvert som avbokas sent (kan ju vara färskvaror de köpt in speciellt för oss som annars inte går åt) men just dryck borde man bara behöva betala för öppnade flaskor. En oöppnad vinflaska håller ju i en halv evighet. Flört
  • Äldre 5 Feb 13:44
    #15
    daniiel skrev 2013-02-05 13:19:56 följande:
    Vi betalade allt i efterhand när vi hade vår bröllopsfest. Vi bestämde i förväg hur många glas/person till miglet, så att dom visste ungefär hur mkt som skulle gå åt och att dom inte skulle servera mer än så. Vi betalade ju dock inte för mer än vad vi "gjorde av med" så att säga. Till minglet tex, så var det vissa som drack 1 glas, andra 2 eller 3 glas. Till middagen drack vissa vin, andra öl, cider eller läsk. Det är ju svårt att veta i förväg, så vi betalade ju som sagt i efterhand för det vi hade förbrukat under middagen. Jag hade aldrig velat betala i förväg där.
    Låter smidigt att kunna göra på det sättet. Önskar att vi kunde göra likadant, men vårt hotell verkar göra så att de alltid tar betalt i förväg, det står inskrivet i kontraktet. Däremot kan man köpa till extra dryck på dagen om man vill ha mer, så då kanske vi gör så istället.
  • Äldre 13 Feb 13:49
    #16

    Vi har nog räknat på cirka 1,5 till 2 glas per person :)
    Vi handlar det mesta av drickan i Tyskland innan bröllopet. Gifter oss i sommar :) 

  • PiaB
    Äldre 13 Feb 14:27
    #17

    Vad konstigt att behöva betala innan. Vi betalar också efteråt för det som gått åt. Undrar om man får ta hem det man betalat för som inte gått åt? Som svar på frågan tror jag ett glas per person räcker. Några tar inget och andra två


Svar på tråden Hjälp: Hur många glas mousserande till minglet?