• MeLove
    Äldre 28 Jan 16:24
    3519 visningar
    15 svar
    15
    3519

    Brudtärnor är till för å hjälpa bruden eller??

    Är inte brudtärna/or till för att hjälpa bruden?? Eller är jag helt ute å cyklar.. Jag har 4 st tärnor men edast 3 av dem är hjälpliga men fjärde bryr sig inte. Vad ska jag göra? Skita i å ha henne eller ska jag fråga henne om hon verkligen är intresserad av å hjälpa till? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-28 17:15
    Jag fattar väl att det är jag och min blivande som ska kolla på ringar å allt vad ett bröllop är! Men är man en tärna så tycker jag att man kan ge bruden lite stöd! Ha lite "tjejsnack" osv men eftersom den ena är noll intresserad hon frågar inte ens hur det går. aja skitsamma!!.

  • Svar på tråden Brudtärnor är till för å hjälpa bruden eller??
  • Äldre 28 Jan 16:26
    #1

    En tärnas roll enligt svensk tradition, är att komma i kläder som passar klädkoden och gå in och ut med brudparet i kyrkan.
    Det är inte deras roll att tillverka inbjudningskort eller andra såna pysselsaker. Dom behöver inte hjälpa till att välja ut brudklänning eller ha åsikter på något annat sätt.

    Om man förväntar sig mer av sina tärnor så behöver man vara tydlig med det när man tillfrågar dom Glad 

  • MeLove
    Äldre 28 Jan 16:35
    #2
    Chicita skrev 2013-01-28 16:26:55 följande:
    En tärnas roll enligt svensk tradition, är att komma i kläder som passar klädkoden och gå in och ut med brudparet i kyrkan.
    Det är inte deras roll att tillverka inbjudningskort eller andra såna pysselsaker. Dom behöver inte hjälpa till att välja ut brudklänning eller ha åsikter på något annat sätt.

    Om man förväntar sig mer av sina tärnor så behöver man vara tydlig med det när man tillfrågar dom Glad 
    Okej, ja det har jag förstått att allt som har med klänning, blommar, inbjudningskort osv är så klart mitt ansvar! Men jag menar att de borde väl vara där som ett stöd för bruden eller??? Så har jag fattat det som iaf! Bruden behöver väl allt stöd hon kan få från sina tärnor...
  • Äldre 28 Jan 16:38
    #3

    Precis som Chicita säger, så ingår det inte automatiskt i uppdraget att hjälpa till med diverse och vara intresserad och involverad i planeringen.

    Kommunikation, som i dom flesta fall, är A och O. Du måste berätta för dina tärnor vad du förväntar dig av dom och sedan får dom ta ställning till om dom vill ställa upp på det. Om någon av dom inte vill det, som tex vännen du nämner i TS, så får du då ta ställning till ifall du tycker det är okej.

    Du behöver nog ta en diskussion med henne kring detta.


  • Äldre 28 Jan 16:39
    #4
    MeLove skrev 2013-01-28 16:35:21 följande:
    Okej, ja det har jag förstått att allt som har med klänning, blommar, inbjudningskort osv är så klart mitt ansvar! Men jag menar att de borde väl vara där som ett stöd för bruden eller??? Så har jag fattat det som iaf! Bruden behöver väl allt stöd hon kan få från sina tärnor...
    Stöd i kyrkan på själva bröllopsdagen - ja. Stöd under planeringen av bröllopet - nej, om ni inte kommit överens om annat. Som sagt, dina tärnor kan inte alls veta vad du förväntar dig av dom ifall du inte talar om det för dom.
  • Äldre 28 Jan 17:05
    #5
    MeLove skrev 2013-01-28 16:35:21 följande:
    Okej, ja det har jag förstått att allt som har med klänning, blommar, inbjudningskort osv är så klart mitt ansvar! Men jag menar att de borde väl vara där som ett stöd för bruden eller??? Så har jag fattat det som iaf! Bruden behöver väl allt stöd hon kan få från sina tärnor...
    Egentligen inte... Det är väl du och din blivande som ska stötta varandra?
    Visst kan det vara kul att ha någon tjej att diskutera bröllopsplanerna med. Någon som liksom förstår att man sliter sitt hår över valet mellan ivory och vitt (eller vad det nu kan vara Flört ) ja sånt som killarna inte brukar bry sig så mycket om alltså, även om vi tjejer kan se det som livsviktigt när vi är mitt uppe i planerna...
    Vad är det för typ av stöd du menar att du ska få från henne, som du inte får? Och har du sagt till henne att du förväntade dig det? 

    Precis som daniiel säger. Prata med henne. Om ni inte är på samma nivå och ni inte kan komma överens så tja då kanske du ska fundera på om hon är rätt för dig. 
  • Grodpr­insens brud
    Äldre 28 Jan 17:08
    #6

    Jag skulle gladeligen tacka ja till att vara tärna enligt svensk tradition. Det handlar ju om en dags "arbete" plus kanske en kväll där man diskuterar fram vika klänningar tärnorna ska ha och om de ska betala för de själva. Thats it. Jag tycker inte att det är tärnornas automatiska roll att följa med och prova klänningar och spana på ringar eller välja papper... Det är upp till brudgummen, brudens eventuella systrar eller brudens mor att göra det.. .Eller bästa väninnan OM hon är road av bröllopssaker men det vet man ju oftast innan.. 


  • Äldre 28 Jan 17:15
    #7

    Det verkar vara en källa till ständig besvikelse detta med tärnans roll och brudens förväntningar, kontra hur engagemanget sedan i verkligheten ser ut. Jag tror att vårt bröllopsplanerande har gått från att vara något som egentligen föräldrarna mest stryrt över, till en grej vi planerar i inte bara ett utan ibland flera år, med ett detalbestämmande som övergår det mesta. I den perioden är det många som tror att ens väninnor ska vara intresserade och delta med en iver och ett engagemang som de utvalda tärnorna inte hade en aning om. Jag gissar att den utvecklingen har litegrann med konsumerande av romantisk film att göra. Så som tärngrejen ser ut på film, har den nog aldrig varit här.

    Från allra första början var brudens tärnor mer lite av ett skydd-när bruden red brudloppet, och brudrov var relativt vanligt, hade man tärnor och alla var beslöjade, för då visste man inte lika lätt vem som var bruden, vilket gjorde saken svårare att lyckas med. Det är förresten därifrån slöjan kommer, inte en oskuldssymbol alltså, till skillnad från vad många tror idag.

    Vad man vill att ens tärna ska hjälpa till med och delta i idag, måste man vara väldigt tydlig med redan då man frågar, annars blir det svårt att tala om svek och dåligt engagemang-det förutsätter ju att man vet vad man tackar ja till och vilka förväntningarna är.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • MeLove
    Äldre 28 Jan 17:20
    #8
    MeLove skrev 2013-01-28 16:24:46 följande:
    Är inte brudtärna/or till för att hjälpa bruden?? Eller är jag helt ute å cyklar.. Jag har 4 st tärnor men edast 3 av dem är hjälpliga men fjärde bryr sig inte. Vad ska jag göra? Skita i å ha henne eller ska jag fråga henne om hon verkligen är intresserad av å hjälpa till? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-28 17:15
    Jag fattar väl att det är jag och min blivande som ska kolla på ringar å allt vad ett bröllop är! Men är man en tärna så tycker jag att man kan ge bruden lite stöd! Ha lite "tjejsnack" osv men eftersom den ena är noll intresserad hon frågar inte ens hur det går. aja skitsamma!!.
    Mina tärnor vet vad det gäller, jag har sagt hur jag vill ha det och ALLA 4 är med på det, men det är endast 3 "hjälper" mig, "stöttar" mig osv. Medans den 4 bara hänger på. Och det  känns lite som man bli dum förklarad.. Men skitsamma!! Jag vet att det blir kanon för det... Tack å hej!
  • Grodpr­insens brud
    Äldre 28 Jan 17:21
    #9
    passionsblomman skrev 2013-01-28 17:15:02 följande:
    Det verkar vara en källa till ständig besvikelse detta med tärnans roll och brudens förväntningar, kontra hur engagemanget sedan i verkligheten ser ut. Jag tror att vårt bröllopsplanerande har gått från att vara något som egentligen föräldrarna mest stryrt över, till en grej vi planerar i inte bara ett utan ibland flera år, med ett detalbestämmande som övergår det mesta. I den perioden är det många som tror att ens väninnor ska vara intresserade och delta med en iver och ett engagemang som de utvalda tärnorna inte hade en aning om. Jag gissar att den utvecklingen har litegrann med konsumerande av romantisk film att göra. Så som tärngrejen ser ut på film, har den nog aldrig varit här.

    Från allra första början var brudens tärnor mer lite av ett skydd-när bruden red brudloppet, och brudrov var relativt vanligt, hade man tärnor och alla var beslöjade, för då visste man inte lika lätt vem som var bruden, vilket gjorde saken svårare att lyckas med. Det är förresten därifrån slöjan kommer, inte en oskuldssymbol alltså, till skillnad från vad många tror idag.

    Vad man vill att ens tärna ska hjälpa till med och delta i idag, måste man vara väldigt tydlig med redan då man frågar, annars blir det svårt att tala om svek och dåligt engagemang-det förutsätter ju att man vet vad man tackar ja till och vilka förväntningarna är.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Bra skrivet! Idag så har ju dessutom de allra flesta heltidsjobb att sköta utöver hemmet och kanske även familj och barn som man ska umgås med och i sanningens namn får jag till och med dåligt samvete för att jag inte hinner träffa väninnan för fika eller åka till mamma för att fika en lördag.. Tiden räcker helt enkelt inte till... 
  • Äldre 28 Jan 17:28
    #10
    MeLove skrev 2013-01-28 17:20:15 följande:
    Mina tärnor vet vad det gäller, jag har sagt hur jag vill ha det och ALLA 4 är med på det, men det är endast 3 "hjälper" mig, "stöttar" mig osv. Medans den 4 bara hänger på. Och det  känns lite som man bli dum förklarad.. Men skitsamma!! Jag vet att det blir kanon för det... Tack å hej!
    Nej du blir inte dumförklarad.
    Men du förklarar ju inte vad du menar med Hjälp och Stöttning. Så hur ska vi då kunna svara på din fråga ordentligt?
    Vi svarar på det vi tror du menar - utifrån vad typ 99% av alla andra menar med "hjälp och stöttning av tärnorna".

    Även fast jag bad dig förklara vad du menar med det så gör du det inte, utan du tycker bara att vi är dumma och elaka som försöker ge dig ett svar.
    Du berättade inte från början att du har berättat vad du förväntade dig av dina tärnor. Ska vi vara tankeläsare?

    Ta ett djupt andetag och berätta vad du egentligen menar och vad ni kommit överens om så kan vi ge dig råd utifrån det.
    Du är inte dum, det är ingen som tycker det, det kan jag lova.
    Men du är en blivande brud med all stress som det medför och då är man lite känslig med nerverna utanpå kroppen Flört 
  • Äldre 28 Jan 17:40
    #11
    MeLove skrev 2013-01-28 17:20:15 följande:
     Och det  känns lite som man bli dum förklarad..
    Varför det?  Förvånad

    Det är väl ingen här som kan veta i förväg vad du redan "fattar" och inte? Eller vad du kommit överens med dina tärnor om, eller vad det är du förväntar dig?

    Hittills har väl bara olika presoner förklarat hur de själva ser på saken och svarat på din första fråga? Varför tycker du att någon verkar dumförklara dig?

    Lite tålamod med dem som man får svar från, får man nog ha-allt är inte så tydligt i text som det kanske är i ditt huvud.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • MeLove
    Äldre 28 Jan 18:08
    #12

    Nä det känns bara så nu. Allt har kännts skit idag, att vara småbarns förälder och planera bröllopet mer eller mindre själv så känns vissa dagar SKIT!Men nog om detta, ja nu har jag fått svar på min fråga. Och ja det är väldigt bra svar.. Så förlåt dels för väldigt dum fråga och för en väldigt dålig förklaring på frågan! Ni har gjort det ni kan utifrån frågan! Tack såååå himla mycket. Ska sätta mig i lung och ro och läsa igenom allt en gång till... Kram till er, sköt om er!!

  • Äldre 28 Jan 18:11
    #13
    MeLove skrev 2013-01-28 18:08:10 följande:
    Nä det känns bara så nu. Allt har kännts skit idag, att vara småbarns förälder och planera bröllopet mer eller mindre själv så känns vissa dagar SKIT!Men nog om detta, ja nu har jag fått svar på min fråga. Och ja det är väldigt bra svar.. Så förlåt dels för väldigt dum fråga och för en väldigt dålig förklaring på frågan! Ni har gjort det ni kan utifrån frågan! Tack såååå himla mycket. Ska sätta mig i lung och ro och läsa igenom allt en gång till... Kram till er, sköt om er!!
    Man får ha skitdagar.
    Och när det gäller att planera bröllop, jamen det är ju därför BT finns. Här har du hundratals personer att bolla idéeer med.

    Om du har en riktig skitdag och bara behöver gnälla av dig lite, så leta på min tråd "Livet är en dans på rosor, akta dig för taggarna bara" (och BT's sökfunktion är superdålig så googla det du söker + bröllopstorget om du letar efter något här inne Flört)

    Hoppas din kväll blir bra nu när dagen varit dålig. 
  • MeLove
    Äldre 28 Jan 18:12
    #14
    MeLove skrev 2013-01-28 18:08:10 följande:
    Nä det känns bara så nu. Allt har kännts skit idag, att vara småbarns förälder och planera bröllopet mer eller mindre själv så känns vissa dagar SKIT!Men nog om detta, ja nu har jag fått svar på min fråga. Och ja det är väldigt bra svar.. Så förlåt dels för väldigt dum fråga och för en väldigt dålig förklaring på frågan! Ni har gjort det ni kan utifrån frågan! Tack såååå himla mycket. Ska sätta mig i lung och ro och läsa igenom allt en gång till... Kram till er, sköt om er!!
    Nä jag förstår det, de flesta har heltids jobb, barn, familj osv så jag förstår att de inte hinner. Och dessutom bor 3 av mina tärnor 35 mil ifrån mig, så jag förstår att de inte kan komma över på en fika bara sådär . Men jag tycker att den som bor närmast mig ca 5 mil faktiskt kan komma och "kolla läget" men så får jag ringer så får jag till svar "Nää inte idag, nä jag kan inte jag ska träffa xxxxx osv. Så hoppas ni förstår att jag kan bli lite less ibland! jaja  struntsamma!!
  • Äldre 28 Jan 18:14
    #15

    Hördu, när nu ingen annan kallar dig dum, så låt bli att göra det mot dig själv! Det var väl ingen dum fråga?
    Och pratar man bara vidare utifrån en formulering, brukar man kunna komma fram till ett läge där man förstår varandra-även om allt inte var glasklart från början.

    Var lite schysst mot dig själv, ta dig tid att hinna med dig själv-om så bara för att gå på dass ifred, ta ett fotbad eller läsa en stund, man kan annars tappa koncepterna fullständigt under de där småbarnsåren.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Brudtärnor är till för å hjälpa bruden eller??