• SofiaMagdalena

    Huvudbry med huvudrätten!

    Så här ligger landet.
    Vi skall servera ca 55 gäster en trerätters middag på våran dag på västkusten i september. Köket är litet och det kommer tyvärr inte gå att hålla både potatisgratäng och köttet (entrecote) varmt samtidigt. 

    Vi vill ej ha buffe eller något annat kött än rött. 

    Det kommer bli osttallrik till förrätten och 7 sorters kakor och bröllopstårta till efterrätt. 

    Kan vi istället servera en fisksoppa med räkor, lax, vit fisk (torsk/hälleflundra etc) med bröd och aioli till huvudrätt?

    Sen undrar vi om 5 personer räcker som servis? De kommer handla om enkel uppläggning, servera maten samt hälla upp vin och förbereda kakbordet. Varje person kommer ansvara för ca 2 bord á 6 pers.

    Vad tror ni? 

  • Svar på tråden Huvudbry med huvudrätten!
  • Chicita

    Är det vana servitriser eller är det "villiga vänner"?
    För det brukar bli så att en eller två jobbar med uppläggning och resten serverar. Så då är det inga 6 personer man ansvarar för.
    Och jag vet inte riktigt hur du räknat. För 6 personer gånger 5 servitriser = 30 personer.
    Om ni blir 55 så kommer alltså varje servitris ha ansvar för 11 personer och inte 6 under förutsättning att alla 5 kan vara ute på golvet och servera och inte behöver stå och lägga upp maten.
    Jag har själv ansvarat för bord med 15-20 personer på större middagar på hotellet jag jobbade på förut. Men då krävs det att man har lite vana i alla fall.

    Visst kan ni ha fisksoppa om ni vill.
    Men varför skulle det inte gå att hålla det varmt samtidigt?
    Ni behöver inte ha båda sakerna i ugnen.
    Köttet kan värmas / varmhållas på spisen i en täckt form med lite vätska (sky eller sås) medan gratängen står i ugnen. Det garanterar ju dessutom ett saftigt kött. 
    Fisksoppa känns inte så matigt för mig även om det är jättegott. Så jag hade nog försökt hitta ett sätt att värma/ varmhålla den andra maten där istället.

  • PiaB

    Visserligen är inte matte min starka sida. Men två bord a 6 pers blir väl tolv pers var de ska ha hand om Däremot har jag ingen aning om ifall det räcker med serveringspersonal.


     


    Jag skulle också försöka hitta annat än soppa till middag, även om det är gott. Ett alternativ är att ha kallt kött och varm gratäng. T.ex. göra rostbiffstek och skiva tunt, eller något annat rött kött ni gillar.


  • SofiaMagdalena

    Varje servitör/servitris kommer ha ungefär 2 bord med 6 personer vid varje bord. 

    Det kommer blir svårt att varmhålla 11kg kött (200g/pers), köttet skall dessutom serveras medium/rare. Vi är ganska kräsna på den punkten och gillar inte genomstekt.

    Vad är lättast när det gäller kalla rätter, att lägga upp alla tallrikar och sedan servera eller lägga upp vart efter?
    Man vill ju få ut maten med jämn takt och ungefär samtidigt.

    Vi har ännu inte löst vilka som skall servera, skall prata med restaurangskolan om det bla.  

  • Denblivandemajbruden

    Hej

    vi har samma problem men vi har löst det med attlåna en värme vagn från en skola. det är ett värmeskåp på hjul.
    Kanske finns nån som ni känner som jobbar i ett kök så får ni säkert låna under en helg.
    annars kanske någon kan grilla köttet och så har ni potatisen i ugnen?

  • daniiel

    Tanke är väl att ni ska ha en servitris på två bord, alltså 12 gäster per servitris? Så uppfattar jag TS iaf.

    Jag tror att vi hade 5-6 personer som serverade på vårat bröllop, vi var 60 personer, men då var det ju personal i köket som la upp maten och skötte allt där. Plus att det var personal som var vana att servera, då vi hade middagen/festen på ett hotell.

    När det gäller varmrätten, så tycker jag nog nästan att ni ska välja kött och potatisgratäng ändå. Dels för att det,  som Chicita säger, är mer mättande än en soppa och dels för att det är nog fler som uppskattar kött. Generellt sett är det nog färre som äter, tycker om och uppskattar fisk och räkor. Återigen, precis som Chicita skriver, så går det ju att värma köttet på spisen och gratängen i ugnen. Alternativt servera kallskuret, rött, kött istället. Då behöver ni bara hålla potatisgratängen varm.


  • daniiel
    SofiaMagdalena skrev 2013-01-11 21:06:15 följande:
    Varje servitör/servitris kommer ha ungefär 2 bord med 6 personer vid varje bord. 

    Det kommer blir svårt att varmhålla 11kg kött (200g/pers), köttet skall dessutom serveras medium/rare. Vi är ganska kräsna på den punkten och gillar inte genomstekt.
    Ja, nu hann du ju svara på det, men då hade jag uppfattat det rätt med antalet gäster och servitörer/servitriser :)

    Hur är det med era gäster då? Gillar dom också medium/rare? Jag frågar bara för att jag vet att varken jag, eller flera som jag känner, skulle äta medium/rare :P Jag tänker bara att det är bra att brudparet vet vad dom vill äta på sin bröllopsdag, vad dom gillar, men att det är bra att ta med i beräkningen vad gästerna kan tänkas tycka om också :)
  • Chicita

    Ah då läste jag fel, jag läste en servitris per bord och 6 personer per bord.

    Vi har löst det på det här sättet när vi har stora sällskap (då pratar vi mellan 500 och 600 sittande matgäster) på restaurangens stora lokal. 
    Två kockar står och lägger upp mat på tallrikar så fort dom bara hinner.
    Under tiden så går servitriserna och hämtar så många tallrikar dom kan bära och så går vi i vad som kallas för "ormen". Dvs att vi tar borden i en bestämd ordning. 
    Bord 1, bord 2 osv... och hjälps åt att få ut alla tallrikar bord för bord, för då får alla vid varje bord sina tallrikar ungefär samtidigt i alla fall.När man har slut på tallrikar så går man tillbaka och hämtar nya med mat pålagt, till alla bord har fått sin mat.
    Sen dukar man av "sitt" bord, ser till att dom får dryck och servar med allt annat som "ens eget bord" har behov av. 
    Ju fler tallrikar som dom hinner förbereda innan man börjar serveringen - destå fortare går det ju att få ut maten. (logiskt Flört )

    Ja om ni ska ta hjälp av restaurangskolan med serveringsbiten så borde dom kunna hjälpa till med maten också (i alla fall ett värmeskåp Glad )

  • SofiaMagdalena
    Chicita skrev 2013-01-11 21:26:15 följande:
    Två kockar står och lägger upp mat på tallrikar så fort dom bara hinner.
    Under tiden så går servitriserna och hämtar så många tallrikar dom kan bära och så går vi i vad som kallas för "ormen". Dvs att vi tar borden i en bestämd ordning. 
    Bord 1, bord 2 osv... och hjälps åt att få ut alla tallrikar bord för bord, för då får alla vid varje bord sina tallrikar ungefär samtidigt i alla fall.När man har slut på tallrikar så går man tillbaka och hämtar nya med mat pålagt, till alla bord har fått sin mat.
    Sen dukar man av "sitt" bord, ser till att dom får dryck och servar med allt annat som "ens eget bord" har behov av. 
    Låter riktigt bra! 
  • SofiaMagdalena

    När det gäller köttet så äter alla i vårat sällskap den stekgraden utom vegetarianerna såklart. Att servera kallt kött är inget alternativ för oss eftersom vi inte tycker det är speciellt gott. 

    Det är viktigt för oss att maten är varm till huvudrätten, men att klämma in något mer i det köket är inte möljigt. 

    Gud det här har jag vänt och vridigt på i månader nu. Vill verkligen ha en god/fin och lyxig middag som jag kan laga själv eftersom jag brukar bjuda på 5 rätters middagar när vi samlas. Känner att jag vill att det skall vara så den viktigaste dagen i livet eftersom vi båda älskar att gå ut och äta, lägger nästan alla pengar på mat och vin och dessutom "bara" har 55 gäster och inte 155.
     
     

  • Chicita

    Om du kan få låna ett värmeskåp så kan potatisgratängen stå i det för det är ju inte lika känsligt för uppvärming som köttet är.
    Om ni känner någon ni litar på som kan hantera köttet så kan denne i så fall bryna det och låta det gå klart i ugnen till rätt temperatur.
    Värmeskåpet behöver inte stå i köket. Det kan stå i en korridor eller till och med utomhus. Bara det finns ström till det Glad 

Svar på tråden Huvudbry med huvudrätten!