Inlägg från: SofiaMagdalena |Visa alla inlägg
  • SofiaMagdalena

Huvudbry med huvudrätten!

Så här ligger landet.
    Vi skall servera ca 55 gäster en trerätters middag på våran dag på västkusten i september. Köket är litet och det kommer tyvärr inte gå att hålla både potatisgratäng och köttet (entrecote) varmt samtidigt. 

Vi vill ej ha buffe eller något annat kött än rött. 

Det kommer bli osttallrik till förrätten och 7 sorters kakor och bröllopstårta till efterrätt. 

Kan vi istället servera en fisksoppa med räkor, lax, vit fisk (torsk/hälleflundra etc) med bröd och aioli till huvudrätt?

Sen undrar vi om 5 personer räcker som servis? De kommer handla om enkel uppläggning, servera maten samt hälla upp vin och förbereda kakbordet. Varje person kommer ansvara för ca 2 bord á 6 pers.

Vad tror ni? 

• Svar på tråden Huvudbry med huvudrätten!
  • SofiaMagdalena

Varje servitör/servitris kommer ha ungefär 2 bord med 6 personer vid varje bord. 

Det kommer blir svårt att varmhålla 11kg kött (200g/pers), köttet skall dessutom serveras medium/rare. Vi är ganska kräsna på den punkten och gillar inte genomstekt.

Vad är lättast när det gäller kalla rätter, att lägga upp alla tallrikar och sedan servera eller lägga upp vart efter?
    Man vill ju få ut maten med jämn takt och ungefär samtidigt.

Vi har ännu inte löst vilka som skall servera, skall prata med restaurangskolan om det bla.  

• SofiaMagdalena
    Chicita skrev 2013-01-11 21:26:15 följande:
    Två kockar står och lägger upp mat på tallrikar så fort dom bara hinner.
    Under tiden så går servitriserna och hämtar så många tallrikar dom kan bära och så går vi i vad som kallas för "ormen". Dvs att vi tar borden i en bestämd ordning. 
    Bord 1, bord 2 osv... och hjälps åt att få ut alla tallrikar bord för bord, för då får alla vid varje bord sina tallrikar ungefär samtidigt i alla fall.När man har slut på tallrikar så går man tillbaka och hämtar nya med mat pålagt, till alla bord har fått sin mat.
    Sen dukar man av "sitt" bord, ser till att dom får dryck och servar med allt annat som "ens eget bord" har behov av. 
    Låter riktigt bra! 
  • SofiaMagdalena

När det gäller köttet så äter alla i vårat sällskap den stekgraden utom vegetarianerna såklart. Att servera kallt kött är inget alternativ för oss eftersom vi inte tycker det är speciellt gott. 

Det är viktigt för oss att maten är varm till huvudrätten, men att klämma in något mer i det köket är inte möljigt. 

Gud det här har jag vänt och vridigt på i månader nu. Vill verkligen ha en god/fin och lyxig middag som jag kan laga själv eftersom jag brukar bjuda på 5 rätters middagar när vi samlas. Känner att jag vill att det skall vara så den viktigaste dagen i livet eftersom vi båda älskar att gå ut och äta, lägger nästan alla pengar på mat och vin och dessutom "bara" har 55 gäster och inte 155.

Svar på tråden Huvudbry med huvudrätten!