• Anonym

    Vi ska gifta oss -Då ska visst alla andra också göra det!?

    Som rubriken lyder

    När vi gick ut med förlovningen i sommras dök den ena efter den andra upp med (glada) besked om att de också skulle gifta sig 2013. Vi har varit ett par längst men jag vet att det egentligen inte spelar någon roll..

    Nu är det 3 bröllop utöver vårt eget nästa år.. och alla känner alla i vårt gäng. Det känns inte kul längre..
    Jag känner världens press om att vårt bröllop kommer vara sämst.. 

    Hur ska jag tackla dessa konstiga känslor? Är det avundsjuka eller vad tusan är det?
     
     

  • Svar på tråden Vi ska gifta oss -Då ska visst alla andra också göra det!?
  • Anonym (njut mer)

    Äsch, fokusera på vad som är viktigast, precis som andra har sagt i denna tråd: det är ju fantastiskt att ni två gifter er och ni kommer att vara lyckliga på er dag, det är huvudsaken.Glad Sedan att dina vänner får uppleva samma härliga resa samma sommar är väl bara roligt? Visst kunde de ha "planerat bättre" och undvikit att gifta sig så nära inpå ert bröllop.. men det är ju inte riktigt så det funkar. Se det som en kul grej att ni kan planera era bröllop parallellt, kanske kolla på bröllopsgrejer ihop, men ändå sätta er personliga prägel på era varsina bröllop förstås. Tänk inte att ni måste imponera på alla andra och att det ska snackas om er bröllopsfest i ett år efteråt, för så blir det sällan, utan fokusera på att få det personligt och att ni själva ska minnas dagen länge eferåt! Då är jag säker på att ni blir nöjda. Kram

  • Anonym (just me)

    avundsjuka tror jag inte det är du känner eftersom du också ska gifta dig men någon slags prestationsångest kanske... nu gillar jag iofs spex och grejjer.... eldslukare wow! det hade helt klart varit en kul grej men jag har inte kommit ihåg något eller hellre någons - bröllop jag varit på pga special effekterna (även om de där och då är mkt trevliga!) utan visst minns man ett bröllop som hade det och det..men vems var det?..  det speciella i det bröllop jag minns exakt vilka det var är pga den känslan som brudparet lyckas förmedla...förmodligen omedvetet ....om sig själva... till varandra...till de närvarande...
    det lugn de visade, så självklart allting var... glittrande ögon, en tår i ögonvrån, varma kramar, en kyss på kinden, samhörigheten dem imellan... hela dagen ...hela kvällen... De hade varit tillsammans i 10 år då de gifte sig och aldrig har man sett så väl hur de hör ihop...som två magneter, som hand i handske... när de dansade fanns bara dem, de såg bara varandra, just där, just då... Alla pratar om deras bröllop med ett enda ord: kärleksfullt!

  • Anonym (Linda)

    Jag förstår lite hur du känner, men försök fokusera på ert eget. Det kommer ju bli unikt och bara hadla om er :) Min kille friade till mig i somras, en månad efter friade hans bror till hans tjej också... de ska också gifta sig nästa sommar nu och jag har tyckt att det blev lite jobbigt. Vi har stor släkt i Kanda som ska komma till Sverige (där vårt bröllop kommer vara) så nu blir det lite tråkigt om många kommer få välja vilket bröllop de ska gå på... 

    Du kan ju inte kontrolera hur du känner, men försök att koncentrera dig på ert bröllop och gör precis så som du vill ha det :) 

  • julle79

    vi skulle kunna stressa upp oss vi valde bestmans och tärnor och har ett datum i augusti....sen visar de sig att min tärna oxå ska gifta sig 2 veckor efter oss :-/ mitt tillfrågade toastpar/värdpar ska oxå gifta sig 1 vecka efter min tärna.... shit tänkte jag hur ska detta gå :-O


    Men de har löst sig rätt bra ändå vi kör på som planen är alla hjälper varandra och sen vart jag tärna på min tärnas bröllop oxå så de vart lite mycket men tror de kommer bli super bra för oss alla. Alla har helt olika planer på sian bröllop så är inte ett dugg orolig uppläggen är helt olika, å vi har hjälp av varandra.


    Onödigt å stressa upp sig över små saker de är erat bröllop å de kommer bli de bästa i era ögon fokusera inte på vad andra gör utan hur ni vill ha de. Jag är en pysselmänniska å gillar å styra allt själv så e mest glad över att jag får göra mycket sånnt själv för då blir de som jag vill


     

  • Anonym

    Lite annan situation kanske men jag kan faktiskt förstå dig. Vi har varit förlovade i ett år, och redan från början talade vi om för de närmsta att vi skulle gifta oss sommaren 2013. För två veckor sen deklarerade min pappa att han minsann ska gifts om sig nästa år, två veckor efter oss. Jag försöker att inte låta det störa mig men helt ärligt gör det det - så in i h*lvete. Iofs talade valde han att inte ens att tala om att han förlovat sig (vilket skedde efter att vi bokat datum med vigselförrättaren osv), och när jag ifrågasatte varför han inte berättat körde han värsta historien om att han inte ville förta något av vårt bröllop, och att han absolut inte ville att vi skulle känna att dom konkurrerar med vårt bröllop. Men nu känner jag ju att jag verkligen tävlar mot min käre far. Skulle jag tala om för honom att jag tänker skicka ut inbjudan känns det som att han skulle skicka ut sin dagen innan - bara för att... Aja, ville bara skriva av mig lite och tala om att jag faktiskt känner igen känslan. Men man får fokusera på det som är viktigt; att jag får gifta mig med mannen i mitt liv. Det kan ingen ta ifrån mig!

  • martina o affe
    Anonym skrev 2012-11-17 13:05:50 följande:
    Hur ska jag tackla dessa konstiga känslor? Är det avundsjuka eller vad tusan är det?
     
     
    Jag tror inte det är avundsjuka du känner alls!
    Jag tror mest att du tänker så mycket på ert bröllop och vill att det ska vara speciellt och perfekt.
    Att alla ska se hur mycket er kärlek betyer för er och att det är er dag!

    Mitt tips är att tänka: Ok låt dom gifta sig på min sommar, men mitt bröllop är alltid viktigst!
    Och ett tips till: Om du vill göra något spex eller sånt. Ta inte sånt som är poppis på youtube.
    Som att musiken tar helt plöstigt slut och blir en annnan låt.........

    Alla gör såna och då blir det ju inte unikt och speciellt..
    Vill du göra ett speciellt spex som alla kommer ihåg, kom på ett själv..
     
  • PiaB

    Jag kanske inte har något vettigt alls att tillägga, alla har sagt så bra saker. Jag känner bara att ni bara borde koncentrera er på ert bröllop. Och som sagt, kanske ni alla som ska gifta er kan hjälpas åt med olika inköp o.s.v.


     


    Jag tror inte att jag ens skulle reflektera över om någon ska gifta sig samma sommar som oss, förutom att det vore kul om jag blev bjuden


     


    Alla bröllop är speciella och erat kommer att bli helt fantastiskt eftersom du och din kärlek gifter er. Hur skulle det kunna förminskas? Vi planerar vårt bröllop som vi vill ha det och jag skulle aldrig ändra eller lägga till några efekter eller något för att liksom börja tävla med andras bröllop. Då blir det ju inte som vi vill egentligen.


     


    Vi kommer att ha ett väldigt traditionellt bröllop med sittande middag, efter att ha ändrat oss minst 15 gånger. Det är så vi vill ha det och våra gäster säger att det känns så rätt som vi planerat. Det lilla vi offentliggjort. Vi kommer inte att ha varken livemusik eller fyrverkerier eller färgmatchat in i minsta detalj för det är så vi vill ha det. Folk kommer säkerligen att ha varit på betydligt mer påkostade och piffade bröllop än vårat men så här vill vi ha det.


     


    Jag tror att man kanske ångrar sig om man inte följer sin innersta röst. Om man fixar ett bröllop som ska vara "bäst", inte som vi vill egentligen. När vi började planera tittade vi på hur andra hade gjort, bröllop vi varit på och så. Och började planera på ett sätt efter det. Lite som vi trodde att det måste vara. Sedan insåg vi att det inte alls är så vi egentligen vill ha det. Vi vill ha ett litet och intimt brölllop med middag. Vi bjuder inte ens till fest. Så vill vi ha det.


     


    Jag hoppas ni kan komma fram till hur ni vill ha det utan att försöka bräcka någon. Fokusera på vad ni vill och om inte det blir störst och med de häftigaste effekterna så är det för att ni inte vill det. Om ni vill ha det hur storslaget som helst så ska ni ha det för att ni vill. Inte av någon annan anlednng


     


  • Fröken Finemang
    PiaB skrev 2012-11-18 11:41:01 följande:

    Jag kanske inte har något vettigt alls att tillägga, alla har sagt så bra saker. Jag känner bara att ni bara borde koncentrera er på ert bröllop. Och som sagt, kanske ni alla som ska gifta er kan hjälpas åt med olika inköp o.s.v.


     Vi kommer att ha ett väldigt traditionellt bröllop med sittande middag, efter att ha ändrat oss minst 15 gånger. Det är så vi vill ha det och våra gäster säger att det känns så rätt som vi planerat. Det lilla vi offentliggjort. Vi kommer inte att ha varken livemusik eller fyrverkerier eller färgmatchat in i minsta detalj för det är så vi vill ha det. Folk kommer säkerligen att ha varit på betydligt mer påkostade och piffade bröllop än vårat men så här vill vi ha det.


     


    Jag tror att man kanske ångrar sig om man inte följer sin innersta röst. Om man fixar ett bröllop som ska vara "bäst", inte som vi vill egentligen. När vi började planera tittade vi på hur andra hade gjort, bröllop vi varit på och så. Och började planera på ett sätt efter det. Lite som vi trodde att det måste vara. Sedan insåg vi att det inte alls är så vi egentligen vill ha det. Vi vill ha ett litet och intimt brölllop med middag. Vi bjuder inte ens till fest. Så vill vi ha det.


     


    Va bra du skriver det! 
    SÅ är det ju. 

    Och jag behövde höra det där, med påkostat och piffigt.
    Jag får inte förlängt på min visstidsanställning och kommer att vad jag vet nu, gå på a-kassa under 2013, brölopet blev då än mer ett budgetbröllop. Och jag känner att jag har fixat de jag vill ha, stolsöverdrag och rosetter, resten, ja resten av piffet, löser sig. det är ju gästerna och vi som gör bröllopet, inte det andra.. 
  • Anonym

    Åh! Tack för att ni rätar ut mina tankar! och att fler har känt lite som jag.

    Sluta tänka så mycket och börja fokusera. Svårt! Men ett måste. Känner att min vilja att planera och gifta mig sinade i takt med att en efter en berättade.. En snabb, hemlig vigsel kändes lockande men så tänker man på sin släkt, de ska i alla fall inte gå på fler bröllop nästa år. 

    Vi är ett enkelt par och vi vill ha en rolig och mysig fest när vi gift oss.. Jag har köpt en kinaklänning och det är borgerligt med vigsel i festlokalen. 

    Tack för alla tips. Kollade upp underhållning i vår trakt men jag hittade inget som var "Vi". Kanske kaninhoppning, det är unikt Flört 
    Det blir ingen överraskningsdans, hittade en video på tuben som finns i samma utförande men i många olika versioner. Mycket vanligt verkar det som.

    Prata med de andra brudarna och planera tillsammans? Nja, man vill väl ha lite surprises på sitt bröllop. Vet att ett par ska ha samma färger som vi. Jag tror jag tänker för mycket på att mina gäster ska ha världens fest på vårt bröllop. Att de ska tänka på vårt bröllop och prata om det i många år framöver. 

    Min m2b sa igår  att våra vänner kommer se på 2013 som det året så det var många bröllop. Ett kärlekens år!

    Droppen var faktiskt när prinsessan madeleine gick ut med sin nyhet Tungan ute Nu får det räcka liksom, hehe.

    Nu var inlägget lite rörigt. Men jag uppskattar alla era svar! Skönt att lätta på hjärtat och vara anonym eftersom man skäms lite..

      

  • Atelitzy
    Anonym skrev 2012-11-17 13:05:50 följande:
    Som rubriken lyder

    När vi gick ut med förlovningen i sommras dök den ena efter den andra upp med (glada) besked om att de också skulle gifta sig 2013. Vi har varit ett par längst men jag vet att det egentligen inte spelar någon roll..

    Nu är det 3 bröllop utöver vårt eget nästa år.. och alla känner alla i vårt gäng. Det känns inte kul längre..
    Jag känner världens press om att vårt bröllop kommer vara sämst.. 

    Hur ska jag tackla dessa konstiga känslor? Är det avundsjuka eller vad tusan är det?
     
     
    Om du inboxar mig så kan jag kanske hjälpa dig.
    du vill ju att du ska få din dröm dag å det ska du ju få, oavsett om det är 3 bröllop innan er och dom har allt möjligt spex. Jag har länge funderat på mitt bröllop och kommit fram till att det viktigaste för mig är kärleken JAG vill ge och värmen som finns i gruppen resten kommer att falla på plats och med något liten rolig grej som är just du/ni kommer ni att vara the topic oavsett hur många som gifter sig samma år.

    inboxa mig som sagt, jag tror att jag kan hjälpa dig :D *kram*
  • Sofiiiz

    Vi skicka ut vår inbjudan tidigt för att fler skulle ha tid att spara pengar om de ville komma (innebar en resa med hotell osv).

    Och efter det i somras så var de faktiskt ett kompispar som skicka ut inbjudan och gifte sig i somras.
    Helt otroligt så var de flera som frågade dem i efterhand om de skynda på för de skulle hinna gifta sig före oss!
    Haha som om de vore nån tävling?

    Vi gick på deras bröllop och var sjukt glada för deras skull, och de kommer på vårt bröllop och kommer vara glada för våran skull!

    Man ska inte vara avundsjuk eller svartsjuk för att ens kära vänner funnit kärleken! Var glad istället, och släpp pressen. Det är ingen tävling om vem som har bäst/roligast/finast bröllop!

    Ert bröllop kommer vara speciellt för att det är ni som ska firas då!

  • snowstars
    Anonym skrev 2012-11-18 13:03:22 följande:
    Droppen var faktiskt när prinsessan madeleine gick ut med sin nyhet Tungan ute

    Haha, vad jag känner igen det där! Jag och min m2b bestämde i våras att vi skulle förlova oss den här hösten. Kort efter att vi hade bestämt det så förlovade sig hans låtsassyster. Någon månad senare förlovade hans pappa sig med sin nya. Och jag gick där och väntade på att det skulle bli våran tur och ville inte att folk skulle tro att vi gjorde det för att alla andra gjorde det.. Och så bara några dagar innan vi skulle växla ringar hade Madeleine förlovat sig! Kände också lite att det var droppen.


     


    Haha, ja vi förlovade oss då i alla fall och ingen sa nåt om Madeleine

  • MatildaMattias

    Jag känner precis tvärtom, jag hade gärna sett fler bröllop nu när vi gifter oss. Jag längtar efter att få vara bara gäst och hade gärna delat planeringen med vänner som också ska gifta sig. 

    Ni som hade tips om fyrverkerier mm, det allra finaste/bästa bröllop jag har varit på var ett enkelt lågbudgetbröllop. Inget särskilt alls. MEN så kärleksfullt och romantiskt det var, vilken stämning! Detta är ett bröllop jag alödrig kommer glömma, och jag hoppas verkligen att mitt blir lika kärleksfullt.

    För mig handlar inte minnesvärda händelser om materiella ting, det är allt runt omkring som gör det. 

  • Chicita
    MatildaMattias skrev 2012-11-20 09:30:00 följande:
    Ni som hade tips om fyrverkerier mm, det allra finaste/bästa bröllop jag har varit på var ett enkelt lågbudgetbröllop. Inget särskilt alls. MEN så kärleksfullt och romantiskt det var, vilken stämning! Detta är ett bröllop jag alödrig kommer glömma, och jag hoppas verkligen att mitt blir lika kärleksfullt.

    För mig handlar inte minnesvärda händelser om materiella ting, det är allt runt omkring som gör det. 
  • PiaB
    MatildaMattias skrev 2012-11-20 09:30:00 följande:

    Ni som hade tips om fyrverkerier mm, det allra finaste/bästa bröllop jag har varit på var ett enkelt lågbudgetbröllop. Inget särskilt alls. MEN så kärleksfullt och romantiskt det var, vilken stämning! Detta är ett bröllop jag alödrig kommer glömma, och jag hoppas verkligen att mitt blir lika kärleksfullt.

    För mig handlar inte minnesvärda händelser om materiella ting, det är allt runt omkring som gör det.

    Jag kan bara hålla med här. Har samma upplevelse som dig från "enkla" bröllop. Blir fortfarande tårögd när jag tänker på hur kärleksfullt det var.


     


    Och ett bröllop som nog går under fint/dyrt/påkostat/enligt konstens alla regeler. Men det var såå kallt och känslolöst så jag faktiskt undrade varför de gifte sig. Tänker fortfarande på det bröllopet med fasa fast det hade "allt". Utom känslor...


Svar på tråden Vi ska gifta oss -Då ska visst alla andra också göra det!?