• Äldre 24 Oct 18:16
    5230 visningar
    21 svar
    21
    5230

    Funkar kombinationen?

    Hej! Jag och min sambo är i valet och kvalet över vem som ska byta efternamn när vi gifter oss. Vi har båda två vanliga son-namn sedan innan och det enda vi vet säkert just nu är att vi vill ha samma efternamn. Det jag vill fråga er är: Låter Kajsa Karlsson konstigt? Blir det för Ka - Ka, liksom? Jag är själv osäker... Och tacksam för åsikter och input utifrån!

  • Svar på tråden Funkar kombinationen?
  • L och J
    Äldre 24 Oct 18:18
    #1

    Tycker det låter fint! 

  • Äldre 24 Oct 21:12
    #2

    Fungerar bra.

  • Äldre 24 Oct 22:39
    #3

    Låter bra tycker jag! Det klingar snyggt, nästan lite som en kändisnamn :)
     

  • Äldre 3 Nov 20:30
    #4

    Har också namnfunderingar inför det stundande bröllopet. Våra barn har samma efternamn som sin pappa; ett MKT vanligt efernamn (Karlsson). Har alltid tyckt att man "ska" byta efternamn som kvinna när man gifter sig, men eftersom jag nu har ett mkt OVANLIGT efternamn så undrar "alla"vad jag ska heta - och det har fått mig att börja tveka hur jag ska göra.


    Ska jag byta? Behålla mitt eget? Eller heta båda efternamnen? Får ibland för mig att dubbelefternamnet blir lite krystat. Skulle alltså i så fall heta MatholdKarlsson....


    HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP MIG!!!!

  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 3 Nov 21:49
    #5
    Millan75 skrev 2012-11-03 20:30:38 följande:

    Har också namnfunderingar inför det stundande bröllopet. Våra barn har samma efternamn som sin pappa; ett MKT vanligt efernamn (Karlsson). Har alltid tyckt att man "ska" byta efternamn som kvinna när man gifter sig, men eftersom jag nu har ett mkt OVANLIGT efternamn så undrar "alla"vad jag ska heta - och det har fått mig att börja tveka hur jag ska göra.


    Ska jag byta? Behålla mitt eget? Eller heta båda efternamnen? Får ibland för mig att dubbelefternamnet blir lite krystat. Skulle alltså i så fall heta MatholdKarlsson....


    HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP MIG!!!!


    Vad vill du? Det är ditt och din sambos val vad ni ska heta, inte alla andras.


    Jag personligen hade haft svårt att lämna ett ovanligt efternamn för ett -son namn. Min sambo hette tidigare Karlsson och när jag var gravid med första barnet så önskade jag att han skulle byta till sin pappas efternamn (hans föräldrar är inte gifta) eller så skulle barnen få mitt efternamn. Tack och lov hade han själv funderat på det, men långt innan vi träffades) på att byta men aldrig kommit till skott men nu fick han anledning att ta itu med det. Hans efternamn är bara ca 10st i sverige som heter och de är alla släkt.

  • Äldre 3 Nov 22:03
    #6
    Papillon - Jag håller med övriga om att det låter bra, klingar riktigt fint tycker jag :)

    Millan75
    - Jag tycker du måste känna efter själv vad som känns bäst. Vill du heta samma sak som resten av din familj och kan tänka dig Karlsson? Eller vill du heta samma sak som resten av din familj, men vill ha kvar ditt efter, så kanske alla andra kan byta? Alternativt om du helst vill behhålla ditt efternamn trots att resten av familjen har ett annat namn? Ja, eller om dubbelnamn ändå kan vara något för dig. Grubbla på det, vad som är viktigast för dig, och låt din blivande göra samma sak angående sitt namn. Trots att du tycker att kvinnan ska ta makens efternamn.

    Och angående vanliga efternamn, vi hade Andersson eller Johansson att välja mellan och det blev tillslut mitt namn - Andersson. Dottern hette redan så och det var inte lika viktigt för maken att behålla sitt namn. Visst, det är väl dom två vanligaste efternamnen i Sverige, men vad gör det? Under hela mitt liv, så har jag bara under högstadiet haft en annan person i klassen som hade samma efternamn. Resterande tid har jag varit ensam om efternamnet. Jag kan vara unik och min alldeles egna person, trots ett "tråkigt" -son namn.
  • Stina Oscars­son
    Äldre 5 Dec 02:04
    #7
    Papillon skrev 2012-10-24 18:16:34 följande:
    Hej! Jag och min sambo är i valet och kvalet över vem som ska byta efternamn när vi gifter oss. Vi har båda två vanliga son-namn sedan innan och det enda vi vet säkert just nu är att vi vill ha samma efternamn. Det jag vill fråga er är: Låter Kajsa Karlsson konstigt? Blir det för Ka - Ka, liksom? Jag är själv osäker... Och tacksam för åsikter och input utifrån!
    Tycker det passar bra. Sitter fint i munnen :)
  • Stina Oscars­son
    Äldre 5 Dec 02:06
    #8
    Millan75 skrev 2012-11-03 20:30:38 följande:

    Har också namnfunderingar inför det stundande bröllopet. Våra barn har samma efternamn som sin pappa; ett MKT vanligt efernamn (Karlsson). Har alltid tyckt att man "ska" byta efternamn som kvinna när man gifter sig, men eftersom jag nu har ett mkt OVANLIGT efternamn så undrar "alla"vad jag ska heta - och det har fått mig att börja tveka hur jag ska göra.


    Ska jag byta? Behålla mitt eget? Eller heta båda efternamnen? Får ibland för mig att dubbelefternamnet blir lite krystat. Skulle alltså i så fall heta MatholdKarlsson....


    HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP MIG!!!!


    Tycker iaf Mathold är finare än Karlsson. Jag hade behållt det. Spelar väl ingen roll vems efternamn ni tar?? Viktiga är väl att det blir ett BRA namn :)
  • stormh­elen
    Äldre 5 Dec 06:06
    #9
    Millan75 skrev 2012-11-03 20:30:38 följande:

    Har också namnfunderingar inför det stundande bröllopet. Våra barn har samma efternamn som sin pappa; ett MKT vanligt efernamn (Karlsson). Har alltid tyckt att man "ska" byta efternamn som kvinna när man gifter sig, men eftersom jag nu har ett mkt OVANLIGT efternamn så undrar "alla"vad jag ska heta - och det har fått mig att börja tveka hur jag ska göra.


    Ska jag byta? Behålla mitt eget? Eller heta båda efternamnen? Får ibland för mig att dubbelefternamnet blir lite krystat. Skulle alltså i så fall heta MatholdKarlsson....


    HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP MIG!!!!


    Enligt svensk lagstiftning så får man inte ha dubbla efternamn sedan namnlag 1901. Men i och med namnlagen 1982 så får man ta den ena partens efternamn som ett mellannamn. Ett mellannamn har inte samma status som ett efternamn har, därför får era framtida bar inte ta mellan namnet utan endast efternamnet. 
  • Äldre 5 Dec 10:02
    #10
    Papillon skrev 2012-10-24 18:16:34 följande:
    Hej! Jag och min sambo är i valet och kvalet över vem som ska byta efternamn när vi gifter oss. Vi har båda två vanliga son-namn sedan innan och det enda vi vet säkert just nu är att vi vill ha samma efternamn. Det jag vill fråga er är: Låter Kajsa Karlsson konstigt? Blir det för Ka - Ka, liksom? Jag är själv osäker... Och tacksam för åsikter och input utifrån!
    Jag tycker att det låter bra! Inte det minsta konstigt. Glad
Svar på tråden Funkar kombinationen?