• Honsofie

    Din budget? (för oss som inte har obegränsat med pengar)

    Jag tänkte dela med mig lite av mina tankar kring kostnader och liknande.
    Vi har inte tänkt att ha ett superflashigt bröllop med allt vad det innebär utan kör på det lite mer personliga med lite mindre folk och inte så supertjusig middag med servering och grejer.

    Såhär har jag tänkt, vi är ca 50 personer med oss.

    Klänning: 1900kr
    Skor: 700kr
    Kostym: Finns redan men annars ca 2000kr
    Lokal: 5000kr
    Mat: 5000kr
    Dryck: 6000kr
    Dekoration: 3000kr
    Blommor: 1000kr
    Ring: 3-4000kr
    Hår/smink/naglar: ca 3000kr
    Tårta: ca 1500-2000kr
    Inbjudningar/placeringskort: 600kr
    =ca 34000kr

    Låter det rimligt eller har jag glömt något viktigt? Jag skulle gärna vilja få ner summan lite, någon som har några tips? Huvudsaken för oss är inte att det är lyxigt och exklusivt utan att alla gäster har kul. Att vi gifter oss är ett plus i kanten bara ;)

  • Svar på tråden Din budget? (för oss som inte har obegränsat med pengar)
  • Honsofie
    fierce skrev 2012-10-23 15:47:44 följande:
    Skam den som ger sig lr hur ;) 
    JAPP! Jag började göra lite servettringar/placeringskort tidigare idag med grejer jag hade hemma.
    Ska köpa hem lite grejer från tradera nu också, hittade en säljare som hade bra priser på organzaband och grejer så ska se vad jag kan hitta. Det börjar gå bra nu haha
  • Honsofie
    lilla flodhäst skrev 2012-10-23 18:44:08 följande:
    Så här planerar vi för 70 gäster:

    mat+dryck i lokal 50000
    tårta   3000
    trycksaker   1000
    blommor   1000
    ringar   3000
    klänning   3000
    skor brud     300
    frack   3000
    skor brudgum     1000
    fotograf    3000
    liveband   4000

    Summa 72300:-

    Ojoj det känns som så mycket pengar! Funderar på att göra tårtan biligare, och har egentligen ingen aning om hur mycket som är rimligt att lägga på trycksaker? Vad tror ni?
    Oj vilken lokal! Måste vara superfin för den summan :) Att det ska vara så dyrt med mat och dryck, funderar på att göra en soppa som jag själv serverar. Rotfruktssoppa haha billigt och bra :)
  • daniiel
    Honsofie skrev 2012-10-23 19:28:55 följande:
    Oj vilken lokal! Måste vara superfin för den summan :) Att det ska vara så dyrt med mat och dryck, funderar på att göra en soppa som jag själv serverar. Rotfruktssoppa haha billigt och bra :)
    Vi hade våran middag/fest på ett hotell och där kostade lokalhyran 4900kr, sedan kostade maten 350kr/person och på det tillkom sedan drycken som också gick i snitt på ca 350kr/person. Sedan var det ju tilltugg och välkomstdrink, kaffe och brölloptårta. Vi betalade alltså också ca 50 000kr för lokal, mat och dryck. Då ingick ju dukning, bordsdekorationer och städning. Vi var 60 personer. Och lokalen var ingen speciell alls, ett konferensrum.
  • Honsofie
    daniiel skrev 2012-10-23 19:40:22 följande:
    Vi hade våran middag/fest på ett hotell och där kostade lokalhyran 4900kr, sedan kostade maten 350kr/person och på det tillkom sedan drycken som också gick i snitt på ca 350kr/person. Sedan var det ju tilltugg och välkomstdrink, kaffe och brölloptårta. Vi betalade alltså också ca 50 000kr för lokal, mat och dryck. Då ingick ju dukning, bordsdekorationer och städning. Vi var 60 personer. Och lokalen var ingen speciell alls, ett konferensrum.
    Gud va det skiljer i priser beroende på vart man bokar, våran lokal är 500 dyrare men vi har valt att inte lägga så mycket pengar på servering och det som sagt, så vi landar på mat för ca 5000 och dryck för detsamma. Sen får jag väl ställa mig och diska själv dagen efter men det är strunt samma ;) haha
  • daniiel
    Honsofie skrev 2012-10-23 19:48:56 följande:
    Gud va det skiljer i priser beroende på vart man bokar, våran lokal är 500 dyrare men vi har valt att inte lägga så mycket pengar på servering och det som sagt, så vi landar på mat för ca 5000 och dryck för detsamma. Sen får jag väl ställa mig och diska själv dagen efter men det är strunt samma ;) haha
    Jag hade gärnat bokat lokalen vi hade med dukning och städning, men fått ta med egen mat, skippat serveringspersonalen och tagit med egen alkohol. Då hade vi kommit betydligt billigare undan, men det fick vi ju såklart inte göra :P Det jag tyckte var allra bäst med den lokalen var att inte vi eller någon i vår familj eller vänner behövde vara där dagen innan och ställa iordning, diska efter middagen/dagen efter eller städa dagen efter. Det var otroligt skönt att kunna sätta sig vid dukade bord, äta, dansa, sova och sedan bara åka hem :P
  • Honsofie
    daniiel skrev 2012-10-23 20:01:10 följande:
    Jag hade gärnat bokat lokalen vi hade med dukning och städning, men fått ta med egen mat, skippat serveringspersonalen och tagit med egen alkohol. Då hade vi kommit betydligt billigare undan, men det fick vi ju såklart inte göra :P Det jag tyckte var allra bäst med den lokalen var att inte vi eller någon i vår familj eller vänner behövde vara där dagen innan och ställa iordning, diska efter middagen/dagen efter eller städa dagen efter. Det var otroligt skönt att kunna sätta sig vid dukade bord, äta, dansa, sova och sedan bara åka hem :P
    Ja det förstår jag :) Hade vi haft möjlighet till det hade vi nog kört på det ;) fast duka iordning och det skulle jag nog gjort själv iaf, pysseltoken här! haha
  • daniiel
    Honsofie skrev 2012-10-23 20:07:55 följande:
    Ja det förstår jag :) Hade vi haft möjlighet till det hade vi nog kört på det ;) fast duka iordning och det skulle jag nog gjort själv iaf, pysseltoken här! haha
    Det var min tanke från början också. Vi hade först bokat en annan lokal, där vi hade fått göra precis allt själva. Jag är pysseltokig och vill alltid göra allt själv, kontrollfreak också. Men just innan vi skulle skicka ut inbjudningarna, så ändrade vi till den här lokalen och jag är så glad över det, trots att jag inte trodde att det var vad jag ville ha från början :P Jag fick pyssla lite ändå med corsager till marskalkerna, placeringskorthållare, bordsplaceringstavla osv. Nåja, båda alternativen är nog bra och huvudsaken är väl nästan egentligen att man har en lokal att varai öht ;P
  • Honsofie
    daniiel skrev 2012-10-23 20:22:59 följande:
    Det var min tanke från början också. Vi hade först bokat en annan lokal, där vi hade fått göra precis allt själva. Jag är pysseltokig och vill alltid göra allt själv, kontrollfreak också. Men just innan vi skulle skicka ut inbjudningarna, så ändrade vi till den här lokalen och jag är så glad över det, trots att jag inte trodde att det var vad jag ville ha från början :P Jag fick pyssla lite ändå med corsager till marskalkerna, placeringskorthållare, bordsplaceringstavla osv. Nåja, båda alternativen är nog bra och huvudsaken är väl nästan egentligen att man har en lokal att varai öht ;P
    Ja exakt haha, sen vart man är och hur man gör det spelar egentligen ingen roll :) Huvudsaken är att man är gift och att alla har kul ;)
  • PiaB

    Jag tror vi kommer landa på under 40 000 för 40 gäster. Så här ser det ut hittills:


    Min klänning, 400 på eBay


    Två tärnklänningar 600 för båda på eBay


    Våra vigselringar 700 paret på eBay


    Material till brubukett ca 200 på Tradera


    Save the date kort 300 från Vistaprint


    Buffé, dryck, kaffe, avec på ett värdshus vid kyrkan ca. 30 000


    Skor har jag, smink och hår ska min kompis som är makeupartist göra, fotografera ska en kompis dotter göra (som är fotograf). Vi ska betala dem båda på något sätt även om de inte vill.


    Fattas, vad jag kan komma på nu, frack att hyra eller köpa, inbjudningskort, Tårtan som vi inte vet vad den kommer kosta beroende på om värdshuset eller våran kompis som är hobbykonditor ska göra den.


    Säkert har jag glömt något, påmin mig gärna om någon kommer på något


     


  • Honsofie
    PiaB skrev 2012-10-23 21:07:19 följande:

    Jag tror vi kommer landa på under 40 000 för 40 gäster. Så här ser det ut hittills:


    Min klänning, 400 på eBay


    Två tärnklänningar 600 för båda på eBay


    Våra vigselringar 700 paret på eBay


    Material till brubukett ca 200 på Tradera


    Save the date kort 300 från Vistaprint


    Buffé, dryck, kaffe, avec på ett värdshus vid kyrkan ca. 30 000


    Skor har jag, smink och hår ska min kompis som är makeupartist göra, fotografera ska en kompis dotter göra (som är fotograf). Vi ska betala dem båda på något sätt även om de inte vill.


    Fattas, vad jag kan komma på nu, frack att hyra eller köpa, inbjudningskort, Tårtan som vi inte vet vad den kommer kosta beroende på om värdshuset eller våran kompis som är hobbykonditor ska göra den.


    Säkert har jag glömt något, påmin mig gärna om någon kommer på något


     


    Vad billigt det var på ebay! Där ska jag kika :)
    Ska ni ha några dekorationer till festen eller står värdshuset för det?
Svar på tråden Din budget? (för oss som inte har obegränsat med pengar)