• Honsofie

Din budget? (för oss som inte har obegränsat med pengar)

Jag tänkte dela med mig lite av mina tankar kring kostnader och liknande.
    Vi har inte tänkt att ha ett superflashigt bröllop med allt vad det innebär utan kör på det lite mer personliga med lite mindre folk och inte så supertjusig middag med servering och grejer.

Såhär har jag tänkt, vi är ca 50 personer med oss.

Klänning: 1900kr
    Skor: 700kr
    Kostym: Finns redan men annars ca 2000kr
    Lokal: 5000kr
    Mat: 5000kr
    Dryck: 6000kr
    Dekoration: 3000kr
    Blommor: 1000kr
    Ring: 3-4000kr
    Hår/smink/naglar: ca 3000kr
    Tårta: ca 1500-2000kr
    Inbjudningar/placeringskort: 600kr
    =ca 34000kr

Låter det rimligt eller har jag glömt något viktigt? Jag skulle gärna vilja få ner summan lite, någon som har några tips? Huvudsaken för oss är inte att det är lyxigt och exklusivt utan att alla gäster har kul. Att vi gifter oss är ett plus i kanten bara ;)

• Svar på tråden Din budget? (för oss som inte har obegränsat med pengar)
  • PiaB

Ja kolla på eBay, jag är stammis där! Har köpt andra saker också som inte har med bröllopet att göra och man kan verkoigen fynda. Det jag har köpt är nytt och oanvänt. Och allt har varit jättefint och enligt beskrivning Tänk på att kolla frakt och tull bara.

Nej ingen dekoration, det står värdshuset för. Vi vill göra så lite som möjligt den dagen så ingen dekoration, dukning, matlagning, servering, diskning, städning för oss. Men alla är ju olika och tur är väl det

• Honsofie
    PiaB skrev 2012-10-23 21:19:03 följande:

Ja kolla på eBay, jag är stammis där! Har köpt andra saker också som inte har med bröllopet att göra och man kan verkoigen fynda. Det jag har köpt är nytt och oanvänt. Och allt har varit jättefint och enligt beskrivning Tänk på att kolla frakt och tull bara.

Nej ingen dekoration, det står värdshuset för. Vi vill göra så lite som möjligt den dagen så ingen dekoration, dukning, matlagning, servering, diskning, städning för oss. Men alla är ju olika och tur är väl det

Ja jag är lite tvärt om ;) Hade kunnat strunta i att gifta mig i kyrkan och gjort det medans jag fipplar i lokalen haha!
    Nej men ebay ska jag verkligen kika :)
  • zoooda

124 gäster...

dekoration lokal 3000 kr(pompoms, stolsöverdrag, dukar mm)
    Lokal 3000 kr
    Ringar 6 500,00 kr (förlovning+vigsel)
    Kläder brud: 5 500,00 kr (klänning, skor, underkläder, bolero, väska)
    kläder brudgum: 6 500,00 kr (kostym, väst, plastrong, skjorta, skor)
    hår brud: 0-1000kr( beroende på om jag går till salong innan o gör slingor)
    smink: 0 (gör själv)
    hår brudgum: 500,00 kr
    blommor+2 corsage 1 400,00 kr (vet inte än exakt)
    Mat 10 000,00 kr (både färdiglagat och hemmalagat blandat)
    Dryck 3 500,00 kr (vänner som åker till tyskland)
    inbjudningar 750,00 kr

totalt  39000 kr ca

• L och J

Hoppar in och delar med mig av vår preliminära budget!
    60 pers.

Brudbukett + buketter till tärnorna    1500:-
    Ringar, min och hans                         10.500:-
    Klänningar ock skor                5000:-
    Hans kläder och skor          3000:-
    Bröllopssvit     3600:- 
    Inbjudningar + tackkort    1500:- 
    Mat , tårta och lokal ca                         30.000:- 
    Fotograf                                                  vet ej!

• L och J

oj va konstigt detta blev då haha. 

• lordoz
    zoooda skrev 2012-10-23 22:02:24 följande:
    124 gäster...

dekoration lokal 3000 kr(pompoms, stolsöverdrag, dukar mm)
    Lokal 3000 kr
    Ringar 6 500,00 kr (förlovning+vigsel)
    Kläder brud: 5 500,00 kr (klänning, skor, underkläder, bolero, väska)
    kläder brudgum: 6 500,00 kr (kostym, väst, plastrong, skjorta, skor)
    hår brud: 0-1000kr( beroende på om jag går till salong innan o gör slingor)
    smink: 0 (gör själv)
    hår brudgum: 500,00 kr
    blommor+2 corsage 1 400,00 kr (vet inte än exakt)
    Mat 10 000,00 kr (både färdiglagat och hemmalagat blandat)
    Dryck 3 500,00 kr (vänner som åker till tyskland)
    inbjudningar 750,00 kr

totalt  39000 kr ca
    Bara ett litet tips:

Tänk på att det är olagligt för andra att köpa alkohol åt er... :) Så var inte allt för officiell med det.. :)
  • zoooda

ojdå.. även om det är brudgummens bror o vi antagligen inte kommer betala för det?

• fierce
    L och J: Tackar tackar ;) 

Ang dekorationer så skulle jag aldrig hyra "färdig" lokal, planera och dekorera lokalen är ju det allra roligaste! Bättre än att leta klänning till och med ;)  

Däremot kan vi för min del äta köttfärssås och spagetti (om det inte vore för att det stänker!)  och dricka fanta till, som bröllopsmiddag, för att planera mat är så sjuuukt tråkigt! :D 

Så alltså - våra gäster kommer vara helt hänförda över den fina lokalen och alla fantastiska dekorationer samtidigt som de äter spagetti och köttfärssås och skålar i fanta ;)  Haha, prioritering...... ;) 
  • Honsofie
    fierce skrev 2012-10-24 11:07:54 följande:

Ang dekorationer så skulle jag aldrig hyra "färdig" lokal, planera och dekorera lokalen är ju det allra roligaste! Bättre än att leta klänning till och med ;)  

Däremot kan vi för min del äta köttfärssås och spagetti (om det inte vore för att det stänker!)  och dricka fanta till, som bröllopsmiddag, för att planera mat är så sjuuukt tråkigt! :D 

Så alltså - våra gäster kommer vara helt hänförda över den fina lokalen och alla fantastiska dekorationer samtidigt som de äter spagetti och köttfärssås och skålar i fanta ;)  Haha, prioritering...... ;) 
    Ungefär samma prioriteringar som jag har! haha
  • L och J
    fierce skrev 2012-10-24 11:07:54 följande:

Ja lokalen är jätteviktig!
    Och vi vill helst inte ha på restaurang men vi hittar ingen bra lokal. Inget är bestämt.
    Jättesvårt. Kanske har mingel före och dans/fest efteråt på gården i tält.
    Känns så himla skönt att man har så mycket tid på sig att fixa sånt här  
  • fierce
    Honsofie skrev 2012-10-24 11:19:12 följande:
    Ungefär samma prioriteringar som jag har! haha
    Tur att vi är fler ;)
    L och J skrev 2012-10-24 11:29:55 följande:
    Ja lokalen är jätteviktig!
    Och vi vill helst inte ha på restaurang men vi hittar ingen bra lokal. Inget är bestämt.
    Jättesvårt. Kanske har mingel före och dans/fest efteråt på gården i tält.
    Känns så himla skönt att man har så mycket tid på sig att fixa sånt här  
    Tält är ju jättemysigt, har alltid drömt om att ha festen i ett tält men nu gifter vi oss i februari så då blir det nog lite kallt. Vi tog Kyrkans hus istället, fast vi har tur oxå för den lokalen är fin och går att göra mycket med :)

Svar på tråden Din budget? (för oss som inte har obegränsat med pengar)