• Honsofie

Din budget? (för oss som inte har obegränsat med pengar)

Jag tänkte dela med mig lite av mina tankar kring kostnader och liknande.
    Vi har inte tänkt att ha ett superflashigt bröllop med allt vad det innebär utan kör på det lite mer personliga med lite mindre folk och inte så supertjusig middag med servering och grejer.

Såhär har jag tänkt, vi är ca 50 personer med oss.

Klänning: 1900kr
    Skor: 700kr
    Kostym: Finns redan men annars ca 2000kr
    Lokal: 5000kr
    Mat: 5000kr
    Dryck: 6000kr
    Dekoration: 3000kr
    Blommor: 1000kr
    Ring: 3-4000kr
    Hår/smink/naglar: ca 3000kr
    Tårta: ca 1500-2000kr
    Inbjudningar/placeringskort: 600kr
    =ca 34000kr

Låter det rimligt eller har jag glömt något viktigt? Jag skulle gärna vilja få ner summan lite, någon som har några tips? Huvudsaken för oss är inte att det är lyxigt och exklusivt utan att alla gäster har kul. Att vi gifter oss är ett plus i kanten bara ;)

• Svar på tråden Din budget? (för oss som inte har obegränsat med pengar)
  • Ekna

Hår och smik kan du får ner om du gör det själv eller känner någon som ka göra det åt dig :) ringen kan du med får ner, jag hittade en ring i min mammas smyckeskrin som jag har gjort om. Och det slutade med 1000kr dock gick vi inte till en kedja utan en privat guldsmed det är ganska stor skillnad i priset. Sen tårtan är samma har dungen som kan hjälpa dig göra den eller göra den själv då kommer du med ner i priset :) lycka till :)

• Honsofie

Kanske ska hem och kika hos mamma då ;)
    Funderade först på att göra bröllopscupcakes själv men sambon ville väldigt gärna ha tårta så funderar på att höra med mamma och hans mamma om vi kanske skulle göra den själva dagen innan :) vi får se.
    Tack för hjälpen :)

• fierce

Underkläder, underkjol, smycken, fotograf, serveringspersonal... kanske värt att fundera på iaf :)

Såhär är vår listan typ;
    Klänning: 1900kr - kina
    Skor: 250kr
    Lokal: 1000kr - församlingshemmet
    Mat: 4000kr - buffe catering
    Dryck: 1000kr - bjuder på läsk öl vin till maten, övrig dryck tar gästerna med själva. 
    Dekoration: 800kr till borden, typ fiberduk, kristaller, ljus osv.
    Blommor: 1000kr  ska göra egen bukett eller bara ha en blomma, inga tärnbuketter och enkla rosa liljor på .borden
    Ringar: 1700 kr - silver, har en fantastisk från Pandora som kommer hem till mig snart :D
    Hår/smink/: ca 2000kr - Frisör men sminkar mig själv.
    Tårta: ca 500kr  - Känner en person
    Inbjudningar/placeringskort: 600kr - Vistaprint och skriver egna placeringkort på fint papper
    Fotograf 500-1000.- känner en person
    Serveringspersonal 1000.- har buffe men några som dukar, plockar disk osv.  
    Vill ha ett godisbord men vi får väl se ;)

Vi ska oxå vara ca 51 pers.  

• fierce

Ignorera den värdelösa stavningen ;)

• CeciliaX

Om du inte vill baka själv så kan du nog få ner tårtan om du köper tex vita princesstårtor på Citygross el ICA maxi och dekorerar själv.

• CeciliaX

Om blommor = brudbukett kan du komma ner här också genom att köpa styck/buketter och binda själv

• Honsofie
    fierce skrev 2012-10-23 12:25:36 följande:
    Underkläder, underkjol, smycken, fotograf, serveringspersonal... kanske värt att fundera på iaf :)

Såhär är vår listan typ;
    Klänning: 1900kr - kina
    Skor: 250kr
    Lokal: 1000kr - församlingshemmet
    Mat: 4000kr - buffe catering
    Dryck: 1000kr - bjuder på läsk öl vin till maten, övrig dryck tar gästerna med själva. 
    Dekoration: 800kr till borden, typ fiberduk, kristaller, ljus osv.
    Blommor: 1000kr  ska göra egen bukett eller bara ha en blomma, inga tärnbuketter och enkla rosa liljor på .borden
    Ringar: 1700 kr - silver, har en fantastisk från Pandora som kommer hem till mig snart :D
    Hår/smink/: ca 2000kr - Frisör men sminkar mig själv.
    Tårta: ca 500kr  - Känner en person
    Inbjudningar/placeringskort: 600kr - Vistaprint och skriver egna placeringkort på fint papper
    Fotograf 500-1000.- känner en person
    Serveringspersonal 1000.- har buffe men några som dukar, plockar disk osv.  
    Vill ha ett godisbord men vi får väl se ;)

Vi ska oxå vara ca 51 pers.  
    Smycken finns, är inget större fan av halsband och grejer men något ska jag nog hitta på :) Sen så är en av gästerna väldigt duktig på att fota så bilderna fixas därifrån utan kostnad. Serveringspersonal vill vi inte ha några. vi ska ha buffé och sen har tärnorna erbjudit sig att hjälpa till med framdukning och avdukning och sånt :) Även min mamma har sagt att dom vill hjälpa till med det så det ordnar sig nog.

Annars har vi ca samma budget ser det ut som :) Maten kommer vi fixa från en lokal lite mer personlig icabutik som gör plankor/buffé rätter och där kostar maten ca 100kr per person. Frågan är om vi ska beställa buffé för ca 40 personer istället för maten där är rätt mycket. Sen tänkte vi göra egna potatisgratänger eller något att ha till och kanske något annat allternativ.
    Ska också göra min bukett själv :D det ser jag verkligen fram emot!
    Sen börjar jag överväga att sminka mig själv, det brukar ju alltid bli bäst så iaf haha.
  • Honsofie
    CeciliaX skrev 2012-10-23 12:37:29 följande:

Om blommor = brudbukett kan du komma ner här också genom att köpa styck/buketter och binda själv

Det är min tanke :) Att göra min egen lilla bukett, sen vill jag enbart ha någon enstaka blomma på borden och kanske en ranka av nå slag liggandes. Kanske inte blir en tusenlapp trots allt :D Många bäckar små ;) Jag ska nog få ner den här budgeten till 25 iaf haha
  • fierce

Skam den som ger sig lr hur ;) 

Vi ska beställa catering för 35 pers eftersom svärmor bidrar med potatisgratäng och lite fläskfile och pastasallad till barnen, lite variation och så är hon kock och ville helst laga all mat men vi sa nej :) Men hon tyckte det räckte med att beställa mat för 35 iaf.

Jag kommer inte heller ha massa dyra smycken och grejer, däremot har jag tex. jättefina örhängen i silver som min m2b gav mig i början av vårt förhållande som känns mycket roligare att ha än att köpa nya. Så tänker jag med mycket, har ju ändå massa grejer hemma som jag redan älskar så varför inte ta dom. 

För mig är det en sport att få min (ja, jag skrev min ;) lyxiga drömdag på liten budget. :)

Svar på tråden Din budget? (för oss som inte har obegränsat med pengar)